Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
aebo

Jeanneau Leader 805

Rekommendera Poster

2020-07-12 vid 07:38 skrev Marrenozz:

Hoppar in här med vår 2008 med VP 5.7 Gxi. 

Kommer att skaffa solpanel och undrar om någon har en bra och estetisk lösning att dela med sig av? Behöver man speciell laddregulator eller ta hänsyn till "ordinarie" nätladdare? Har en Cristec 12V/25A.

Angående kapell så brottas vi med vårt också. Ska göra ett nytt försök att få till det idag... 

Jag klämde in en 110W Sunbeam kopia från Hjertman, framför frontluckan.
Nu finns bara Sumbeam att få tag på. 

Jag drog kabeln framåt till ankarspelet.

lite klurigt. Det kräver ett extrahål ner till ruffen för att få in en dragfjäder. 
Sedan följde jag med kablarna som går till framankarspelet. 
I början använde jag Ctek D250SA/Smartpass 120. Men efter det visade sig att de inte prioriterade att ladda startbatteriet så köpte jag en Victron Smartsolar mppt 75/15 för att ladda startbatteriet som sedan laddar servicebatterierna. 

3D4519A1-C46A-47E2-8BAE-C9F88982AB71.jpeg

23D483D2-85C2-497B-BA24-4C9C1FF44377.jpeg

594F22CE-A079-4C83-8226-47B367DCB888.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-12 vid 09:35 skrev Stephan_D:

Sådär brukar INTE ett elsystem i en Jeanneau se ut, verkar vara en hel del hemslöjd...

Ctek prylarna har jag stoppat in men har ni inte något säkringcentral bakom väggen i toan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-12 vid 13:36 skrev Marrenozz:

@Los_capitanos, var har du skaffat din solpanel? Den ser väldigt trevlig ut. 

Hej. 
 

fanns när jag köpte båten. Har dock sett massor olika i vanliga båtaffärer. Bara att åka dit och handla. 🤓

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-12 vid 13:36 skrev Marrenozz:

@Los_capitanos, var har du skaffat din solpanel? Den ser väldigt trevlig ut. 

Om du inte vill ha en synlig kopplingsbox på panelen så passar Sunbeams panel bra.

https://www.sunbeamsystem.com/sv/tough-plus-plus-series/

Tyvärr lite dyr och jag rekommenderar inte att använda deras 3M tejp på den reflade ytan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Finns det någon i Stockholm eller Uppsala området som kan tänka sig att visa upp sin 805a? Går i köptankar men har aldrig sett båten live.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Patrik74:

Hej,

 

Finns det någon i Stockholm eller Uppsala området som kan tänka sig att visa upp sin 805a? Går i köptankar men har aldrig sett båten live.

Det låter som en bra plan. ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som tänkt sälja sin båt? Är ute efter 2006 eller nyare med D4 motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är lite på mitt långtidsprojekt på min Leader 805. När jag köpte båten för tre år sedan hade den stora skador på ena luftintaget. Inget som påverkade funktionen men inte snyggt. Jag fick tag på rätt färg på gelcoaten och lyckades laga hålen och hitta en ny dekal. 
Nu blev det klart. 
A17FFC4E-55B4-4943-936B-8F074A2BA185.thumb.png.d02e3bfffb0cecee929a84e19dceb502.pngA8673C12-7AE8-46A9-A3F2-2524EC7F051B.thumb.png.1ab545cada144910784172b715ffba4e.png9733D95D-BB00-4AB9-A96E-C0F4D0F6BF29.thumb.jpeg.319762eb1f1c1ba605b50152b333f004.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev anuba:

Här är lite på mitt långtidsprojekt på min Leader 805. 

Har du något elschema till din båt? Jag har sökt efter det på nätet utan att lyckats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-22 vid 13:09 skrev Kane:

Har du något elschema till din båt? Jag har sökt efter det på nätet utan att lyckats.

Jag har orginalmanualen från 2006 med några olika elscheman. De varierar mellan en eller två motorer och bensin eller diesel. Vilken sort har du?

Vet om det blir så bra att lägga ut en skannad fil i forumet. Jag kan skicka den till dig. Jag PMa en länk så att du kan tanka ner den när jag har skannat. 

Schemat är bra för att förstå säkringarna. För övrigt har Jeanneau en konstig lösning med brytare både på plus och minus. 
Jag har gjort om mitt system och bryter bara på pluspolen, när jag installerade Ctek D250SA/Smartpass och införde batterimätare. Det krävde mycket jobb och 15m  extra kabel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev anuba:

Jag har orginalmanualen från 2006 med några olika elscheman. De varierar mellan en eller två motorer och bensin eller diesel. Vilken sort har du?

