Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Thomas-1

SIMMANDE ANKARDRÖNARE?

Rekommendera Poster

Ibland önskar man - alltför sent - att förtöjning/ankar-placering i naturhamn kunde gjorts bättre från början. ( "Fasen också, men att baxa ut båten igen och göra om hela tilläggnings-proceduren från början känns klart tveksamt, typ så?)


Framtidsspaning produktutveckling?...
Varför finns ännu inga simmande överkomligt billiga ankardrönare, alltså en sorts flytande liten farkost som kan propellra sig ut till den position där man efterklokt önskar ha placerat sin akterförtöjning inför natten? (Ni seglare med gummijollar kan ro ut med extra-förtöjning/ankare och slipper därmed förnyad  "tilläggnings-procedur" - med allt vad det innebära ifall det brallar i.)

Små plastiga luftburna drönare (foto-ändamål) säljs nu för "leksakspriser". Sådana klarar att manövrera hyfsat gott i 3D-luftrummet, men vattenytan har ju bara två dimensioner. Så min tänkta "ankardrönare" skulle få det rejält lättare rent navigatoriskt?


Last-kapacitet för fjärrstyrda drönare? (Pizzaleverans med luftburna drönare är påtänkt...?)
MEN HÄR SNACKAR JAG FLYTANDE FÖREMÅL och icke luftburna. (Stor skillnad, ett tungt föremål typ ett ankare är nåt annat än en flygande pizza. Men kan mycket väl uppbäras av flytförmågan hos nån simblåsa/skrov, eller hur.)

Och en sorts simblåsa - kan nog fjärrkontrollerat punkteras vid exakt rätt  - så att den tunga lasten (här ankaret) sjunker precis där man vill?


Är en sådan tänkt "sim-drönare" - med fjärrutlöst lastsläpp en bra produkt-idé - för oss fritidsbåtare? (Vete katten, är ju bara en nyss påkommen slarvig framtidsspaning angående detta med flygande respektive flytande i drönar-branschen?).

Tacksam för kommentarer, ibland svävar jag väl själv ut litet funderingsmässigt likt en herrelös drönare!??
Gott nytt år!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ju funnits typ flygande ankare vilka inte blivit så populära, funger kanske ibland. 

Annars är en gummijolle nog det bästa alternativet om man inte vill ut igen och ankra om med den större båten. Även livboj eller luftmadrass och simma kan fungera.

Möjligen skulle en radiostyrd motor & bombfällare kunna monteras på en livboj så att man kan fälla ett ankare på ny plats. Men går det vågor och blåser blir det nog svårt att få det att fungera. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antag att man vill ha en längd på ankarlinan fem gånger djupet. En kite fästs ovanpå ankaret varefter man skickar ut den i önskad riktning. Nog skulle det väl gå att få ett sådant glidtal i vattnet beroende på kitens storlek. Sedan kunde man ha en utlösningslina som frikopplar kiten och som man kunde hala hem den i för att slippa trassel vid avfärden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var inne på samma spår som per_62, dvs något radiostyrt. Sedan ser jag trewq:s enkla lösning och kommer fram till följande ytfarande förslag.

 

En variant kan ju vara någon form av linstyrd farkost eller rentav en ostyrd do. med ankarfällningsfunktion. Man får sikta in farkosten och köra iväg den i lämplig riktning och när man är framme rycker man i ankarfällningssnöret. Eftersom ankarlinan släpar efter kommer farkosten att färdas någorlunda rakt så länge det inte går lite högre sjö. Då får man sikta lite mera mot vågorna helt enklet

 

Spec. på en ostyrd ankarfällare

  • En dränkbar motor på ca. 1 Hk (736 W om jag minns rätt), typ ett Minikotans motorhus.
  • Ett batteri med 10 minuters drifttid så har man några försök på sig.
    En motor på 60 A ger en batteristorlek på 20 Ah eller så.
  • Ankarfällare = vad då, kommer inte på något bra just nu annat än en skothake där man ev. tagit bort fjädern.
  • En frigolitskiva på 20 liter som klarar att bära både batteri och ankare.

Tyvärr är jag ofta bättre på att komma på idéer än att genomföra dem, men kanske kan någon rapportera resultat senare i år. :)

 

En undervattensdrake är nog ändå enklare... :(

 

Mackey

Redigerad av Mackey
Ändrat lite här och var...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag funderade på detta så var tekniken problemet. En hästkraft behöver man men blybatteri blev det för otympligt. Idag skulle det vara enklare. Idag skulle man ta en 750W/36V elcykelmotor. För 10 min behöver man ett 5Ah Li-Ion batteri. Eller så tar man ett färdigt 10Ah@36V batteri för elcykel.

