Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
walidf

Köpa Maxi 77 i GBG -> Ner till Portugal -> Sälja!

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har seglat en del nu här i Göteborgstrakterna, med flera kompisar och även ensam. Har en Compis 28 som jag leker runt och lär mig på! Gått jättefint.

 

Till sommaren 2018 har jag tänkt att få sålt min Compis 28, köpa en lite mindre och mer lätthanterlig båt med rullfock, m.m., kanske en Maxi 77. Denna är jag och två norska vänner väldigt sugna att segla från Göteborg till antingen:

  1. Upp till Nord-Trøndelag (ca 750 sjömil), längs den fina norska fjordkusten. Och sedan segla hem den igen till Göteborg.
  2. Ner till Portugal och sälja den där.

 

Vi är nog mest sugna på nr 2 för att det känns så mycket mer äventyrligt att åka till länder bortom norden. Att segla upp längs Norges kust är nog helt fantastiskt, men värmen och det näst-intill tropiska Portugal lockar också. 

 

Någon som har seglat ner till Portugal från Göteborg och vet hur lång tid det tar? Kostnader som hamnavgifter, osv.? Utöver maten, själva seglandet, reparationer, m.m.

 

Tack så mycket för svar! Väldigt inspirerade att segla iväg. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte denna rutten ner till Portugal!

 

Det är dryga 1500 nm. Om jag tänker mig en snittfart på 5 knop tar det alltså 300h att segla ner konstant. Det är 12.5 dagar. Tänker att man kan ta kanske 20-25 dagar? Inte segla konstant, men mycket varje dag.

 

image.thumb.png.f8f8d04be36718f880c9b5ad6963dddc.png

Redigerad av walidf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är nog betydligt mer äventyrligt att segla till Portugal. Någara problem:

  • Ström
  • Tidvatten
  • Dimma
  • Trafiken i Engelska kanalen
  • Biscaya.

5 knop är nog väldigt optimistiskt. 3,5 kanske. Sen kan ni få ligga en vecka eller mer för att hitta en lämplig väderlucka för att passera Biscaya.

Hur det är att sälja i Portugal vet jag inte men det kan ta ett antal månader.

Ska man göra den seglatsen ska man ha en betydligt större båt med god utrustning tex radar samt en stark och pålitlig motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på biblioteket efter böcker av Åke Mattsson. Han skrev bl.a. en bok om sin segling i en Maxi68 upp längs den norska kusten. Den borde vara inspirerande även om ni först och främst tänker er söderut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla trådar som skapas på den här sajten av folk med "viss erfarenhet" och skall iväg över världens alla hav i småbåtar...är många av dom trolltrådar :rolleyes: eller är jag som medelålders bekväm motorbåtsägare bara väldigt insnöad och stel glädjedödare? :D

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nyfiken - på vilket sätt är en Maxi 77 mer lätthanterlig än en Compis 28..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaren!

1 timme sedan, bhemac säger:

Ska man göra den seglatsen ska man ha en betydligt större båt med god utrustning tex radar samt en stark och pålitlig motor.

 

Du menar att man inte borde segla båtar runt 26 fot så långt? Tack för listan med problemen att se upp för! Kommer definitivt ha solceller på båten.

 

58 minuter sedan, MarkusF säger:

Kolla på biblioteket efter böcker av Åke Mattsson. Han skrev bl.a. en bok om sin segling i en Maxi68 upp längs den norska kusten. Den borde vara inspirerande även om ni först och främst tänker er söderut.

 

Åh ja! Det ska jag. Fanns även en norsk bok av en norsk seglare som verkade väldigt bra. Minns inte vilken det var nu. Tack.

 

21 minuter sedan, hbengtsson säger:

Alla trådar som skapas på den här sajten av folk med "viss erfarenhet" och skall iväg över världens alla hav i småbåtar...är många av dom trolltrådar :rolleyes: eller är jag som medelålders bekväm motorbåtsägare bara väldigt insnöad och stel glädjedödare? :D

 

Haha du har nog rätt! Många som drömmer, men få som faktiskt gör. Jag är övertygad om att jag kommer fixa detta dock. Bara att försöka.