Vet om det blir så bra att lägga ut en skannad fil i forumet. Jag kan skicka den till dig. Jag PMa en länk så att du kan tanka ner den när jag har skannat. 

Schemat är bra för att förstå säkringarna. För övrigt har Jeanneau en konstig lösning med brytare både på plus och minus. 
Jag har gjort om mitt system och bryter bara på pluspolen, när jag installerade Ctek D250SA/Smartpass och införde batterimätare. Det krävde mycket jobb och 15m  extra kabel. 

Tack.

Det sitter en D4-260 i båten. En väns båt som jag mekar en del med elen i.

Har du brytare för motorplus i batterifacket? Det är det nämligen i denna båt och den ser eftermonterad ut. Dessutom sitter det ju brytare för motor och förbrukning under förarplatsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-24 vid 09:06 skrev Kane:

Tack.

Det sitter en D4-260 i båten. En väns båt som jag mekar en del med elen i.

Har du brytare för motorplus i batterifacket? Det är det nämligen i denna båt och den ser eftermonterad ut. Dessutom sitter det ju brytare för motor och förbrukning under förarplatsen.

Jag har de flesta brytarna under förarstolen men brytaren för ankarspelet bak sitter nära handlänspumpen.
Det är mycket el kring extrautrustningen som ser väldigt eftermonterad ut. Jag har hittat säkringar på olika ställen. Det sitter tex en några säkringar på väggen innanför brytarna. De når man genom taket i midkabinen. 

När lade till Ctek-prylarna tog jag bort minusbrytaren och lade till en brytare för sekundära brukare med spänningsvakt.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BÅTFIXARTIPS
Vid årets första båtfix byte jag det tidigare Waeco 40liter kylskåpet till ett 65 liter Isothermskåp CR65. 
Det drog mycket ström och hade inte så mycket plats.
Det krävdes lite modifieringar av pentryt för att få plats med det 45cm breda kylskåpet. Det finns dock gott om plats i djup och höjd.

För att skapa mer bredd så sågade jag bort vänstra sidoväggen på pentryt och använde väggen till midkabinen  som sida och stöd för pentryt. Det gav 15mm mer utrymme. 

Tyvärr var högerväggen lite inåtkrökt på grund av att hyllan i skåpet intill var för bred. Men den kunde trimmas till med en multisåg och med en extra skruv kunde jag dra in 4mm utbuktning.

Nu går kylskåpet in med presspassning.

 

IMG-7594_small.jpg

Original

IMG-7596_small.jpg

Sida bortsågad

IMG-7597_small.jpg

Ca 4mm inbucktning

IMG-7598_small.jpg

Lagom mycket hylla som skall bort

IMG-7600_small.jpg

Fördigtrimmat

IMG-7599_small.jpg

Kylskåpet på plats och 25l mer ölkapacitet.

Redigerad av anuba
Bildtext
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ni i denna tråd kan väl ändå inte missat en av mina favorit-youtube-kändisarnas båt: 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev ErikL1:

ni i denna tråd kan väl ändå inte missat en av mina favorit-youtube-kändisarnas båt: 

 

Det är en bra reklamfilm om man har tänkt att sälja båten.

Kul att Nick väljer en sådan liten båt när han granskar så många andra typer av båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-22 vid 13:00 skrev anuba:

Här är lite på mitt långtidsprojekt på min Leader 805. När jag köpte båten för tre år sedan hade den stora skador på ena luftintaget. Inget som påverkade funktionen men inte snyggt. Jag fick tag på rätt färg på gelcoaten och lyckades laga hålen och hitta en ny dekal. 
Nu blev det klart. 
A17FFC4E-55B4-4943-936B-8F074A2BA185.thumb.png.d02e3bfffb0cecee929a84e19dceb502.pngA8673C12-7AE8-46A9-A3F2-2524EC7F051B.thumb.png.1ab545cada144910784172b715ffba4e.png9733D95D-BB00-4AB9-A96E-C0F4D0F6BF29.thumb.jpeg.319762eb1f1c1ba605b50152b333f004.jpeg

Hej

Har en 805 fr 2002. Vilken kulör på gelcoat är det? Var köpte du dekoren?

Tacksam för svar

pontus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev PHalmstad:

Hej

Har en 805 fr 2002. Vilken kulör på gelcoat är det? Var köpte du dekoren?

Tacksam för svar

pontus

Jag prövade att köpa "rätt" gelcoat från Rodins marin men det blev fel nyans. Istället har jag låtit ett båtvarv blanda till rätt nyans genom att lämna in min främre ankarlucka. Då fick jag en gelcoat som passade bra på utsidan av båten. Den blandade jag med parfinolja och mikrobalonger för att få ett spackel. 
Dekalerna köpte jag på Dekaltrim. 

