Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Rekommendera Poster

16 minuter sedan, raol säger:

Samtidigt är de flesta av regleringarna för sjöfart antika, och utformade för en helt annan situation än dagens.

Ännu värre, det mesta är internationellt och därför hopplösa att ändra.

Se tex det Europeiska båtkörkortet. Det har man diskuterat hur långe som helst utan att komma fram till något. Min tro är att de so förhandlar inte vill komma fram till något, de är fullt nöjda med att åka några dagar på en konferens, äta och dricka gott samt ha det allmänt trevligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tydlig skiljelinje rent känslomässigt är om man har för avsikt att tjäna pengar på båtcharter med upprepade likartade utflykter eller bara vill ha lite praktisk och ekonomisk hjälp under en pågående resa jorden runt.

 

Varför kan man inte få betalt för bottenmålning och nya segel, men för diesel som köptes innan besättningen klev ombord? Eller får man inte ta betalt för förbrukad diesel heller, utan bara vid själva inköpstillfället. Då gäller det att inte vara ombord när bunkring sker, onödigt att tvingas vara med att dela på kostnaden för en kubikmeter diesel. Eller vid motorhaveri, grundstötning, etc, etc.

 

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grundprincipen är att ersättningen ska vara skälig. Om det inte är uppenbart så får det avgöras i tingsrätten. Förlorar man där så får man också betala rättegångskostnaderna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, Jag kommer inte in som RMJ igen så jag lägger en kommentar under nytt användarnamn. Det var värst vilka bekymmer endel har ang paying crew. (Blir man sån om man lever sitt liv på detta forum). Paragrafryttare är inga  jag har något till övers för. Varför hänga upp sig på om okända gäster betalar en slant för en för dom fin upplevelse eller om dom inte betalar. Säkerheten på båten blir ju inte bättre för det. Ja ja ja Bhemak jag vet att det blir passagerarfartyg och vad lagen säger men bryr mig föga. Skattemyndigheten skulle ju i och försig kunna klaga, jag som ska dra in 50 lakan svart bara på den här resan!!! Du som trodde det, tror du charterbåtarna i Grekland också är uthyrda 52 veckor om året? Då borde det vara fin affär att köpa en sån isåfall. Sen att det skulle vara dyrt med 200-250kr/ dygn vet jag inte vad ni får ifrån. Jag har en person som ska med från Kristiansand via Stavanger och Bergen och till Lerwick. Han blir med ca 10 dygn för ett par 1000kr.(Kom inte via detta forum då det verkar vara en annan typ av nördar här) Då kan man ju värdera det själv om man tycker att det är mycket. Endel gillar ju inte att havssegla och endel älskar det. Sen har jag några kompisar som ska med under andra sträckor, (gratis ska tilläggas) så då vet ni det. Vad är det för snack om att man inte skulle betala för sig utan bara dela dom faktiska kostnaderna för seglingsturen? Att hävda att man inte kan ta mer betalt än bara det extra slitaget är ju nonsens! Äger passageraren en båt för dryga 500000kr? Betalar vinteruppläggning 10000kr, sommarplats 5000kr, försäkring, nya sjökort för avsett seglingsområde, Besiktning av livflotte, bottenmålning, etc etc. Någon jämförde med att dela på en hyrbåt i grekland men då är det ju bara dela rakt av så klart. Förra året blev det nya segel för 50000kr, nya solpaneler och 500Ah batteribank ca 15000kr, Ny eltoalett och septictank med däckstömning, och ny ugn. Kommer inte ens ihåg allt man lägger ner på båten varje år för att inte prata om all arbetstid. Varför ta med stadsbor som man inte känner utan att få något för det? + att man ska passa endel tider för att hämta och lämna folk på lämpliga platser. Det skulle i allafall inte jag göra. Men om det finns besättning som vill bidraga med arbetstid och har någon kunskap så är dom välkomna att gratissegla eller om någon vill sponsra med tyg till nytt sittbrunnskapell till exempel så går det också bra. Vidare så var det här inte frågan om en leveranssegling där någon i tråden antog att jag behöver hjälp. Jag seglar gärna själv även över Nordsjön. Det gick bra över Biscayabukten så det löser sig nog ska ni se. För övrigt så har jag mött många andra långfärdsseglare som tar Paying crew (betalande besättning på Svenska Mr Besserwisser!!!) med sig och det gäller både havsseglingar och kustnära segling. Det kan kosta 100kr/dygn på en Albin Vega eller över 400/dygn med lite större och finare båtar. Undrar om folk bara är avundsjuka här i Janteland!? Du som hade både större och nyare båt, Ja varför tar du inte med lite gäster och ger dom en  billig upplevelse. Kanske har du inte den sociala kompetensen eller vågar du inte segla på öppet Hav? 

