Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Axe

Lossa träratt

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag försöker lossa en gammal träratt. Har fått bort den stora bulten i mitten och trodde naivt att det bara skulle vara att plocka bort ratten.. Men den går inte att rubba en millimeter. Den sitter så hårt att jag funderar på om det är någon ytterligare bult eller skruv jag behöver ge mig på som håller ratten på plats?
Jag försökte lossa de 6 skruvarna som ser ut att hålla träet fast i metallen, men de skruvarna verkar vara i ett väldigt mjukt material för skruvmejseln skör i dom som smör..

 

Eller är det bara 5-56 i omgångar och dra allt jag kan tills ratten släpper som gäller? Alternativt använda avdragare om mina muskler inte räcker till..?

 

Tack för hjälpen!

 

 

IMG_5150.jpg

IMG_5144.jpg

IMG_5145.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en annan sorts ratt men det ser lika ut i centrum, jag fick använda avdragare till min. Den satt med kil så den satt riktigt fast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Jag misstänkte att det behövdes avdragare...

Skadades något i ratten eller fästet när du tog bort din?

 

Jag har kikat på den här modellen: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdragare/Avdragare-3-armad-2000020962/

Köper nog en i helgen och drar ut ratten, om inte 5-56:an gjort underverk tills dess..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja nu är det nog inte kilen som är problemet, utan rattnavet och rattaxeln är konade och det kan sitta rejält.

En medhjälpare drar uppåt i ratten, en dorn och en rejäl slägghammare ger du ett rejält slag på ändan av rattaxeln, inget "knackande" det nitar bara.

Ha gärna muttern på axeln så att inte ratt och medhjälpare far iväg okontrollerat när det hela släpper.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan, Axe säger:

Tack för svar! Jag misstänkte att det behövdes avdragare...

Skadades något i ratten eller fästet när du tog bort din?

 

Jag har kikat på den här modellen: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdragare/Avdragare-3-armad-2000020962/

Köper nog en i helgen och drar ut ratten, om inte 5-56:an gjort underverk tills dess..

Sådan använde jag och ratten höll. Dra med förstånd så funkar det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värme ska man inte förakta.

Värm rattdelen ordentligt så kan det släppa lite lättare.

Värmen ger lite rörelser i materialet som kan få loss det lättare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder regelbundet avdragare för att få av ratten. Det fungerar utmärkt och jag har aldrig skadat ratten. Skulle undvika att använda hammare/slägga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, Marina95 säger:

Använder regelbundet avdragare för att få av ratten. Det fungerar utmärkt och jag har aldrig skadat ratten. Skulle undvika att använda hammare/slägga.

En avdragare skall du använda!

 

Möjligen kan du värma rattnavet om du kommer åt, men tänk på, om du har en hydraulisk styrning, att du kan skada med än göra nytta med värme.

I den konade axeln sitter det en kil ("halvmåne") och det är ju inte sällsynt att man fått kilen snett vid monteringen så den jäklas nu.

Hammare, släggor och huggmejslar använder du inte till detta jobb, möjligen mer rostlösningsvätska, och kanske försiktig värme tillsammans med en jysste avdragare, gärna en sådan med tre käftar. Jag lossade en ratt som iofs satt i ett annat slags fordon, med kombinationen en tredagarskur med rostlösningsvätska, en avdragare som spändes litet varje dag, och värmen från en varmluftspistol (650 grader enligt displayen) det slutande med en blåtira och fläskläpp... men ratten kom i alla fall loss, så se upp när skiten väl släpper gör den det med besked!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Jag använder gärna inte så mycket råstyrka eller våld, så jag satsade mina pengar på avdragaren från biltema. Och det funkade hur smidigt som helst. Först dränkte jag in allt i 5-56 under ett dygn, och sen monterade jag avdragen och spände ett ett varv i timmen. Lossnade mycket fint efter sjunde varvet och ingenting verkar ha skadats det minsta! 

Tack för hjälpen!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Axe säger:

Tack för alla svar! Jag använder gärna inte så mycket råstyrka eller våld, så jag satsade mina pengar på avdragaren från biltema. Och det funkade hur smidigt som helst. Först dränkte jag in allt i 5-56 under ett dygn, och sen monterade jag avdragen och spände ett ett varv i timmen. Lossnade mycket fint efter sjunde varvet och ingenting verkar ha skadats det minsta! 

Tack för hjälpen!

Ja där ser du!

Forumet funkar, tag del av andras erfarenheter och misstag så slipper du göra dem själv!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...