Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Modesty77

vinsch handtag sitter fast

Rekommendera Poster

Vinsch handtaget sitter fast på  mina gamla Levmar 15 vinschar. Jag tänkte smörja och rengöra de, trodde att det ska gå att öppna de från undersida om man tar bort ringen som brukar sitta där, men det är väl en så pass gammal modell utan nån ring på undersida. 
Finns det nåt sätt att ta av handtaget? Jag testade i nån timme utan framgång och funderar på vinkelslip och borr eftersom handtagen är i aluminium, men det känns bara fel.

Bifogar några foto
 

20171229_193622.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska nog sätta dit det svarta vredet på den splinsade axeln, hålla i vinchveven vrida på vredet och lyfta loss veven.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ellersitter det ditpressat å den andra "pinnen" e medbringare.

Då bör det väl gå att dra/knacka loss veven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste försöka vrida splinesaxeln för att få loss handtaget, i nedre änden sitter det en fyrkantig låsningsanordning som hindrar handtaget från att hoppa loss Item 12 på bifogade bild

 

76321009_Lewmar 29140011.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, Larsakelarsson säger:

Du måste försöka vrida splinesaxeln för att få loss handtaget, i nedre änden sitter det en fyrkantig låsningsanordning som hindrar handtaget från att hoppa loss Item 12 på bifogade bild

 

76321009_Lewmar 29140011.jpg

Precis så... 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för ditt svar!!! jag förstår systemet... men jag kan inte vrida på axlen så att den fyrkantiga låsanordningen släpper!

 

 jag testade med den svarta vredet. testade utan vredet med tång... gick ej. testade slå med hammare och testade att få den ut med kofot utan framgång.

 

skulle jag kunna nå den fyrkantiga låsanordningen om jag skulle borra i mitten av  handtaget vid axlen... för att sen kunna vrida den lös?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Häll i lite fotogen å låt det verka över natten. Sedan sätter du på lilla "knoppen" å försöker vrida, jucka lite fram å tillbaka. Dra inte i den smala splinsen med tång, då förstör du den.

 

Håll emot själva trumman med nånting, (stor bamse rörtång med en trasa runt som skydd) å jucka även handtaget versus trumman. Det sitter nog fast lite även där.

Redigerad av Ruskpricken
Rättat stavfel
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan, Ruskpricken säger:

Häll i lite fotogen å låt det verka över natten. Sedan sätter du på lilla "knoppen" å försöker vrida, jucka lite fram å tillbaka. Dra inte i den smala splinsen med tång, då förstör du den.

 

Håll emot själva trumman med nånting, (stor bamse rörtång med en trasa runt som skydd) å jucka även handtaget versus trumman. Det sitter nog fast lite även där.

Du kan ju knacka ner tappen med fyrkantlåsningen samtidigt som du bänder upp veven. Då blir pinnen med låsblecket kvar, då går den nog att få bort med risk att du inte kan använda den igen men det kanske går att få tag på ny. Alternativet e ju ny vev.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Modesty77 säger:

skulle jag kunna nå den fyrkantiga låsanordningen om jag skulle borra i mitten av  handtaget vid axlen... för att sen kunna vrida den lös?

Borrar du bort axeln till låsningen så kommer den fyrkantiga låsningen definitivt att lossa från vinschhandtaget. När du fått loss handtaget är det bara att pilla ur brickan.

 

Det borde gå att bända loss handtaget från vinschen tycker jag, men har den suttit länge så kan det ta tid och möda.

 

Håller med övriga om att det är bra att låta tiden gå några dagar med fotogen, 5-56 eller andra medel för att få loss grejorna. Det är ju långt kvar till sjösättning än så länge. :)

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Ruskpricken säger:

Häll i lite fotogen å låt det verka över natten.


+ värm med en värmepistol.
Kombinationen fotogen, 556 eller WD 40 och värme brukar göra underverk.
Se till att inte det finns några plastdelar som kan smälta.

Kanske man måste "gymnastisera" grejerna med upprepad värme och låta
det svalna emellan.
Jag har gjort så här många gånger och det har lyckats nästan utan undantag.

