Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
AndreasD

VP Kad43 tappar varv

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har 2 st Kad43 i min båt, och i somras upptäckte jag att den ena maskinen tappar varv när jag ska upp i planing.

Den går upp till ca 2500 varv, sedan tappar den till ca 2200 varv och efter ca 10 sekunder så kommer den tillbaka, det känns lite som turboeffekt.

Alltså då kommer den tillbaka ordentligt. Sedan ligger maskinerna bra på 2900-3000 varv och båten gör ca 23-24 knop.

Maskinerna ska vara genomgångna 2016.

Kan det vara en dålig turbo? Eller justering av kompressorn?

Jag upplever att båda kompressorerna går in vid ungefär samma varvtal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, AndreasD säger:

Hej!

 

Jag har 2 st Kad43 i min båt, och i somras upptäckte jag att den ena maskinen tappar varv när jag ska upp i planing.

Den går upp till ca 2500 varv, sedan tappar den till ca 2200 varv och efter ca 10 sekunder så kommer den tillbaka, det känns lite som turboeffekt.

Alltså då kommer den tillbaka ordentligt. Sedan ligger maskinerna bra på 2900-3000 varv och båten gör ca 23-24 knop.

Maskinerna ska vara genomgångna 2016.

Kan det vara en dålig turbo? Eller justering av kompressorn?

Jag upplever att båda kompressorerna går in vid ungefär samma varvtal.

Låter som om den ena kompressorn släpper lite tidigare och den maskinen då går på turboladdning. Har du kollat att de båda släpper samtidigt? Jag skulle först kolla så de går in samtidigt och släpper samtidigt vid samma varvtal.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

I think it is due to turbo, it has not yet reached enough pressure when the compressor cut off. Within 10 seconds, the plane raised the RMP and the turbo reached normal pressure. I had an old boat 2xKAD44 and remember the compressor cut only 2750-2800 rpm and your 2500rmp, of course, 43 and 44 are a bit different machine but you can check the right rmp compressor for operation and I think the possibility of adjusting the area slightly.

 

Do you cruise a lot less than about 1600 rpm where the engine will not get the air pressure compressor or turbo? May also be in the carbon turbo wing and get pressures poorly, have you tried to reach previous max rmp?

 

 i think you need a good VP mechanic who can measure your turbo pressures and find a possible defect or etc...

 

NBs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, kossor säger:

Låter som om den ena kompressorn släpper lite tidigare och den maskinen då går på turboladdning. Har du kollat att de båda släpper samtidigt? Jag skulle först kolla så de går in samtidigt och släpper samtidigt vid samma varvtal.

På min ena Kad42 tappade jag varvtalet ungefär som du beskriver. Det var remmarna som slirade. Då visar varvräknaren fel.

Redigerad av lp75
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar och synpunkter!

Jag ska ta med mig det när det börjar bli dags att dra igång maskinerna under våren!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, AndreasD säger:

Tack för era svar och synpunkter!

Jag ska ta med mig det när det börjar bli dags att dra igång maskinerna under våren!

Om det nu skulle vara så att kompressorerna slår ur samtidigt, så får du söka problemen i turbon. I mitt fall är det så att min 42 a gick inte att få ur maxvarv hur jag än försökte, och när kompressorn släppte så neg båten den tappade effekt kanske 15 sekunder och kom sedan långsamt. När jag i höstas rev motorn så såg vi att turbon på avgas sidan var tvärslut detta beroende på att epocan ligger djupt. och att vatten då står högt upp i avgasröret och kondenserar. Nåväl ingen ko på isen :P Lämnat turbon på renovering kostnad runt 4000:-  Men sök först felet i kompressorn, efter det kan du mäta laddtrycket så ser du hur mycket de laddar. Har du gott om plats kan du släppa stosen mot turbon och kolla hur det ser ut runt vingarna.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gissa på att det är turbon som börjar ge dåligt tryck precis som NBs skriver. Jag har en KAD300 i min båt och den betedde sig på ett liknande sätt. Den varvade upp och kompressorn klev ur och motorn tappade varvtal och kompressorn klev in igen. Detta beror på att turbon inte har hunnit bygga upp trycket ordentligt och detta brukar bero på att turbon är sliten. Det går att mäta turbotrycket, gör du det så kan du se om turbon laddar ordentligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter och lånar denna tråd lite

2018-01-06 vid 18:54 skrev jajo:

Jag skulle gissa på att det är turbon som börjar ge dåligt tryck precis som NBs skriver. Jag har en KAD300 i min båt och den betedde sig på ett liknande sätt. Den varvade upp och kompressorn klev ur och motorn tappade varvtal och kompressorn klev in igen. Detta beror på att turbon inte har hunnit bygga upp trycket ordentligt och detta brukar bero på att turbon är sliten. Det går att mäta turbotrycket, gör du det så kan du se om turbon laddar ordentligt.

