Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
gladius

Flygfoto?

Rekommendera Poster

Halloj!

Jag skulle vilja kunna ta häftiga "flygfoto" bilder av min segelbåt nästa säsong. Kanske en drönare är lösningen, eller finns det andra sätt?

Jag såg en Youtube film där en segelbåt filmades från något sorts linbaserat föremål, antingen en drake eller en ballong. Kan man skicka upp en drönare? Ja såklart men kan, men kan man få den att landa säkert på en rörlig segelbåt igen? En bra drönare kostar från 5000 kr och uppåt och då vill man ju inte riskera att förlora den i havet. Finns det någon på detta forum som har erfarenhet eller kunskap om hur man skulle kunna fixa detta så är jag väldigt tacksam om jag kunde få lite tips.

 

Med vänlig hälsning Thomas S

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast tar man drönaren i handen vid landning så slipper man att slå hårt i marken eller fastna i buskar mm.

Att klara att landa så på en båt är inget problem, det som gör mig nervös är att flyga över vatten. Jag har gjort flottörer av frigolit men aldrig flugit med dem.

Men det är en lockande tanke att flyga från båten och kolla hur det ser ut i vikarna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en bra film med landning i gummibåt upphängd i dävertar på Youtube, Bavaria 42’a på Västkusten har jag för mig..

/ Andreas 

 

Hittad...

 

 

Redigerad av guzzlon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag flyger med drönare, och är det en drönare med gps kan de bara landa vertikalt, alltså inte med fart framåt. Då blir man tvungen att fånga den i flykten i landställen och sedan stänga av motorerna vilket kan bli lite stressigt om man samtidigt ska segla och styra båten.

 

Jag har i nuläget 5 olika drönare, 3 stycken med kamera och 2 för racing.

 

4D902FE9-5584-44CA-A216-F55480636AD8.jpeg

3B768BA0-E5DD-45C9-87B2-783BAF0A6EA6.jpeg

45504705-D76B-494F-AA97-0ADF962B1082.jpeg

C3598025-6860-478A-8C22-852F0F99FDAC.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och en bild över Björlanda Kile, min tidigare båthamn.

 

94B24670-A7D3-4E3C-B592-3528FF496E52.jpeg

 

Några fler bilder över vår vackra stad Göteborg.

 

2A383EF4-8BB5-46B0-A0BA-6EA3FD755BE3.jpeg

513D1920-30A0-4E14-8AB6-F7FF8930EBC7.jpeg

 

CB57E0AE-45E8-4915-85FD-25E21A87A44E.jpeg

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, pseudonym säger:

Jag flyger med drönare, och är det en drönare med gps kan de bara landa vertikalt,

Min teknik är att sakta flyga mot mig och samtidigt minska höjden. Det funkar väldigt bra på land i alla fall. 

Funderar på att börja flyga flygplan i stället med tanke på båtanvändning. Kropp och vingar av frigolit och skjutande propeller. Större räckvidd och fart, brutal landning i stor näthov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, bhemac säger:

Min teknik är att sakta flyga mot mig och samtidigt minska höjden. Det funkar väldigt bra på land i alla fall. 

Funderar på att börja flyga flygplan i stället med tanke på båtanvändning. Kropp och vingar av frigolit och skjutande propeller. Större räckvidd och fart, brutal landning i stor näthov.

 

Hobbyking har en perfekt för det. Bixler heter den och är av epo. https://hobbyking.com/en_us/catalogsearch/result/?q="bixler"

 

Jag flyger segel oxå, på 600-700 meters höjd njuter man av friheten där uppe. Visst är det otillåtet att flyga så högt men en kittlande känsla att sväva bland molnen. Denna seglaren är 4 meter mellan vingspetsarna och med 6,5 kg och med elmotor kommer man alltid upp.

48B8D71C-9A09-4600-B04C-5656484C50C5.jpeg

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat på en splash drone vilken är vattentät och kan landa på vattnet. Att förlora en drönare när man ska försöka landa på båten är inte så kul. Tänk på att propellrarna som är vassa kan skada fingrarna. Fina drönare du har pseudonym! Men vad händer om dessa hamnar i vattnet? Under pågående Volvo Ocean Race så har båtarna med sig två drönare vilka tagit fina bilder.   

