Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Sneseglarn2

Biltemas Fuktslukare / Torrbollar

Rekommendera Poster

Jag skulle vilja hitta en termostatbrytare för 230V som är av god kvalitet.

Classe i Sjön har en som mest får skit av användarna. https://www.clasohlson.com/se/Frost--och-temperaturkontroll/36-1109

Så samma funktion men med bättre kvalitet, var och vad?

Är denna bättre? https://www.clasohlson.com/se/Termostat-för-värmekabel-FrostGuard-ECO/Pr361088000

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Skoter säger:

Du har inte tänkt på att använda den i vattentanken.

Jodå, flaskvatten renas ju med ozon. Även vårt kommunala vatten renas med ozon fast då med UV-ljus. 

Funderade på en liten cirkulationspump och en "ozonkammare". Troligen räcker det att släppa ner slangen med sten i tanken. Enda problemet är om man överfyller tanken och trycker upp vatten i ozongeneratorns högspänningsdel....

Jag ska riva lite med slangarna till tanken så vi får se om man kan hitta på något bra. Jag har även Agarplattor så jag kan kolla bakterietillväxten.

Hur mycket ozon som ska till vet jag inte riktigt, hittade följande text: 0.4 mg / L value, maintained for 4 minutes. The CT value of 1.6

För mina 160 liter behövs då 100mg dvs 15 min. Borde funka med samma timer som för luften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Gundj säger:

Jag skulle vilja hitta en termostatbrytare för 230V som är av god kvalitet.

 

DENNA har jag använt till både båt och kontor fast då i 12V utförande.

 

Även DENNA kan vara intressant. Vill man ha en avancerad PID regulator så får man lägga till någon hundralapp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast är det inga problem med vatten i tankar så länge man fyller vatten som kommer från vattenverk.

Jag gjorde ett test för ett par år sedan som jag skrev om på MG.  En flaska kranvatten  fick stå utan lock i rumstemperatur i tre månader och avslutades med en vattenanalys. Inga problem!

Smakade och luktade utmätkt också.

  

Mackey

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, Mackey säger:

Oftast är det inga problem med vatten i tankar så länge man fyller vatten som kommer från vattenverk.

Sant, känns inte som ett prioriterat projekt. Jag dricker mycket vatten och vill gärna ha gott vatten. Men det enklaste och billigaste är att köpa på flaska. Himla praktiskt också.

Men det kan vara kul att testa, kostnaden är låg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, bhemac säger:

...

Men det enklaste och billigaste är att köpa på flaska. Himla praktiskt också.

...

Hämtar du vatten med hink från en avgiftsbelagd brunn långt bort? ;)

Vad kan bli enklare och billigare och mera praktiskt än att vrida på en kran?

 

Mackey

(Nattuggla)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Mackey säger:

Vad kan bli enklare och billigare och mera praktiskt än att vrida på en kran?

Om man vill GOTT vatten!!!

För den som ska ut och segla utanför Svreige kan det vara intressant med vattenrening. Eller om man vill ta direkt ur sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-01-16 på 12:45, bhemac säger:

DENNA kör jag nu sedan någon vecka. Just nu kör jag med ett vanligt 230 kopplingsur 4 x 15min/dygn.

Generatorn ger 0,5g ozon/tim och det krävs ca 4ppm ozon för att effektivt döda mögel, i förra båten blev det 15min/dygn.

Timern är DENNA.

Samt en INVERTER. Det finns billigare men denna har en lite mer rejäl burk.

Intressant så det krävs så lite. Typ 0.0052gr ozon /kubikmeter luft?

Vet du hur länge, om man kan säga något generellt, behövs den nivån för att dräpa mögel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Caribic410 säger:

Vet du hur länge, om man kan säga något generellt, behövs den nivån för att dräpa mögel?

Som jag fattat det så dör det direkt. Ozon har en kort halveringstid, efter någon halvtimma är effekten borta.

Att köra någon gång per dygn verka funka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-01-16 på 12:45, bhemac säger:

DENNA kör jag nu sedan någon vecka. Just nu kör jag med ett vanligt 230 kopplingsur 4 x 15min/dygn.

Generatorn ger 0,5g ozon/tim och det krävs ca 4ppm ozon för att effektivt döda mögel, i förra båten blev det 15min/dygn.

Timern är DENNA.

Samt en INVERTER. Det finns billigare men denna har en lite mer rejäl burk.

Driver du den timern med 12V AC eller DC?

På ebay enligt länken ges ju motstridande info: bilden visar AC medan texten säger DC.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, Wingan säger:

Driver du den timern med 12V AC eller DC?

