Jump to content
Wednesday 23 June 2021
aebo

Jeanneau Leader 805

Recommended Posts

2020-07-12 vid 07:38 skrev Marrenozz:

Hoppar in här med vår 2008 med VP 5.7 Gxi. 

Kommer att skaffa solpanel och undrar om någon har en bra och estetisk lösning att dela med sig av? Behöver man speciell laddregulator eller ta hänsyn till "ordinarie" nätladdare? Har en Cristec 12V/25A.

Angående kapell så brottas vi med vårt också. Ska göra ett nytt försök att få till det idag... 

Jag klämde in en 110W Sunbeam kopia från Hjertman, framför frontluckan.
Nu finns bara Sumbeam att få tag på. 

Jag drog kabeln framåt till ankarspelet.

lite klurigt. Det kräver ett extrahål ner till ruffen för att få in en dragfjäder. 
Sedan följde jag med kablarna som går till framankarspelet. 
I början använde jag Ctek D250SA/Smartpass 120. Men efter det visade sig att de inte prioriterade att ladda startbatteriet så köpte jag en Victron Smartsolar mppt 75/15 för att ladda startbatteriet som sedan laddar servicebatterierna. 

3D4519A1-C46A-47E2-8BAE-C9F88982AB71.jpeg

23D483D2-85C2-497B-BA24-4C9C1FF44377.jpeg

594F22CE-A079-4C83-8226-47B367DCB888.jpeg

2020-07-12 vid 09:35 skrev Stephan_D:

Sådär brukar INTE ett elsystem i en Jeanneau se ut, verkar vara en hel del hemslöjd...

Ctek prylarna har jag stoppat in men har ni inte något säkringcentral bakom väggen i toan?

2020-07-12 vid 13:36 skrev Marrenozz:

@Los_capitanos, var har du skaffat din solpanel? Den ser väldigt trevlig ut. 

Hej. 

fanns när jag köpte båten. Har dock sett massor olika i vanliga båtaffärer. Bara att åka dit och handla. 🤓

Hej,

Finns det någon i Stockholm eller Uppsala området som kan tänka sig att visa upp sin 805a? Går i köptankar men har aldrig sett båten live.

13 timmar sedan skrev Patrik74:

Hej,

Finns det någon i Stockholm eller Uppsala området som kan tänka sig att visa upp sin 805a? Går i köptankar men har aldrig sett båten live.

Det låter som en bra plan. ;)

Någon som tänkt sälja sin båt? Är ute efter 2006 eller nyare med D4 motorn.

Här är lite på mitt långtidsprojekt på min Leader 805. När jag köpte båten för tre år sedan hade den stora skador på ena luftintaget. Inget som påverkade funktionen men inte snyggt. Jag fick tag på rätt färg på gelcoaten och lyckades laga hålen och hitta en ny dekal. 
Nu blev det klart. 
A17FFC4E-55B4-4943-936B-8F074A2BA185.thumb.png.d02e3bfffb0cecee929a84e19dceb502.pngA8673C12-7AE8-46A9-A3F2-2524EC7F051B.thumb.png.1ab545cada144910784172b715ffba4e.png9733D95D-BB00-4AB9-A96E-C0F4D0F6BF29.thumb.jpeg.319762eb1f1c1ba605b50152b333f004.jpeg

6 minuter sedan skrev anuba:

Här är lite på mitt långtidsprojekt på min Leader 805. 

Har du något elschema till din båt? Jag har sökt efter det på nätet utan att lyckats.

2021-04-22 vid 13:09 skrev Kane:

Har du något elschema till din båt? Jag har sökt efter det på nätet utan att lyckats.

Jag har orginalmanualen från 2006 med några olika elscheman. De varierar mellan en eller två motorer och bensin eller diesel. Vilken sort har du?

Vet om det blir så bra att lägga ut en skannad fil i forumet. Jag kan skicka den till dig. Jag PMa en länk så att du kan tanka ner den när jag har skannat. 

Schemat är bra för att förstå säkringarna. För övrigt har Jeanneau en konstig lösning med brytare både på plus och minus. 
Jag har gjort om mitt system och bryter bara på pluspolen, när jag installerade Ctek D250SA/Smartpass och införde batterimätare. Det krävde mycket jobb och 15m  extra kabel. 

32 minuter sedan skrev anuba:

Jag har orginalmanualen från 2006 med några olika elscheman. De varierar mellan en eller två motorer och bensin eller diesel. Vilken sort har du?

Vet om det blir så bra att lägga ut en skannad fil i forumet. Jag kan skicka den till dig. Jag PMa en länk så att du kan tanka ner den när jag har skannat. 

Schemat är bra för att förstå säkringarna. För övrigt har Jeanneau en konstig lösning med brytare både på plus och minus. 
Jag har gjort om mitt system och bryter bara på pluspolen, när jag installerade Ctek D250SA/Smartpass och införde batterimätare. Det krävde mycket jobb och 15m  extra kabel. 

Tack.

Det sitter en D4-260 i båten. En väns båt som jag mekar en del med elen i.

Har du brytare för motorplus i batterifacket? Det är det nämligen i denna båt och den ser eftermonterad ut. Dessutom sitter det ju brytare för motor och förbrukning under förarplatsen.

2021-04-24 vid 09:06 skrev Kane:

Tack.

Det sitter en D4-260 i båten. En väns båt som jag mekar en del med elen i.

Har du brytare för motorplus i batterifacket? Det är det nämligen i denna båt och den ser eftermonterad ut. Dessutom sitter det ju brytare för motor och förbrukning under förarplatsen.

Jag har de flesta brytarna under förarstolen men brytaren för ankarspelet bak sitter nära handlänspumpen.
Det är mycket el kring extrautrustningen som ser väldigt eftermonterad ut. Jag har hittat säkringar på olika ställen. Det sitter tex en några säkringar på väggen innanför brytarna. De når man genom taket i midkabinen. 

När lade till Ctek-prylarna tog jag bort minusbrytaren och lade till en brytare för sekundära brukare med spänningsvakt.