Nä nu ska jag ta en liten pilsner levererad skattefritt från Tyskland, så tack o hej leverpastej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan, bhemac säger:

Imponerande, har du kommit fram till detta alldeles själv?

Och hur förändrar det saken? Är det inte fortfarande otillåtet att transporter betalande personer på ett fartyg inte är klassat som passagerarfartyg?

 

Nu får Du nog kamma till Dig, om Du kan och förstår...:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Robban1914 säger:

Hej igen, Jag kommer inte in som RMJ igen så jag lägger en kommentar under nytt användarnamn. Det var värst vilka bekymmer endel har ang paying crew. (Blir man sån om man lever sitt liv på detta forum). Paragrafryttare är inga  jag har något till övers för. Varför hänga upp sig på om okända gäster betalar en slant för en för dom fin upplevelse eller om dom inte betalar. Säkerheten på båten blir ju inte bättre för det. Ja ja ja Bhemak jag vet att det blir passagerarfartyg och vad lagen säger men bryr mig föga. Skattemyndigheten skulle ju i och försig kunna klaga, jag som ska dra in 50 lakan svart bara på den här resan!!! Du som trodde det, tror du charterbåtarna i Grekland också är uthyrda 52 veckor om året? Då borde det vara fin affär att köpa en sån isåfall. Sen att det skulle vara dyrt med 200-250kr/ dygn vet jag inte vad ni får ifrån. Jag har en person som ska med från Kristiansand via Stavanger och Bergen och till Lerwick. Han blir med ca 10 dygn för ett par 1000kr.(Kom inte via detta forum då det verkar vara en annan typ av nördar här) Då kan man ju värdera det själv om man tycker att det är mycket. Endel gillar ju inte att havssegla och endel älskar det. Sen har jag några kompisar som ska med under andra sträckor, (gratis ska tilläggas) så då vet ni det. Vad är det för snack om att man inte skulle betala för sig utan bara dela dom faktiska kostnaderna för seglingsturen? Att hävda att man inte kan ta mer betalt än bara det extra slitaget är ju nonsens! Äger passageraren en båt för dryga 500000kr? Betalar vinteruppläggning 10000kr, sommarplats 5000kr, försäkring, nya sjökort för avsett seglingsområde, Besiktning av livflotte, bottenmålning, etc etc. Någon jämförde med att dela på en hyrbåt i grekland men då är det ju bara dela rakt av så klart. Förra året blev det nya segel för 50000kr, nya solpaneler och 500Ah batteribank ca 15000kr, Ny eltoalett och septictank med däckstömning, och ny ugn. Kommer inte ens ihåg allt man lägger ner på båten varje år för att inte prata om all arbetstid. Varför ta med stadsbor som man inte känner utan att få något för det? + att man ska passa endel tider för att hämta och lämna folk på lämpliga platser. Det skulle i allafall inte jag göra. Men om det finns besättning som vill bidraga med arbetstid och har någon kunskap så är dom välkomna att gratissegla eller om någon vill sponsra med tyg till nytt sittbrunnskapell till exempel så går det också bra. Vidare så var det här inte frågan om en leveranssegling där någon i tråden antog att jag behöver hjälp. Jag seglar gärna själv även över Nordsjön. Det gick bra över Biscayabukten så det löser sig nog ska ni se. För övrigt så har jag mött många andra långfärdsseglare som tar Paying crew (betalande besättning på Svenska Mr Besserwisser!!!) med sig och det gäller både havsseglingar och kustnära segling. Det kan kosta 100kr/dygn på en Albin Vega eller över 400/dygn med lite större och finare båtar. Undrar om folk bara är avundsjuka här i Janteland!? Du som hade både större och nyare båt, Ja varför tar du inte med lite gäster och ger dom en  billig upplevelse. Kanske har du inte den sociala kompetensen eller vågar du inte segla på öppet Hav? 

