Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
CaptainKongo

Raymarine S1G Autopilot problem

Rekommendera Poster

Jag har en Raymarine S1G Autopilot som fungerat bra tills förra sommaren. Då började den att få en stor missvisning, som mest ca 65 grader på visa kurser.

Jag kalibrerade då om kompassen enligt instruktion (åka runt i cirklar till displayen visar att kalibrering är klar ). Dock så har den fortfarande en stor missvisning på vissa kurser. Har på dessa kusrer gått in manuellt och rättat på kontrollenheten. Men det blir aldrig riktigt bra.

 

Har inte behövt göra detta tidigare sommrar... Någon som vet vad det kan bero på? Kompassen trasig? Kursdator trasig eller är detta ett förväntat beteende?

 

Har även autopiloten kopplad till plottern vilket innebär att pilen (båten) på plottern visar korrekt position, men färdriktningen kan ibland vara helt fel. Rätt irreterande.

 

Någon som har en idé vad som kan vara fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har säkert kollat, men...

Jag skulle kolla i en båt för moderkompassen hade blivit så konstig. Jag klev ner i båten, tittade och sa "Nya högtalare?".

"Djävlar" skrek båtägaren.

--

Försök om du kan få låna en annan kompass och prova med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle också i första hand gissa på något magnetiskt där det inte ska vara. 

När jag fått min autopilot installerad la jag ner pärmarna med manualer och sånt i ett fack bredvid kompassen. Detta gjorde jag det första jag gjorde på våren i samband med att båten rustades för sommaren. Blev precis samma fel!

Hade aldrig tänkt att ryggen på pärmen skulle vara magnetisk men det var den. Och tillräckligt för att precis samma fel skulle uppstå, dvs missvisning på vissa kurser. 

Efter att jag plockat bort pärmen fick jag göra flera manuella kalibreringar innan den till slut visade tillräckligt rätt, trots att kalibreringsprogrammet visade ok alla gånger. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Du har säkert kollat, men...

Jag skulle kolla i en båt för moderkompassen hade blivit så konstig. Jag klev ner i båten, tittade och sa "Nya högtalare?".

"Djävlar" skrek båtägaren.

--

Försök om du kan få låna en annan kompass och prova med.

Inga nya högtalare :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, ChristerN säger:

Skulle också i första hand gissa på något magnetiskt där det inte ska vara.

När jag fått min autopilot installerad la jag ner pärmarna med manualer och sånt i ett fack bredvid kompassen. Detta gjorde jag det första jag gjorde på våren i samband med att båten rustades för sommaren. Blev precis samma fel!

Hade aldrig tänkt att ryggen på pärmen skulle vara magnetisk men det var den. Och tillräckligt för att precis samma fel skulle uppstå, dvs missvisning på vissa kurser.

Efter att jag plockat bort pärmen fick jag göra flera manuella kalibreringar innan den till slut visade tillräckligt rätt, trots att kalibreringsprogrammet visade ok alla gånger.

Visste inte att sprialerna på pärmarna skulle kunna störa kompassen. Dock sitter min kompass lång borta från dem. Kompassen är placerad under soffan i "skafferiet". Där finns iof glasburkar med metallock. De kanske kan störa?

 

Får testa att ta bort burkarna med metallock, kalibrera maunuellt några ggr till och se vad som händer. Har köpt en extra kompass begagnat nu också för att kunna se om det blir skillnad om jag ansluter den istället och den monterad på en bättre plats.

 

Tack för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så gott som alla moderna mobiler har en elektronisk kompass i dag, som bör fungera väldigt bra för att testa och leta upp störande magnetiska föremål.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle lägga min slant på att flux kompassen har gjort sitt..

Mät upp kompassen så får du svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan, BerraS säger:

Jag skulle lägga min slant på att flux kompassen har gjort sitt..

Mät upp kompassen så får du svar.

Vad menar du med mät upp? Vilka förväntade värden ska jag ha?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, CaptainKongo säger:

Vad menar du med mät upp? Vilka förväntade värden ska jag ha?

Mät med vanlig ohm mätare. Koppla ur kompassen helt. 

Mellan röd o grön kabel ca 4 ohm. Röd o gul ca 4 ohm. Grön o gul ca 8 ohm, avskärmning o blå ca 8 ohm. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, raol säger:

Så gott som alla moderna mobiler har en elektronisk kompass i dag, som bör fungera väldigt bra för att testa och leta upp störande magnetiska föremål.