 

17 minuter sedan, Peter_K säger:

Jag är nyfiken - på vilket sätt är en Maxi 77 mer lätthanterlig än en Compis 28..?

 

Tja, jag tänker mig att eftersom den är lite mindre i längd, och djup och vikt, samt BETYDLIGT mindre sittbrunn så blir det enklare att manövrera den och ta sig runt om man inte är lika havsvan. Jag vill även ha en med rullgenua/rullfock, och lite andra saker som min Compis 28 inte har, som jag lärt mig att jag gärna vill ha på en båt. 

 

Men jag är inte så van med allt det här än, så jag får helt enkelt experimentera mig fram. Kanske hittar någon annan båt än just Maxi 77an.

 

Mvh,
W.

Redigerad av walidf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, walidf säger:

Du menar att man inte borde segla båtar runt 26 fot så långt?

Inte nödvändigtvis men mindre båtar tappar fart när det börjar bli lite mera sjö. Men större båtar har ofta mer utrustning och framför allt tål de bättre att lastas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, bhemac säger:

Inte nödvändigtvis men mindre båtar tappar fart när det börjar bli lite mera sjö. Men större båtar har ofta mer utrustning och framför allt tål de bättre att lastas.

 

Hade vart intressant att se data på hur snabba båtar är över haven, så man har något att förhålla sig till m.a.p. båtstorlek, specifika hav, årstider, osv. Borde la finnas någonstans? 

 

Tack! W.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte anledningen till att gå ner till en Maxi 77 från Compis. Compisen må vara lite större men det gör inte särskilt mycket skilnad i hanteringen. Compis är en säker och trygg båt som är lätt att segla. inte särskilt lynnig och relativt okänslig för att man råkar ha för mycket segel uppe. Borde passa bra på längre seglingar.

 

En compis vann Bohusracet i år (2017) vittnar lite om att båten seglar ganska bra.

 

Om du nu har en Compis och den är i hyggligt skick så behåll den istället för att byta till en mindre Maxi. Nytt förstag för rullsegel är inte så dyrt att köpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, LuminaL säger:

Förstår inte anledningen till att gå ner till en Maxi 77 från Compis.

Om du nu har en Compis och den är i hyggligt skick så behåll den istället för att byta till en mindre Maxi. Nytt förstag för rullsegel är inte så dyrt att köpa.

 

Ja jag har haft väldigt roligt med Compisen och den är sjukt grym på kryssen och allmänt stabil. Jag kanske helt enkelt har vart lite för lat när det kommer till att jag behöver byta förstag till rullsegel, och sittbrunnen är lite stor men har en bra mittpunkt där skotet till bommen sitter fast. Den har även några problem med Farymann dieselmotorn. 

 

Har faktiskt tänkt att ha kvar och segla vidare med henne. Kanske inte behöver köpa Furlex, utan kan köra på en annan rulle, kanske CU. Eller hitta någon billig Furlex på blocket och byta förstaget. Får se med båtvalet. Just nu är jag lite osäker.

 

Jag tänker mest på seglingen över till Portugal nu, snittfart, problem, osv. Tror att upp till Norge bör det inte vara så komplicerat.

 

W.

Redigerad av walidf
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxi 77:an anses otroligt jobbig att segla på havet när det går lite sjö pga det platta förskeppet. Sittbrunnen är dessutom enorm, att den skulle vara mindre än på en Compis undrar jag, i så fall är det marginellt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan, Peter_K säger:

Maxi 77:an anses otroligt jobbig att segla på havet...

 

Hmm, nåja, otroligt jobbig kan vara en mild överdrift. Dessutom brukar väl det främst snackas om kryssegenskaperna i detta sammanhang, att den stoppar upp i grov sjö och slår hårt i vågorna.

