Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Batagaren

Skrapa båtbotten

Rekommendera Poster

Jag bestämde mig vid upptagningen i höstas att det nu är dags att åtgärda botten. Befintlig bottenfärg är mycket spröd och torr och mycket försvann med hjälp av högtryckstvätten. Jag planerar att påbörja arbetet nu och sedan epoxibehandla till våren.

 

Jag har provat att skrapa bort färgen med en kraftigare skrapa med två handtag (BAHCO) och det mesta av bottenfärgen går att få bort även om det kräver sin insats. Kvar blir också den gamla epoxibehandlingen även om den givetvis inte blir helt oskadd. Jag har läst en del på detta forum om hur man bäst får bort färgen och känner att jag har en känsla för detta. Frågan jag dock inte lyckats få ett bra svar på, varken här eller via färgleverantörer, är om även den gamla epoxin behöver bort eller om det fungerar att slipa den så att all bottenfärg är borta. Någon som har ett bra svar på detta? Jag funderar också hur grovt slippapper som ni har använt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog välja blästring. Bästa sättet att få det rent från all gammal bottenfärg. Kostar en slant, men är nog värt det. Blir som nytt. 

 

Jag gjorde det i höstas och det blev superbra. Nu är det bara lägga på 3 lager Epoxi,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Batagaren säger:

Jag bestämde mig vid upptagningen i höstas att det nu är dags att åtgärda botten. Befintlig bottenfärg är mycket spröd och torr och mycket försvann med hjälp av högtryckstvätten. Jag planerar att påbörja arbetet nu och sedan epoxibehandla till våren.

 

Jag har provat att skrapa bort färgen med en kraftigare skrapa med två handtag (BAHCO) och det mesta av bottenfärgen går att få bort även om det kräver sin insats. Kvar blir också den gamla epoxibehandlingen även om den givetvis inte blir helt oskadd. Jag har läst en del på detta forum om hur man bäst får bort färgen och känner att jag har en känsla för detta. Frågan jag dock inte lyckats få ett bra svar på, varken här eller via färgleverantörer, är om även den gamla epoxin behöver bort eller om det fungerar att slipa den så att all bottenfärg är borta. Någon som har ett bra svar på detta? Jag funderar också hur grovt slippapper som ni har använt.

Skit i och skrapa blästra istället. Vi körde av våran med isbläster gick skitfint och gelcoaten klarar sig ganska bra. Kostar nån krona ja, men din tid är också pengar, har renskrapat en båt en gång och nä de gör jag inte om.:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om epoxyn inte är typ ”tjärepoxy” och du får bort 100,0% av bottenfärgen finns ingen anledning att ta bort den, på med nytt ovanpå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan, kossor säger:

Vi körde av våran med isbläster

Kolsyreis?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Peter_xyz säger:

Det låter ju smart. Inte så offensivt som sand. Någon som har en prislista på olika metoder per kvadratmeter eller motsvarande?

Det blir nog svårt att få fram en vettig prislista, priserna verkar variera väldigt mycket.

 

När vi lät sandblästra vår båt fick vi offerter på allt mellan 5 000:- och 15 000:- kronor.

Vi valde - efter lite undetsökning - den billigaste fitman och blev otroligt nöjda med resultatet.

 

Det blir ungefär 300:- kr/m2,

eller 900:- kr/m2 om vi valt en dyrare firma.

 

Det bör gå att anlita någon som skrapar en båt för 400:- kr/h och man bör klara en kvadratmeter i timmen på en slät botten. Lite bökigare blir det om den är "klinkbyggd" vad det nu heter i plastbåtsvärlden.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi betalade 3640kr för blästring av en 25 fot Flipper 760. Nu var vi Flera båtägare på klubben som gick i hop så vi fick ett mycket bra pris, bra blev det också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ett riktigt bra pris, cirka 170:- kr/m2. Jag som tyckte vi fått ett bra pris

 

Bra tips att gå samman alltså, och det är ju inte så konstigt.

Själva blästringen tog väl en timme, så mycket av tiden var transport och riggning av utrustning.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, bhemac säger:

Kolsyreis?

Ja precis och det gick kanonfint och blev en ren och fin yta efter. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, kossor säger:

Ja precis och det gick kanonfint och blev en ren och fin yta efter. :)

"Cool" teknik där tydligen kylan från isen hjälper bottenfärgen att släppa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

"Cool" teknik där tydligen kylan från isen hjälper bottenfärgen att släppa.

