Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Torparn61

Hur man gör större hål i skrovet.

Rekommendera Poster

Hej, skulle behöva några råd på hur man lyckas förstora ett 1 1/2"  stort hål till 2".

Blir ju lite svårt att borra (hålsåg) när det redan finns ett hål. Skrovet är i stål.

Tacksam för idé hur man gör detta enklast.....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, Torparn61 säger:

Hej, skulle behöva några råd på hur man lyckas förstora ett 1 1/2"  stort hål till 2".

Blir ju lite svårt att borra (hålsåg) när det redan finns ett hål. Skrovet är i stål.

Tacksam för idé hur man gör detta enklast.....

 

Borra ett 2 tums hål i en planka. Fixera plankan framför 1 1/2 tums hålet. Sedan borra med 2 tums hålsåg, klart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller. Slå i en plugg i lämpligt material med centrumhål i,  om planka med hål blir svårhållet.

 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt hålsåg i hålsåg, ha den mindre som styr för den större

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så rita på en cirkel lite mindre än den önskade diametern och borra med ett klent borr tätt tätt. Ta sen ett lite grövre borr och borra upp hålen och fräs loss det hela med borret. Sen en halvrund fil att fila till hålet för hand.

Det är omöjligt att ha alla verktyg man egentligen skulle behöva.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller släpa dit en industrirobotarm. Montera handlverfräs å programera den att fräsa upp hålet.. :)

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, BerraS säger:

Borra ett 2 tums hål i en planka. Fixera plankan framför 1 1/2 tums hålet. Sedan borra med 2 tums hålsåg, klart. 

Plankan kan vara svår fästa men det går bra att limma en brädbit. Avlägsnas enkelt med ett stämjärn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tidigare föreslaget, slå in en plugg i det gamla hålet, sätt 2 tums hålborrens "centrumborr" i mitten på pluggen och borra.

Lätt som en plätt, om du har en hålborr av god kvalitet...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur noga måste måttet på nya hålet vara?

Det enklaste kan ju vara att rita upp det nya hålet och så ta en sticksåg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast är nog som Caribic410 och LonelyBird ovan skriver. Det finns färdiga koniska pluggar om exempelvis <45 mm att köpa i fina butiken. Dessa pluggar har centrummarkering som fungerar finfint för hålsågens styrborr. Exempelvis den större av dessa:

https://www.hjertmans.se/produkter/segling-sakerhet/sakerhetsutrustning/tatningsmedel/trapluggar-sats-2st-12mm--45mm

 

Jag har gjort så ett antal gånger när jag renoverat båtar, i och för sig inte i stål men jag inbillar mig att det borde fungera. Men jag har förmodligen fel... :)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pluggförslaget och förslaget att använda 2 hålsågar borde fungera. Annars plankförslaget.

Behövs fler förslag kommer här ett till: Punkta fast (med svets) en liten bit plattjärn över befintligt hål och borra sen det nya hålet med hålsåg.

Detta funkar, jag har gjort så med gott resultat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan, Strosselhuset säger:

Punkta fast (med svets) en liten bit plattjärn över befintligt hål och borra sen det nya hålet med hålsåg.

Med tanke på att det är ett stålskrov är det nog det vettigaste (jag missade att det var stål). Det tar ju en stund innan hålsågen styr själv i stål.

Jag har en massa hålsågar men ingen spindel där det går på dubbla hålsågar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så jättemycket för dessa förslag. Nu har jag lite att jobba med, hoppas att det blir en väldigt lång vår....... för jag har rätt mycket att fixa med :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hålsågar i stålplåt? Nja...........

Tror nog att det måste bli Thallathas metod med massa små hål, typ diam 2.5 å sedan fila-fila-fila, eller köra med roterande fil el slipsten. Fast de brukar inte ta så värst bra så en vanlig halvrund fil blire nog å starka armmuskler.

Har "fixat" ett antal hål i de diametrarna i 5 mm tjockt plåt när jag .....nåja.....jag vet av erfarenhet. Skärbrännaren gick sämts av allt jag provat. Fast jag har kunnat sätta upp plåtarna i pelarborrmaskin å det underlättade mycket.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan, Ruskpricken säger:

Hålsågar i stålplåt? Nja...........

Tror nog att det måste bli Thallathas metod med massa små hål, typ diam 2.5 å sedan fila-fila-fila, eller köra med roterande fil el slipsten. Fast de brukar inte ta så värst bra så en vanlig halvrund fil blire nog å starka armmuskler.