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, per_62 säger:

Jag har funderat på en splash drone vilken är vattentät och kan landa på vattnet. Att förlora en drönare när man ska försöka landa på båten är inte så kul. Tänk på att propellrarna som är vassa kan skada fingrarna. Fina drönare du har pseudonym! Men vad händer om dessa hamnar i vattnet? Under pågående Volvo Ocean Race så har båtarna med sig två drönare vilka tagit fina bilder.   

 

Jag har 4 stora frigolitkulor som gör att den flyter, dock tar de rätt mycket vind oxå så man får vara försiktig om det blåser för mycket. Blir gärna lite instabilt och vingligt när vinden rycker i den. Här är de första vattentesterna om kulorna skulle räcka till vilket de gjorde.

2FB0BDE4-7470-4E62-B62D-1D107267323E.jpeg

6AF6089F-648E-41F6-8E6C-D1802F2C4724.jpeg

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, per_62 säger:

Tänk på att propellrarna som är vassa kan skada fingrarna.

Äsch, det gör ont men fingrarna sitter kvar ;) En rejäl handske på fångst handen underlättar.

--

Jag tittade på waterproof-drönare för några år sedan men då var de för dåligt utvecklade. Kanske dags att kolla igen. Kostnaden för en ny drönare ska väl inte belasta båtens konto?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, bhemac säger:

Äsch, det gör ont men fingrarna sitter kvar ;) En rejäl handske på fångst handen underlättar.

--

Jag tittade på waterproof-drönare för några år sedan men då var de för dåligt utvecklade. Kanske dags att kolla igen. Kostnaden för en ny drönare ska väl inte belasta båtens konto?

 

Nej absolut inte båtkontot, kontot över onödiga roliga leksaker är rätt konto även om båten är lika mycket en rolig leksak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

. Kostnaden för en ny drönare ska väl inte belasta båtens konto?

 

Det har väl ingen betydelse - finns väl ingen vettig människa som håller koll på vad båten kostar ändå!? :unsure:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

splash drone 3 verkar passa att ha ombord och kunna flyga runt båten och kan landa och starta från vattenytan. Kanske kan bli svårare om det går höga vågor? Jag skulle hellre vilja ha en gopro istället för den kamera som följer med. 

En drönare som inte är vattentät måste vara lite osäkert att ha ute till sjöss även med frigolitbollar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga från en någorlunda drönarokunnig:

I fjällen förra vintern, var det ett ungdomgsgäng med såväl actionkameror som en liten drönare.

Om jag förstod saken rätt följde denna drönare efter en av skidåkarna, den följde tydligen efter en mobiltetefon?

Sedan var väl inte personalen på plats direkt positiva, och det blev en ordentlig tillsägelse efter det att drönaren flugit på en belysnings- eller liftstolpe.

Men jag har också en förflugen idé om att skaffa en drönare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Follow me mode" finns tex hos Splash Drone  då den via bluetooth följer en mobiltelefon på tex en båt eller skidåkare.  Men en stolpe, träd eller en mast på en segelbåt kanske den inte förstår att väja för.

Det kommer säkert fler fabrikat som är vattentäta samt att de flyger längre och har en vattentät 3-axis gimbal, gärna till en gopro.

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-12-24 på 19:52, bhemac säger:

Min teknik är att sakta flyga mot mig och samtidigt minska höjden. Det funkar väldigt bra på land i alla fall. 

Funderar på att börja flyga flygplan i stället med tanke på båtanvändning. Kropp och vingar av frigolit och skjutande propeller. Större räckvidd och fart, brutal landning i stor näthov.

Pontoner kanske kan vara ett alternativ till håv?

Tänker mig att det blir bra lurigt att träffa håven när man ska landa, stor risk för reparation...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Salty säger:

Pontoner kanske kan vara ett alternativ till håv?

Tänker mig att det blir bra lurigt att träffa håven när man ska landa, stor risk för reparation...