En dator till en drönare innehåller allt man behöver, som GPS och kursgivare.

Batteriet kan man ju även använda till elcykeln eller jollen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man säger kasta ankare. kanske man kan bygga typ en potatis kanon och skjuta iväg ankaret :)

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På leksaksmarknaden har det iallafall funnits en radiostyrd ubåt med kamera, har haft en sådan en gång. Funkade väl si sådär... Det var egenrligen en "dykbåt" den sjunk inte själv, utan dök under full fart framåt med nedfällda dykroder. Telemetrin, alltså sändningen av videosignalen till ytan var direkt dålig.  Iden kan ju vidareutvecklats då det nu finns betydligt bättre (och dyrare) modellubåtar att köpa nästan helt färdiga, och dessa är inte konstruerade av Peter Madsen.

Skulle ju kunna användas för att inspektera ankarläggningen med.... Cyklop och vattenkikare fungerar säkerligen bättre, men är ju otekniskt tråkiga.

 

Sedan finns det radiostyrda sportfiskebåtar, avsedda att lägga ut långrever och framförallt mäsk med, men att göra sådan så stora och kraftiga att de kan lyfta ett 10-15 kg ankare innebär väl ändå att de blir lika stora som en liten dinge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Thomas-1 säger:

(Ni seglare med gummijollar kan ro ut med extra-förtöjning/ankare och slipper därmed förnyad  "tilläggnings-procedur" - med allt vad det innebära ifall det brallar i.)

 

 

Varför kan inte motorbåtsägare göra det samma!?

Gillar ni inte att ro för att få ro!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någonstans har jag sett en motordriven fjärrstyrd livboj. den borde klara tyngden av ett ankare, bara ankaret inte lyfts ovanför vattenytan. Under vattnet är det inte så tungt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är ju en variant, borde fungera bra om det inte är för djupt. Kan även användas vid landförtöjning.

 

Harpunkanon.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

U-safe som är en r/c motoriserad livboj fixar nödställda och troligen ett ankare men behöver då kompletteras med en öppningsbar fjärrstyrd eller linstyrd  krok för fällning av ankare.

http://www.norasperformance.com/en/u-safe-2/

Verkar fortfarande vara under utveckling.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu verkar praktiskt olämplighet ändå ha utvecklats till ett grundkriterium i tråden. Så jag fortsätter, men gör ändå vissa praktiska hänsynstaganden. Jag tror att en helt icke-elektrisk lösning vore bäst. Både för att slippa göra elektroniken tålig, men också för att slippa certa om det till äventyrs skulle göras en kommersiell produkt. Framdrivning med kolsyrepatron skulle kunna vara ett alternativ. Eller tryckluft från typ cykelpump. Men då skulle man behövs en väldig tank för att lagra tillräcklig energi. Nej, kolsyrepatron är nog rätt ok.

 

Eller kanske segel?

 

tillägg: tycker flygande ankare verkar hyfsat lyckade. ”Visst blir det bättre, men int’ blir det bra”

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan, Lasse-L säger:
16 timmar sedan, Thallatha säger:

 

Varför kan inte motorbåtsägare göra det samma!?

Gillar ni inte att ro för att få ro!?

Jomenvisst kan jag ro min jolle.

http://lasselundell.se/hosttur.html


Nu räknas väl inte gamla stofiler som du och jag, trotts att du är betydligt mer elektroniknörd än vad jag är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste få ställa frågan - hur vanligt är det att ni känner att ni skulle behöva lägga om ankaret eller lägga ut ett extraankare? Hur ofta kommer ni använda prylen som skall stuvas, underhållas, förvaras på sommar och vinter - efter det den köpts in eller tillverkats..?

 

Det är nog några år sedan jag var tvungen att lägga om ett ankare själv nämligen, och att då ha en stor och dyr pryl som har en begränsad funktion med sig i båten vet jag inte om det känns helt aktuellt för min del. 

 

Tråkig, visst men... jag är nyfiken på behovet. Är jag för lite ”prylbög”, eller är jag inte tillräckligt noggrann när jag ankrar, eller ankrar jag i för skyddade lägen när det blåser eftersom jag inte tillhör målgruppen..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, AndW säger:

Jag tror att en helt icke-elektrisk lösning vore bäst.

Trådstyrd och ångdriven som en gammal torped kanske?

