Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Gundj

Olja till propelleraxel?

Rekommendera Poster

Vad är detta? Och vad ska det vara i burken?

Ser ju ut som ett expansionskärl. 

Strunta i elsladdar på bilderna, den går till länspumpen. (Ett exempel på varför jag ska dra om elen i båten)

 

image.jpeg

image.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, ser ut som en behållare för olja till axeln. 

Vanligtvis används växelhusolja men det kan variera med olika fabrikat. 

Men du... det där kölsvinet ser inte kul ut!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olja till axeltätningen.

Olja spelar ingen roll vilken, ju tjockare ju längre räcker den.

 

Verkar som den läcker en hel del, vatten i kölsvinet.

Verkar ha varit fettsmord tidigare, en del fett på slangen, var ett mode att byta till oljesmort tidigare.

Jag ser ingen vinst att byta till olja.

Det ser ut som att det sitter en extra radialtätning på axeln klar att trycka in efter att den gamla klippts av.

Det sitter en bussning i mässingsklumpen, är den glapp håller inte radialtätningen särskilt länge, kan vara därför det sitter en i reserv på axeln.

När jag änndå håller på, vänd varannan slangklammer på slangen mellan hylsrör och tätning för att få optimal tätning.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, ChristerN säger:

Japp, ser ut som en behållare för olja till axeln. 

Vanligtvis används växelhusolja men det kan variera med olika fabrikat. 

Men du... det där kölsvinet ser inte kul ut!

Tidigare ägaren hade nog tappat sugen lite.

Det är rätt mycket sanering att göra, så man kan få en bild av ev läckage.

Det blev inte bättre av att jag slog ut en liter glykol häromdagen.

 

Plockade ut anodhållarna i motorn idag, helt tomt, bara pinnen kvar.

tur det är långt kvar till våren.

 

Jag en flaska drevolja till min utombordare, funkar det?

 

Beträffande slangklämmor så är det ett jättejobb, antingen sitter dom som de på bilden eller så är det endast en. Och det är ju några stycken i båten :-(

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var inte klar med mitt förra svar, fick göra en akut utryckning, en person inlåst på en toa.

 

Mitt råd till TS, byt tätningen till en modern, den du har är den sämsta av de äldre modellerna.

Har du stor plånbok köp en PSS, är den lite tunnare byt till en black Jack.

 

PSS behöver inget underhåll.

Black Jack behöver en liten klick fett under tätningsläppen och att man klämmer en gång på den för att lufta vid sjösättningen, om man inte köper den modellen med avluftningsslang.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, Pentax säger:

Var inte klar med mitt förra svar, fick göra en akut utryckning, en person inlåst på en toa.

 

Mitt råd till TS, byt tätningen till en modern, den du har är den sämsta av de äldre modellerna.

Har du stor plånbok köp en PSS, är den lite tunnare byt till en black Jack.

 

PSS behöver inget underhåll.

Black Jack behöver en liten klick fett under tätningsläppen och att man klämmer en gång på den för att lufta vid sjösättningen, om man inte köper den modellen med avluftningsslang.

 

;)

Senast jag använde en Black Jack ingick en del klämmande också, vill jag minnas, men det kanske var en annan typ av axeltätning. :D

 

Är det ett stort jobb att byta till modernare tätning?

Jag har inte precis brist på saker att fixa så kan det vänta en säsong eller går fort att fixa så är det bra.

Det är mycket nytt nu när alltman kan om utombordare och drev är värdelöst.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej inte så stort jobb, men ett gyllene tillfälle att kolla om maskin och axel lingerar, skulle så inte vara fallet blir det ett tidsödande arbete.

 

Du kan säkert köra en sommar till om du håller koll på vattennivån inne i båten, om du har många andra saker som bedöms viktigare.

 

:D ler fortfarande när lag tänker på din tidigare erfarenhet av Black Jack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...