Har "fixat" ett antal hål i de diametrarna i 5 mm tjockt plåt när jag .....nåja.....jag vet av erfarenhet. Skärbrännaren gick sämts av allt jag provat. Fast jag har kunnat sätta upp plåtarna i pelarborrmaskin å det underlättade mycket.

 

Hålsåg i stålplåt? Jajamän, går alldeles utmärkt. Jag har monterat ett antal/otal manluckor i bränsletankar och då gjort håltagningen med hålsåg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Volvo_Penta säger:

 

Hålsåg i stålplåt? Jajamän, går alldeles utmärkt. Jag har monterat ett antal/otal manluckor i bränsletankar och då gjort håltagningen med hålsåg.

En kvalitet-hålsåg (ej BT!), en kvalitet borrmaskin och lite skärvätska är förutsättningen. Men något problem är det icke!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder konisk brotch att göra hål större med. Hålet blir lite koniskt men om man brotchar lite inifrån också...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas hålsågar är högst sannolikt identiska med de som säljs i bygghandeln fast vita. Har sågat av många spik med mina utan att de förlorat skärpan. Ett av mina bästa BT-köp :-) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett var du köpt borr, såg eller annat skärande.

Är det bara tillräckligt mycket hårdare material än det som ska skäras. Hyvsat rätt egg med hysat rätt vinklar och tillräcklig släppning så funkar det, annar inte eller extremt dåligt. En kompis hade för en herrans massa år sedan kommit över en extremt billig borrsats.

Vi skulle borra några hål, för att punktsvetsa i, i en 1.25mm plåt.

Han körde 2 borr appelsinskalsröda..

En snabb blick på borren.

Vet inte var dom var slipade. Negativ släppning i skären vilka inte var centrerade heller.lite borrslipning med vinkelslip och alla 30-talet hål var ett faktum. Visserligen var det nog inte väldskvalitet på det HSS:et men även om det hade varit så, så hade resultatet blivit samma.

Sannolikheten däremot att borr i proffskvalisort skulle ha varit slipat på det sättet är nog försumbart.

Har du köpt hålsåg för ändamålet i modern tid kommer du kunna göra ett, säkert flera, hål oavdett var du köpt det, om... plåten inte är ex hardox 600 elker liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, guestsson säger:

Biltemas hålsågar är högst sannolikt identiska med de som säljs i bygghandeln fast vita. Har sågat av många spik med mina utan att de förlorat skärpan. Ett av mina bästa BT-köp :-) 

När jag skulle göra hål i den rostfria skittanken så tog Starrett-hålsåg slut. Eftersom den "riktiga" verktygsbutiken hade stängt så köpte hålsåg på BT. Inga problem. Sen dess har jag köpt fler hålsågar på BT, kvaliteten verkar vara samma som i de fina hålsågarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle borra ett tjugotal hål á 7 mm i 6 mm rostfritt.

Fick tipset, om du har bra tillgång på borr, välj ett som har "bett".

2 paket á 10 borr (från SKF) "lånades" från verktygsförrådet.

Det 7de borret som provades hade "bettet".

Den klarade alla hålen.

Högt tryck och lågt varv, + skärolja använder jag.

Då smälter inte borret.

Appelsinskalsröda!

Mina apelsiner är gula. :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina erfarenheter av BT:S hålsågar är tydligen föråldrade. Köpte produkten från BT 2010 eller 2011 och då var den inte lämplig för metaller även om så påstods. En Starrett var klart bättre...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, LonelyBird säger:

Mina erfarenheter av BT:S hålsågar är tydligen föråldrade. Köpte produkten från BT 2010 eller 2011 och då var den inte lämplig för metaller även om så påstods. En Starrett var klart bättre...

Mina BT hålsågar är betydligt äldre än så. 2002 skulle jag tro. Men kan inte minnas att de rekommenderades till metall.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, LonelyBird säger:

Mina erfarenheter av BT:S hålsågar är tydligen föråldrade. Köpte produkten från BT 2010 eller 2011 och då var den inte lämplig för metaller även om så påstods. En Starrett var klart bättre...

Kan ju bero på den höga skärhastghet det blir när du sätter den i vanlig borrmaskin

Snabbstålshålsåg ska fu nog köra runt 10m/min max 20-25 beroende på vilket material du borrar i. Kyl med vatten alt emulsion.

50 mm hål ca 63varv/min vid 10m/minom 

1varv/sekund. Kan kännas långsamt. Så det är svinlätt att bränna om du köttar på m vanlig borrmaskin.

Får du tag på belagda hårdmetall kan du köra 10ggr snabbare minst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...