Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
tobiasA

Byta limpor & knän själv på Volvo Penta 5.0 Fi, 1996 (V8)

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är i startgroparna för att byta mina limpor och knän själva på min Volvo Penta 5.0 Fi från 1996. Motorn sitter i en Chris Craft Concept 21.

Är det någon här som bytt limpor & knän själva och har lite erfarenhet från vad man eventuellt kan behöva tänka på samt om detta är svårt?

 

Mvh

Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det åtkomst så är det normal ett jätteenkelt jobb, förutsatt att det inte är fastrostat. Se till att ha momentnyckel och rätt åtdragningsmoment när du drar ihop det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, tobiasA säger:

Hej!

 

Jag är i startgroparna för att byta mina limpor och knän själva på min Volvo Penta 5.0 Fi från 1996. Motorn sitter i en Chris Craft Concept 21.

Är det någon här som bytt limpor & knän själva och har lite erfarenhet från vad man eventuellt kan behöva tänka på samt om detta är svårt?

 

Mvh

Tobias

Hej. Nej det är inte speciellt svårt. Du kan ju bara sätta limporna åt ett håll (bakåt) och det finns ju hål där bultar för allt så det är inte direkt någon precisions sak. Det som dock kan bara bra är att göra rent blocket (motorn) där dom gamla limporna suttit för att få det så tätt som möjligt vid nymontage. Tänk på att inte slipa med något annat än med minst 500korn papper och bara där det ev skulle sticka ut någon bit metall. Utöver det så vet jag inte. Lägg upp lite bilder under förloppet så kan vi hjälpa dig om du undrar något. Mvh Johan

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inga problem att byta, bultarna (benämns egentligen skruvar för den petiga) mellan limpa och knä kan sitta satan.

Lite tungt att få på plats.

Se till att kolla packningen mellan knä och limpa så du får rätt typ, finns två varianter fullflödes och strypt. Kolla också så medföljande packningar passar och inte orsakar vattenläckage i delningen knä-limpa

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, Gelis säger:

Är inga problem att byta, bultarna (benämns egentligen skruvar för den petiga) mellan limpa och knä kan sitta satan.

Lite tungt att få på plats.

Se till att kolla packningen mellan knä och limpa så du får rätt typ, finns två varianter fullflödes och strypt. Kolla också så medföljande packningar passar och inte orsakar vattenläckage i delningen knä-limpa

Så länge man förstår vad man menar så spelar det väl ingen roll? Allt som har gängor kallas skruv allt utan är bult. Ok?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehehe :D pinnskruv som ofta benäms pinnbult. 

 

Castwebb du fatta inte att det var lite ironi i det jag skrev va?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, Gelis säger:

Hehehe :D pinnskruv som ofta benäms pinnbult. 

 

Castwebb du fatta inte att det var lite ironi i det jag skrev va?

Ja det kallas pinnbult, men det är en pinnskruv då den har gänga 😁

Nej, jag har följt dina inlägg under några år och har aldrig märkt ironi, men det är ju alltid kul att man kan förändras 🤘

IMG_5107.jpg

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

6 timmar sedan, Castwebb säger:

Det som dock kan bara bra är att göra rent blocket (motorn) där dom gamla limporna suttit för att få det så tätt som möjligt vid nymontage. Tänk på att inte slipa med något annat än med minst 500korn papper och bara där det ev skulle sticka ut någon bit metall.

 

Om det finns fördjupningar efter rost i blocket som riskerar att inte fyllas ut av packningen, hur lagar eller fyller man bäst ut dom? Antar att det blir visst tryck och värme så det borde ställa vissa krav på det hela?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, Tomas99 säger:

 

 

Om det finns fördjupningar efter rost i blocket som riskerar att inte fyllas ut av packningen, hur lagar eller fyller man bäst ut dom? Antar att det blir visst tryck och värme så det borde ställa vissa krav på det hela?

Inget större tryck där. Dock så är det bra att kolla ytorna när du har isär grejorna. Rengör ytorna noga med packningsskrapa eller liknande. Har aldrig slipad mellan limpa och block på mina motorer. Finns det rostporer/skador på själva anläggningsytan, så kan det vara bra att åtgärda detta. Metod beroende på hur skadat ytorna är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era tips! Jag återkommer med bilder och ytterliggare frågor om dessa uppstår när jag ger mig på bytet :)

 

Mvh

Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

Jag gjorde så här när jag bytte. 

La en regel över motorrummet 

Hängde dit två spännband gjorde två öglor hängde i limpan fixerade höjden och skruvade dit. Nu hade jag dubbel montage så det var ganska trångt. 

Limporna väger en del. 

Tycke det funkade bra. Lycka till 

Mvh Torgny ☺️  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra idé Torgny! Skall nog göra på liknande sätt för att minimera risken att tappa ner limporna på tändstiften .

 

Mvh

Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd momentnyckeln...Drog själv av bult när jag drog för hand...Är ju fan att man alltid ska dra de lilla extra som inte behövs i detta fall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, vedhuggarn säger:

Använd momentnyckeln...Drog själv av bult när jag drog för hand...Är ju fan att man alltid ska dra de lilla extra som inte behövs i detta fall...

 

Bra!

Folk i allmänhet drar mindre skruvförband alldeles för hårt, och grövre alldeles för löst!

 

:)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid återmontering: montera limpan löst med yttre bultarna, klipp ett spår i yttre öronen på packningen.

Sen är det bara att släppa ner packningen mellan motor/ limpa och skruva fast allt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips om det finns utrymme är att kapa skallen på två för långa bultar o dra dom för hand  i toppen! Då kan du lätt trä på packningen först o sen trä på limpan o sen montera resten av bultarna i limpan. När limpan sitter på plats är det bara att skruva ur styrbultarna o ersätta med rätt bultar!

Ett elände annars att fumla med den tunga limpan o få på plats med packning emellan!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...