 

Lyfter och lånar denna tråd lite, har visserligen en kad42 men det är nästan samma motor. 

 

Jag har exakt samma fel som beskrivs ovan av jajo, jag har en laddtrycksmätare monterad som jag kan se under körning och kan konstatera att jag kommer upp på 1,2 bar innan kompressorn kopplar ur vid ca 2700varv och sedan ligger jag på 0.8 bar vid 2800-3200 över 3200 0.9bar.

 

båten är en Orrskär 850 på ca 3 ton och den gör 23-24 knop vid 3200rpm, över det vill jag helst inte köra, eller rättare sagt ingen vill följa med 😂 för den överplanar och lägger sig på sidan.

 

Min gissning är att turbon börjar ge sig och inte klarar upprätthålla laddtryck efter övergången kompressor-turbo.

 

 

vad bör jag ha för laddtryck efter kompressorn gått ur vid 3000 varv? Hur stor skillnad gör den varma luften vi just nu är glada över (30grader)?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Cam72:

Lyfter och lånar denna tråd lite

Lyfter och lånar denna tråd lite, har visserligen en kad42 men det är nästan samma motor. 

 

Jag har exakt samma fel som beskrivs ovan av jajo, jag har en laddtrycksmätare monterad som jag kan se under körning och kan konstatera att jag kommer upp på 1,2 bar innan kompressorn kopplar ur vid ca 2700varv och sedan ligger jag på 0.8 bar vid 2800-3200 över 3200 0.9bar.

 

båten är en Orrskär 850 på ca 3 ton och den gör 23-24 knop vid 3200rpm, över det vill jag helst inte köra, eller rättare sagt ingen vill följa med 😂 för den överplanar och lägger sig på sidan.

 

Min gissning är att turbon börjar ge sig och inte klarar upprätthålla laddtryck efter övergången kompressor-turbo.

 

 

vad bör jag ha för laddtryck efter kompressorn gått ur vid 3000 varv? Hur stor skillnad gör den varma luften vi just nu är glada över (30grader)?

 

 

 

Hej! 

Du ska ha ett laddtryck på 1,75 kg vid fullvarv, de laddtryck du har är på tok för lite för du ska ha tillräcklig effekt att få ut fullvarv. Nu vet jag inte hur din turbo mår, men rent generellt skulle jag säga att din motor får för lite bränsle. 42 an och 43 an är Lika motor med skillnad att 43 an har en enklare remspänning samt ljuddämpare från kompressorn. 

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev kossor:

Hej! 

Du ska ha ett laddtryck på 1,75 kg vid fullvarv, de laddtryck du har är på tok för lite för du ska ha tillräcklig effekt att få ut fullvarv. Nu vet jag inte hur din turbo mår, men rent generellt skulle jag säga att din motor får för lite bränsle. 42 an och 43 an är Lika motor med skillnad att 43 an har en enklare remspänning samt ljuddämpare från kompressorn. 

Oj så pass mycket 😱

 

jag får nog åka ut själv och testa full gas och se men det som händer är att motorn kommer efter ett tag då den fått jobba efter att kompressorn gått ur och ger man full gas vid start kommer den som ett skott och man får hejda den innan det går för fort och överplaningen kommer vid ca 24 knop, Ibland om man fegat med gasen ligger den och ”jojjar” innan den kommer upp i varv som gör att kompressorn inte går i och ur.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Cam72:

Oj så pass mycket 😱

 

jag får nog åka ut själv och testa full gas och se men det som händer är att motorn kommer efter ett tag då den fått jobba efter att kompressorn gått ur och ger man full gas vid start kommer den som ett skott och man får hejda den innan det går för fort och överplaningen kommer vid ca 24 knop, Ibland om man fegat med gasen ligger den och ”jojjar” innan den kommer upp i varv som gör att kompressorn inte går i och ur.

 

Har den varit så här hela sommaren eller kommit först nu?

 

Jag får ett liknande problem på min KAD44. Om man ger bra med gas från deplacementfart så hinner den jobba upp ett tryck och turbon kickar in. Över 3000 rpm så går den alltid som en klocka. Men om man långsamt går upp i plan och varväknaren segar sig upp mot 3000 så kan den tappa trycket och ligger då i området 2600-2800. Ger jag fullgas händer inte ett skit men efter ett litet tag kan turbon då vakna...med besked!! 

