Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst Danne

Ek- eller telestolpar?

Rekommendera Poster

Gäst Danne

Jag ska göra en stenkista i Karlskrona skärgård. Jag undrar om någon kan ge mig lite tips om vilket virke man ska använda. Ekstolpar eller telefonstolpar är väl de bästa alternativen, men vilket är bäst?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst molpejonas

telestolpar. absolut, med så mycket gift som möjligt i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja men det håller.annars kan man nog kanske söka efter en fura som ha riktigt mycket kåda, och inpregnera den med något mer ofarligt ämne. (det var ju inte riktigt på allvar det där förra) nu förtiden är inte telestolparna så farligt ipr. heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går säkert lika bra med båda dina alternativ. Mätta dem med skepparblandning ( 1 del kallpressad linolja, 1 den tjära, 1 del terpentin)flödigt!innan du går till verket. Ett annat tips är omdu kan få tag på lärk. Venedig vilar på sådana.....Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Telestolpar och slipers är det tveklöst bästa alternativet ur hålbarhetssynpunkt. Ur miljö... - ek. Hur stor miljöpåverkan Din stenkista har? Tjaha, är ju inte någon liten insjö Du tänker bygga den i... Blir väl i slutändan Din värdering av antalet x-tra år den håller kontra eventuell miljöpåverkan. Jag personligen skulle köra på stolpar/slipers. lycka till med bygget. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ofta är det som är mest miljöovänligt det som är bäst :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Danne

Tack för era lite variarande seriösa svar. Jag tror det blir eksolpar i botten , alltså det som kommer att ligga under vatten konstant. Vid ytan använder jag telestolpar. Det blir nog bra eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Danne

Tack för era lite variarande seriösa svar. Jag tror det blir eksolpar i botten , alltså det som kommer att ligga under vatten konstant. Vid ytan använder jag telestolpar. Det blir nog bra eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...