Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Botved

MPPT eller inte?

Rekommendera Poster

I vår mindre båt utan inombordare så använder vi solceller för laddning. 50w när vi lämnar båten och 100w när vi kompletterar med en portabel. Batteribanken är 140ah (2x70) vanliga blybatterier. Regulatorn är en vanlig ej MPPT. Skulle vi uppleva någon förbättring om vi byter regulator? Förbrukare är en Garmin gps en kompressorkyl och en Wallas 2000 vid kyligare väder. Några mindre LED-lampor i ruffen för kortare lässtunder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, räkna att MPPT ger i snitt 10-15% mer energi. Enklare, billigare, komplettera med en 10-20W extra panel. Billiga MPPT är inte alltid så effektiva.

 

Sen kanske man är ute efter mer avancerade funktioner som ställbara spänningar, anpassning till LiFePO4 mm. Regulatorer med de egenskaperna ligger i prisklass från 1000kr och uppåt. Då för man MPPT "på köpet".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med bhmac.

Jag råkade ju dessutom ut för det att den switchade MPPT-regulatorn störde ut fm-radion, för svaga sändare. Jäkligt irriterande.

Iofs har jag 2 x 100W paneler, kanske större energivinst där med MPPT, än PWM, men med tanke på störningar och ett högre pris så hade jag köpt en kraftigare PWM om jag vetat det jag vet idag.

Här kan du läsa mer, från Solexperten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är vanligt med problem med störningar i närliggande elektronik om man har en MPPT.

På diverse husbilsforum finns många och långa trådar om detta och jag tror det finns här också.

Vi har bara haft PWM-regulatorer i husvagn, husbil och så får det bli i båten också.

Nu går vi ju alltid för motor så 20% lägre laddning från solpanelen är ointressant.

Det är viktigare att den laddar OK mellan turerna och inget stör.

Väljer du en MPPT så köp Victron, Tracer eller något annat välkänt märke.

Förhoppningsvis får du vad du betalar för.

Billiga MPPT från Kina är ofta bara PWM med en fusketikett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Gundj säger:

Billiga MPPT från Kina är ofta bara PWM med en fusketikett.

De är faktiskt ofta MPPT men många är förtvivlat dåliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då verkar det onödigt även om det alltid är skoj att köpa nya prylar ;).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...