 

Det jag märkt från förra året och även i år är att det tycks ske efter halva säsongen (och jag slarvar med bottentvätt under säsongen). Ligger i mälaren och är omålad. Sticker ibland ut i östersjön. Min mekaniker har bett mig kolla botten först (vilket jag inte gjort än).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag snorklade och gjorde rent den förra helgen men den beter sig liknande, tycker problemet kommit smygande under förra året.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har jag provkört utan familj och packning, märks ju att den blir piggare nu utan alla tjockisar 😂

 

utetemp 20grader

kommer upp i 3600rpm och 1.2 bar. Detta ger 29knop

 

vet inte om det går att få ut mer varv då den överplanar och lägger sig på sidan och blir riktigt otrevlig att köra över 24-25knop.

 

tankar och funderingar kring detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Cam72:

Då har jag provkört utan familj och packning, märks ju att den blir piggare nu utan alla tjockisar 😂

 

utetemp 20grader

kommer upp i 3600rpm och 1.2 bar. Detta ger 29knop

 

vet inte om det går att få ut mer varv då den överplanar och lägger sig på sidan och blir riktigt otrevlig att köra över 24-25knop.

 

tankar och funderingar kring detta?

Vid 3600 ska du ha ett laddtryck på 1,75 det har jag och hos mig är allt genomgånget och inställt nu med klockor.  Att båten nu går lättare säger sig ju självt, med den bränslemängd du har så orkar den ju mer ju lättare vikt. I verkstadshandboken står laddtryck 1,75 kg så du har ju ganska mycket lägre tryck fattas ju 0,5 kg. Och det är nog den bränslemängden du saknar då du är packad och upplever motorn som en död fisk. Beroende på hur din motor är i kondition så skulle jag undersöka möjligheten att öka bränslemängden på pumpen. Det gör du på egen risk jag vill inte ge dig råd sedan går nåt sönder. Men jag skulle ställt på pumpen ett kvarts varv och sedan åkt ut med turboklockan låtit båten varva ur sedan kollat trycket och fortsatt så till värdet överrensstämmer med pentas manual. Beroende på hur slitet allt är så har bränslet blivit betydligt sämre sedan 90 talet och redan där har du effekt tapp. Sedan om du är nöjd hur båten går nu så låter du det vara som det är. Och man behöver ju inte ligga och åka fortare än vad som känns bra. Vi toppar 34 knop med de proppar som sitter på nu men jag ligger aldrig på mer än 25 i marsch fart. Däremot så är båten numera en flygfisk jämfört med tidigare då den snarare upplevdes som en död sill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev kossor:

Vid 3600 ska du ha ett laddtryck på 1,75 det har jag och hos mig är allt genomgånget och inställt nu med klockor.  Att båten nu går lättare säger sig ju självt, med den bränslemängd du har så orkar den ju mer ju lättare vikt. I verkstadshandboken står laddtryck 1,75 kg så du har ju ganska mycket lägre tryck fattas ju 0,5 kg. Och det är nog den bränslemängden du saknar då du är packad och upplever motorn som en död fisk. Beroende på hur din motor är i kondition så skulle jag undersöka möjligheten att öka bränslemängden på pumpen. Det gör du på egen risk jag vill inte ge dig råd sedan går nåt sönder. Men jag skulle ställt på pumpen ett kvarts varv och sedan åkt ut med turboklockan låtit båten varva ur sedan kollat trycket och fortsatt så till värdet överrensstämmer med pentas manual. Beroende på hur slitet allt är så har bränslet blivit betydligt sämre sedan 90 talet och redan där har du effekt tapp. Sedan om du är nöjd hur båten går nu så låter du det vara som det är. Och man behöver ju inte ligga och åka fortare än vad som känns bra. Vi toppar 34 knop med de proppar som sitter på nu men jag ligger aldrig på mer än 25 i marsch fart. Däremot så är båten numera en flygfisk jämfört med tidigare då den snarare upplevdes som en död sill.

Kossor tack för det utförliga svaret, Uppskattas verkligen!

 

motorn har gått 1281timmar och känns fräsch den startar otroligt lätt och inga konstiga färger på avgaserna.  jag vet ju inte all historik men jag gjorde en ventiljustering och lämnade in spridarna vid 1220timmar samt att sedvanliga filter och oljor byts varje år.

 

Precis som du säger är det inte fart jag vill åt, båten går och känns alldeles utmärkt i 22knop och mer brottom än så har jag inte utan det är att effekten saknas kring 3000varv och 22-23 knop så motorn sackar och kompressorn kliver in.

 

jag får konsultera båtklubbens meckar orakel och se hur vi gör.

