Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
nemtrix

Köpråd Scanmar 35, sprickbildning kring köl

Rekommendera Poster

Hej!

 

Igår var vi och kollade på en Scanmar 35 hos Knape Marin. Jag och min sambo kröp genom hela båten och granskade varenda cm. Förutom lite småfel så fann vi sprickor i basinredningen på babord sida. Skadorna började efter första skottet och fortsatte hela vägen till akterruffen. Sprickorna fanns endast i basinredningen och skovet syntes ingen sprickbildning. Man ser att båten varit på om man kolla på kölen.

 

Båten är i efterhand försedd med balkar i skrov om jag tolkar det rätt. Dessa sitter och inga sprickor finns. Styrbordssida har en annan färg än babords i kölsvinet vilket får mig att fundera på om båten blivit lagad efter grundkänningen.

 

Båten är besiktad av William Bekking på uppdrag av Knape Marin och ja jag har läst allt om turerna 2008 när Knape Marin och Bekking anklagades för maskopi.

Bekking skriver i sitt utlåtande exakt så här ang sprickorna i basinredningen.

 

"Mindre släpp i plastremsor på några ställen under durken och i babords akterkabin är ej i direkt reparationsbehov och påverkar ej skrovets hållfast"

 

I övrigt nämns inget mer om skadorna vilket vi reagerar på.

 

 Nu till min fråga till någon som kan lite mer. Vi vill ta dit en annan besiktningsman för att få en opartisk syn på det hela men frågar oss om det ens är någon ide eller om vi ska lämna båten till någon annan. Besiktning kostar pengar även om vi enbart vill få ett utlåtande om kölskadorna.

 

I övrigt är båten superfin och vi är väldigt nöjda i övrigt.

 

Tacksamma för snabba svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två synpunkter.

 

"...ej i direkt reparationsbehov..." låter som en omskrivning av "reparationsbehov inom något eller några år".

Nu är det ju inte jättesvårt att reparera ett skrov på en äldre plastbåt, men ska man leja bort jobbet kostar det en slant. Fråga Knape marin vad det kostar att åtgärda felet. Om de inte vet bör besiktnongsmannen kunna svara på det.

 

Om båten är fin är det absolut värt att kosta på en besiktning av det ni är osäkra på.

En variant är att förhandla och göra upp affären och betala handpenning med förbehåll att slutpriset ska regleras eller kontraktet hävas om en annan besiktningsman hittar några allvarliga eller kostsamma skador på båten.

Nu kan tre saker inträffa.

1) Knape marin går inte med på detta. Då är det nog klokt att inte köpa båten.

2) Er besiktningsman hittar inga fel, allt är allt frid och fröjd.

3) Något allvarligt/kostsamt som inte omnämns i det ursprungliga besiktningsprotokollet upptäcks. Då bör ni kunna komma överens om ett prisavdrag motsvarande reparationskostnaden eller vad ni är nöjda med och går inte det så hävs köpet och ni får tillbaks handpenningen.

 

Lycka till!

Mackey

 

PS

Kanske slår jag in öpna dörrar...

Se till att få en komplett utrustningslista så att det inte är några tveksamheter om vad som ingår i affären.

Bra om det även finns årtal på saker och ting. Ny kan betyda 8 år gammal på säljspråk.

Nya dynor = nya jämfört med orginaldynorna från 1985. Dyrt att köpa nya, kanske 30 000:- kronor eller mera.

Nyrenoverad motor brukar vara populärt, exakt vad gjordes och när? och varför? Ny motor kan kosta allt mellan himmel och jord beroende på fabrikat, storlek och hur mycket man kan/vill göra själv. Räkna med 100 000:- kronor.

Segel är dyrt, säkert 50 - 60 tusen kronor för försegel + stor. 10 år gamla, troligen dags att köpa nya. Det är kul att köpa segel, men inte om man trodde att befintliga segel var nya (på riktigt).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att en 33 år gammal båt gått på grund någon gång är ju inte så ovanligt... Frågan är snarare hur skadorna reparerats. En del båtar har konstruerats med för klena bottenförstärkningar och då är det något som går sönder. Om reparationsvarvet har erfarenheter av båtmodellen så är det inte så konstigt om de då i samband med reparation av grundstötningsskadan gör en förstärkning av bottenkonstruktionen. En sådan repartion kan ju t.o.m. vara bättre än ursprunglig konstruktion om repartionen gjort på ett bra sätt. Om det är på det viset kan nog bara en erfaren, kunig och ärlig besiktningsman ge svar på. Besiktningsmannen bör vara anlitad av köparen och inte av säljaren. Om det uppstår oklarheter i efterhand så vill du ju att besiktningmannen sak stå på din sida. Läs gärna tråden om tjejen som köpte ett stålbåtsvrak i Frankrike som enligt säljarens besiktningsman var i mycket gott skick, det är en skrämmande läsning om en oansvarig besiktningman.