Vi tittade på lite olika lösningar för att göra en "undervattensmoped". 

De tryckluftmotorer man kunde få tag i var ytterst ineffektiva. Här kanske en en liters tub med 200bar skulle räcka men hur fyller man den? Kolsyra blir svindyrt plus att motorn fryser.

Det är nog bara el som gäller. Jollen med en liten Minn Kota funkar men kraften är knapp om man ska klara lite vind och sjö.

Sen behövs det el till styrningen och till kursdatorn. För att drönaren ska hamna rätt behövs både fluxgatekompass och rategyro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Peter_K säger:

Tråkig, visst men... jag är nyfiken på behovet

100 m tamp är ofta ett bra alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan, Peter_K säger:

Jag måste få ställa frågan - hur vanligt är det att ni känner att ni skulle behöva lägga om ankaret eller lägga ut ett extraankare?

 

Senaste gången jag var tvungen att ro ut ett, eller rättare sagt två ankare, var 2004 på Brändöskär längst norr i Bottenviken.

Skulle egentligen gått till Storön. Hade boka biljett på turbåten som gick till Malören. Hamnen på Malören blir ju allt grundare och den var för grund för min båt. Den Söndagen jag tidsmässigt hade möjlighet att åka dit var det kyrksöndag och det gick en passagerarbåt dit.

När jag på Lördagen nästan var framme till Storön, ringde skepparen på turbåten och sa att resan till Malören var inställd pga att det skulle bli kuling. Seglade vidare till till Brändöskär. Det låg två motorbåtar längs pontonbryggan på norrsidan och jag la mig längs bryggan på sydsidan.

Fram på kvällen kom kulingen från norr. Den ena motorbåten flyttade sig och la sig långsides akter om mig och den andra la sig med stäven mot bryggan och med akterankare. Hans för låg oroväckande nära min akter  med vindroder. 

Rodde ut mitt 16 kg äkta Bruceankare, förtöjde om med stäven mot bryggan och drog fast Bruceankaret för handkraft. 

Lite senare vred sig vinden, så att jag till slut fick den på SB låring. Började ganska snart att dragga. Det fanns ingen möjlighet att få Bruceankaret att fästa. Rodde ut mitt Fortress lättviktsankare.  Inte heller det fick något fäste. Förtöjde om båten längs nocken på bryggan. 

Till slut förhalade jag båten runt bryggnocken och förtöjde i lä längst bryggans nordsida.

De bägge ankarna tog jag upp när det mojnat, dan därpå, och jag skulle fortsätta min seglats.

Året därpå rodde jag ut ett ankare när jag kom hem till Kungshamn och skulle lägga till på min ordinarie plats. Jag hade haft en mindre båt på platsen och bojen låg för långt in.

Tror  jag rott ut extraankare högst 10 gånger under mitt 55-åriga seglarliv, men jag har alltid en dinge med mig.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varje säsong har jag sedan iallafall 1980-talet fått lägga om ankaret eller komplettera med extra ankare. 

Senaste säsongen hände det sig några gånger att ankarlinan kinkade och den löpte inte ut då jag fällde ankaret ned ankarspelet, hade inte gummibåten med mig så det blev till att backa ut igen.

Men jag behövde inte under vare sig förra eller förrförra säsongen lägga ut extra ankare, kanske främst på att besöken i naturhamnar blivit färre, och att de gånger vi legat i naturhamn varit stabil västlig eller sydvästlig vind, annars har det förekommit då och då att man rott ut ett extra ankare.

Det har även hänt x flera att annan besättning plogat eller lyft upp mitt ankare vid avgång, varför omläggning fått ske. 

Så problemet med att tvingas lägga om ankaret skall inte underskattas.

 

Men mekaniska, radiostyrda, ångdrivna, pneumatiska, hydauliska, flygande, simmande eller submersibla lösningar  är nog "en aning" överambitiösa.

 

Underligt att ingen ännu föreslagit teleskopiska styltor vilka kan ställas in för det aktuella vattendjupet, så man likt Jesus kan promenera ut och läga om sitt ankare....

Ingen har heller ännu föreslagit dresserade sälar eller späckhuggare som kan simma ut och lägga om ankaret.... Därför föreslår jag nu sådana lösningar.

