Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
-PLM-

Sota ur Webasto dieselvärmare

Rekommendera Poster

Vår värmare Webasto 2000 låter mycket när den går trots ljuddämpare. Jag gissar att den behöver sotas ur.

har ni något bra tips på hur man kan göra utan att plocka ner i molekyler?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hurdant ljud har du?

Hur högt, om det går att jämföra med nåt?

Ingen ide kring hur du skulle göra praktiskt men alkaliska medel löser sot effektivt.

Som jag fattat det när jag slängt en blick på översiktsbilt på ebersprächer så pressas diesel genom ett munstycke och en fläkt som blåser luft till förbränningsutrymme där dieseldimman förbränns.

Efter förbränning känns det ologiskt att det ska finnas några lager eller något som skulle kunna "sota" så att det skulle låta mkt.

Om det skulle bero på sot i förbränningsurymmet, avgasröret eller så så kan du ju testa att börja med rengöring av avgasröret med alkaliskt medel.

Dåliga lager och eller lite vajsing i elsystemet (lite dålig kontakt) kan ge "lager-ljud"

Webasto bör väl vara uppbyggt på liknande sätt. Det krävs ju nån slags insprutning, gnista och syre, för at dtt ska funka.

GL.

Berätta när du kommit på varför det låter och hur du löst problemet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den dånar mest, det är inte fläkten som låter.

tar loss den och fyller upp den med nåt alkaliskt så får vi se om något löses upp.

ingen med liknande erfRenheter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dånar?

"Känns" som den får för mycket/för lite av luft/bränsle

Om det är lågan som "brummar"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett dånande ljud kan uppstå om webaston är för rikt matad. Är det så, borde du kunna konstatera det då avgasröret blir svart. Att sota mojängen är inte ett problem om du varsamt följer instruktionerna men att ställa blandningen adekvat kräver mätinstrument.

Ett tillvägagångssätt (provisoriskt!) är att successivt trimma till mindre matning ända tills värmaren stannar vid minsta effekt och vid återstart fyller hamnen med vit rök. Därefter ökar man blandningen med ca 1 timme på vredet...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan, -PLM- säger:

Den dånar mest, det är inte fläkten som låter.

tar loss den och fyller upp den med nåt alkaliskt så får vi se om något löses upp.

ingen med liknande erfRenheter?

Gör för f-n inte så. Glödstiftet, som är en kolstav tar skada. Skall du avsota så är det en mekanisk åtgärd...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant... hur ställer jag ner blandningen? Någon som vet?

Pumpen har ingen justermån vad jag sett, så måste vara inne i värmaren i så fall?

 

Inte märkt att den sotar, avgasgenomföringen i rostfritt är blank och den upplevs som snål på diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan, -PLM- säger:

Intressant... hur ställer jag ner blandningen? Någon som vet?

Pumpen har ingen justermån vad jag sett, så måste vara inne i värmaren i så fall?

 

Inte märkt att den sotar, avgasgenomföringen i rostfritt är blank och den upplevs som snål på diesel.

 

41 minuter sedan, -PLM- säger:

Intressant... hur ställer jag ner blandningen? Någon som vet?

Pumpen har ingen justermån vad jag sett, så måste vara inne i värmaren i så fall?

 

Inte märkt att den sotar, avgasgenomföringen i rostfritt är blank och den upplevs som snål på diesel.

 

Om du har en ”vanlig” pump som tickar cylindrisk men in i ena änden och ut i andra, kan den funka som min.

den utgående nippeln går att skruva ner i botten mot backventilkulan. Då har inte magnetventilkäglan, pumpkolven, plats attröra sig. Pumputslag noll.

ju mer man skruvar ut den, desto längre slaglängd, bränslemangd, per ”tick”.

Jag skruvade såklart isär den så alla delar, den lilla kolven med 2mm o-ring, backventile, 3mm kula och en liten tryckfjäder, ramlade ur.

Satte ihop allt på måfå och fick så olidligt varmt i båten fast det var 10 gr ute...

ändrade lite på måfå tills jag tröttnade.