Gummilisten köpte hos Elen Yachting, som har kvar Jeanneu supporten för deras inombordare.
Jag skickar mer info via pm. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BÅTFIXARTIPS2
För er som har en Jeanneau 805 Leader vet ni att pentryt är väldigt litet och har inte så många uppläggningsytor. Vid en vanlig matlagning har jag använt matbordet i ruffen.
Men eftersom vi också sover där så måste jag fälla upp och ner bordet varje dag. Inte jättekul.

Som lösningen på bordsbristen byggde jag ett eget extrabord som inte skall inkräkta på sovplatsen.

 

Bordet är kan ändra position med hjälp av ett Lagun bordsstativ som jag har kortat ner till bara 25cm. Det var lite klurigt att montera slå ur axeln i änden så att den inte  gick sönder. Jag fick några tips från Noa.

Jag köpte en 18mm mahognyplywood som jag limmande en 0.6mm mahognyplyfa på kanterna.  Skivan lackade jag med Epifanes Fernissa. Den var svår att få riktigt slät. Det blir att lack på lite mer till vintern.

Formen på skivan utformade jag med hjälp av en pappskiva. De krävdes lite trimning så att den kunde svänga fritt och monteras i rätt lägen.
 

Så nu kommer det bli enklare att fixa kaffe på sängen.:)

 

Bord1.jpg

Bord2.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-01-11 vid 11:32 skrev anuba:

BÅTFIXARTIPS
Vid årets första båtfix byte jag det tidigare Waeco 40liter kylskåpet till ett 65 liter Isothermskåp CR65. 
Det drog mycket ström och hade inte så mycket plats.
Det krävdes lite modifieringar av pentryt för att få plats med det 45cm breda kylskåpet. Det finns dock gott om plats i djup och höjd.

För att skapa mer bredd så sågade jag bort vänstra sidoväggen på pentryt och använde väggen till midkabinen  som sida och stöd för pentryt. Det gav 15mm mer utrymme. 

Tyvärr var högerväggen lite inåtkrökt på grund av att hyllan i skåpet intill var för bred. Men den kunde trimmas till med en multisåg och med en extra skruv kunde jag dra in 4mm utbuktning.

Nu går kylskåpet in med presspassning.

 

 

Original

 

Sida bortsågad

 

Ca 4mm inbucktning

 

Lagom mycket hylla som skall bort

 

Fördigtrimmat

IMG-7599_small.jpg

Kylskåpet på plats och 25l mer ölkapacitet.

Som komplettering för att hålla nere ljudet från kylskåpet sågade jag till en bit av luckan jag tog bort. Av de gjorde jag en list  för att montera i glipan över kylskåpet. 
Över kylskåpet, mot gasolplattan lade jag in en bit 20mm motorrumsisolering.

https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/ljuddampningsplatta-500-x-400-mm-2000017199?gclid=EAIaIQobChMIo8DwuOiF_wIV8hYGAB3DZwALEAQYASABEgJDOfD_BwE

 

Detta gjorde mycket för ljuddnivån i ruffen. 

E2BE6957-40C7-4664-B98C-10AB811994D2.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nice!

Det blir inte för tätt mellan spis och kyl nu då? Tänker ifall man behöver nån luftspalt eller så?

Satte du fast isoleringen mot kylen (med den klisteryta som sitter på)?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Fredrin:

Nice!

Det blir inte för tätt mellan spis och kyl nu då? Tänker ifall man behöver nån luftspalt eller så?

Satte du fast isoleringen mot kylen (med den klisteryta som sitter på)?

 

Det är rätt bra ventilation bakom kylskåpet. Det går lufthål både åt höger och vänster. Med motorumsisoleringen löser man både eventuell värmeisolering mot gasolspisen och ljudisolering. 
Höjden på ett Isotherm CR65 är 52.7mm vilket är rätt nära Weaco - skåpet som satt där i original. Därför tror jag inte det är viktigt att skåpet andas på översidan. 
Jag lade bara en bit på toppen där det fanns plats. Några plåtbitar gjorde att det inte gick att lägga på hela översidan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag inhandlade faktiskt en sån bit du länkade till ovan och testade att peta in den över kylen. Gick bra att få in hela vägen. Hade inget som tog emot. Dock behöver jag ta loss och dra ut kylen för att fixa det bra. Vill nog limma mot kylen så en ev luftspalt hamnar mellan isolering och spis.

Rimligtvis bör ju inte spisen bli väldigt varm undertill för då hade väl förra kylen smält på ovansidan. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...