 

Vad gäller just 77:an som båt på stora vatten skulle jag vara mer fundersam över kombinationen stor sittbrunn och avsaknad av bridge-däck.

 

Även jag lägger en röst på att behålla din Compis. Det verkar vara en bra båt. Jag vet i alla fall en som seglat till Medelhavet och tillbaks.

 

N.N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är viktigt att få båten såld efter seglatsen så bör du kanske kolla upp vad som efterfrågas i Portugal?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, walidf säger:

Jag tänker mest på seglingen över till Portugal nu, snittfart, problem, osv. Tror att upp till Norge bör det inte vara så komplicerat.

 

Du kommer troligen hoppa från hamn till hamn ändå på vägen ner ner till Portugal. Snittfart beror mycket på seglen och vind vid tillfället.

Storm segel är nog bra att ha med. Ett rullat försegel ger inte mycket mot vinden men fungerar hyffsatt på dom övriga bogarna.

 

Har du original motorn med hydrauldriften så kan nog tillförlitligheten vara lite besvärande. Troligen har du inte många hästar kvar till propellern när du verkligen behöver motorn i dåligt väder.

Räkna den mer som hjälp än huvuddrift. 

 

Jag har en YSE8 i min Compis och i motvind samt mot vågorna så orkar den inte när det blåser mer än 14m/s. Dock seglar båten bra med revad stor och full Genua i den vinden.

 

En spirbom eller spinnakerbom att hålla ut Genuan med är bra på läns. Smidigt när det blåser lite och genuan inte vill stå själv med saxade segel. Preventer på storseglet så är det bara att styra utan att vara rädd för en slänggipp. Alternativt sätta spinnakern. Båten går snällt med den. (iaf min)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag tycker att det är tråkigt med glädjedödare som ”vet bättre” när trådar om äventyr dyker upp här. Vi är alla olika och har olika möjligheter och intressen. Vissa kommer iväg men andra inte. Att ha en dröm och planera om äventyret är många gånger både billigare och härligare än att verkligen komma iväg med allt vad det kan innebära. 

Men det är aldrig fel på goda råd. 

 

Sen det här med vilken båt man ska ge sig iväg med tror jag är mer eller minde intressant bara den är sjöduglig. Många gånger hänger det mer på kaptenens begränsningar när det till exempel gäller att fatta rätt beslut än båtens beskaffenheter. 

 

Men jag hade röstat på din Compis om jag ska tycka något om båtval. Du känner den och ni är redan vänner. Det tar en säsong eller två innan man är ett med sin nya båt. 

 

Jag seglade ner till Medelhavet och slutligen Tunisien i en Midget havskryssare på 27 fot -85. Träbåt som klarade stormarna där nere också. Den funkade toppenbra men var väldigt liten att leva i två stycken. 

 

Att sälja båt i Portugal vet jag inget om men jag kan tänka mig att du får den lättare såld till en segelsugen äventyrare, när du är hemma i Sverige igen, som inte vill ta sig mödan att korsa både Engelska kanalen och Biscaya. Jag gjorde så då jag sålde min båt i Tunisien, och jag fick bra betalt eftersom jag hade transporterat den till det varma Medelhsvet redan.  Men det var över 30 år sedan. 

 

Allt går bara man vill tillräckligt mycket. 

 

 

Lycka till med äventyret var det än blir. 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, MarkusF säger:

Kolla på biblioteket efter böcker av Åke Mattsson. Han skrev bl.a. en bok om sin segling i en Maxi68 upp längs den norska kusten. Den borde vara inspirerande även om ni först och främst tänker er söderut.



En liten sammanställning över Åke Mattsons böcker

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/05/ake-mattson.html

Nu är ju vi människor olika.