Nä nu ska jag ta en liten pilsner levererad skattefritt från Tyskland, så tack o hej leverpastej.

Men Vaddååå!!! Ska du ha betalt för att du bytt toa?

Du kan ju okynnesskita där när dom som betalar måste skita hemma...

😁😁😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

R.M.J. du ska nog inte ta diskussionerna här allt för allvarligt och personligt och det tror jag inte du gör heller. Principiellt tror jag även du är negativ till företag som konkurerar med dig med ojusta metoder som exempelvis avsaknad av nödvändig behörighet eller utbildning eller genom att jobba svart.

 

Om man sammanfattar det som skrivits så säger lagar och regler att du tar ombord passagerare om du tar mer än skäligt betalt (lite oklart hur mycket detta är), men så länge inget händer kommer inte heller något att hända dig.

 

Någon avundsjuka har jag svårt att se, men det beror väl på hur man tolkar det som skrivs.

 

Jag och min fru har nappat på ett paying crew erbjudande här på MG så du kan säkert också hitta intresserade här.

 

Hoppas du får en trevlig tur.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Robban1914 vill tjäna pengar svart, och verkar tycka det är coolt. Det tycker inte jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den svarta marknaden är stor och det är inte alls bra, se bara hur bra det funkar i Grekland. Det finns inget försvar för regelrätt svartarbete, men jag kan ändå se mellan fingrarna när det gäller en långseglare som vill ha betalt för omkostnader på båten.

 

Dessutom måste man lägga ner lite extra på att få allt i bra skick om man ska ha gäster ombord som man vill ska trivas och som man också har ansvaret för.

 

Om man räknar ihop alla extrakostnader så kanske det går jämnt ut med ett par hundra om dagen under den tid man har betalande besättning, men sommar och vinterplats samt själva ägandet av båten tycker jag man får stå för själv. Har man inte råd med det har man köpt en för stor och dyr båt från början.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men jag tyckte det var intressant med en av TS synpunkter, blir det "olagligt" även om någon "jobbar in" sin andel genom att lägga en weekend på att hjälpa TS att bottenmåla ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, jan_af_lisoe säger:

Men jag tyckte det var intressant med en av TS synpunkter, blir det "olagligt" även om någon "jobbar in" sin andel genom att lägga en weekend på att hjälpa TS att bottenmåla ??

Ja men det är mindre "synligt".

Så fort man betalar ersättning i någon form så blir båten ett passagerarfartyg med allt vad det innebär.

Om man betalar svart spelar ingen roll i detta sammanhang. Det kan möjligen bli ett problem med skattemyndigheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, jan_af_lisoe säger:

Men jag tyckte det var intressant med en av TS synpunkter, blir det "olagligt" även om någon "jobbar in" sin andel genom att lägga en weekend på att hjälpa TS att bottenmåla ??

 

Om motprestationen för bottenmålningen åt en vän är en veckas segling, eller tvärtom, är den skattepliktig. Men om det inte finns något krav på motprestation mellan de två vännernas "tjänster" är det inte skattepliktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd... och som jag ser det så missar vi seglare den juridiska aspekten ( för att vi vill missa? Vi bor i ett land som inte kräver formell kompetens, inte före 12 ggr 4 meter i alla fall, inget krav på båtar som vi seglar jorden runt med. Och vi vill av hävd segla dit vi vill liksom?)