/Hasse

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen finns ju rostlösningsmedel som e till för att lossa mer än att både smösja rengöra mm. många består av div "restavfall" som har viss funktion att göra oljelösningar i.

Jag brukar använda rengöringsmedel, som innehåller en hel del fosfotsyra, outspätt. Senast med framgång då jag skulle besiktiga förra bilen och fick veta att jag hade, det fåfängaste som finns, avtagbar dragkrok som skulle låsas upp med en fjuttnyckel som inte ens gick att få in i nyckelhålet mer än ca 2mm.

In med fosformedlet med en "knarkspruta" gansksa snart gick det att jockla dit nyckel.. lite mer fosformedel och ganska snart gick det att juckla upp låset.

Isär med allt.

Rengöring

Fyllde allt med sprayvaselin.

Trodde inte jag skulle ha bilen så länge att den skulle besiktas igen men vad fel jag hade. Inga problem att lossa den gången. När jag beställde nuvarande bil kom jag ihåg att särskilt beställa med fast krok... glömde elektrisk baklucka istället.. nöjdheten med fast krok överväger inte bakluckan dessvärre.

Men... det finns "riktiga" medel för ändamålet losstagning.

Brukar få från bekanta som jobbar med tungt underhåll... å ja, det funkar.. multisprayer i all ära, du kan nödlösa det mesta och slipper ha en massa prylar. Som multiverktyg.. lite bra till mycket men inte riktigt bra till något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, "beställa med fast krok... glömde elektrisk baklucka istället.. "

Här får du ett tips, när jag köpte en ny Ford på 90-talet, vis av den förra Forden där bakluckelåset drog ur batteriet och tanklåset geggade igen, var min första åtgärd att rensa tanklåset på komponenter så att man kunde låsa upp med en skruvmejsel, och klippa kablarna till bakluckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min med lisstagbara kroken va åxå en ford. Ford ska man inte ha. Inte för att losstagbar dragkrok är fords fel men.. aldrig en ford, privat i alla fall. Den var precis som "fördomarna" om den.

Allt gällande elprylar fick bytas.

Farthållare

Centrallåsenheter

Backspegelmotorer

Ljudanläggning

Flera, tror 3st motorer till bakrutetorkare.

Sen va det lite andra styrsystemfel.

Bilen va rymlig, motorn gick hur bra som helst men jag hittade aldrig nån riktigt bra sittposition, fick ha fler inställningar programmerade.

Som helhet nöjd men skulle hatat det om det varit privatbil.

No more ford ån my gåård.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Extrasätenas mekaniska låsanordningar krånglade och byttes flera gånger.. till slut tröttnade jag och pillade låshakar manuellt när det behövdes.

Behöver inte så stor bil med extrasäten längre... som väl är.

Fanemej det enda som funkade "alla år" alltid var den elektriska öppningen av bakluckan. Den saknar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inledningsvis fanns det en koppling mellan bilar och rostlösningsmedel, att det finns sådana som är bättre än både fotogen och olika multisprejer samt att rengöringsmedel med fosforsyra funkar bra.

 

Mackey.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vinch-handtaget ser ut att vara av aluminium och axeln som låsblecket sitter fäst i av mässing. Med saltvatten mellan axel och hålet i aluminiumet så korroderar aluminiumet. Aluminiumoxid tar mer plats än rent aluminium och klämmer fast axeln. (Jag har haft samma problem med rostfria mantågsstöttor i aluminiumfot...) Det går inte att "smörja loss" aluminiumoxiden. Det behövs något som kan lösa oxiden. Om det går med någon syra har jag ingen aning om. Att det krävs våld på axeln är jag däremot helt säker på. I kombination med att vrida fram o tillbaka om det går att få det att glappa lite så går det kanske att få loss axeln.

 

Den enklaste lösningen är nog att borra ur delarna. Då går det ju att få isär vinchen för att göra underhåll på den. Vinchhandtaget kommer i alla fall aldrig att fungera med låsningen igen.

