Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Castwebb

Förstöra drev och motor med fel utväxling

Rekommendera Poster

hej. Jag har bytt motor till mitt drev och i detta även bytt upp mig ifrån en v6 till v8 skillnad är ifrån 175hk till 260hk och det drevet som jag har är för v6an med utväxling 21/19 (motorn/propelleraxeln) och enliogt allt jag sökt på så "ska" v8:an ha utväxling 21/16. kan jag skada drevet eller motorn? kan hela drevet överhettas/delarna gå sönder i drevet?

eller kan jag justera det med en propeller? väldigt tacksam för svar.

Ps. jag kommer INTE att byta bort mitt OMC Cobra drev till något mercruiser eller alpha...

IMG_20171222_130910.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, misstänker att du missat en del av utväxlingen. 21/19 eller 21/16 är för lågt för att täcka hela vägen från motor till propeller om inte båten går extremt snabbt.

 

Detta år ju inte din fråga så vi kanske ska strunta i det -_-. Jag kan inte något specifikt om OMC's  grejor så får jag utgå från generella samband: högre utväxling belastar kuggar och lager högre genom att det utvecklar högre dragkraft vid acceleration. Detta betyder att man normalt kan välja en lägre utväxling men man ska vara försiktig med högre. Om skillnaden är så liten som du nämner så kan man absolut hitta en propeller som funkar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, HumptyDumpty säger:

Hej, misstänker att du missat en del av utväxlingen. 21/19 eller 21/16 är för lågt för att täcka hela vägen från motor till propeller om inte båten går extremt snabbt.

 

Detta år ju inte din fråga så vi kanske ska strunta i det -_-. Jag kan inte något specifikt om OMC's  grejor så får jag utgå från generella samband: högre utväxling belastar kuggar och lager högre genom att det utvecklar högre dragkraft vid acceleration. Detta betyder att man normalt kan välja en lägre utväxling men man ska vara försiktig med högre. Om skillnaden är så liten som du nämner så kan man absolut hitta en propeller som funkar.

Jag förstår inte vad du menar med att jag har missat något med utväxlingen? Det finns 2 typer av utväxling beroende på vilken motor man har. En 4,3l v6 har vid 21 varv i motorn  och 19 varv på propelleraxeln vid den utväxlingen och en V8 har vid 21 varv i motorn 16 varv på propelleraxeln. Det är de varianter som finns till mitt drev. Och jag hade en v6a med tillhörande drev (21/19) och nu en v8 där jag skall använda SAMMA drev som det egentligen ska sitta på en V6:a.

Min fråga är som jag skrev om vad som kan hända nu när jag skall använda ett drev med utväxling för en v6:a till en V8:a. Det innebär att propellern kommer att snurra 3 varv per 21 motorvarv än med ett "korrekt" drev enligt tillverkaren!

Jag förstår att det kommer att belastas högre vid högre varv. Och 3 varv mer per 21 motorvarv är ändå sätt mycket.

Vilket är en skillnad på 686varv i minuten vid 4800varv. 

Tacksam för svar på frågan om vad det kan göra för skada eller inte och om jag kan hitta en propeller som är perfekt även med denna utväxling. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, HumptyDumpty säger:

Det sitter en utväxling i nedre delen av drevet också . . . ;)

 

 

 

Hur räknar jag ihop detta då? När jag har 21/19 i överhuset och 12/22 i underhuset. Vad får jag för utväxling då? Lägger man ihop 21+12 och 19+22 då? Det blir ju 33/41 vilket är 0.80:1? Om jag räknat rätt så blir det 0,8varv i motorn ger 1 propeller varv? Har jag räknat rätt? Det känns fel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får multiplicera de uträknade utväxlingarna med varandra. (21/19)*(12/22)

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, gusvo085 säger:

Du får multiplicera de uträknade utväxlingarna med varandra. (21/19)*(12/22)

Det ser du väl att jag har gjort? Om inte så kan du väl räkna ut det om du vet hur man gör? 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan, gusvo085 säger:

Du får multiplicera de uträknade utväxlingarna med varandra. (21/19)*(12/22)

Njae, multiplicera är nog rätt, men uppställningen bör vara: (19/21) x (22/12) = 1,66

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-12-23 på 15:15, Wingan säger:

Njae, multiplicera är nog rätt, men uppställningen bör vara: (19/21) x (22/12) = 1,66

Får bara fråga varför du ändrar på uppställningen (jag är nyfiken) då det känns mest logiskt att räkna som dem kommer dvs. 21/19*12/22 men det är ju därför jag frågade för jag känner mig inte säker :-P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det här med pedagogik är inte min starka sida, men får göra ett försök:

Du skriver att första utväxlingen är: 21/19 (motorn/propelleraxeln), där måste utväxlingen vara lägre än 1, eller hur?

Det kan den bara bli om du ställer det resulterande varvtalet i täljaren.