Jag kör på 12VDC det funkar, tror det är det den är avsedd för. De som säljer grejer vet inte alltid så mycket om dem...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så kanske det är, men bilden visar ju på AC. Hur vet man vad som är + och -, eller provade du dig fram? Går det kanske att driva den med AC också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Wingan säger:

Så kanske det är, men bilden visar ju på AC. Hur vet man vad som är + och -, eller provade du dig fram? Går det kanske att driva den med AC också?

Kommer inte ihåg hur det såg ut faktist men del prylar har en likriktarbygga på ingången så att man inte behöver oroa sig över +/-

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, bhemac säger:

Som jag fattat det så dör det direkt. Ozon har en kort halveringstid, efter någon halvtimma är effekten borta.

Att köra någon gång per dygn verka funka.

Beställde en som ger 600mg/h

Använder ifs biologiska bekteriesporer som käkar allt som luktar men det funkar bara på ytor där man kommer åt att spraya, hundbilar e perfekt.. då får ju bakterierna föda med jämna mellanrum och en"behandling" räcker så länge bilen inte är hundtom i typ 6 mån.

Samma när hankattungar pissat omkring, då känner inte ens dom igen var dom pissat.

Däremot kommer ju sån spray inte in på vissa ställen, in i toaslang mm.

Tänkte testa där för att se om det går att få nån stor skillnad. Resten av båten skippar jag nog eftersom ozon kan ha en hel del skadliga effekter på många material.

Nån användning kan man nog ha för den hemma åxå sen.

Ellet varför inte fylla lettiskt kranvatten på flaska i sommar. Köra ner ozonslangen å låta gå en timme. Det ska ju bli både bakterifritt att dricka samt föryngrande att vaska sig i..

:)

Kunde inte låta bli att köpa.. trots att jag varit med.. sett en del mindre trevliga effekter av ozon.. tyvärr inte grottat i vilka koncentrationer och tider.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, Caribic410 säger:

tyvärr inte grottat i vilka koncentrationer och tider.

Men det har jag! Eller i vart fall läst och inte minst pratat. Tex med bilrekonden och en kille som jobbat med mögelsanering i hus. Det är väl som med alkohol, rätt använt är det bra men kan ge svåra skador om man använder det fel. Används ju idag på många ställen, ozon alltså. Sopprum är ett lysande exempel där det numera luktar försommardag.

Själv råkade jag lägga slangen på en dyna i salong, det blev en vit fläck på den blåa dynan.

Hade även en bit plastslang till generatorn, den smulades sönder.

Det som är känsligt är framförallt gummi, skumplast och vissa plaster. Fö har jag inga skador trots att jag kört ett par år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skumplast som i dynor?

 

hur gör folk som inte kör ozon för att kunna lämna kvar täcken och dylikt i båten under sommaren? De känns ju så himla fuktiga efter att man varit ute ett tag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan, AndW säger:

Skumplast som i dynor?

 

hur gör folk som inte kör ozon för att kunna lämna kvar täcken och dylikt i båten under sommaren? De känns ju så himla fuktiga efter att man varit ute ett tag.

 

Japp, stoppa inte in ozonslangen under dynorna ;) Om ozonet får spruta ut i fria luften så blir koncentration så låg att den inte ställer till några skador. Funkar ju för bilrekond!

 

Ozon tar inte bort fukten det gör däremot bra ventilation vilket är en bristvara i båtar. Kolla när båte ligger stilla och tillstängd, ofta blir ventilationen dålig. Jag upplevde en stor skillnad när jag kompletterade med ett par Doradeventiler som trycker ner luft komletterat med datorfläkt som går på solpanelerna.

En luftvärmare som tar in 100% friskluft torkar också ut mycket bra. Bergogolv under dynorna gör också nytta.

Kan man dessutom köra en avfuktare några gånger under sommaren så blir man av med mycket fukt.

Den första åtgärden är att skaffa en hygrometer så att man kan se, helst utifrån, luftfuktigheten i båten. Ytterst få båtägare verkar ha koll på just luftfuktigheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som det skiljer hur olika båtar ventilleras.

I min vega.. har jag inget minne av fuktproblem men med den va vi aldrig ute länge i streck.

I scampin behövde vi vädra täcken mm. 

I nuvarande båt är det som hemma.. kondens på ventiler på morgnar, i sovutrymmen, tidig vår å sen höst när det är riktigt kallt ute.. annars är det inget fukt.

Tar aldrig ur madrasser mm. Ställer dom på högkant, under vinterförvaring, bara utifall (vet inte ens utifall vad)

När man träffar rätt med biologiskt medel, så är lukten borta for ever.

Inrökta bilar är ett typiskt exempel, behandling tar max 5min och efter nån dag- 1V är all lukt borta.

Ozonbehandlade Inrökta och rökskadade bilar, har lukt kommit tillbaka ibland, även om dom kört ozon över natten. Dä brukar bio-medel ta bort all lukt.