Personligen skulle jag nog behålla den båten du har och montera ett rullfocksbeslag och låta sy om förseglen så att de passar rullfocksbeslaget. De flesta gånger jag köpt nya rullfocksbeslag har jag köpt Plastimos rulldfocksbeslag. Har även haft Hood, Furlex  och CU-rulle. Bäst tyckte jag om mitt Hood, med ändlös lina. Furlexen är helt ok och CU-rullen bara skit.

 

https://www.hjertmans.se/search?q=plastimo&filterArticleGroup=4596b1bc-d381-48ac-8034-a21200dfd0f6

Mina plastimorullar har fungerat helt ok och kompisen,som seglar mycket, har haft en i mer än 20 år utan problem. Ganska enkelt att montera. Viktigt att fallet får rätt vinkel mot förstaget. Vid behov fixar man det med en fallmatare.  Kolla i länken ovan. 

Jag missade det en gång. Av skadan blir man vis men inte rik.

Det  är ju lätt att köpa gamla båtar  idag,men inte lika lätt  att sälja - om man inte vill ge bort den.

Personligen skulle jag föredra att segla fram och tillbaka på Norska kusten. Det är äventyr så det räcker. Mötte två Späckhuggare på Fjorden innanför Lyngör.  Fick en spinakerbom i huvudet utanför Lista. Surfade i 9 knop med en havsfidra mellan Järens Rev och Tananger i en sydlig kuling. Gick så nära bergsidan på "Preikestolen" i Lyseforden jag kunde. 600 m rakt upp och 400 m (eller om det bara var 200m) rakt ner under vattenytan. Tyvärr hade jag inte tid att segla längre än till skärgården norr om Stavanger.

Har en kompis, som bara vill segla hem båtar från medelhavet - en Ruskig prick - varför har jag aldrig riktigt förstått. Han har inte kunnat förklara det för mig heller. 

Segla på öppet hav dyngsvis över Biscaya . Fartygstrafiken i Engelska kanalen. Problem med hamnar och nå dit i rätt tid. Tidvattenströmar mm mm. Som sagt vi är olika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, walidf säger:

 

Hade vart intressant att se data på hur snabba båtar är över haven, så man har något att förhålla sig till m.a.p. båtstorlek, specifika hav, årstider, osv. Borde la finnas någonstans? 

 

Tack! W.

Det är bara att läsa resultlistorna från ARC.

--

En ska jag hört om Compisen är att den kör näsan i sjön så kommer det en del vatten i sittbrunnen eftersom skarndäcken är smalare där. Om det är så eller inte vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte segla "över" Biscaya.

Franska västkusten har en skärgård där det går att ta sej fram.

Jörgen Ohlsson har seglat ner i den skärgården och beskriver den i sin bok.

https://www.adlibris.com/se/bok/med-sy-christina-runt-medelhavet-ett-harligt-aventyr-under-sju-somrar-9789174656077

Haver "övningsseglat" med Jörgen i Medelhavet.

Med Vindica innan han med egen båt tog sej ner.

http://lasselundell.se/windica.html

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, walidf säger:

 

Hade vart intressant att se data på hur snabba båtar är över haven, så man har något att förhålla sig till m.a.p. båtstorlek, specifika hav, årstider, osv. Borde la finnas någonstans?


Korrekt seglade, och med segel i likvärdigt skick, så är den största snittfartsfaktorn längden i vattenlinjen. Det har med hydrodynamik att göra. En längre båt är snabbare, allt annat lika.

Större båtar är också större i förhållande till en genomsnittlig våg, och påverkas mindre av det.

Större båtar är som regel tyngre och har därför mer tröghet i slag, grov sjö, m m, och behåller fart lite bättre. Men tar lite längre tid på sig att få upp farten igen, förstås, när den väl minskat.

Sen kan en båtmodell vara snabbare på undanvind, medan en annan är snabbare mot vinden, så seglar man väldigt länge med vinden från samma håll kan skillnaden bli stor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, raol säger:


Korrekt seglade, och med segel i likvärdigt skick, så är den största snittfartsfaktorn längden i vattenlinjen. Det har med hydrodynamik att göra. En längre båt är snabbare, allt annat lika.