På motsvarande sätt gäller för den andra utväxlingen: 12/22 (axel/propeller)

Där är ju utväxlingen större än 1, och det blir den om du på samma sätt ställer resulterande varvtalet i täljaren. och sedan multiplicerar de båda resultaten.

Ok?

 

Nu vet jag inte hur det ser ut för dig, men om du har möjlighet kan du ju kontrollera detta genom att försöka för hand rotera motoraxeln exakt ett varv. Medan du har någon som observerar propellern under tiden eller har någon markering på den.

Den bör då ha rört sig lite mer än 1,5 varv.

Eller ett varv +238 grader för att vara ganska exakt

D.v.s. om dina ingående utväxlingsuppgifter är riktiga.

Redigerad av Wingan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte bara utväxlingen som avgör om grejorna håller.

 

Jag tycker du bör kolla att det drev du har är konstruerat för att hålla för 260 Hk.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan, Mackey säger:

Det är ju inte bara utväxlingen som avgör om grejorna håller.

 

Jag tycker du bör kolla att det drev du har är konstruerat för att hålla för 260 Hk.

 

Mackey

Jo, jag funderade också på det. Det är ju faktiskt en höjning med nästan 50% av effekten som kan behöva komma igenom den där drivlinan.

 

Så TS borde nog försöka ta reda på om de ingående komponenterna är av samma dimension och kvalitet vid de båda alternativen. Eller åtminstone hålla stenkoll på om drevet blir mycket varmare än tidigare vid provkörningen med den nya motorn. Men varmare borde det bli.

 

Själv har jag bara en liten MD6A med segeldrev, och jag har inte en aning om hur en sån där motorinstallation ens ser ut som TS har.

 

Sedan finns det ju en del personer som kör enligt principen "gårdetsågårdet".

Och om jag förstod det hela rätt har ju TS redan monterat den nya motorn.

Ett alternativ är ju också att inte utnyttja alla de där nya hästarna, utom vid korta "tester".

Kan dock bli svårt att låta bli :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan, Wingan säger:

Jo, jag funderade också på det. Det är ju faktiskt en höjning med nästan 50% av effekten som kan behöva komma igenom den där drivlinan.

 

Så TS borde nog försöka ta reda på om de ingående komponenterna är av samma dimension och kvalitet vid de båda alternativen. Eller åtminstone hålla stenkoll på om drevet blir mycket varmare än tidigare vid provkörningen med den nya motorn. Men varmare borde det bli.

 

Själv har jag bara en liten MD6A med segeldrev, och jag har inte en aning om hur en sån där motorinstallation ens ser ut som TS har.

 

Sedan finns det ju en del personer som kör enligt principen "gårdetsågårdet".

Och om jag förstod det hela rätt har ju TS redan monterat den nya motorn.

Ett alternativ är ju också att inte utnyttja alla de där nya hästarna, utom vid korta "tester".

Kan dock bli svårt att låta bli :-)

Motorn är inte installerad än då jag håller på att renovera den med byte av det mesta ink akterspegeln, jag har endast kört 1 gång med den förra motorn (v6:an 175hk) och då gick den knappt framåt så det var inget vidare test. Var gäller drevet så är det enda som skiljer dem åt (drevet för v6/v8) utväxlingen allt annat är precis samma så det skall inte vara några problem. Jag har googlat mycket och hittat att detta drev jag har (OMC Cobra) klarar upp till 300hk och skall man ha ännu större motor får man gå över till ett OMC King Cobra.

Det som skiljer dreven emellan (i överhuset, underhuset är samma) är följande:

V6 21/19

V8 21/16 

Bifogar fakta!

 

Screenshot_20171228-150608.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar ju lovande.

Men jag tycker ändå du bör hålla koll på värmeutvecklingen i drevet med den nya motorn.

 

Eftersom du inte har monterat motorn än, så blir det ju enkelt att kolla min beräkning av utväxlingen då. Återkom gärna med resultatet.

 

Sen kanske det kan bli frågan om propellerbyte, eftersom V8:an verkar vara mer högvarvig jämfört med V6:an? Det skulle ju kunna vara så, efter vad du skrev i början om de olika utväxlingarna.

Jag har egentligen inte en susning om sådana här installationer, jag är bara allmänt tekniskt intresserad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, Wingan säger:

Verkar ju lovande.

Men jag tycker ändå du bör hålla koll på värmeutvecklingen i drevet med den nya motorn.

 

Eftersom du inte har monterat motorn än, så blir det ju enkelt att kolla min beräkning av utväxlingen då. Återkom gärna med resultatet.

 

Sen kanske det kan bli frågan om propellerbyte, eftersom V8:an verkar vara mer högvarvig jämfört med V6:an? Det skulle ju kunna vara så, efter vad du skrev i början om de olika utväxlingarna.

Jag har egentligen inte en susning om sådana här installationer, jag är bara allmänt tekniskt intresserad.

