Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Rekommendera Poster

Hej alla o Gott nytt båt år 2018! Som oftast för min del så går man igång på båtfix dessa lediga dagar jul o nyår, bra för det sociala livet..;)

Nå nu har vi haft fru Johanson sedan 2014 och man lær sig allt mer! Har fått mycket goda tips från många bl.a Thallatha som verkar ha kolla på det mesta! Och

Fru J har ju bott i Smögen/Kungshamn i många år innan hon blev sötvattensfisk ca 2011. Hon är eksnipan från Danmark som plastats ngn gång i början på 2000t

och står sig fortfarande efter ca 60 år+! Plastad troligen på Kungshamns marina, men vet ej!

Dock så visst behövas det kärlek till även denna kvinna:P; Nu gäller det det den sak som kan vara avgörande för pension och ålderns höst;

Fukt och stående vatten i kölsvin

eller kanske ska vi säga skrovbotten?!

Här finns ju ständigt svårigheten med att ha det helt torrt! Jag vet ju att det ingalunda är ovanligt, många trådar har nog tagit upp det med att få bort allt vatten.

Här har vi alltså en långkölad dansk sk kvase el sump. Som ju en gång är byggd för att ha just vatten i skrov för att lagra färsk fisk vad jag förstår. Det är ju ett antal pluggade hål mellan bottenstockar i ekborden. Redan här tänkte man väl på att det måste rötskyddas ordentligt för att få livslängd på henne?! Skulle tro att

hon har tjärats och blymönjats mycket i sin tid som ren träbåt. Sen är väl eken oxå rejält vattentålig vad jag förstår?!

Troligen har det nog stått mycket vatten i botten genom alla år i saltare Västkust och kanske är det ännu värre än sötvatten ur röt synpunkt, vad vet jag?

Nu vet jag ju inte i dettalj hur köl och botten är konstruerad. Jag gissar på någon form av betong eller järn i köl och sedan ek. Det är lagt någon typ av hård betong 

i botten under durk som kanske har en tätande funktion? Jag vet inte vad det kan vara iaf!

Vad jag vet nu är iaf att det inte är så vackert på sina ställen i botten. Från ca mitten o akterut under motor så finns ju risken till en del röta. Detta beror dock inte på att hon plastats utan att det alltid samlats vatten där. Kondens, slagvatten, olje/dieselspill o Gud vet allt! Borden i bott är allt lite murken där man kan känna med skruvmejsel och det känns lite trist. Det är ju så förbaskat svårt o hålla helt torrt längre tider!!:angry: Nu under vinter så fryser det som finns kvar o går ej att suga upp så lätt. På sommaren är det svårt att hålla 100% rent då länspump ej suger till noll nivå! Då det alltid är kallt där nere så kan man ju inte vädra ut det heller..

Då motor blir varm gissar jag att fukten oxå bidrar till att den i sin tur rostar på undersida..

Kort sagt så är det lite "omöjligt" att få svinet torrt.! Har någon erfarna svar och tips kring detta? Vore glad för det!

Att ställa in henne i torkhall ngt år är ju både dyrt och trist..vad blir det då av det underbara båtlivet! Jag tror heller inte att plastad båt är det värsta på jorden, hon har ju faktiskt överlevt väldigt många år till och man hoppas ju på en fungerande pension också!..

Ska fixa upp lite bilder framöver, Vi hörs!

 

Redigerad av frujohansson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina tips skulle kunna vara:

-monterar en varmluftsfläkt som blåser luft genom en slang som mynnar ut långt ned på flera strategiska ställen. Då behövs en ,ganska svag, varmluftfläkt med någon form av temperaturreglering på luften. Och att tänka på brandsäkerheten.
-kanske kan man istället värma underifrån?

-kanske kan man istället värma med en varmvattenslinga i slang istället för varmluft?

Att vattnet fryser är ju såklart inte bra och att vända båten upp och ned över vintern kan lösa problemet men det är ett lite väl omfattande jobb på större båtar med inombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar du upp båten på vintern - det skall man väl inte göra. Båtar är väl till för att ligga i sjön.