Nja - nu talar du om maxfart.

Hur mycket det blåser och från vilken riktning är mer avgörande för för snittfarten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi brukar räkna med 4,5 knop på vår Comfort 32 när vi seglar lite längre sträckor och det håller oftast så länge det blåser någorlunda bra. Blåser det för lite eller åt helt fel håll får man gå över till järngenua för att hålla farten. Då är det en mix av olika vindstyrkor och vindriktningar.

 

När det går bra - som i somras när vi seglade från Estland - snittade vi 6,7 knop under ett dygn.

Vattenlinjen är 7,5 m så det var nära maxfart.

 

Det är nog rimligt att över tid räkna farten som 60 % av vattenlinjelängden i meter om båten seglar någorlunda bra och man använder motorn när det går för dåligt.

Sedan är inte Maxi 77 en fantastisk seglare, så...

Det blir 3,5 - max 4 knop för en Maxi 77 är mitt bud.

 

Mackey 

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Peter_K säger:

Nja - nu talar du om maxfart.

Hur mycket det blåser och från vilken riktning är mer avgörande för för snittfarten. 


Det är inte en vägg, utan ett gradvis ökande motstånd i den högre delen, vilket dämpar farten marginellt även i lägre fart, plus att snittfarten påverkas när topparna dämpas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, raol säger:


Det är inte en vägg, utan ett gradvis ökande motstånd i den högre delen, vilket dämpar farten marginellt även i lägre fart, plus att snittfarten påverkas när topparna dämpas.

 

Nu snurrar du in dig i hur maxfart fungerar.

 

Blåser det t ex 3 m/s är vattenlinjens längd ganska underordnad hur lättdriven båten är (skrovform, våt yta mm) och hur mycket kraft du har som driver båten (segelyta, segelform). Har du kryss så ökar det seglade sträckan med 1,41 (roten ur två) ungefär, dvs även om du seglar maxfart genom vattnet så gör du ungefär farten gånger 0,7 i VMG (fart mot mål). 

 

Därför skall man räkna med en betydligt lägre fart än det du beskriver på en längre resa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, nilsnobbing säger:

 

Hmm, nåja, otroligt jobbig kan vara en mild överdrift. Dessutom brukar väl det främst snackas om kryssegenskaperna i detta sammanhang, att den stoppar upp i grov sjö och slår hårt i vågorna.

 

Vad gäller just 77:an som båt på stora vatten skulle jag vara mer fundersam över kombinationen stor sittbrunn och avsaknad av bridge-däck.

 

Även jag lägger en röst på att behålla din Compis. Det verkar vara en bra båt. Jag vet i alla fall en som seglat till Medelhavet och tillbaks.

 

N.N

 

Staffan Cederlöf med båten ”retro balloon”. Finns en hel del med honom på Youtube och Bohusracet bl,a.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, Mackey säger:

Det blir 3,5 - max 4 knop för en Maxi 77 är mitt bud

Låter rimligt men snittet blir lägre. Vi har den elaka strömmen att ta hänsyn till, perioder med dimma i kanalen, dåligt väder och inte minst det faktum att många hamnar inte är tillgängliga 24/7 pga tidvatten. Små franska hamnar har ofta en sil som man bara kommer över ett par timmar på en 12 tim period.

 

18 timmar sedan, Silverfox59 säger:

Jag tycker att det är tråkigt med glädjedödare som ”vet bättre” när trådar om äventyr dyker upp här.

Visst men det är nog bättre än att säga att det går jättebra och inte fundera igenom de problem som kan uppstå. Vill man segla säkert så måste vara förberedd. 

Det krävs också en hel del utrustning. Livflotte, överlevnadsdräkter, AIS-transponder, VHF, radareflektor (men helst radar). Gärna PLB, lanternor som man "har råd" att hålla tända, plotter (och ström till den).