Jag skall byta propeller, jag har pratat med GBG propeller service och jag skall få prova mig fram tills att jag hittar rätt propeller för min båt. Så det skall nog gå bra. Jag skall kolla på drevet/axeln imorgon så får vi se hur många varv det blir. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

34varv på motoraxel

17varv på propelleraxeln

Då många varv behövde jag för att komma till noll på båda markeringarna.

Mvh 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, så nu vet vi utväxlingen motor/propeller, 34/17 = 2/1

 

I verkligheten är det nog 21/19 x 22/12 varv på motorn som ger ett varv på propellern, dvs. 2,026/1.

 

Då verkar ju allt vara klart för val av propeller.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du kan råka ut för när du byter till en större motor utan att ändra utväxling i drevet är att du inte hittar någon propeller med tillräckligt stor stigning som passar på drevet. 

 

Konsekvensen kan bli att båten går (extra) oekonomiskt och att den får för låg marschfart och för låg toppfart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uväxlingen du har på drevet nu, cirka 2:1, är typiskt för fyrcylindriga motorer , ( mellan 1:81:1 till 2,0:1). Sexor brukar ha cirka 1,62:1 och V8 brukar ha cirka 1,47:1.

 

Siffrorna är från Mercruisers drev/motorer men förutsättningarna är snarlika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Eld- säger:

Det du kan råka ut för när du byter till en större motor utan att ändra utväxling i drevet är att du inte hittar någon propeller med tillräckligt stor stigning som passar på drevet. 

 

Konsekvensen kan bli att båten går (extra) oekonomiskt och att den får för låg marschfart och för låg toppfart.

Ja det kan säkert hända med det är inte det jag frågar/undrar om. Jag vill bara veta om det kommer att hålla "teoretiskt" sätt.

Men skall det vara så att jag inte hittar någon propeller så gör jag mig en 😜 med lite hjälp av en kompis som kan göra allt som finns i alla metaller.

Och då får jag rätt stigning men jag undviker det helst pga den tiden det kommer att ta att göra den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sannolikt inget problem med drevets hållbarhet. 

 

Om du tvingar motorn att gå på för högt varvtal pga att propellern har för låg stigning så kommer motorn inte må bra. Om båten befinner sig halvvägs upp i planing vid lämpligt marschvarvtal och du stannar där så kommer motorn inte heller må bra eftersom den då sannolikt blir överbelastad.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan, Eld- säger:

Det är sannolikt inget problem med drevets hållbarhet. 

 

Om du tvingar motorn att gå på för högt varvtal pga att propellern har för låg stigning så kommer motorn inte må bra. Om båten befinner sig halvvägs upp i planing vid lämpligt marschvarvtal och du stannar där så kommer motorn inte heller må bra eftersom den då sannolikt blir överbelastad.

Jag tror inte det är något problem att hitta en propeller med rätt stigning. Det finns ju så många olika och jag har nu en propeller med 15x 15 1/2 men vet inte vad det betyder men gissar att den är 15tum i omkrets

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

15 tums stigning och 15,5 tums diameter betyder det. 15" stigning är väldigt lite. Du kan säkert hitta minst 23". 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är båten stor och tung? V6, utväxling 2:1 och 15" stigning... det är en låg växel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, nej. Båten är 5,35 lång och 2,25 bred väger ca 950 kanske 1100 med nya motorn och div annat. Det finns 2 alternativ till denna båt. Nr 1 är 3,0l v6 på 130hk. Nr 2 är en 4,3l v6 på 175hk.

Jag hade en 4,3l v6:a i när jag köpte den men när jag demonterade motorn pga att den gick dåligt och rök kraftigt ifrån ventilerna så skruvade jag isär det för att jag tänkte renovera men visade sig att blocket var sprucket på 2 ställen, 1 mellan kylkanalerna och insug och en i en cylindervägg.

Så jag var på jakt efter en v6:a men det fanns inga på nätet och då hittade jag en V8 som passade direkt med mitt drev och sköld så jag köpte den. Motorn har gått 180timmar och var helrenoverad 2007 och har stått i varmgarage senaste 5 åren pga tidigare ägare bytte upp sig till en 7,4l v8 i sin båt.

Och jag hade denna propeller på när jag köpte båten. Eller förresten det satt en sån där Propulse på men jag fick med denna 15 15 1/2. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt har 140 hk fyra, utväxling 1,98:1, 19" stigning. 5,05*2,05 och 800 kg tom. Så 15" stigning till 175 hk motor och utväxling 2:1 i en bara aningen större båt låter för mig som om den är byggd som bogserbåt... 😂

 

Med frisk och ännu starkare motor behöver du nog den största stigning du kan få tag på. Man kan misstänka att stigningen på din nuvarande propeller är anpassad till en motor som inte gick som den skulle.

 

Och Propulse kommer inte fungera bra till så stor effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...