En del elektronik å plastdetaljer misstänks fått ozonskador som visar sig långt senare.

Sen e ju inte ozon hälsokost direkt.

Biomedlen har inga negativa effekter.

Bakterierna dör efter en tid utan föda. En del blir sporer, som kan väckas till liv av ny "föda" men dom är inte heller särskilt livskraftiga utanför sin näringslösning, max ca 6mån.

...men jag känner mej nöjd å duktig som beställt en ozonmojäng. Kommer testa den till allt tänkbart..

 

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, Caribic410 säger:

Sen e ju inte ozon hälsokost direkt.

Biomedlen har inga negativa effekter.

Även om koncentrationen är låg så ska man givetvis inte köra när man är ombord.

Biomedlet verkar intressant. Går det att köpa och vad heter det?

Inte Agent Orange va? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, bhemac säger:

Även om koncentrationen är låg så ska man givetvis inte köra när man är ombord.

Biomedlet verkar intressant. Går det att köpa och vad heter det?

Inte Agent Orange va? 

Är inte säker på under vilka ev varumärken det säljs, till privatkonsument, i skandinavien.

Det är ett franskt företag som producerar. Novozymes.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner igen namnet agent orange.. bl.a.

Det finns hur många varianter som helst som inte fungerar utan är parfym som ska dölja, inte som bakterier som äter och tar bort.

Sen finns det nån variant (tror det är sk. "nano" med 10-50Å stora partiklar) som är baserade på silver.. det tar inte bort, äter inte, lukt men ska fungera bra. Fast dom ämnena ska vara skadliga/giftiga?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, AndW säger:

- - -

hur gör folk som inte kör ozon för att kunna lämna kvar täcken och dylikt i båten under sommaren? De känns ju så himla fuktiga efter att man varit ute ett tag.

 

Det finns tre viktiga åtgärder för att slippa fukten: Ventilation, ventilation och (återigen) ventilation ;)

 

Vi har numera ribb-botten i kojerna så dynorna blir ventilerade undertill. Tidigare hade vi hela plywoodskivor som jag borrat massor av 20 mm hål i för ventilationen. Fläktventilator på rufftaket med solcell och batteri som laddas upp under dagen. Fläkten snurrar därmed dygnet runt.

Vi bor ombord under stora delar av sommaren. Ifjor var längsta sammanhängande perioden sju veckor utan att vi upplevt sådana fuktproblem som du beskriver.

Undantaget är om det blir väldigt mycket regn och hög luftfuktighet så kan det behöva torkas ur med värmaren. Annars används värmaren främst tidig vår och sen höst när temperaturen blir obekvämt låg. På vår/höst så får även vi kondens på rutor o andra kallytor under natten, om värmaren inte är igång, men det försvinner rätt fort på morgonen när ingångsluckorna öppnats upp.

 

Vintertid täcks båten med presenning (god ventilation mellan täckningen och båten) och luckor dras igen. Dynorna ställs på högkant för bättre luftcirkulation. Vi har aldrig använt varken avfuktare eller Torrbollar.

 

Så har vi gjort i många år utan mögelproblem i dynor o sängkläder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att skillnaderna är mer geografiska än beroende på båttyp?

Södra stockholm/st:annas här.

No problem. Har varit som längst söderut västervik, längst norrut kapellskär, längst österut lettland. No problems.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har inte jag haft problem i ruffen, bara oro för dem. Det är förvisso blött under madrassen t ex. Det gör inget, jag kan ställa dem på högkant. Men jag känner ju även fukten i täcken och dylikt. En solig dag torkar de ur fort men en regnig är det sämre såklart. Och jag har inte vågat experimentera med att lämna dem kvar. Men det kanske är hel-lugnt? Tänker mest på hur fuktiga dynorna känns när de kommer inomhus på hösten. På hösten räcker det ju att man vänder ryggen till ibland för att få mögelexplosion i stuvfack och sånt

 

Jag satte faktiskt en sugande datorfläkt i electroluxventilen på min maxi 77a i höstas. Om jag får in solpanel i år så tänkte jag låta den gå på förmiddagarna när luften är som torrast (eller när solen lyser, enklare). Men då är jag lite undrande till vad som ska hända med kondensvattnet. 77an har en s k ”kall vägg” där tilluften strömmar mot skrovet. Men där finns ett svårtillgängligt utrymme mellan innerlinern och skrovet som det skulle kunna rinna in vatten i. Om fläkten går hela sommaren skulle det kunna bli några liter vatten som frostsprängs till vintern. Eller?

 

Geografi spelar säkert in, ni har ju ändå regnskugga på den sidan landet och jag vågar gissa att luftfuktigheten är lägre generellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan börja med att titta hur ventilationen är gjord.

