Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
supernils

Ny avbärarlist i teak

Rekommendera Poster

Min båt slets sina förtöjningar i en fet storm förra hösten.

Litet tur i oturen gjorde att hon lade sig vid en brygga 500 meter bort utan att nudda någon annan båt eller klippa.

Dock så skavdes avbärarlisten, U-profil av teak skruvad uppifrån, sönder innan jag kom på plats; den förmjölades i princip.

 

Det måste ju dit en ny list och kring detta har jag nu litet frågor och funderingar.

 

Jag har passande nog fått en hög, 5 st, med feta teakplankor om ca 6x20x250 cm som jag förhoppningsvis kan använda till detta.

Jag tolkar mina sökresultat som att det är meckigt att basa teak och då återstår enligt mig två alternativ.

 

Formsåga i sektioner (till vänster i illustrationen)

Denna metod användes i originalet men det har gjort att material spruckit på ställen där fibrerna gåt för mycket tvärs virket.

Ett spår fräses ur listen.

 

Limma delar (till höger i illustrationen)

I princip böja och skruva mittenlisten ovanifrån för att sedan böja och limma på sidorna separat.

Fördelen med detta är att man har s a s fibreriktningen med sig hela tiden och att man kan göra längre stycken och därmed färres skarvar.

Nackdel är att det kan bli litet spänn i konstruktionen som å andra sidan borde låsas in i limförbandet och inte belasta båten i övrigt.

 

Dimensioner

Slutproduktens totala ytterbredd är ca 40 mm

Uprofilens "spår" är ca 20 mm

Höjden är ca 40 mm

 

Ge mig gärna er a tankar på detta.

Vänligen

/Nils

avbararlist_principskiss_01.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att fräsa ett spår och få det att hålla lär vara svårt med modern teak.

Enklare troligen om man gör i delar, gärna lite formsågade och sen limmar ihop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack.
Och själva tillvägagångssättet, att limma det på plats, vad tror du om det?
Jag tänkte dra på nån tejp eller så för att limmet inte skall fästa mot skrovet. Sen när allt härdat kan man ta bort allt och köra nån "massa" under för skön anläggning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en vettig metod. Annars blir det en himla massa mallande.

Du kan ju låta den röda delen sticka ut lite, sen kan man fräsa den jämn med en avjämningsfräs. Eller tvärtom, det kanske är lättare att få den röda jämn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...