 

Ja men det är svårt att landa med pontoner dvs att se exakt var vattenytan är. En två meters håv borde vara enklare, gäller bara att sikta med flygkameran. Klara US Navy det så borde vem som helst klara det. Skulle ju även gå att automatisera.

 

Typ en sådan här maskin + katapultstart.

 

Techpod.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan, bhemac säger:

Ja men det är svårt att landa med pontoner dvs att se exakt var vattenytan är. En två meters håv borde vara enklare, gäller bara att sikta med flygkameran. Klara US Navy det så borde vem som helst klara det. Skulle ju även gå att automatisera.

 

Typ en sådan här maskin + katapultstart.

 

Techpod.jpg

 

Jo det är klart, men då jag sedan snart 15 år nu flugit modellflygplan så känner jag att den där håven kan ställa till en del, med tanke på vingprofilen ovan....

 

Tips innan du lägger en större slant på maskinen ovan: Depron!

 

 

Depronmaskiner som man släpper ifrån handen och hovrar med (och du plockar ner maskinen vid landning) 

 

Billig pryl o träna inflygning med 🙄

Stark motor gör att en mindre kamera fungerar utmärkt.

 

Har ett plan (Liknande Cessna) med pontoner, går väldigt bra att landa på vattnet. Så länge det är nästintill spegelblankt.... 😓

 

Men planet du visade är ju av en helt annan kaliber än en liten depronkärra... 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Salty säger:

Jo det är klart, men då jag sedan snart 15 år nu flugit modellflygplan så känner jag att den där håven kan ställa till en del, med tanke på vingprofilen ovan....

Det kan jag tänka mig! Det finns mängder med plan så det borde gå att hitta något, kanske flygande vinge?

Techpod som bilden visar är mera principen jag är ute efter: En kropp som kan landa i vatten, en FPV-kamera som kan vridas för att spana, en nedåtriktad kamera som kan ta "kartbilder", skjutande propeller som inte trasslar in sig lika mycket.

Ännu så länge bara funderingar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man vill få foton eller video från ovan när man är ute med båt så bör både kamera och flygande farkost vara vattentät och klara av ett dopp i havet ibland utan att sjunka. Samt om man ska få till bra bilder så är oftast en hovrande drönare att föredra samt att den helst kan lyfta med typ en GoPro som även kan användas till andra ändamål.

Att landa i en håv kan väl leda till propellerhaverier?

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med en Dji Phantom 3. Den är inte vattentät och om den kraschar så räknar jag den som förlorad vilket inte hänt hittills.

 

Den kan bl a följa båten (fjärrkontrollen) automatiskt. Mycket praktiskt, då kan man koncentrera sig på att sköta kameran. Har testat detta i planande fart 22 knop, den hängde med men det var svårt att samtidigt styra den för att justera bildvinklar mm.

 

Landningen är okomplicerad, äldsta grabben fångar in den med handen. 

 

Flyger du över naturhamnar så räkna med rejäla utskällningar från halvberusade ’vän av ordning’    . Folk har tröttnat på surrande drönare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, per_62 säger:

Samt om man ska få till bra bilder så är oftast en hovrande drönare att föredra samt att den helst kan lyfta med typ en GoPro som även kan användas till andra ändamål.

Att landa i en håv kan väl leda till propellerhaverier?

GoPro är världens roligaste kamera. Sätt den på robotgräsklipparen, hunden, hästen eller i masttoppen för att se hur mast och rigg beter sig. Men på en vibrerande drönare är det svårt att få bra bilder eftersom den är byggd mer som en skanner än en kamera. Använder man en konventionell kamera så blir det bättre, men tyngre. GoPro är väldigt vidvinklig, bra för action men inte om man vill ha en "kartbild". Vilket är mitt mål, egna sjökort, kompletterat med sjömätningar med modellbåt!

US Navy hade en drönare som startade med katapult och fångades i håv, därav den idén.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla Erik Aanderaa. på You Tube. Crossing The North Sea Alone Wintertime.

Han startar och landar drönaren från/på båten. Drönare följer båten via GPS,en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns många som berättar på Youtube hur det e att lyfta samt landa med drönare från båt, mast stagen på en segelbåt e nog de farligaste när man närmar sig.