Ja det är små kulor och när de träffar ytan splittras de och tar ett ganska stort område. Fördelen är enligt mig då att du behåller gelcoaten oskadad under färgen, den mattas inte utan bara polera och vaxa blank igen. Men där plastaren missat gjort fel vid gelcoatläggningen och fått luftblåsor i formen, där blir det småhål. Vi la igen alla småhål med gelcoat igen. Förstår att det blir plastpest när man ser alla dessa luftrum som blir mellan polyester samt gelcoat där blir vätska ståendes och det är ju inte så bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det konstigt att bara vi i Sverige hoppar högt när vår båt drabbas av "plastpest" 

Vilket genomslag Peter Berhens fick med sina böcker och föredrag.

i andra länder betraktas fenomenet som ett skönhetsfel.

Själv kan jag inget i ämnet jag undrar bara!

 

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, vega1959 säger:

Visst är det konstigt att bara vi i Sverige hoppar högt när vår båt drabbas av "plastpest" 

 

Det ligger en del i det.

Sverige blott svenska krusbär har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ju alltid lite obstinat i dessa samanhnag. Har tagit bort bottenfärg på 4 båtar och i ett fall tjärepoxy.

Nu har du ju tagit bort det mesta.

Jag skulle köra med exenterslip med maskinen kopplad till damsugare ock K40 papper. Damasugaren tar upp praktiskt taget allt slipdam.

 

Är den epoxy som är kvar av typ tjärepoxy, anser jag att den skall bort

 

5a53f3c9aa501_post-945-13942374621503.jpg.15c3178a27f9573eb6e08e54c3049509.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-01-07 på 22:09, Alicia1 säger:

Vi betalade 3640kr för blästring av en 25 fot Flipper 760. Nu var vi Flera båtägare på klubben som gick i hop så vi fick ett mycket bra pris, bra blev det också.

Ja såklart det blir billigare om ni delar kostnade. Hur många va ni som delade på 3640kr?

😊😊😂😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ps. Kolsyreis eller torris borde funka kanon och lämnar inga rester bortsett från det som blästras bort. Hade en bekant som körde mkt sånt för rengöring inom industrin förr. Annars finns ju både biologiskt nedbrytbara och incke nedbrytbara färgborttagningsmedel som funkar bra.

Ds

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan, bhemac säger:

"Cool" teknik där tydligen kylan från isen hjälper bottenfärgen att släppa.

Det är inte kyleffekten som är det primära men bör väl ha en viss effekt eftersom allt blir sprödare av kyla.

Kolsyreusen expanderar blixtsnabbt hundratals gånger och "spränger" bort.

Stoppa en drickaburk i isen så får du snabbt en kall dricka eller ta lite kolsyreis i vatten så får du kallt kolsyrat..

Win win..

Ps. I stort sett alltid bästa rengörinsmetod före limning ds.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Caribic410 säger:

Det är inte kyleffekten som är det primära men bör väl ha en viss effekt eftersom allt blir sprödare av kyla.

Kylan är bonus, tydligen släpper stor "kakor" av bottenfärg när de kyls till -80°C.

--

Någon som vet prisskillnaden mellan is och torrblästring?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Caribic410 säger:

Ja såklart det blir billigare om ni delar kostnade. Hur många va ni som delade på 3640kr?

😊😊😂😂

Vi var väl ett 15 tal båtar av olika storlekar som nappade på "erbjudandet"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Peter_xyz säger:

 

Grisbilligt. Bara runt 240 spänn per båt ...

Tror nog inte Ts menar 3640:- delat på 15 båtar,  utan han betalade 3640 :- för sin båt:blink:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Peter_xyz säger:

 

Grisbilligt. Bara runt 240 spänn per båt ...

3640 kr för min båt. Inte för alla 15...  2,3 tim jobb  = 2300 kr.  + tillkommande  avgift för framkörning, material osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, Alicia1 säger:

3640 kr för min båt

Även den summan är väl "grisbilligt" för att slippa det skitgörat.

Grattis till en båtklubb där 15 pers kan komma överens, det är nog tyvärr ovanligt.

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, bhemac säger:

Även den summan är väl "grisbilligt" för att slippa det skitgörat.

Grattis till en båtklubb där 15 pers kan komma överens, det är nog tyvärr ovanligt.