 

Men sjöfart är en av de första områdena där det skapades internationella överenskommelser. Så om något händer utomlands så vidtar en juridisk process och där kan det tydliggöras (eventuellt) om ägaren till en båt gjort fel? För de flesta flaggstater fokuserar på båten, dess registrering och dess utrustning. Plus krav på skepparen men det är i tex England relativt låga krav. Att jämföra med fartygsbefäl klass 3 blir larvigt höga krav - och är sannolikt skälet till att svenska långfärdsseglare inte ens överväger att omregistrera sin segelbåt? Vi skulle behöva en ny examen för charter...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Funkis säger:

Plus krav på skepparen men det är i tex England relativt låga krav. Att jämföra med fartygsbefäl klass 3 blir larvigt höga krav - och är sannolikt skälet till att svenska långfärdsseglare inte ens överväger att omregistrera sin segelbåt? Vi skulle behöva en ny examen för charter...

Jo Sverige borde kanske ha en charterexamen. Men det lär inte Transportstyrelsen acceptera i brådrasket. 

Men tex en Yachmaster är inte en enkel examen, själva teoridelen är ungefär som klass 8 men med tex tidvatten. Men ska den användas för att tex köra betalande passagerare så krävs också en ganska stor praktisk erfarenhet.

För att få ta max 12 betalande passagerare är det också stora krav på båt och utrustning, fö ganska lika svenska krav. Krav som de som tex kör fiskecharter uppfyller.

Flagga om är ett sätt, de flesta länder kräver då att båten till mer än 50% ägs av en invånare i flaggstaten.

Undantag är tex Caymen Island. Men då gäller brittisk lag ombord och man får bara vara i Sverige typ 3 månader åt gången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Funkis säger:

Att jämföra med fartygsbefäl klass 3 blir larvigt höga krav - och är sannolikt skälet till att svenska långfärdsseglare inte ens överväger att omregistrera sin segelbåt?

Hur menar du att man skulle omregistrera och varför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om en båtägare vill börja köra passagerare omregistrerar man båten till ett passagerarfartyg. Då utfärdas ett fartcertifikat samt i övrigt beskrivs de krav som finns på båtens utrustning. Dessutom kan olika certifikat leda till olika krav på besättningens kompetens...  och försäkringsbolaget ska utfärda ny försäkring.

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grundproblemet i den här frågan är ju att det är fel att se "paying crew" som passagerare. Enligt lagen är det så, för att det förmodligen inte var nån som kunde föreställa sig den situationen när lagen skrevs, och maritim lagstiftning är den mest segändrade av alla.

Jag inser att det finns gråzoner, och att det skulle kunna utnyttjas för att komma undan vissa regler, men då är lösningen att genom lagstiftning bredda möjligheterna och alternativen, så att gråzonerna försvinner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ställer ganska hårda krav på fartyg som ska befordra passagerare precis som på all annan passagerartrafik. Syftet är enbart för skydda passagerarna. Den som betalar för en resa ska kunna vara trygg. Kraven är inte på något sätt oöverkomliga, det finns tex en massa som kör fiskecharter och som har sett till att uppfylla kraven.

Paying crew är enbart ett försök att tjäna pengar utan att man ska behöva lägga pengar på säkerhetshöjande utrustning. Illojal konkurrens mot de som är seriösa. En besättning förväntas utför ett visst arbete ombord. Det normala är att de får betalt för detta, men det kan gå att man arbetar utan ersättning för att komma till en viss plats. Men en besättning ska aldrig behöva betala, de är man inte besättning utan passagerare.

Om jag tar med folk som hjälper mig med båten och dessutom är med och delar kostnader för tex diesel och hamnavgifter så är det ju jättebra. Aldrig att jag skulle ta betalt för det. Troligen är det otänkbart för de flesta. 

 

För att köra passagerare till Shetland tex krävs:

  • Livflotte (SOLAS)
  • Flytvästar och troligen överlevnadsdräkter till alla
  • AIS transponder
  • Navtex
  • EPIRB
  • SART
  • Satellittelefon eller MF/HF radio
  • VHF
  • Div certifikat 

Båten ska bla genomgå en Sjövärdighetsbesiktning

"Allt som rör fartygets säkerhet, konstruktion, miljö, fribord, bemanning, radio, lasthantering, sjöfartsskydd, arbetsmiljö, skeppsmätning och rederiets ledningssystem"

 

Detta för att se till att båten är lämplig för sådan resa.

