Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst stig melin

md 21a spridare

Rekommendera Poster

Gäst stig melin

hur ofta skall man kolla spridarna ? finns det någon bra o billig firma på Södertörn som provtrycker spridare kostnad ? märks det på motorgången om så behövs ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Magnus

Skaffa en verkstads handbok, där står allt du behöver veta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tomas

Jag lät provtrycka spridarna till min MD3B-motor (nära besläktad med din md21-modell) i samband med att jag renoverade den i fjol. Det var inte så dyrt, 150 spänn styck om jag minns rätt, inklusive ultraljudsrengöring av spridarnålarna. Det visade sig då att öppningstrycket skiljde åt ganska mycket mellan spridarna, vilket inte är så bra. Om öppningstrycket är för lågt, trycks bränslet in i cylindern för tidigt. Det kan leda till oren gång och/eller ofullständig förbränning (svart avgasrök). Om öppningstrycket är högt hinner inte bränslet brinna upp inne i cylindern. Förbränningen fortsätter i avgassystemet, vilket leder till höjd avgastemperatur. Rätt öppningstryck för md3B -- och förmodligen också för din md21 -- är 175 kg. Jag lämnade in spridarna hos Mareco i Fisksätra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nesse

öppningstrycket skall på MD21:an vara 129,5 till 130,5 KP/CM², Jag lämnade in mina till Mollmar Service i Göteborg för justering, och bytte även alla spridar spetsarna, för 1000 lappen. Bra pris tycker jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Forgus 31

Tack för tipset om Mollmar på Wieselgrensgatan 38 på Hisingen! Mycket trevligt bemötande av mekanikern som jobbar året runt med denna enda sak: spridare till fartyg och båtar. Maken på specialicering får man leta efter. Han spände fast min kassa spridare i en hållare och visade mig när han provtryckte spridaren hur det pissade och droppade ur munstyckena ner i en skål och när jag hämtade de renoverade hur det istället smällde till i tät följd när trycket var över öppningstrycket. När spridaren är monterad i motorn sedan smäller det troligen en enda gång och en mycket distinkt kort puls ger en dimma med diesel. Skulle tro att jag slipper den tråkiga lukt och den svartrök som svärtat ner vår fina akterspegel och på köpet får lägre förbrukning. Väl använda pengar - knappa 1000:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...