 

Sant. Annars fungerar den gamla skolkompassen fint. Om man hittar den...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, bhemac säger:

Sant. Annars fungerar den gamla skolkompassen fint. Om man hittar den...


Njae, där håller jag inte med. Den är för känslig för rörelse. Man måste hålla den stilla en stund för att den ska stabiliseras. Mobilens kompass är helt okänslig för rörelse, och ger ögonblickligt resultat. Om man ska söka upp en "magnetkälla" så kommer det att gå enormt mycket snabbare med mobilens kompass.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag testade lite med mobilen men den kompassen är alldeles för dämpad. Min Suunto pejlkompass är också ganska dämpad men skolkompassen kan jag tex dra längs väggen och hitta spikar eller magnetiska störningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, BerraS säger:

Mät med vanlig ohm mätare. Koppla ur kompassen helt. 

Mellan röd o grön kabel ca 4 ohm. Röd o gul ca 4 ohm. Grön o gul ca 8 ohm, avskärmning o blå ca 8 ohm. 

Tack, ska testa detta. Om resistanserna inte stämmer är det fel på kompassen anatar jag.

Hur vet du detta? Står det någonstans i manualen? Har inte hittat några värden själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, CaptainKongo säger:

Stort tack!

Bra  Bird. 

 

Mäta är att veta😀

Lägg upp resultaten sedan. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mäter nästa gång jag är i båten (när det blir + grader) :)

 

Lägger upp resultatet här sedan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, har ny mätt i båten.

 

Mellan röd och grön: 5,4 Ohm

Mellan red och gul: 5,5 Ohm

Mellan grön och gul: 8,8 Ohm

Mellan skärm och blå: 9,1 Ohm

 

Enligt instuktion var +/- 2 Ohm från Raymarines värden ok, vilket alla dessa värden är, så kompassen verkar ok.

 

Nästa steg blir att manuellt kalibrera på olika kurser och se om det räcker. Annars får jag väl pröva med att placera kompassen på ett bättre ställe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det betyder nog inte att fluxgaten är i skick. Checka att den funkar logiskt genom att ta lös den och rotera den samtidigt som någon annan avläser instrumentet. Checka även att du avläser samma resistanser i instrumentändan av fluxgate-kabeln (eller det var kanske det du gjorde?).

Är du säker på att din genomförda kalibrering gick igenom och sparades?

Den gamla Murata gyron har ibland spelat spratt, men knappast är det den det är frågan om då jag förstår att det är givna kurser som är åt fanders.

Glasburkar med metallock kan definitivt störa och därtill, pga rörelse och rotering, förändra magnetfältet för varje slag du gör...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2018‎-‎01‎-‎15 på 15:41, LonelyBird säger:

Det betyder nog inte att fluxgaten är i skick. Checka att den funkar logiskt genom att ta lös den och rotera den samtidigt som någon annan avläser instrumentet. Checka även att du avläser samma resistanser i instrumentändan av fluxgate-kabeln (eller det var kanske det du gjorde?).

Är du säker på att din genomförda kalibrering gick igenom och sparades?

Den gamla Murata gyron har ibland spelat spratt, men knappast är det den det är frågan om då jag förstår att det är givna kurser som är åt fanders.

Glasburkar med metallock kan definitivt störa och därtill, pga rörelse och rotering, förändra magnetfältet för varje slag du gör...

 

Vad menar du? När jag mätte stämde alla värden. (Mätte i ändan av fluxgatekabeln, där den går in i kursdatorn). Japp kalibreringen gick bra och sparades. I instrumentet visades dock ett värde på 15, vilket innebär stor störning. Så kanske beror det på mina metallock...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar:

1. With the compass unit connected to the Course Computer, rotate the compass through 90º as shown below.

2. Slowly rotate the compass clockwise through 360º. As the compass is turned, check that the displayed heading increases with no sudden changes in the reading (If the rate gyro is fitted, also rotate the Course Computer).

http://roxima.altervista.org/blog/wp-content/uploads/2014/07/smartpilot-S1-S1G-_service_manual.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa det här så kommer du vara nöjd. Vi har tre st gyron, jag menar 0,1 graders noggrannhet vad mer kan du begära?

http://www.gemrad.com/index.php/business-area/navigation-positioning/gyrocompass-ahrs/polaris-fog-family

Du kommer ha ett likadant gyro som jas 39 gripen, bara en sådan sak. 

Redigerad av modifieradvega

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...