 

16 timmar sedan, Lasse-L säger:

Man behöver inte segla "över" Biscaya.

Ett fåtal väljer kustvägen runt Biscaya men det är få hamnar och sjön blir riktigt otäck när Atlanten trycker på. Men det är ett alternativ om man har tid för om en överfart tar några dagar så tar kustvägen några veckor.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några synpunkter på motorn eftersom jag har en sådan själv och inte kan tänka mig att byta bort den, dels därför att den bara går och går och är enkel att skruva på. Dels för att jag drar mig för en ombyggnad med uppriktning av propelleraxel m.m.

I vilket skick är topplocket, har det varit sjövattenkylt på västkusten sedan motorn var ny?

Kolla tätningarna i hydraulmotorn (den som sitter på propelleraxeln). Enklare än man skulle tro om man inte är rädd för att skruva lite. Eller ta hjälp av någon hydraulikverkstad, det sitter ju sådana grejor i alla lastbilar, traktorer, kranar, vedklyvar, jordbruksmaskiner m.m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fina svar, som vanligt. Tack. Väcker många funderingar!

 

Verkar som att de flesta tycker att jag inte borde "byta ner mig" från Compis 28 till Maxi 77. Jag tänkte bara att jag skulle få lite mindre sittbrunn, lättare vikt på båten, mindre krafter överallt, osv.

 

Men jag ska nog ta och fundera mer över att bara ha kvar Compisen och uppgradera den. Ge motorn en fin service, fixa pumparna som läcker, korta ner förstaget så jag kan ha en rullgenua/fock, måla om däck och sittbrunn, m.m.

 

22 timmar sedan, Thallatha säger:

Personligen skulle jag nog behålla den båten du har och montera ett rullfocksbeslag och låta sy om förseglen så att de passar rullfocksbeslaget. De flesta gånger jag köpt nya rullfocksbeslag har jag köpt Plastimos rulldfocksbeslag.

 

Tack för det utförliga svaret. Hur går processen till att gå från profilförstag till rulle? Är det bara att korta ner förstaget och montera på rullen eller hur gör man? Vad behöver man köpa utöver rullen? Och en sista fråga: Vad kostar det att sy om mina favoritsegel så jag kan ha dem på rullen? Har en otroligt fin lättvindsgenua, och en bra fock, nästintill ny stormfock och en halvkass mellangenua.

 

Bifogad bild visar min profil just nu på förstaget och båten i helhet.

 

1 timme sedan, trewq säger:

Några synpunkter på motorn eftersom jag har en sådan själv och inte kan tänka mig att byta bort den, dels därför att den bara går och går och är enkel att skruva på. Dels för att jag drar mig för en ombyggnad med uppriktning av propelleraxel m.m.

I vilket skick är topplocket, har det varit sjövattenkylt på västkusten sedan motorn var ny?

 

Den är i gott skick. Den har åkt väldigt mycket i västkusten och även bort till Finland en del. Men den går bra, bara lite luftproblem ibland där den "hostar" lite så jag måste avlufta då och då. Har inte vart problem på ett tag dock. Men jag tänkte faktiskt få ett proffs att kolla igenom allt och ge den en service - säkert värt att rusta upp båten än att försöka sälja och köpa "ny" från blocket?

 

Tack för alla insikter ang. snittfart. Min Compis 28 seglar väldigt bra, och har vunnit flera kappseglingar - otroligt trevlig på kryssen! Bara skär igenom vattnet. Så kanske kommer sakna det om jag byter mig till mindre båt som inte har lika bra seglingsegenskaper.

 

W.

P1140500.jpg

20170606_095133-01.jpg

P1140504.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googlade lite, och hittade mått på sittbrunnarna. 

Compis är 2,4x2,0 m. 

Maxi 77 är 2,3x2,0 m. 

Alltså - ingen skillnad att tala om där. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man ha mindre volym på sittbrunnen kan man ju alltid fylla en del av den med en permanent eller tillfällig stuvbox.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...