Detta eftersom en liten gummibåt eller dinge är alldeles för enkla, traditionlella och tråkiga lösningar.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kanske ankrat om en gång/år, men eftersom det verkar som om 7,5kg biltema-danforth glider iväg en liten bit när man släpper det lockar det att prova med en liten extravinge modell dubbeldäckare. Kan tänka mig att 2x4 dm skulle hjälpa en del, men lätt att testa med några olika plywood bitar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, trewq säger:

Har kanske ankrat om en gång/år, men eftersom det verkar som om 7,5kg biltema-danforth glider iväg en liten bit när man släpper det lockar det att prova med en liten extravinge modell dubbeldäckare. Kan tänka mig att 2x4 dm skulle hjälpa en del, men lätt att testa med några olika plywood bitar. 

Jag hade ett sådant ankare till förra båten, och det var i ärlighetens namn inget vidare. Efter att ett äkta men begagnat Bruce inskaffats, ett ankare som fick följa med till nuvarande båt, har jag aldrig behövt lägga om ankaret. 

 

Min slutsats blir därför; det måste vara enklare och billigare att skaffa ett bra ankare än en mojäng för att lägga om det dåliga ankaret?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, Peter_K säger:

Jag hade ett sådant ankare till förra båten, och det var i ärlighetens namn inget vidare.

De gånger det inte fäst har varit på släta berghällar och det accepterar jag.

Annars funkar det bra, men spetsarna har fått en omgång med vinkelslipen.

Nu tror jag knappast att jag kommer att använda hjälpmedlet men det är ett roande projekt

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bra idé en liten "drönare" att lägga ut ankaret med, men även att skickas i land med fånglinan elelr  när man ligger på svaj för att låta sig lastas med, glass, jordgubbar och kall dricka...   :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man tänker sig att ankaret hänger under denna farkost, snarare än ligger ovanpå, så kanske det förenklar en hel del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teleskopiska stöttor som Georg_Ohm undrar varför ingen föreslagit är ju befintlig teknik för ankring. Det är nog därför detta inte föreslagits.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Mackey säger:

Teleskopiska stöttor som Georg_Ohm undrar varför ingen föreslagit är ju befintlig teknik för ankring. Det är nog därför detta inte föreslagits.

 

Mackey

Jag tänkte väl närmast på teleskopiska styltor som man fäster vid sina underben, så att man torrskodd kan promenera ut en bit och släppa sitt ankare.

 

Långa fast monterade stödben.. javisst!

"Vissa" båtar har ju redan en lång grej monterad, på däcket eller rufftaket. Vissa har denna konstruktion vilande på bottenstockarna och den är genomgående genom rufftaket.

Grejens längd överstiger ofta vattendjupet i normala natur- eller gästhamnar.

 

En "liten" omkonstruktion bara... Förse denna grej med kuggstång eller hydraulik, tag upp ett hål i botten, såsom en centerbordstrumma på en jolle, förse grejen med en platta i botten och med kuggstången med motor eller hydraulikens hjälp, skjut ned densamma i bottensedimentet.

Om båten är hyggligt välbalanserad kan man ju dessutom lyfta hela skrovet ovanför vattenytan för underhåll eller för att undvika påväxt vid längre tids stillaliggande.

Konstruktionen kan ju med fördel även användas vid passage av låga broar, om nu vattendjupet är tillräckligt! 

 

Det var väl en bra idé som är fullt realiserbar?

Smilys? nej såna är ju för ironiska inlägg...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Gundj säger:

Jag kan nog fixa ett bästa priset kompis om någon av er vi ha lösningen på problemet ;-)

http://www.seaeye.com/

Det var väl en sådan ROV som dom filmade Titanic med, ja alltså inte världens mest förutsägbara spelfilm, utan dokumentären om båten i fråga, filmen som bokstavligt talat gick till botten.

Beställ aldrig in "extra is" till groggen på atlantångare, det blir inte bra!

 

ROVar är ju inte direkt billiga, och något tunga samt stökiga att stuva undan ombord då de inte används.

Kan man inte stoppa en gammal videokamera i en vattentät påse? eller använde en vattentät actionkamera som är fäst på ett enbent teleskopiskt fotostativ?

 

Angående förutsägbara spelfilmer, så går ju "Mordet på Orientexpressen" upp på biograferna nu, fullständigt meningslös film, alla vet ju redan innan vem som är mördaren, såvida man inte skrivit om manuset förstås.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en Falcon som "Hajen" satt på när den spelades in.

När vi ändå är lite OT.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Kan man inte stoppa en gammal videokamera i en vattentät påse? eller använde en vattentät actionkamera som är fäst på ett enbent teleskopiskt fotostativ?

Man köper en kamera enl blid nedan för några hundra. Vi lekte med en sådan och ett metspö, ganska kul.

 

 

undervattenskamera.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...