Inte minst ska försäkringen avse passagerartrafik. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kanske pratar förbi varandra. Det jag menar är om nån söker personer som vill göra en resa och dela på kostnaderna. I dag räknas det som att man tar betalande passagerare, och det anser jag är fel. Det är där jag tycker att det är fel i lagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, raol säger:

I dag räknas det som att man tar betalande passagerare,

Nej, inte om man delar faktiska kostnader. Men vill du ha 200 spänn om dagen för att betala din elektriska toalett så är det fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det är en del av problemet. Samma feltänk som många bilägare drabbas av när de ska räkna på milkostnad. De ser inte kostnader som inte går att knyta direkt till de faktiskt körda milen. Senast jag köpte däck till en bil jag hade, kostade de ca 3600 kr totalt. Livslängden på däck är ungefär 3000-4000 mil, så för däck räknade jag en krona per mil. En vindruta kostar många tusen, och håller kanske 20 000 mil innan den är helt matt och farlig i mörkerkörning. Blir en knapp krona milen där också. Och så vidare, och så vidare. (Jag bokförde ALLT under tiden jag hade den bilen!) De kostnaderna är fullt rimliga att ta betalt för. För en segelbåt får man väl räkna på livslängd/slitage på segel, linor, vissa delar av inredningen, bottenfärg, motor, m m, och på nåt smart vis fördela det. Vet inte vad det kan hamna på för en båt i större storlek, men att det kan uppgå till flera tusen per person över tio veckors aktiv segling, det skulle inte förvåna mig. (Utöver de direkta kostnaderna som mat, bränsle, hamnavgifter och sånt.) Tio veckors aktiv segling motsvarar nog 3-6 säsonger för en genomsnittlig familjesegelbåt.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilar är lite annorlunda. Det är riktigt att man ska räkna in alla kostnader vilket många glömmer. Men där har vi också det statliga milersättningen som sätter en gräns. Under den, inga problem, över då kan det bli problem. Men det är bilar som omfattas av helt andra lagar.

För att inte räknas som passagerarfartyg så får man dela på de faktiska kostnaderna typ mat, diesel, hamnavgifter samt de merkostnader som uppkommer.

Seglen slits inte mer för att man är fler ombord. Inte motorn heller. Men visst, man kanske får ett litet ökat slitage på motorn pga av att man är fler ombord. Då är det helt ok att ta ut den kostnaden. Men, och det är viktigt, man måste kunna visa på den kostnaden i tingsrätten. Troligen är det inte ens lönt att försöka ta ut den, antagligen mycket lilla kostnadsökninen, som en passagerare innebär.

Sen kan det hända att toaletten spricker under resan och man måste köpa en ny. Då kan det vara ok att dela på kostnaden för toaletten förutsatt att man köper en likvärdig. Det är en engångsföretelse och därför troligen ok. Men kom inte med en rad prylar som man måste ersätta.

Alltså, det man får ta ut är för de merkostnader som "passagerarna" innebär. Man har ändå en hygglig syn på detta eftersom diesel och hamnavgifter får delas trots att det inte är merkostnader.

Sen är det ju det där med att man ska ha en relation till "passagerarna".

Vill man ha betalt för avskrivning på båt och utrustning då är det kommersiell verksamhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, där tycker vi olika. Jag anser inte att det är kommersiell verksamhet, lika lite som det är det om man äger en bil, annonserar efter personer att dela en upplevelseresa med, mot att alla delar på bilens faktiska kostnader under resan. Inklusive allt, inte nån gräns på 18.5 kr/mil som är löjligt lågt för allt utom gamla bilar med snål motor - min bil var nätt och jämnt under den gränsen, på ca 17 kr/mil när precis allt var medräknat, och då hjälptes det av att jag körde väldigt långa sträckor med den vilket gjorde att skatt och annat fördelades på väldigt många mil.


Och relationen är en annan idiotisk regel. Just för att det förhindrar att man hittar folk att göra saker ihop med på ett rimligt sätt.

Nej, här behövs en rejäl förändring av reglerna för att få till vett och sans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sammanfattning så här långt.