Har du talat med Tore "på slutet", Nu har jag visserligen inte sett honom på länge, men jag tror att han är "still going strong" - en trevlig och kunnig man. Jag skickade hans kontakuppgifter som meddelande. Han borde ju känna till det mesta om båten.

Om du ringer honom - hälsa från mig - "Tommy på elverket".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att torka ut en båt som är plastad på utsidan känns lite tveksamt. Annars gör en luftfuktare detta mycket effektivt bara temperaturen är över 5°C.

Det första man bör göra är att skaffa en pump som kan suga torrt. Det sist vattnet avlägsnar man enkelt med en våtdammsugare. Det går även med svamp och pyts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lägger en barnblöja uppåner i kölsvinet. Den suger upp både vatten och oljespill och håller kvar det tills jag lyfter upp den. En blöja suger väl ungefär lika mycket vätska som en halv rulle hushållspapper ungefär, utan att droppa när man tar upp den. 

Är du oinvigd i blöjvärlden så är siffran på paketet storleken, 7-8 nånting brukar de största vara. Up n'Go och liknande namn betyder att det är byxblöjor (tas på som kallingar) , dessa måste du riva isär i midjan för att lägga platt uppåner. De andra, libero COMFORT t.ex är bara att lägga ner som de är. Någon har sagt att Pampers innehåller nåt hokuspokus-silikonkulor som plösligt kan släppa ifrån sig allt å kladda ner värre än innan, inget jag vet nåt om... Libero funkar både på sonen och båten å är svan och fsc-märkt som jag kör på dom. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för tips så långt! Thallatha, Ja jag vet att det är lite "känsligt" att ta upp båten för västkustfolket men men det är tuffare klimat här uppe..😉 Nej eg så skulle jag kunna tänka mig å låta henne ligga i men bara en sak som att ta bort bottenfärgen till våren skulle bli lite svårt.! Båtklubben har börjat ett krav på giftfritt inom de närmsta åren. Förövrigt så kan ju mer göras på land lr hur?  Jag satte ju igen ngr bordhål helt enligt dina tips o det blev hur bra som helst! Tack! 

Tipsen om blöjor och vända upp o ner på en 7tons är fyndiga🙂Tack alla idéer beaktas!

Jag ska hur som fortsätta o söka efter alla läckage punkter som finns på henne, det är väl bäst o börja där. Sen ska den gamle danskan få torka! Allt gott! (Fler tips beaktas)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det i träbåtskretsar ofta tipsas om att hälla rå linolja i skarpen och låta den tränga in under vintern efter noggrann urtorkning för att på så sätt hindra att fukt kommer in i träet. 

Hur detta skulle påverka din plast vet jag inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan, frujohansson säger:

Thallatha, Ja jag vet att det är lite "känsligt" att ta upp båten för västkustfolket men men det är tuffare klimat här uppe..😉 Nej eg så skulle jag kunna tänka mig å låta henne ligga i men bara en sak som att ta bort bottenfärgen till våren skulle bli lite svårt.! Båtklubben har börjat ett krav på giftfritt inom de närmsta åren. Förövrigt så kan ju mer göras på land lr hur?  Jag satte ju igen ngr bordhål helt enligt dina tips o det blev hur bra som helst! Tack! 

 

 

Nu var min kommentar om upptagning mer åt det skämtsamma hållet.

 

Tom jag vinterförvarade på land för ett par år sen - tom inomhus i varmhall. Jag skulle plasta igen en bit av mina  läckande fönster och sätta ny "plexiglas" på resten. Passade även på att slipa ner bottenfärgen till gelcoaten och lägga på en epoxygrundfärg. Här ute måste man ju ha nån form av giftfärg, som minskar påväxten.

