Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gaidin

Extern laddregulator eventuellt trasig

Rekommendera Poster

I somras började motorn gå "lite trögt" på tomgång och jag började misstänka att något skräp hamnat i propellern.

Efter en tur och vi ankrade upp för kvällen hörde jag hur det pös ur startbatteriet som stod och kokade med en temp på strax under 100 grader. Bar upp det på däck så det fick svalna vilket tog flera timmar. Det var ju generatorn som drog ner varvet på motorn när den gick på full last.

 

En kortare felsökning visade att kabeln från generatorn till förbrukarbatterierna (Sitter en y-koppling) gått av så de var helt urkopplade. Min generator har ingen intern regulator utan den sitter vid förbrukarbanken så startbatteriet hade fått rejält med ström. Jag bytte startbatteriet och allt blev nästan frid och fröjd.

 

Efter denna incident hör jag en svag summersignal som jag antar är laddningslarmet. Laddlampan lyser inte. (Kanske så svagt att det i så fall inte syns)

Även spänningen vid motorgång verkar högre, jag har inte tänkt på det innan men nu ligger den konstant runt 14 volt och även lite högre ibland. Batterierna är inte varma (Det är ju totalt 4st 85Ah-batterier inkopplade så de tål väl en liten överlast utan att bli varma) och jag har inga som helt problem med strömmen i övrigt.

 

Kan min externa laddregulator fått stryk av detta? Spontant känns det som att den inte borde ha något problem efter att generatorn hoppat loss från den men något har ju hänt. Kan det vara något i generatorn? Jag har inte fördjupat mig i hur regulatorn är inkopplad men något på regulatorn går väl fram till generatorn så visst kan en överspänning ställa till det men hur? Var får man tag i en liknande regulator?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laddspänningen på 14+ V verkar ju rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Gaidin säger:

- - -

Min generator har ingen intern regulator utan den sitter vid förbrukarbanken så startbatteriet hade fått rejält med ström. Jag bytte startbatteriet och allt blev nästan frid och fröjd.

- - -

Kan min externa laddregulator fått stryk av detta? Spontant känns det som att den inte borde ha något problem efter att generatorn hoppat loss från den men något har ju hänt. Kan det vara något i generatorn? Jag har inte fördjupat mig i hur regulatorn är inkopplad men något på regulatorn går väl fram till generatorn så visst kan en överspänning ställa till det men hur? Var får man tag i en liknande regulator?

Det blir enklare att svara om du kan ange vad det är för typ av regulator och gärna om du har ett foto på regulatorn.

Går det att se hur kablarna är inkopplade mellan generator, regulator, startbatteri och förbrukarbatterier så ger även det underlag för bättre svar och mindre gissningar.

 

Rent generellt så kan regulatorer vara känsliga för om alla kablar inte är inkopplade på rätt sätt. Jag har själv fått en extern regulator havererad efter att en ovan medresenär startat motorn åt mig och därefter vred tillbaka nyckeln så tändningen bröts. Den fadäsen innebar avbruten semesterresa och en hel del ombyggnad.... (laddregulatorn fanns inte att köpa längre och var oreparabel....)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att ta bort regulatorn framåt våren när det är lite varmare och skönare att meka med båten, till dess hade jag bara tänkt att förbereda mig lite med information. Men vad jag vill minnas är det 5 sladdar från regulatorn varav två går till batterierna som kopplades loss. En sladd går säkert till lampa/summer och de andra två till generatorn men jag vet inte detaljerat till vad på generatorn.

 

Funderar på om man skall byta till en generator med inbyggd regulator i stället men det blir ju såklart en större utgift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Gaidin säger:

Funderar på om man skall byta till en generator med inbyggd regulator i stället men det blir ju såklart en större utgift.

Det kan vara vettigt i synnerhet om du går upp till en större. För mig blev det byte från 55 till 100A. Nu hade jag en Sterling så skillnaden märktes verkligen.

Många kommer att byta till LiFePO4 framöver och då har man också stor nytta av en större generator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generatorn är på 125A så att byta för den skull är nog inte aktuellt.

Hur är det med generatorer till båtar, behöver de marinanpassas? Jag antar att en bilgenerator lätt kan rosta sönder i den salta miljön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, Gaidin säger:

Generatorn är på 125A så att byta för den skull är nog inte aktuellt.

Hur är det med generatorer till båtar, behöver de marinanpassas? Jag antar att en bilgenerator lätt kan rosta sönder i den salta miljön.

Maringeneratorer ska vara gnistsäkra vilket bilgeneratorer inte är.

Har du en så fet generator så är nog en ny regulator betydligt billigare.

Plocka ur generator och regulator och låt en bilelektrisk firma kolla dem. Det som hände borde inte ge skador mer än på startbatteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...