 

Jag kan förstå att det varkar vara ett lockande köp med rätt stor båt med en hel del utrustning till ett hyfsat pris (och det finns nog som vanligt prutmån).

 

Lite kommentarer om en del av utrustningen för att bedöma värdet av det som finns i listan:

Ankarspel elektriskt i aktern -2015 - Har du testat att det fungerar? Är linan OK?

Ankarutrustning extra i fören - Låter som ankare med lina vilket får anses vara standard med två ankare på en 35-fotsbåt...

Badplattform

Badstege / räddningsstege

Batteri 1 st start 4 st 75Ah förbrukning - Vilken ålder är det på batterierna?

Batteriladdare 25A CTEK

Batteriövervakning

Bomkapell / storsegelkapell ca. 4 år

Bränsletank ca. 78 liter

Dynor i ruffen nytt tyg samt polyster i akterhytt - Är det de gamla dynorna som är omklädda? 33 år gamla dynor är nog rätt ledsuttna...

Ekolod Silva Star Combiinstrument - Det här är ett rätt gammalt kombiinstrument (samma presentionsdisplay som till loggen). Det finns fortfarande givare till dem men displayen går inte att ersätta om den pajar. Värdet är rätt begränsat idag.

Elcentral förbättrat - Förbättrad i vilket avseende? Det verkar saknas jordfelsbrytare vilket är ett oeftergivligt krav för 240V i en fritidsbåt. Det ska definitivt kompletteras av säljaren.

Eldsläckare 2 st - Ålder? Om de är 33år gamla så är det bara att byta.

Foldingpropeller 2-bladig - slitage?

Fullattestor ( service 2014 ) - Service 2014 säger bara att det nog inte finns några lösa sömmar. Tillverkningsår säger lite mer om vilket skick och seglingsegenskaper det finns i seglet. Segel går för all del att köpa nya men det kostar.

Förtöjningspaket + fendrar - Det här är väl också standardutrustning som tagits med för att få en lång utrustningslista.

Garmin 420 färgplotter - Ålder? Vad är det för årgång på sjökorten i plottern?

Gasolspis m ugn -2011

Genacker ( omsydd spinnaker )

Inredning / nytt innertak - varför har taket bytts?

Instruktionsböcker

Kylbox m kompressor - Har du provkört kylen så du vet att den fungerar?

Köksbänk omgjord / bytt - Varför är pentryt bytt? Havererade det gamla vid grundstötningen eller var det bara slitet? Fungerar pentrypumparna? Går det att vrida bottenventilerna?

Köl förstärkt kölkonstruktion - Det här är ju ett plus.

Landstömsanslutning endast kabel ( ej jordfelsbrytare ) - Se ovan om elcentral. Det här bör Knape defintivt komplettera. Det ska finnas JFB i fritidsbåtar!

Logg Silva Star Combiinstrument - se ovan om loggen.

Länspump manuell & elektrisk - fungerar pumparna

Mast nyare - varför är masten bytt??? Här måste du få ett bra svar från säljaren. Om grundstötningen varit så kraftig att masten behövt bytas av det skälet så har det nog varit en kraftig smäll...

Mattor - Tramsigt att ha med i en tillbehörslista..

Nerdragna fall till sittbrunn

Peke

Presenning

Rattstyrning / länkarm - Har du kollat så lager o länkarm inte är glapp så det blir svårt att styra båten?

Rodkick m gasdämpare

Rullgenua - 2013

Rullsystem Plastimo

S-bälgen bytt år -2016 - det är ju bra att den är bytt. Det är alltid ett osäkerhetsmoment med en bälg av okänd ålder.