 

hur mycket påverkar temperaturen på insugsluften, om man har som i normala fall har ca 20grader mot senaste tidens 30-33 grader?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Cam72:

Kossor tack för det utförliga svaret, Uppskattas verkligen!

 

motorn har gått 1281timmar och känns fräsch den startar otroligt lätt och inga konstiga färger på avgaserna.  jag vet ju inte all historik men jag gjorde en ventiljustering och lämnade in spridarna vid 1220timmar samt att sedvanliga filter och oljor byts varje år.

 

Precis som du säger är det inte fart jag vill åt, båten går och känns alldeles utmärkt i 22knop och mer brottom än så har jag inte utan det är att effekten saknas kring 3000varv och 22-23 knop så motorn sackar och kompressorn kliver in.

 

jag får konsultera båtklubbens meckar orakel och se hur vi gör.

 

hur mycket påverkar temperaturen på insugsluften, om man har som i normala fall har ca 20grader mot senaste tidens 30-33 grader?

 

 

Men luft har du ju då motorn drar iväg så länge som kompressorn går, sedan tar ju turbon över och där har du ju intercoolern som kyler luften via sjövattnet. Var exakt lika på min, kompressorn drev upp båten som en kork, när kompressorn slog ur så dog den orkade inte över varvtalet 3000 rpm, turbon fick ingen effekt då bränsle saknades och rökgasregleringen inte fick sin order från turbon släppa på mer bränsle. Då mängden bränsle ökades så steg turbotrycket och rökgasregleringen slog till på mer bränsle. Båten flög helt plötsligt fram. Tror kompressorn ligger i kanske 5 sek nu och turbon tar över. Blev en tiger morrande. Med de proppar jag nu har varvar den 3700 och vid 2900 rpm så ligger vi i 24,5 knop, och de är bra för en båt runt 3,5 - 4 ton. Skulle nog kunna gå ner en storlek på propparna till pentas J 6 or har J 7 or nu. Det skulle ge de sista varven till 3900 rpm, men jag ligger aldrig för full maskin, utan håller mig runt 3000 rpm, man kan ju lyssna på musik då samt höra vad frun säger från aktersoffan. 🙄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Cam72:

Kossor tack för det utförliga svaret, Uppskattas verkligen!

 

motorn har gått 1281timmar och känns fräsch den startar otroligt lätt och inga konstiga färger på avgaserna.  jag vet ju inte all historik men jag gjorde en ventiljustering och lämnade in spridarna vid 1220timmar samt att sedvanliga filter och oljor byts varje år.

 

Precis som du säger är det inte fart jag vill åt, båten går och känns alldeles utmärkt i 22knop och mer brottom än så har jag inte utan det är att effekten saknas kring 3000varv och 22-23 knop så motorn sackar och kompressorn kliver in.

 

jag får konsultera båtklubbens meckar orakel och se hur vi gör.

 

hur mycket påverkar temperaturen på insugsluften, om man har som i normala fall har ca 20grader mot senaste tidens 30-33 grader?

 

 

motorn har gått 1281timmar

Då är den väl lagomt inkörd då med de timmarna. 😎😉

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-06 vid 10:04 skrev Cam72:

Då har jag provkört utan familj och packning, märks ju att den blir piggare nu utan alla tjockisar 😂

 

utetemp 20grader

kommer upp i 3600rpm och 1.2 bar. Detta ger 29knop

 

vet inte om det går att få ut mer varv då den överplanar och lägger sig på sidan och blir riktigt otrevlig att köra över 24-25knop.

 

tankar och funderingar kring detta?

Måste bara kommentera överplaning och går på sidan! Har du trimplan? Installera Mente Marin auto,

Har du testat att trimmat upp drevet för att få upp nosen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Nim26:

Måste bara kommentera överplaning och går på sidan! Har du trimplan? Installera Mente Marin auto,

Har du testat att trimmat upp drevet för att få upp nosen?

 

Har en mente, men jag upplever att den blir vingligare om jag trimmar upp nosen pga att den är platt i botten bak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satt och funderade lite, om det nu är dagens energifattiga diesel som gör att den faller tillbaka. Kan man få tag på ca 10liter ”fin diesel” med rätt/bättre energiinnehåll som förr i tiden och sen köra med en dunk och testa? Det går ju tex att köpa race bränsle till bensinarna.

 

bara en tanke

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svängde förbi el och diesel i Högdalen idag för att diskutera lite kring problemet. 

Mycket kunskap bakom disken där👍

 

De trodde eller rättare sagt det brukade vara pinnen i rökgasbegränsaren som kärvade och inte rörde sig fritt och då släpps inte bränslet fram som kunde vara orsaken. Vi pratade om möjligheten att det är turbon som börjar bli sliten och visst det trodde även att det skulle kunna vara den.