Ja, vi hade ett bra upplägg allt från första kontakt till sista sandkorn var borta. Vi tog upp båtarna redan i början på September och ställde upp dom på rad med en press som underlag.

Allt framkört och klart. klubben stod för bortforsling av sanden. jag tror alla är nöjda till 100%.

Men det var få som nappade på detta då endast 5 -6 båtar på våran klubb med ca 200 båtar nappade.

 

Det kommer bli tajt sen när alla ska blästra eller slipa bort bottenfärgen.

Vi som ligger i Mälaren...det är ett flertal båtar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, Alicia1 säger:

Ja, vi hade ett bra upplägg allt från första kontakt till sista sandkorn var borta. Vi tog upp båtarna redan i början på September och ställde upp dom på rad med en press som underlag.

Allt framkört och klart. klubben stod för bortforsling av sanden. jag tror alla är nöjda till 100%.

Men det var få som nappade på detta då endast 5 -6 båtar på våran klubb med ca 200 båtar nappade.

 

Det kommer bli tajt sen när alla ska blästra eller slipa bort bottenfärgen.

Vi som ligger i Mälaren...det är ett flertal båtar.

 

 

Måste alla göra detta i hela mälarens område eller är det specifika områden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan, Peter_K säger:

” Ironi kan vara humoristisk, men behöver inte vara det

Kan så vara :) Men jag förstår inte riktigt inlägget, utveckla gärna.-_-

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan, Peter_K säger:

” Ironi kan vara humoristisk, men behöver inte vara det

Och det som är humoristiskt är väl upp till betraktaren.. ex här på mg, massor av trådar e ju humor av rang.. en av de senaste "paying crew"

och många fler där folk får utlopp för avundsjuka, retauppsigpåallt mm.

Riktigt humoristiskt tycker jag..

Allvarligt tycker andra å dom flesta bryr sig nog inte alls..

Sen behöver det ju inte vara ironi för rätten till om det är det eller ej.. äger väl den som uttalar sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, kossor säger:

Måste alla göra detta i hela mälarens område eller är det specifika områden?

Tror att båtklubbar inom Stockholms stad har fram till 2020 på sig att avlägsna all färg som innehåller ten, zink, koppar eller bly.

 

Det har varit förbjudet att använda sådana färger i Mälaren (och alla andra innre vattendrag, tror jag) under lång tid, men trots det används de. Jag tror staden har tröttnat på att inget händer på frivillig väg, så nu sätter man hårt mot hårt i Stockholm. Hur andra städer gör vet jag inte, men jag tror att alla kommuner inom Stockholms län har en gemensam agenda.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Mackey säger:

Tror att båtklubbar inom Stockholms stad har fram till 2020 på sig att avlägsna all färg som innehåller ten, zink, koppar eller bly.

 

Det har varit förbjudet att använda sådana färger i Mälaren (och alla andra innre vattendrag, tror jag) under lång tid, men trots det används de. Jag tror staden har tröttnat på att inget händer på frivillig väg, så nu sätter man hårt mot hårt i Stockholm. Hur andra städer gör vet jag inte, men jag tror att alla kommuner inom Stockholms län har en gemensam agenda.

 

Mackey

Här i Västerås (längre in i mälaren) har jag inte hört att vi har något slutdatum på när båten senast ska vara åtgärdad. 

Däremot vände vinden tvärt i våras angående blästring. Från att ha rekomenderats till att föreslås förbjudas, bådadera av miljöskäl. Först ska färgen bort, för att inte hamna i vattnet. Sen ska den sitta kvar (åtminståne ej blästras), också för att ej hamna i vattnet. 

Någon bättre vetande kom ju på att fler gifter i slutändan hamnar i sjön om man blästrar än om man låter bli.... 

 

Så just nu är väl skrapning det vi rekomenderas att göra här, om vi ska göra något alls. Men huvudfokus bland båtklubbarna tycks ligga på att få folk att sluta med självpolerande mjuk färg, giftig eller ej, då denna förstör filtren i vår gemensamma spolplatta. 

 

Själv önskar jag fortfarande en metod att ta reda på om man har giftig botten eller ej. Många är ju i min situation att man vet att båten ej är giftmålad i ens egen ägo. Men vad finns och vad läcker från gamla lager? Och framförallt vafan ska man göra åt det. Vore bra om en miljöorganisation eller politiker verkligen grävde ner sig i ALL fakta och kom fram till något defenitivt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...