Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
alexcyber

(Barncale Buster) Rengöring av kylsystem (sjövattensidan)

Rekommendera Poster

Hej,

Jag tänkte se över mitt kylsystem på sjövattensidan på mina Kad 42:or. Jag har sett en produkt (Barncale Buster) som verkar intressant där man inte mekaniskt gör ren utan man spolar igenom systemet med en kemisk produkt som bryter ner snäckor,  rost m.m. Man slipper mycket jobb att demontera bort och demontera ner som värmeväxlare, intercooler, oljekylare, bränslekylare m.m. Nån som provat eller vet mer om detta? se länk nedan.

 

https://trac-online.com/product/barnacle-buster-®-concentrate

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att det är nån "snällare" syra, typ ättiksyra eller fosforsyra. Går ju att skaffa enklare än genom den produkten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Isf måste man veta vilken syra eller syrablandning som gäller. Dessutom är koncentrationen viktig: För låg, ingen effekt. För hög: eventuella skador på systemet. Kan man läsa sig till detta på förpackningen är saken klar. Om kompositionen inte är känd skulle jag avråda från egna experiment.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10 % fosforsyra funkar utmärkt.

 

Vet inte var man kan köpa fosforsyra som privatperson, men Hessa Kalkbort har jag sett för 25:- kronor per liter på Ö&B. Den innehåller 15 % fosforsyra och lite tensider så det funkar bra. Medlet är ju till för olika maskiner med diverse olika metaller.

 

Stål, gjutjärn och koppar påverkas väldigt lite av fosforsyra och aluminium ganska lite så länge lösningen är 10 - 15 %.

 

Testa gärna en aluminiumbit i rostrfri kastrull med uppvärmd Kalkbort för säkerhets skull innan du varmkör motorn.

 

Glöm inte att ta bort termostaten så att du får ut vätskan överallt.

 

När du cirkulerar kylvattnet får du ingen kylning av avgaserna. Koppla på en trädgårsslang så löser du det enkelt.

 

Zinkanoder bör kontrolleras efter behandlingen och bytas vid behov.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...