Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
patrikflink

DC motor 12 volt 1.5kw

Rekommendera Poster

Tog bort min elmotor till bogprop och lämnade in till ett företag som renoverar elmotorer. Tyvärr så är den skrot och en ny original från Vetus kostar 8000kr plus moms. En ny och starkare bogprop 45 kostar samma pengar... Men, jag är ute efter en DC motor med samma effekt och varv. Är det någon som vet hur mycket min kan varva? Vetus 1.5kw (2hp) av lite äldre modell och heter tydligen 23. Tänkte om jag hittar en motor så kan jag bygga om den då jag har min. Anslutning är ju bara en stor rund sak som har ett spår, själva motorn sitter endast med 3 skruv. Bottendel går ju att flytta över den den nya motorn. Vetus i Sverige har jag kontaktat, dom ville ju såklart inte berätta utan tycker att jag ska köpa en ny komplett hos tex Seasea mfl. Det var för övrigt dom som sa priset...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ha kontaktat huvudkontoret (det är väl i Holland) och frågat dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, patrikflink säger:

Tog bort min elmotor till bogprop och lämnade in till ett företag som renoverar elmotorer.

Den måste fått rejält med stryk om den inte går att linda om. Är du säker på att firman är seriös så får man ju tro på dem. Annars finns det andra som kanske har en annan åsikt.

Lindarverkstäder är annars de som brukar kunna rekommendera ersättningsmotorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, bhemac säger:

Den måste fått rejält med stryk om den inte går att linda om. Är du säker på att firman är seriös så får man ju tro på dem. Annars finns det andra som kanske har en annan åsikt.

Lindarverkstäder är annars de som brukar kunna rekommendera ersättningsmotorer.

Har den hemma i delar. 3 magneter har gått i ca 20 bitar och snurrat med. Så ja, skrot. Dock vart jag skitglad, hittade en startmotor i mina gömmor från en V8. Underdel från bogprop motorn passade perfekt! In och köpte ett nytt lager och testkörde den på bänken, till min stora förvåning så kan jag inte polvända för att byta håll!!! Går åt samma håll ovasett om jag vänder på minus/plusen. Skillnaden på motorerna är att bogisen ger ström via kolen, startmotor ger vi magneterna. Så jag måste leta vidare, men vad kan det heta som gör att man kan polvända en DC motor? Hittar typ vinsch motorer, men dom har lite låg power. Förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Kane säger:

Jag skulle ha kontaktat huvudkontoret (det är väl i Holland) och frågat dem.

Dom ringde ju till huvudkontoret, tror nog att dom inte lurades.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, patrikflink säger:

till min stora förvåning så kan jag inte polvända för att byta håll!!!

Helt normalt, startmotorn är en seriemotor, strömmen går först genom magnetlindningen och sen vidare till kolen. Går att bygga om så att man bara polvänder tex magnetlindningen.

Det finns feta relän på eBay.

Kanske inte den mest lämpliga motorn men det kan fungera. Det viktigaste med en startmotor är att den aldrig får gå obelastad, då varvare den ihjäl sig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, bhemac säger:

Helt normalt, startmotorn är en seriemotor, strömmen går först genom magnetlindningen och sen vidare till kolen. Går att bygga om så att man bara polvänder tex magnetlindningen.

Det finns feta relän på eBay.

Kanske inte den mest lämpliga motorn men det kan fungera. Det viktigaste med en startmotor är att den aldrig får gå obelastad, då varvare den ihjäl sig!

Relä har jag, det som sitter original från den förra motorn. Är det en parallell motor jag ska ha alltså? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, patrikflink säger:

Relä har jag, det som sitter original från den förra motorn. Är det en parallell motor jag ska ha alltså? 

Ja relät har du ju, det tänkte jag inte på. Sen gäller det att göra en operation så att du bara polvänder serielindning eller "kolen". Gissningsvis är den ena kolhållaren "jordad" och den andra kopplar ihop med serielindningen, där ska man alltså koppla isär.

Korrekt benämning på en lämplig motor är shuntmotor.

 

Kolla bara att motorn i länken går att köra åt bägge håll. Det står "CV" vilket gör att jag kanske inte tror så är fallet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, bhemac säger:

Ja relät har du ju, det tänkte jag inte på. Sen gäller det att göra en operation så att du bara polvänder serielindning eller "kolen". Gissningsvis är den ena kolhållaren "jordad" och den andra kopplar ihop med serielindningen, där ska man alltså koppla isär.

Korrekt benämning på en lämplig motor är shuntmotor.

 

Kolla bara att motorn i länken går att köra åt bägge håll. Det står "CV" vilket gör att jag kanske inte tror så är fallet.

Nä tyvärr, CV och CCW lärde jag mig nyss... Såg inte det. Ja ja, jobbar vidare på att leta, annars blir det väl att äta silverfiskar resten av månaden om jag köper en helt ny bogpropeller. Men jag brukar inte ge upp i första taget. Tack för informationen bhemac.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, patrikflink säger:

Men jag brukar inte ge upp i första taget

Det är bra det. Dessutom är det en viss tillfredställelse i att kunna fixa saker. Öppna plånboken kan de flesta.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haver en begagnad 2 Hkr Vetus.

Komplett utan manöverpanel.

Har bytt till starkare bogpropp.

3000 Skr fritt Göteborg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite mer jobb att bygga, men man skulle kunna tänka sig en bogpropeller som suger underifrån och skickar fram vattnet till en flödesdelare med en "flärp" som vrids beroende på om flödet ska åt babord eller styrbord. Ungefär som en tågväxel. Då behöver motorn bara snurra åt ett håll. "Flärpen" som styr flödet kan kopplas med ett starkt servo som roterar åt ett håll om knappen för kraft åt babord trycks in och ett annat håll om knappen för styrbord trycks in. Propellermotorn startar och driver i båda fallen. "Flärpen" behöver vara balanserad så att flödet inte tvingar den att vara stängd, utan så att servon i stället måste ge mothåll i flödet, annars kan det bli svårt att byta riktning på flödet medan vatten strömmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, raol säger:

Lite mer jobb att bygga

Jotack, men visst skulle det fungera. i det fallet är det nog enklare att bygga om motorn!

Stora bogpropellrar har en elmotor på kanske 1000hk och ställbar propeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Lasse-L säger:

Haver en begagnad 2 Hkr Vetus.

Komplett utan manöverpanel.

Har bytt till starkare bogpropp.

3000 Skr fritt Göteborg

Hur kommer jag i kontakt med dig? Går inte att PM'a dig. 

Har tyvärr inte hittat en elmotor som går att polvända till ett vettigt pris! Bara winchmotorer med 3 anslutningar.

Redigerad av patrikflink
Tillägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Lasse-L säger:

Maila

lasse-lundell(snabela)punkt.se

Du har mail.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Patrik o jag har löst problemet med hans trasiga motor. ;-)

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Lasse-L säger:

Patrik o jag har löst problemet med hans trasiga motor. ;-)

Återigen, tack föra att Ni äldre finns och samlar på Er som ekorrar😀. Roligt med återanvända, laga, förbättra osv. Men jag kommer att spara den andra elmotorn, har kastat ut lite trådar till diverse firmor som jag känner om dom kan hitta en lämplig motor som går att polvända.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...