Ett sånt jobb är inte lätt att göra när båten ligger i sjön - speciellt för en badkruka. :unsure: 

 

DSC_0809.JPG.b165a58cbc0b4a61692a9649f1823075.JPG

 

DSC_0768.JPG.0906651d392578e27bdffc4f6310ccd0.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja visst, det förstår jag! Humor är lika viktigt som ett gott båtliv😄Ok fina bilder, ang epoxi, är det det som blir spärren mot fukt? Eller finns det andra metoder?

Jag skulle nog prova o linolja bara jag kunde en högre grad av torrhet där nere, det är just det min plan gäller. Ev kanske old man Tore kan minnas hur han gjort under alla år, vi får se🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa en membranpump, det är nästan den enda som kan suga nästan torrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, kan vara en idé då jag fått torrt under en längre tid. Som det nu är så hinner botten trä aldrig torka tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hejsan

har precis skaffat en plastad lotsbåt som är som din fast tack o lov torr i trä o kölsvin.

har ägnat många timmar på att totalrensa skrov på gammal smuts och löst drev mm. ja allt som jag känner kan samla fukt ska bort..värst är det under maskin o propelleraxeln med gammalt fett o skit som jag kommer att torka bort då jag inte vill ha plaskblött i trätt..

det finns 2 ställen där trät har röta som jag hugger ut och behandlar med Lignu impregneringsolja...lägger sen in nytt om det behövs o limmar med epoxy

jag har även mejslat bort all lös betong o fortsätter med detta sålänge den lossnar.

när jag tvättar skrovet på insidan kommer jag bara att använda hink och urvriden trasa för att avfetta ytan då den är så djävla skitig..kommer att använda grönsåpa och lite ättika för att slutligen fetta in trät igen med ren grönsåpa i en trasa.

under maskin gör jag likadand fast börjar med nån slags avfettning för fettets skull.

sen ska originalvärmen som är vattenburen med radiatorer kopplas in igen så jag kan ligga i på vintern med elpatron o landström när inte maskinen är igång

jag kommer också att koppla datafläktar för ventilation i ruff som jag tänkte leda in i masinrummet o sen ut i aktern eller nåt för att hålla torrt o fint därinne.

om ditt skrov verkar intakt på utsidan har jag läst om att man ska kika på propellerhylsan

Lignu funkar bra om man behöver åtgärda röta.

det blir en diffusionsspärr som gör att du kan använda epoxy mm

jag skulle aldrig använda linolja på en plastad båt

den tränger igenom trät hela vägen till plasten vilket gör att jag ser en risk att plasten börjar släppa?

plastat skrov och linoljat trä låter inte pra i mina öron

rätta mig gärna om jag har fel :) 

och det där tipset med blöjor måste jag bara testa...låter klockrent

 

Redigerad av Zaphir

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog till mig blöjtipset för att få ur gammalt smet ur mitt kölsvin.

Det fungerade utmärkt, tack för tipset.

Det svåraste var att hitta till avdelningen för blöjor i butiken och så hitta några som inte var byxor eller kostade 20:- st.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-01-21 på 08:06, Zaphir säger:

hejsan

har precis skaffat en plastad lotsbåt som är som din fast tack o lov torr i trä o kölsvin.

har ägnat många timmar på att totalrensa skrov på gammal smuts och löst drev mm. ja allt som jag känner kan samla fukt ska bort..värst är det under maskin o propelleraxeln med gammalt fett o skit som jag kommer att torka bort då jag inte vill ha plaskblött i trätt..

det finns 2 ställen där trät har röta som jag hugger ut och behandlar med Lignu impregneringsolja...lägger sen in nytt om det behövs o limmar med epoxy

jag har även mejslat bort all lös betong o fortsätter med detta sålänge den lossnar.

när jag tvättar skrovet på insidan kommer jag bara att använda hink och urvriden trasa för att avfetta ytan då den är så djävla skitig..kommer att använda grönsåpa och lite ättika för att slutligen fetta in trät igen med ren grönsåpa i en trasa.

under maskin gör jag likadand fast börjar med nån slags avfettning för fettets skull.