 

PS Det är ingen Lewmarvinch utan en Barlow eller Barton. För återanskaffning av nytt vinchhandtag så spelar det däremot ingen roll. Det är samma tapp på handtagen från de flesta tillverkare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Larsakelarsson säger:

Caribic: Vad har dina skrotbilar med Modestys winchhandtag att göra??? :-(

Håller med om att ford, från att den tas i bruk t.o.m. första besiktning, är skrot.

Vad man däremot kopplar till trådars utveckling och inte avgörs ju av var och en, om man har öppet sinne eller ej mm.

Sinne och paraply funkar ju under liknande förutsättningar.

Sen är det ju som sagt, om man inte har tvångssyndrom, valfritt vad man läser.

:c)

 

Redigerad av Caribic410
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan, Caribic410 säger:

Håller med om att ford, från att den tas i bruk t.o.m. första besiktning, är skrot.

Vad man däremot kopplar till trådars utveckling och inte avgörs ju av var och en, om man har öppet sinne eller ej mm.

Sinne och paraply funkar ju under liknande förutsättningar.

Sen är det ju som sagt, om man inte har tvångssyndrom, valfritt vad man läser.

:c)

 

Och om man har tvångssyndrom kan man kanske skriva vad som helst, relevant eller inte?

Skulle vara kul att veta hur det utvecklat sig med basfrågan om handtaget och demonteringen av detta och vinchen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Larsakelarsson säger:

Och om man har tvångssyndrom kan man kanske skriva vad som helst, relevant eller inte?

Skulle vara kul att veta hur det utvecklat sig med basfrågan om handtaget och demonteringen av detta och vinchen.

:) borde kanske "översatt"/vit-ljugit om den liknande korroderade situationen, och sagt att det var enn låsstagbar vinchvev det handlade om, så alla skulle förstå. Om det var viktigt i sammanhanget.

Tyvärr är ju varken text, läst eller skriven, eller pedagogik något som riktigt "flyter på" i min mer praktiskt lagda verklighet och hjärna.

Hade såklart önskat behärska detta hyfsat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Larsakelarsson säger:

Och om man har tvångssyndrom kan man kanske skriva vad som helst, relevant eller inte?

Skulle vara kul att veta hur det utvecklat sig med basfrågan om handtaget och demonteringen av detta och vinchen.

Tycker faktiskt att det kan vara rätt positivt med lätta urspårningar det kan skapa ett visst nöje att läsa irrelevant nonsens ibland. MG är en av få siter som har sådant av litterär kvalitet, minns Steve med Selcon t.ex. Sedan finns det ju sånt som man kunde avstått från att skriva. Och det går ju fort att hoppa över. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite sidospår skadar väl inte å inget att oja sig över.

Fosforsyra löser säkert alu-oxiden.

Men mycket annat med! Så se upp.

Hur gick det med vinschhandtaget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag valde att borra runt axlen som är av mässing... än så länge utan framgång hehe.

har borrat ca 2 cm ned och komm till nåt hårt, kanske nåt av rostfritt???

 

...har lyckats bryta 2 stycken metallborrar och då gjorde jag ett avbrott, ska fortsätta igen nån gång under veckan.

ska återkomma med resultat och med några foto 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, Modesty77 säger:

jag valde att borra runt axlen som är av mässing... än så länge utan framgång hehe.

har borrat ca 2 cm ned och komm till nåt hårt, kanske nåt av rostfritt???

 

...har lyckats bryta 2 stycken metallborrar och då gjorde jag ett avbrott, ska fortsätta igen nån gång under veckan.

ska återkomma med resultat och med några foto 

 

 

 

Oj ojoj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har med framgång använt Biltemas bästa borrar även i rostfritt, och (kanske självklart för dom som kan) flitigt använt olja, gör stor skillnad. Motorolja, man tager vad man haver, annars ser jag att Biltema, Jula m.fl. har skärolja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle rostfritt vara hårt/svårt att borra i?

 

Det har nu sagts så många gånger att det blivit en sanning!

 

:D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...