 

han såg 2 alternativ just nu, antingen:

 

1. Ta ur turbon och skicka på kontroll.

2. Ta ut pumpen och gå igenom den till en kostnad av ca 10-15 000kr. Och då även ställa på pumpen ca 10% 

 

pumpen vet jag inte om jag grejar att demontera men däremot turbon kan jag nog ge mig på.

 

provkörde en kompis Orrskär 850 med en 41a i med en 4 år gammal turbo och jag måste säga att den kändes pigg i hela registret utan överraskningar, där fanns effekten genom hela registret.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du att han hade kunskap över disk?? att be en kund skicka in en turbo för kontroll eller skicka in en pump för genomgång för 10 - 15 papp innan han vet vad turbon laddar och hur mycket bränsle motorn pumpen ger, du skriver ju i inledningen att motorn bara gått 1200 timmar och det är ju inte mycket timmar. Återigen kolla ditt turbotryck med klocka så du vet hur grejerna funkar, att mäta är att veta och diskutera över disk då vet ingen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev kossor:

Tycker du att han hade kunskap över disk?? att be en kund skicka in en turbo för kontroll eller skicka in en pump för genomgång för 10 - 15 papp innan han vet vad turbon laddar och hur mycket bränsle motorn pumpen ger, du skriver ju i inledningen att motorn bara gått 1200 timmar och det är ju inte mycket timmar. Återigen kolla ditt turbotryck med klocka så du vet hur grejerna funkar, att mäta är att veta och diskutera över disk då vet ingen.

 

Jag tycker nog ändå att han kunde sin sak, sen att han inte kan/vågar/får säga över disk exakt vad som är fel förstår jag. 

 

Jag visade honom den kurva jag mätte upp med turbotrycket vid olika varvtal och utifrån det svarade han, rätt eller fel,  vet ej.

 

sen kan jag hålla med dig om att man kanske inte ska skicka in pumpen utan mer undersökning och ev ställa på den lite och se vad som händer. Han ställde sig dock tveksam till att ”bara” ställa på den utan att mäta, han tyckte det var att ”bondmecka”  men han lever ju på renoveringar så det e klart han vill ha in pumpen för en genomgång. 

Å andra sidan skadar det ju inte med en genomgång/renovering av den då den ändå är 28år...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Cam72:

 

Jag tycker nog ändå att han kunde sin sak, sen att han inte kan/vågar/får säga över disk exakt vad som är fel förstår jag. 

 

Jag visade honom den kurva jag mätte upp med turbotrycket vid olika varvtal och utifrån det svarade han, rätt eller fel,  vet ej.

 

sen kan jag hålla med dig om att man kanske inte ska skicka in pumpen utan mer undersökning och ev ställa på den lite och se vad som händer. Han ställde sig dock tveksam till att ”bara” ställa på den utan att mäta, han tyckte det var att ”bondmecka”  men han lever ju på renoveringar så det e klart han vill ha in pumpen för en genomgång. 

Å andra sidan skadar det ju inte med en genomgång/renovering av den då den ändå är 28år...

Men du ska ju mäta med klockan, säg att turbotrycket är 1,35kg då vrider du på pumpen ett kvarts varv mäter igen säg att det nu visar 1,6 då gör du lika igen osv. Det är def inget bondmek, det är så man gör för att ge pumpen rätt värde. Lämnar du in pumpen för inställning så får du tillbaks den grundinställd, då får du göra som jag skrivit ovan iaf. Bondmek eller inte men så funkar det.Sen gör du som du vill med resten. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev kossor:

Men du ska ju mäta med klockan, säg att turbotrycket är 1,35kg då vrider du på pumpen ett kvarts varv mäter igen säg att det nu visar 1,6 då gör du lika igen osv. Det är def inget bondmek, det är så man gör för att ge pumpen rätt värde. Lämnar du in pumpen för inställning så får du tillbaks den grundinställd, då får du göra som jag skrivit ovan iaf. Bondmek eller inte men så funkar det.Sen gör du som du vill med resten. Lycka till.

 

Klocka=turbotrycksmätaren?

 

Ok nu tror jag det ljusnar  😉  har inte skruvat diesel förut så det är ganska nytt för mig.

 

 

 

jag kommer be gubben i båtklubben om hjälp med detta då jag inte ger mig på det själv.

 

Tack Kossor för bra svar, ovärderligt!

Redigerad av Cam72

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Cam72:

”bondmecka”

=När han inte får betalt ....

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...