Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Castwebb

Överdimensionerade kolvar

Rekommendera Poster

Hej. Jag har precis fått reda på att min motor, en longblock 350 5,7l v8 har borrats upp med 0,60mm och kolvarna är nu då 0,60mm större än original. Jag tänkte om någon vet om det gör någon skillnad när det kommer till effekt? Det borde bli förändrat då volymen nu är större men jag är inget mattesnille så kan inte räkna ut den ökade volymen och effekten så tänkte jag rådfrågar de erfarna/proffs som finns här. Tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, Castwebb säger:

Hej. Jag har precis fått reda på att min motor, en longblock 350 5,7l v8 har borrats upp med 0,60mm och kolvarna är nu då 0,60mm större än original. Jag tänkte om någon vet om det gör någon skillnad när det kommer till effekt? Det borde bli förändrat då volymen nu är större men jag är inget mattesnille så kan inte räkna ut den ökade volymen och effekten så tänkte jag rådfrågar de erfarna/proffs som finns här. Tacksam för svar

Ökad cylindervolym och/eller ökad kompression ger mera effekt, ja. MEN ökningen i ditt fall är så liten så den blir inte märkbar, och knappt mätbar i bänk. Dvs om inte kompression också har ökat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, Castwebb säger:

Hej. Jag har precis fått reda på att min motor, en longblock 350 5,7l v8 har borrats upp med 0,60mm och kolvarna är nu då 0,60mm större än original. Jag tänkte om någon vet om det gör någon skillnad när det kommer till effekt? Det borde bli förändrat då volymen nu är större men jag är inget mattesnille så kan inte räkna ut den ökade volymen och effekten så tänkte jag rådfrågar de erfarna/proffs som finns här. Tacksam för svar

Överdimensioner på amerikanska motorer brukar mätas i tusendels tum. Din motor är säkert borrad 0,060", det blir 1,52mm. Det är den sista överdimensionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, Rollen säger:

Överdimensioner på amerikanska motorer brukar mätas i tusendels tum. Din motor är säkert borrad 0,060", det blir 1,52mm. Det är den sista överdimensionen.

Det är mycket möjligt, det är ju därför jag frågar 👍 då skall man bara räkna ut den ökade cylindervolymen som nu är 0,7125 l/cyl. Jag måste då veta slaglängd och diameter för att räkna ut ökad volym? Sen får jag ta den nya volymen gånger 8 cylindrar och så får jag fram den nya volymen? Är jag rätt ute?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, Caribic410 säger:

Jes. (Ny r x r x pi)- (gamla r x r x pi) x slaglängd

 

Haha, ja nu var det ju det som jag nämnde i första inlägget att jag inte är något direkt mattesnille så kan inte räkna ut det, sen vet jag heller inte dimensionen eller slaglängden. Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä men precis som du sa. Du måste ta reda på diameter före och efter borrning samt slaglängd.

Då kan du räkna ut det. Krävs inget snille för själva räknandet.

Att gissa exakt tätt på dimensioner däremot kräver sin man.

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag har räknat rätt är cylindervolymen nu ca 5,9 liter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slaglängden behövs inte för beräkningen: 

 

Ny slagvolym = Gammal slagvolym x Ny radie x Ny radie / Gammal radie / Gammal radie

 

Uttrycket Ny radie x Ny radie / Gammal radie / Gammal radie blir en siffra lite större än 1 som anger den procentuella ökningen av slagvolymen ex. 1.01 innebär 101 % av den ursprungliga volymen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan, Caribic410 säger:

Jes. (Ny r x r x pi)- (gamla r x r x pi) x slaglängd

 

No, (((Ny r x r )- (gamla r x r )) / (gamla r x r ))x 0,7125

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Castwebb säger:

Hej. Jag har precis fått reda på att min motor, en longblock 350 5,7l v8 har borrats upp med 0,60mm och kolvarna är nu då 0,60mm större än original. Jag tänkte om någon vet om det gör någon skillnad när det kommer till effekt? Det borde bli förändrat då volymen nu är större men jag är inget mattesnille så kan inte räkna ut den ökade volymen och effekten så tänkte jag rådfrågar de erfarna/proffs som finns här. Tacksam för svar

Ok

 

1 timme sedan, Castwebb säger:

Det är mycket möjligt, det är ju därför jag frågar 👍 då skall man bara räkna ut den ökade cylindervolymen som nu är 0,7125 l/cyl. Jag måste då veta slaglängd och diameter för att räkna ut ökad volym? Sen får jag ta den nya volymen gånger 8 cylindrar och så får jag fram den nya volymen? Är jag rätt ute?

Höftade till m ursprungsdiameter 60mm (kan va helt galet) och utgick från din uppborrning på 1.52, ursprunlig slagvolym 0.7125/cyl×8

Då blir det 5.992L tot.

Fast diameter 60 e en ren höftning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolvarna original är 101.600mm

Nya kolvarna är 103.124mm i diameter

Motorn borde väl då få en ökning med typ 0,4l totalt dvs 5,74l mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, Castwebb säger:

Kolvarna original är 101.600mm

Nya kolvarna är 103.124mm i diameter

Motorn borde väl då få en ökning med typ 0,4l totalt dvs 5,74l mvh Johan

Shit.. vicka biffar eller så ha alzheimers slagit till så minnet är på moppestadiet.