  • TS erbjuder plats som paying crew till Shettlandsöarna för 200 - 250:- kronor plus rörliga kostnader så som diesel, hamnavgifrer och mat.
  • Vänn av ordning konstaterar att det då blir passagerartrafik med allt vad det innebär.
  • Andra förundras över att någon tar betalt för att man ska få arbeta ombord.
  • Jag själv och någon/några till tycker det är okej att ta betalt så länge det gäller en pågående segling runt jorden tex, men inte om man fuskar och kör regelrätt charter för att tjäna pengar.
  • Uppfattningen om prisnivån varierar från superbilligt till skitdyrt.
  • Så länge inget händer går det säkert bra, men händer något sitter ägaren i skiten bl.a. med hänvisning till S/Y Merengue som hamnade i sjönöd och Lars Hässler som drabbades av något problem tidigt i karrieren.
  • Behörighet för jordenruntsegling med passagerare, Fartygsbefäl 3 eller 4.
  • Frågor om illojaj konkurens diskuteras, den som struntar i regler eller låter bli att betala skatt gör livet surt för de som följer lagar och regler.
  • Jämförelse med bil haltar, helt olika lagstiftning (den för sjöfart anses både antik och näst intill omöjlig att ändra) samt att det finns ett bestämt skattefritt belopp per mil för bil.
  • För att inte bli betalande pasagerare ska man känna varandra innan resan börjar, man kan alltså inte annonsera.
  • TS undrar om man blir så här om man hänger på MG och konstaterar att han struntar i lagen och tycker han har rätt att ta betalt.

 

Ja, något åt det hållet har hittills skrivits med en hel del rundgång och lite tjaffs.

 

Egentligen ett ganska intressant ämne eftersom paying crew trots allt är rätt vanligt.

Frågan är hur det skulle bedömas om en jordenruntseglare med ett par betalande besättningsmedlemmar råkar i sjönöd om hen har all utbildning och säkerhet på plats.

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som gör nåt kommersiellt, som jag ser det, är om syftet med aktiviteten är att tjäna pengar. En fiskare som annonserar och regelbundet (kanske flera gånger per dag sommartid) kör turer för att just sälja en upplevelse, det är solklart kommersiellt. En person som äger en segelbåt, och vid enstaka tillfällen (en gång per år, eller mer sällan) tar med folk till självkostnadspris för att dels få sällskap, dels alls kunna genomföra en viss upplevelseresa, anser jag inte driver en kommersiell verksamhet. Jag tycker att man ska få ta betalt för andelar av dolda kostnader, men inte gå med vinst totalt sett.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, bhemac säger:

Bilar är lite annorlunda. Det är riktigt att man ska räkna in alla kostnader vilket många glömmer. Men där har vi också det statliga milersättningen som sätter en gräns. Under den, inga problem, över då kan det bli problem. Men det är bilar som omfattas av helt andra lagar.

För att inte räknas som passagerarfartyg så får man dela på de faktiska kostnaderna typ mat, diesel, hamnavgifter samt de merkostnader som uppkommer.

Seglen slits inte mer för att man är fler ombord. Inte motorn heller. Men visst, man kanske får ett litet ökat slitage på motorn pga av att man är fler ombord. Då är det helt ok att ta ut den kostnaden. Men, och det är viktigt, man måste kunna visa på den kostnaden i tingsrätten. Troligen är det inte ens lönt att försöka ta ut den, antagligen mycket lilla kostnadsökninen, som en passagerare innebär.

Sen kan det hända att toaletten spricker under resan och man måste köpa en ny. Då kan det vara ok att dela på kostnaden för toaletten förutsatt att man köper en likvärdig. Det är en engångsföretelse och därför troligen ok. Men kom inte med en rad prylar som man måste ersätta.

Alltså, det man får ta ut är för de merkostnader som "passagerarna" innebär. Man har ändå en hygglig syn på detta eftersom diesel och hamnavgifter får delas trots att det inte är merkostnader.

Sen är det ju det där med att man ska ha en relation till "passagerarna".

Vill man ha betalt för avskrivning på båt och utrustning då är det kommersiell verksamhet.