Att uppdatera "home" position e bra också så den inte far iväg 5 distans bakåt om kontakten i styeningen brister.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-12-26 på 19:28, bhemac säger:

Det kan jag tänka mig! Det finns mängder med plan så det borde gå att hitta något, kanske flygande vinge?

Techpod som bilden visar är mera principen jag är ute efter: En kropp som kan landa i vatten, en FPV-kamera som kan vridas för att spana, en nedåtriktad kamera som kan ta "kartbilder", skjutande propeller som inte trasslar in sig lika mycket.

Ännu så länge bara funderingar!

 

 

Närmare båt än detta kan man väl knappt komma? 🙄

 

 

Fördel är ju start/landning som ser väldigt behaglig ut med denna modell. 🙄

Installera kamera bör ju gå att lösa på smidigt sätt.

Drygt 1000 kr ifrån Hobbyking exkl. frakt.

 

https://hobbyking.com/en_us/catalogsearch/result/?erp_category=&q=skipper

 

Med vänliga hälsningar

Salty

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, Salty säger:

 

 

Närmare båt än detta kan man väl knappt komma? 🙄

 

 

Fördel är ju start/landning som ser väldigt behaglig ut med denna modell. 🙄

Installera kamera bör ju gå att lösa på smidigt sätt.

Drygt 1000 kr ifrån Hobbyking exkl. frakt.

 

https://hobbyking.com/en_us/catalogsearch/result/?erp_category=&q=skipper

 

Med vänliga hälsningar

Salty


Så där stilla är det väl högst en gång vartannat år där jag seglar... :D
Lägg på 50-80 cm våghöjd på det där...
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, raol säger:


Så där stilla är det väl högst en gång vartannat år där jag seglar... :D
Lägg på 50-80 cm våghöjd på det där...
 

 

Nu kanske det inte är helt lämpligt att köpa ett modellflygplan med nettovikt knappt 1 kg om våghöjden i normala förhållanden ligger på den nivån. ☺

 

Såvida man inte är med i vår modellflygklubb. Där den årliga oktoberfesten hyllar årets ärofyllda krascher i en särskilt framtagen cermoni, där piloten ifråga utses till Ärkekraschare av olika grader. . .🙄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan behövas lite större grejer... :)
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

David Windestål med rcexplorer har under flera år med stor framgång använt en liten tricopter som han byggt själv och hängt på en GoPro. Han använder även FPV-glasögon och en liten kamera ombord så att han enklare kan styra tricoptern.
Titta gärna in på hans hemsida som är fylld med lite av varje med rc-flygning. Under "FPV Videos" finns en hel del video med riktigt bra bilder trots den enkla fastsättningen av GoPro, titta gärna även på de äldre inslagen.
Tyvärr är inte denna lilla trikopter vattentät men man kan ha mycket roligt med den så länge man inte hamnar i vattnet.
Fördelen med en drönare/Tricopter är att den kan stanna upp i luften samt manövreras med stor precision kring olika hinder om man kan hantera spakarna rätt.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, raol säger:

Det kan behövas lite större grejer... :)
 

 

Problemet med lite "större grejer" är det nya reglerna som gäller ifrån 1 feb 2018 som nyligen presenterats.

 

Länk till reglerna i sin helhet:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-luftvardighet/Obemannade-luftfartyg-UAS/

 

Obemannade luftfarkoster överstigande 7 kg (Finns många av dessa) får då krav om tillstånd.

Med tillståndet får man även ett omfattande regelverk på köpet. . .

 

Loggbok för varje flygning, särskilda utbildningkunskaper krävs. Årlig avgift för varje enskilt plan 2400 kr st samt avgift för årlig registrering med 1400 kr för varje påbörjad 30 min period, max 25 800 kr/ år.

Samt en mängd andra paragrafer. . . 

 

Det blir ett rätt omfattande och kostsamt projekt om man som laglydig vill dokumentera naturhamnar för att klara vågor på 50 cm och mer däröver😓😢

Blir ju till att skaffa ett helt nytt nöjeskonto. .  . 🤔 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...