sen ska originalvärmen som är vattenburen med radiatorer kopplas in igen så jag kan ligga i på vintern med elpatron o landström när inte maskinen är igång

jag kommer också att koppla datafläktar för ventilation i ruff som jag tänkte leda in i masinrummet o sen ut i aktern eller nåt för att hålla torrt o fint därinne.

om ditt skrov verkar intakt på utsidan har jag läst om att man ska kika på propellerhylsan

Lignu funkar bra om man behöver åtgärda röta.

det blir en diffusionsspärr som gör att du kan använda epoxy mm

jag skulle aldrig använda linolja på en plastad båt

den tränger igenom trät hela vägen till plasten vilket gör att jag ser en risk att plasten börjar släppa?

plastat skrov och linoljat trä låter inte pra i mina öron

rätta mig gärna om jag har fel :) 

och det där tipset med blöjor måste jag bara testa...låter klockrent

 

Hej o tack för inlägg! Har inte varit på MG på ett tag men båtfix ligger inte nere bara på is..sas!

Nej linolja kanske inte är bra men man kan ju heller inte veta hur plasten sitter på skrovet idag.

Lite svårt att undersöka utan att göra åverkan. Plastning är väl både bra o dåligt. Hade det inte gjorts för 10-20 år sedan hade väl båten inte funnits kvar! Fru J är helt underbar att tuffa omkring med, rymlig och känns säker så det är väl bara o navigera vidare tills hon en dag ska gå i def. pension. Jag tycker nog att det är verklig återvinning och miljötänk att låta en träbåt göra tjänst så länge som det går. Med tanke på dagens slit och släng, där det dräller av vrak både på land och på botten. På klubben där jag är finns ett fint ex av en sk Petterson båt, lackad o fin men i rejält förfall!! Har stått orörd flera år nu och i princip ingen övertäckning! Varför!!

Även om du gett upp båtlivet, varför då inte sälja den till en "nörd" som får fixa upp den och låte den leva! Träbåts nördar brukar hävda att plastning är "katastrof" men vad är då det...

Tack för att du också satsat på plastad båt för framtiden!!

Förresten, du säger att du "mejslat bort betong", var satt den och vad gjorde den för nytta?? Blir väldigt intresserad då jag har nått betongliknande i skarpen! Vi hörs!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fru johansson

jo, det där med betongen gjorde mig inte så förvånad. det var mest att dom hade gjutit in järnskrot som rostat och spräckt betongen...skiten samlar fukt men nu är det borta

betong användes ofta som sista utväg för att skutorna skulle hålla tätt ett tag till men detta har jag bara läst om...min skuta har plastats och betongen kommit in efter plastning..det är inga större mängder så jag byter det jag kan mot annan barlast. borrprov har tagit i skrovet och allt är väl.

plastningen beror nog snarare på att jag ser att 2 bord ovan vattenlinjen har fått sig en kyss.

och den förre ägaren har aldrig tvättat motorrummet men jag är nästan klar....får vänta på plusgrader nu så jag kan vaska ur det

det gör ont i mig också att se båtar förfalla, speciellt träbåtar som har så mkt själ i sig, så mkt svett o flisor i fingrarna.

fast jag hade nog backat själv för att plasta då det tar sån tid att torka innan man kan börja plasta om man tänker en ekskuta som min.

har nu en spännande säsong framför mig med inkoppling av original golvvärme som är urkopplad och så småningom goa vinterturer i en varm styrhytt osv

jag skakar i hela kroppen av båtabstinens :D 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Zaphir säger:

betong användes ofta som sista utväg för att skutorna skulle hålla tätt ett tag till

Ja men också för att få lite ballast. Har de gjort rätt så har man först klätt med tjärpapp och sedan använt mycket sand eller grus och bara lite cement så att man ganska enket kan bila ut det vid behov.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då vet jag lite mer om kölsvin..och abstinens finns det gott om absolut! Man önskar ju att båtägare ibland hade dokumenterat lite av det som skett genom åren! Ja här är det också ekskrov och ganska så frisk i bord men botten och kölen får man väl hålla tummarna för så att det blir några år till:lol://tackar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...