Ok. Om du mejlar med och träffar folk på middagar mm. Ligger med dom. Då måste det klassas som relation. Var ligger bevisbördan i om det räcker att säga att man haft sex eller ej.?

Det är väl i allafall att ha en relation..

Ponera att en av dessa köper en båt 1miljon dollars.

Man gör resan å alla bidrar med sitt. Båten sljs för 0.8 miljoner dollars. Å alla skjuter till sin del av dom 0.2 milj dollars det kostat.. eller om alla samlat en pott innan och får sin del tillbaka av överskottet.

Hur man nu lägger upp det och vad man kallar det e ju same shit.

Gallimattias å blanda ihop det med silja line vikingline m mfl.. ja.. 

Tycker åxå kopplingen till konkurrens mot organiserade företag jämfört mit en sånhär "kompisresa".. äh..

Hur många av dom som vill åka med.. skulle vilja vända på steken.. å köpa båten, jobbet å kostnaderna.. för att bli "förmögen?"

Tror inte dom sitter och nästan hyr en båt i karibien.. ångrar sig i sista stund och väljer paying crew..

....men formulerar man saken fel.. teoretiskt får man nog stå sitt kast.

Regler är regler... å det kan bli praktiska efterspel om man sagt/ redovisat saker på fel sätt.

Datadejting skapar ju faktiskt åxå relationer.. kolla bara alla som har fejsbook. Dom har ju massa vänner.

Frågan e bara hur nära som räknas.?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är bra på sammanfattningar, Mackey. Jag tror så här, så länge inget händer så seglar en svensk båt med medföljande utan minsta problem.

Dvs ingen annan stat har anledning att ifrågasätta flaggstaten Sveriges interna bestämmelser. Och vi har ju rätt låga krav på våra båtar och kompetenscertifikat. 

 

Däremot, om en utländsk utredning startas med anledning av en olycka och det framkommer att flaggstaten Sverige anser att det är ett kommersiellt charterfartyg ( passagerarfartyg ) så visar det sig kanske att båten varken är korrekt registrerad, inte har föreskriven utrustning och att besättningen inte har rätt kompetens. Redaren blir ansvarig? Och försäkringsbolaget ev kinkar... 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, Funkis säger:

Du är bra på sammanfattningar, Mackey. Jag tror så här, så länge inget händer så seglar en svensk båt med medföljande utan minsta problem.

Dvs ingen annan stat har anledning att ifrågasätta flaggstaten Sveriges interna bestämmelser. Och vi har ju rätt låga krav på våra båtar och kompetenscertifikat. 

 

Däremot, om en utländsk utredning startas med anledning av en olycka och det framkommer att flaggstaten Sverige anser att det är ett kommersiellt charterfartyg ( passagerarfartyg ) så visar det sig kanske att båten varken är korrekt registrerad, inte har föreskriven utrustning och att besättningen inte har rätt kompetens. Redaren blir ansvarig? Och försäkringsbolaget ev kinkar... 

ta med folk som vill göra rätt för sig på en båt måste då, gällande kontanthantering, skötas ytterst diskret.

Då verkar knarkhandel vara "säkrare" och ge ännu mer klirr..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lösningen vore väl att man kommer överens om att om man kommer hem helskinnad efter seglingen och är nöjd och glad så skänker "besättningen" en summa till fartygsägaren.

Det är ju ett incitament för skepparen att se till att allt är bra.

Och en tacksamhetsgåva slinker nog under radarn.

Inkomster av hobbyverksamhet är ju också OK, så länge man tar upp dem i deklarationen.

I min värld, som ibland är rätt snäv, skulle en båt med rätt utrustning och rätt kompetens hos befälhavaren kunna dra in lite extra pengar om man drar hobbyinkomstkortet.

I min dagliga yrkesverksamhet har jag ibland anledning att säkerhetskontrollera fartyg av olika sorter och användningsområden, då med fokus på personsäkerheten ombord.

Det är skrämmande hur det kan se ut på regelrätt registrerade och driva fartyg, jag kan ju föreställa mig hur det kan vara på privata äventyr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...