Min båt har tre utsug, ett med solcellsfläkt. Dessutom finns ett "hål-i-vägga" på dass.

Inga luftintag. I innerlinern finns ventilationsöppningar men ingen luft kan komma in mellan skrov och innerliner. Nu är min båt byggd i Finland så de kanske ville ha lite bastukänsla.

Som tur är har jag en däckslucka i salongen. Båtar som är avsedda för varma vatten har alltid ett antal däcksluckor. Båtar i Norden är nog bara avsedda att användas när det är så varmt att man tex kan ha nedgången öppen.

 

Nu har jag under en period kört en datorfläkt med en egen 10W solpanel och Li-Ion batterier. Det fungerar. Nästa utmaning är att hitta ett ställe att montera den så jag får in luft.

 

3 timmar sedan, Caribic410 säger:

Känner igen namnet agent orange..

Avlövningsmedel som användes i Vietnam. Behöver lite till grannens träd...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan, AndW säger:

- - -

Tänker mest på hur fuktiga dynorna känns när de kommer inomhus på hösten.

- - -

Det kan ju bero på att dynorna är kalla när de bärs in. Då känns de fuktiga.

 

18 minuter sedan, AndW säger:

- - -

Men då är jag lite undrande till vad som ska hända med kondensvattnet. 77an har en s k ”kall vägg” där tilluften strömmar mot skrovet. Men där finns ett svårtillgängligt utrymme mellan innerlinern och skrovet som det skulle kunna rinna in vatten i. Om fläkten går hela sommaren skulle det kunna bli några liter vatten som frostsprängs till vintern. Eller?

- - -

I förra båten gick tilluften i kanaler under basinredningen i kojerna (byggt enligt kalla väggens princip). Jag kunde inte notera att det rann ut noterbara mängder vatten ner i kölsvinet från kondenseringsutrymmet. Kan det vara så att kondensen torkar bort när det är låg luftfuktighet?

 

Även om det kommer in kondens bakom innerlinern så borde båten vara byggd så att det vattnet kan rinna bort. Om det inte rinner bort av sig själv så skulle nog alla 77or segla runt med inbyggt akvarium ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalla väggen fungerar bäst i teorin, jag la dasspappers bitar för att kolla, de var alltid torra.

På våren när det är 7° i vattnet och 20°C i luften funkar det. Men bara på dagen och då har man ju allt öppet ändå.

Man behöver minst 10°C skillnad mellan luft och vatten för att det ska fungera, enkelt att räkna på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, bhemac säger:

Kalla väggen fungerar bäst i teorin, jag la dasspappers bitar för att kolla, de var alltid torra.

På våren när det är 7° i vattnet och 20°C i luften funkar det. Men bara på dagen och då har man ju allt öppet ändå.

Man behöver minst 10°C skillnad mellan luft och vatten för att det ska fungera, enkelt att räkna på.

Kanske därför jag aldrig noterade något kondensvatten...

 

Men det var nog en fördel för ventilationen att tilluften var nedtill ovanför durken och ventilatorerna i rufftaket. Kondensfritt var det i alla fall förutom vid extremväder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, Lintott säger:

 Om det inte rinner bort av sig själv så skulle nog alla 77or segla runt med inbyggt akvarium ;)

 

Nu hade ju 77orna grava konstruktionsfel från början som i och för sig åtgärdades ganska bra med efterutrostning (tie-rods).   Och den här fickan jag pratar om är en uppenbart dålig konstruktion. Och jag vet vart vattnet tar vägen, det rinner ju in i ett utrymme mellan basinredning och skrov. Och sätter man en fläkt lär man öka flödet med en faktor tio eller mer så mycket kan förändras.

 

13 minuter sedan, bhemac säger:

Kalla väggen fungerar bäst i teorin, jag la dasspappers bitar för att kolla, de var alltid torra.

På våren när det är 7° i vattnet och 20°C i luften funkar det. Men bara på dagen och då har man ju allt öppet ändå.

Man behöver minst 10°C skillnad mellan luft och vatten för att det ska fungera, enkelt att räkna på.

 

Tack för info. Har misstänkt detta, har aldrig sett något vatten (men det skulle ju kunna ha smitit in i den där fickan innan jag sett det!). Får väl testa och ha lite koll i början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, AndW säger:

- - -

Och den här fickan jag pratar om är en uppenbart dålig konstruktion. Och jag vet vart vattnet tar vägen, det rinner ju in i ett utrymme mellan basinredning och skrov. Och sätter man en fläkt lär man öka flödet med en faktor tio eller mer så mycket kan förändras.

- - -

Om du är orolig så kan du ju borra några små hål genom basinredningen där du tror att vattnet kan ställa sig. Det behövs inga stora hål för att vattnet ska sippra ut. Några små hål påverkar inte hållfastheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...