Selftackerskena / självslåend fockskena följer med lös

Septitank ca 45 liter m däckstömning

Sittbrunnsbord

Sittbrunnsdynor

Spinnakerbom

Sprayhood ca. 3 år

Springknapar sb + bb / midskeppsknapar

Stereo + CD spelare

Teak nåtad på tofterna / flexiteak - det här ju kostat en del att byta och lär hålla länge.

Teak på winchsargarna / flexiteak - se ovan

Teakdurk i salong- Ser mer ut som standard plywoodskiva med ljusa inläggningar i ytfaneret av teak. Det här är ju standardskivan från tillverkningen...

Toalett vattentoalett - 2016 ( ej använd )

Täckställning

Vattentank ca

VHF - Ålder? Med DSC?

Winchar 4 st - Har du kollat så de inte är glappa och att de löper lätt. När servades de senast? I och för sig lätt att göra själv men det säger en del om hur noggrann förre ägaren varit med underhållet...

Värmare diesel Ardic 04 flygmotor / nyservad - Även om den är nyservad så är det en gammal bullrig värmare som inte nysålts på många år. Har du provstart så du vet att den fungerar?

 

Det nämns inget om storseglet! Vilken ålder är det på det???

 

Det blev många kommentarer här. Låt dig inte skrämmas av det. Se bara med öppna ögon på tillbehörslistan. En hel del rader är ju självklarheter. Mycket av utrustningen är gammal och har troligen monterats i båtens barndom. Fundera på vad det kommer att kosta att byta det du känner dig obekväm med och lägg det till inköpspriset när du bedömer helheten i eventuellt köp.

 

Knape har heller inte visat någon bild på motorn. Delrenoverad topp innebär inte att motorn behöver "vara på topp". Bara att den går att köra med. Förvisso sötvattenskyld men 33 år innebär alltid en risk för reparationer.

 

Mitt råd: Försök få svar på de frågetecken ovan som du tycker är viktiga för dig. Om svaren är tillfredsställande och ni gillar båten så anlita en egen besiktningman (låt honom inte ta del av Knapes besiktningprotokoll). Jämför protokollen. Tag en diskussion om båt och tillbehör. Sen har du lite bättre underlag för en eventuell båtaffär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var intresserad av en båt en gång, via mäklare. Den uppgavs ha varit grundstött men professionellt reparerad. Min åsikt är att proffs fixar en skada så den blir lika bra eller bättre än tidigare. Har inget problem med en skadad båt men vill givetvis konfirmera att det är proffslagat.

 

jag frågade då mäklaren om det fanns ett protokoll på reparationen ( besiktning före och efter eftersom privatpersoner ogärna reparerar så går det via försäkringsbolag och proffsvarv )

Mäklaren hade inget protokoll. Då frågar jag vem som gjort reparationen. Det visste inte mäklaren.

Då bad jag mäklaren fråga säljaren. Mäklaren återkom inte och när jag väl fick honom i telefon så var det ett bryskt besked att säljaren anlitat mäklare för att slippa en massa frågor... 

 

Slutsats? I min värld, om inte säljaren vet vad som hänt och vilka reparationer som gjorts, så kommer du aldrig heller att få reda på det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Efter ett längre samtal med en annan erkänt duktig besiktningsman så har jag lugnat min oro lite. Ska tydligen vara vanligt på båttypen med dessa skador efter grundstötning och inget att oroa sig för även om skadan ska åtgärdas, dock ej akut.

 

Övrig utrustning håller ok skick även om vissa saker är gamla. Under vår besiktning konstaterades att förbrukningsbatterierna är kassa och dessutom vanliga bly så dessa kommer jag byta. 

I övrigt fann jag att avgaskröken är rostig och har fått ok att säljaren byter den på deras bekostnad.

 

Jag är ganska rutinerad båtägare så jag har koll på det mesta dock gillar jag inte sprickor;-) och det finns fullt med hemska historier om tappade kölar och båtar som är helt kassa.

 

Imorgon kommer vi åka ut för en slutgiltig besiktning av båten. Jag tackar för kloka råd och om allt stämmer så lägger vi ett bud på båten.

 

Ska hur som helst bli gott att få börja segla och sluta trängas ombord till sommaren.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av Knape marin och besiktningsman, är att det inte är en oberoende besiktningsman. Han kom förbi (men berättade inte att han var besiktningsmannen) och påstod att båten vi tittade på var en himla fin båt, fast jag hittade flera fel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...