Då lyckades jag googla fram hur mycket pumpen skulle ge/min på full effekt.

körde värmaren och räknade pumpslag.

sen körde jag pumpen mauellt med antal pumpslag för bestämd tid och mätte upp hur mkt bränsle den gav. Så ställde jag in pumpen så det blev helt perfekt.

skrev upp nånstans hur mycket ett varv på nipeln gör, fast har såklart glöm var.

man kan ju åxå mäta pumpens cylinder och kolla stigningen på nippelns gänga och räkna ut det men detblir ju teoretiskt, om man inte  kollat upp verkningsgrad på pump gällande återläckage mm. Fast med vätska och om backventilen är tät så är nog svinnet rättså försumbart.

om din e likadan och du börjar skruva. Märk upp noga hur den sitter och håll koll på hur mycket du vrider.

om den idag ger minsta möjliga, kan du ju testa att vrida upp ett halvt varv. Kör värmaren ett ental tillfällen och kolla om den sotar i avgasröret. När du kommit så långt att den börjar sota så har du nått ”taket”.

du har nog inte sot-problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ps. Om den får för lite soppa kan jag föreställa mej att den kan brumma eftersom den inte får ”mumma” nog.

får den för mycket börjar den nog snarare sota änn brumma.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hänger en kopplings-plugg X8. Till den går två kablar, en grön/vit och en brun/vit.

Om man bryter strömmen till värmaren, dvs tar ut säkringen (en rätt kopplad värmare ar alltid kopplad till batteriet förbi alla avbrytare) och därpå kopplar den brun-vita kabeln till minus är du i kalibrerings-mode när säkringen sätts tillbaka. Innan säkringen införs sätter du tempen till klockan tolv. Säkringen in. Låt värmaren bli varm. Mät CO2. Värdet minskar motsols, ökar medsols. Låt det stabilisera sig efter trim, mät och när värdet är ok lösgör brun-vita kabeln varpå värmaren är i kalibrerat normalläge.

Webaston har en logik som strävar till att hålla brännkammaren ren. Enkelt och simpelt förklarat så väntar logiken på att önskad värme uppnåtts. Då det dynamiska systemet uppnått ett acceptabelt equilibrium  klipps pumpens funktion med jämna mellanrum för 20 sekunder.

En kvasi-kalibrerare som jag har utnyttjat logiken för att kalibrera W utan CO2-mätare. Man minskar på matningen en "halv timme" åt gången. Kör en natt. Gick det bra minskar man en halv timme igen. Detta tills 20 sekunder utan att bränslepumpen pumpar, släcker lågan. Följden är att när pumpen kommer igång uppstår en massa vit rök som sprider sig i hamnen. Glödstiftet aktiveras och lågan kommer igång. När W gör detta fem gånger under samma natt aktiveras felkod 5 eller fem blink (beroende på styrenhet), och varken pump eller glödstift aktiveras. Konklusionen  är naturligtvis att blandningen är fattig. Ny kalibrering med tempen klockan tolv varpå efter stabilisering en halv timme mera (medsols) än den tidigare justeringen.

Med detta kvasikalibrerande har jag nått goda resultat. Jag har en CO2-mätare, bulkig medicinsk dylik. Med den har jag gjort eftermätningar på några av mina offer och de har alla varit inom rekommenderade värden, - dock i lägre kanten, men det tycker jag kan vara bra. Bara om effekten inte räcker skulle jag ge lite rikare blandning.

Den som kalibrerar på detta sätt bör omfatta att detta är bara min erfarenhet. Det har inte rekommenderats eller godkänts av tillverkaren. Men min begränsade erfarenhet säger att det funkar.

Webasto säger att deras värmare är kalibrerade men det bör ju göras i installerat tillstånd och inte i en test-bench...

http://webserver.flak.no/vbilder/Airtop 2000ST_vedlikeholdsmanual engelsk.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Caribic410 säger:

Ps. Om den får för lite soppa kan jag föreställa mej att den kan brumma eftersom den inte får ”mumma” nog.

får den för mycket börjar den nog snarare sota änn brumma.

I allmänhet just tvärt om. Får den för lite så reagerar den som beskrivet i mitt tidigare inlägg...   ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara så men det märker man när man ökar/minskar. Om det hinner byggas på en massa sot så kan det väl bli ljuddämpande.

Det jag menar är ljudet från skälva flamman.

Är nästan säker på att min låga "brummade" när man drog ner till gränsen för att den skulle brinna alls.

Och inget brummande trots att den fick för mycket.. då blev det bara över 30 grader varmt på halvfart och sot i avgasröret. Kändes åxå rätt logiskt eftersom den ju blåser på rejält med luft och så mycket kan man nog inte få magnetpumpen att ge så att den skulle drunkna.