Mitt riva i motorerintresse tog slut efter att jag pillat isär dom tre första, en boxertwin luftkyld, en rak fyra och en V6.

Hmmm 60mm. Känns faktiskt fjuttigt i sammanhanget.

Ok en ökning med ca. 3% (3.0225%)

5.7x 1.03= ca 5.87L

Diameterskillnaden e ju ca 1.5 men procentuellt blir det ju avsevart mindre jämfört med min 60mm höftning..

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan, Caribic410 säger:

Shit.. vicka biffar eller så ha alzheimers slagit till så minnet är på moppestadiet.

Mitt riva i motorerintresse tog slut efter att jag pillat isär dom tre första, en boxertwin luftkyld, en rak fyra och en V6.

Hmmm 60mm. Känns faktiskt fjuttigt i sammanhanget.

Ok en ökning med ca. 3% (3.0225%)

5.7x 1.03= ca 5.87L

Diameterskillnaden e ju ca 1.5 men procentuellt blir det ju avsevart mindre jämfört med min 60mm höftning..

:)

Blir det som du säger så är det en 358 istället för en 350. Men vad blir det för effekt? Kan man ta original hästkrafter 260 delat på 350 och ta 0.74285 (som det blir) gånger 358,2 vilket blir ca:266hk alltså en ökning med 6hk. Jag vet att motorn inte är ny men den har gått lite och har bra komp, startar jävligt lätt och har både en stabil gång och en sjuhelvetes gasrespons den är så rapp att det är på snudd till snuskigt. 🤘

Ps. Hur fan får jag i mororjäveln i båten? Någon som bor runt Göteborg (Kungsbacka) som kan ge en hjälpande hand? 😘

1515065809579672692380.jpg

Redigerad av Castwebb
Glömde bilden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Effektökningen beroende på volymökningen blir approximativt lika stor som volymökningen dvs 3 % och därmed inte märkbar. Effektökning beroende på minskad leakdown torde vara betydligt större.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:) om cylindervolymökningen är linjär med kraftökning så bör du få en ökning med ca 3%

Kompessionsförhållandet bör väl bli detsamma som förr om du suger in lika mycket, ca 3% extra syre och bränsle.

Kan ju vara en del saker som ska samspela men..... hänger det med linjärt så bör det bli plus ca 7,8hk

Kul att de e så rapp.

Lycka till med i-mekandet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-01-04 på 12:59, Caribic410 säger:

:) om cylindervolymökningen är linjär med kraftökning så bör du få en ökning med ca 3%

Kompessionsförhållandet bör väl bli detsamma som förr om du suger in lika mycket, ca 3% extra syre och bränsle.

Kan ju vara en del saker som ska samspela men..... hänger det med linjärt så bör det bli plus ca 7,8hk

Kul att de e så rapp.

Lycka till med i-mekandet

Nu har jag räknat ut volymen exakt och kommit fram till följande. 

Vad gäller effektökningen så bör det bli 3,01hk i ökning vilket inte kommer märkas direkt.

Screenshot_20180106-223356.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel. 5906.8cc = 360ci.

Hästkrafter = 7.8hk i ökning

Screenshot_20180106-225756.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Castwebb säger:

Fel. 5906.8cc = 360ci.

Hästkrafter = 7.8hk i ökning

Screenshot_20180106-225756.png

Ja en tum e 2.54cm 

2.54x2.54x2.54=ca 16.39

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Caribic410 säger:

Ja en tum e 2.54cm 

2.54x2.54x2.54=ca 16.39

 

Vad är det du räknat ut nu med 2.54x2.54x2.54?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typ överflödigt ju men bekräftade att du räknat rätt.

Att det blir ca 5,906996 Liter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, Caribic410 säger:

Typ överflödigt ju men bekräftade att du räknat rätt.

Att det blir ca 5,906996 Liter

5.9068 är mer exakt. Men det skilljer så lite att det inte spelar någon roll 😜

0.73835dl/cyl vid ö.d 0.60"

Tack för all hjälp...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, Castwebb säger:

5.9068 är mer exakt. Men det skilljer så lite att det inte spelar någon roll 😜

0.73835dl/cyl vid ö.d 0.60"

Tack för all hjälp...

Ofan.

jag tog bort några decimaler och fick ändå för mej att 5.9068 var en avrundning. :)

Då bör väl 5.91 vara ännu exaktare?

Eller varför inte 6.0

(c;

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Caribic410 säger:

 

jag tog bort några decimaler och fick ändå för mej att 5.9068 var en avrundning. :)

Då bör väl 5.91 vara ännu exaktare?

Eller varför inte 6.0

(c;

 

Nej nej, en avrundning kan aldrig bli mer exakt än vad den ursprungliga uträkningen, med fler decimaler är. Tvärtom.

D.v.s. om den ursprungliga uträkningen är korrekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Wingan säger:

Nej nej, en avrundning kan aldrig bli mer exakt än vad den ursprungliga uträkningen, med fler decimaler är. Tvärtom.

D.v.s. om den ursprungliga uträkningen är korrekt.

:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...