Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
bhemac

Temp. och luftfuktighet i båten

Rekommendera Poster

För ett tag sedan beställde jag en temperatur och luftfuktighets logger som heter INKBIRD. En liten burk som loggar och sedan kan överföra via Bluetooth till telefonen. 

Nu i helgen så hjälper jag en kompis att torka ut hans båt med min luftavfuktare och i samband med det så la vi in Inkbirden. Sen åker man förbi båten, startar appen och mätvärden förs över. Drygt 10m avstånd funkar, då ligger Inkbirden på köksbänken och jag sitter i bilen. Klart intressant pryl som kan lagra 30000 mätningar och som även kan exportera CSV till Excel el likn.

Båten i detta fallet har stått sen i november, ventiler är stängda men inga intag är tillslutna. Luftfuktigheten startade på ca 99% igår men som synes så sjunker  det ganska snabbt. Ikväll stängs avfuktaren av, annars drar hamngubbarna ut sladden i morgon. Fredag kväll åker den på igen.

 

Temp logger 0.jpg

Temp logger 1.png

Temp logge 2.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fuktmätare/givare kan ge skiftande noggrannhet och är värda att kolla. Lägg givaren i en plasrpåse med en fuktad trasa/wettexduk och förslut påsen. I påsen är det då 100% fuktighet och värt att notera skillnaden för att få veta det rätta värdet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, forgus31 säger:

Fuktmätare/givare kan ge skiftande noggrannhet och är värda att kolla.

Japp. Nu orkade jag inte, jämförde bara med de hemma. Stämde på ca 2%.

Ska kalibrera noggrannare senare. Det går fö att justera i inställningarna i Engbirden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...