Hursom. Jag kan minnas fel, minns aldrig sånt utantill tyvärr. Eller så kan kanske webasto bete sig olika mot eberspr... gammal dessutom.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Caribic410 säger:

 

 

Om du har en ”vanlig” pump som tickar cylindrisk men in i ena änden och ut i andra, kan den funka som min.

den utgående nippeln går att skruva ner i botten mot backventilkulan. Då har inte magnetventilkäglan, pumpkolven, plats attröra sig. Pumputslag noll.

ju mer man skruvar ut den, desto längre slaglängd, bränslemangd, per ”tick”.

Jag skruvade såklart isär den så alla delar, den lilla kolven med 2mm o-ring, backventile, 3mm kula och en liten tryckfjäder, ramlade ur.

Satte ihop allt på måfå och fick så olidligt varmt i båten fast det var 10 gr ute...

ändrade lite på måfå tills jag tröttnade.

Då lyckades jag googla fram hur mycket pumpen skulle ge/min på full effekt.

körde värmaren och räknade pumpslag.

sen körde jag pumpen mauellt med antal pumpslag för bestämd tid och mätte upp hur mkt bränsle den gav. Så ställde jag in pumpen så det blev helt perfekt.

skrev upp nånstans hur mycket ett varv på nipeln gör, fast har såklart glöm var.

man kan ju åxå mäta pumpens cylinder och kolla stigningen på nippelns gänga och räkna ut det men detblir ju teoretiskt, om man inte  kollat upp verkningsgrad på pump gällande återläckage mm. Fast med vätska och om backventilen är tät så är nog svinnet rättså försumbart.

om din e likadan och du börjar skruva. Märk upp noga hur den sitter och håll koll på hur mycket du vrider.

om den idag ger minsta möjliga, kan du ju testa att vrida upp ett halvt varv. Kör värmaren ett ental tillfällen och kolla om den sotar i avgasröret. När du kommit så långt att den börjar sota så har du nått ”taket”.

du har nog inte sot-problem

Jepp Caribic410, så kan man göra men det är nog inte meningen. Tex Webasto-pumpen är kalibrerad till att leverera en given volym /pumpslag. Kalibreringssystemet (Webasto) utgår från att man justerar luftmatningen i förhållande till pumpslag...

Ditt sätt torde vara ett sätt att komma till samma resultat och kanske lika adekvat som mitt kvasi-dylikt men har du inte en CO2-mätare är du tvungen att titrera med "släcka brännkammare" principen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, LonelyBird säger:

Jepp Caribic410, så kan man göra men det är nog inte meningen. Tex Webasto-pumpen är kalibrerad till att leverera en given volym /pumpslag. Kalibreringssystemet (Webasto) utgår från att man justerar luftmatningen i förhållande till pumpslag...

Ditt sätt torde vara ett sätt att komma till samma resultat och kanske lika adekvat som mitt kvasi-dylikt men har du inte en CO2-mätare är du tvungen att titrera med "släcka brännkammare" principen...

Nix har ingen co mätare och ingen manual. Fick nånstans veta hur mycket den skulle pumpa per minut och kalibrerade den mängden.

Finns nog inget system, mer än att täcka insuget med något, för att påverka luftmängd på min gamla. Den går, när den funkar, på helfart och ett antal pump/tidsenhet eller halvfar, på både fläkt och pump. Nu har jag inte kollat exakt varvtal eller luftflöde inte heller räknat om den gör just hälften så många pump/tidsenhet.. utan bara kallar det halvfart.

Fn, i somras, la däremot "halvfarten" av så drn går antingen på full fart tills termostaten reagerar och ska gå ner på halvfart. Då slår den av.

Inte fått nåt svar på vad det är för fel.

Ska pilla isär i styrboxen i vår.. om jag orkar. Dom gångerna jag behövde värmaren i höst blev det ju inte för varmt i kojerna, bara i salongen.. å då kunde jag ju öppna lite för kråkor mm.

Så.. finns det sånt lyx som manualer å anvisningar så är det ju smutt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, LonelyBird säger:

??? Don't get it ???

Ja alltså ljudet från själva lågan.. inte fläktljud, lagerljud eller ljud av själva luftströmmen och avgaserna utan själva flamman.

Jag upplevde att när jag ströp så mkt att dieseln nätt och jämnt orkade hålla låga, så lät lågan mkt mer än när den brinner bra, då låter det i stort sett ingenting om själva lågan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...