Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Lindas1988

Köpt segelbåt i Frankrike på felaktig info

Rekommendera Poster

Hej alla,

Kanske är det någon här som vet hur jag bäst ska gå tillväga utan att bli helt bankrupt.. 

För lite mer än en månad sen så köpte jag en 46fotare stålbåt från -69 i Frankrike(båten är byggd i Holland). Otroligt charmig, fin och mitt hjärta studsade glatt!
Eftersom det är min första egna båt så gick jag via en mäklare som varit med sedan dag ett. Det var en besiktningsman som utförde en besiktning när båten låg i vattnet och sedan när hon var upptagen på land och det var denna som låg till grund i att jag valde att köpa båten. Det var lite att fixa med båten men ingenting som framställdes som allt för allvarligt. Han avslutade besiktningsprotokollet med en rekommendation att ta upp båten på land inom 12månader för att sandblästra ner till metallen för att se mäta med ultraljud men att generellt sett så var hela båten i korrekt skick. 

Redan första dagen ute på havet så började motorn krångla och det slutade med att behöva anropa kusträddningen hjälp vilket inte är helt gratis(920uro). I protokollet stod det att motorn var i bra skick, blivit servad som den ska, gått 2400h samt hade vanligt "general wear and tear". Det stod även i protokollet att dieseltankarna var avstängda pga rengöringsprocess under besiktningen men vilket visade sig senare inte varit sant då vi efter våran andra tur med kusträddningen(där vi var 2m från att driva in i klippor när de kom till undsättning) anlitade några mekaniker för att ta en ordentlig titt på motorn(hade bara bytt filtren och kollat oljan innan då vi litat blint på att tanken skulle va ren o fin) men som då visade sig vara full av rost och smuts i hela botten av tanken som gjorde att dieseln inte längre nådde motorn Fick slänga all diesel och göra ett temporärt tank system med hjälp av en plasttank. Allt som allt har det kostat 36.000kr efter några dagars användning av båten. Förra ägaren hade inte varit ute med båten på 2år pga hans ålder.
Vi tog oss till slut till en hamn som är känd för att göra stora reparationer på båtar och efter en expert med 40års erfarenhet av renovering av stålbåtar tog sig en titt runt om, knackade lite här och där tills vatten började sippra ur från ett flertal ställen så har vi fått en helt annan bild av läget.
Han kollade igenom besiktningsprotokollet och skrattade högt åt det som var skrivet där och sa att ingenting stämmer. Han sa även att det skulle ta ca 2år att få båten klar för de stora haven som vi tänkt ta oss till. 2 år..... och till ett väldigt högt pris som är långt ifrån min budget för att kunna utföra resan som låg i grund för båtköpet.

Nu ligger alltså båten på land hos en marina på den franska rivieran som såklart inte alls är plånboksvänlig och kan inte heller sjösättas igen förrän skrovet är fixat.

Den här båten var det alltså tänkt att göra en världsomsegling med(vilket förra ägaren, mäklaren samt besiktningsmannen visste om) och efter att ha sålt lägenhet, slutat på jobbet och sagt hej då till alla där hemma känner jag mig grundlurad då båten inte ens är sjövärdig och rent av farlig att vara ute på havet med. Har väl haft tur att man kom så långt som man kom och inte slutade med en sjunken båt i dessa vintervindar. Mitt hjärta är nu på en helt annan nivå och i ett flertal bitar.

Det som känns mest rimligt är att försöka häva köpet, lämna tillbaka båten och få tillbaka pengarna för att sedan börja om från ruta ett igen. Men min fråga är - kan man göra det? 

I vårt kontrakt står det att båten säljes i befintligt skick(men skicket som framställts för mig är inte riktig med verkligheten). Båtförsäkringen täcker inte kostnader för advokat. Hemförsäkringen i Sverige(står skriven hos min mamma nu medan jag skulle göra den här resan) täcker inte heller advokatshjälp för båtköp.

Var kan jag vända mig? 

Mottager alla tänkbara tips! 

Loco.jpg

Redigerad av Lindas1988

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte kul när sådant händer. Nu kommer jag att vara lite taskig, men att köpa båt, och framförallt en gammal stålbåt, som du gjort är både naivt,  blåögt och också tigga om problem, vilket du också bevisligen fått.

 

Men vad du bör göra är att kommunicera med mäklaren. Besiktningsmannen, var det en firma eller privatperson.

Finns det någon ansvarsförsäkring, troligtvis inte.

 

Du kanske också ska kolla med konsumentvägledaren där du bor för att få råd hur du ska bete dig.

Köp utomlands är lite knepigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så trist! Tyvärr är det troligen svårt att få rättelse/hjälp, du kan börja med att kontakta Konsument Europa, men du har som du skriver köpt i befintligt skick och de betyder ju just det, befintligt skick. Har du kontaktat Mäklare, förre ägare och besiktningsman? Börja där, möjligheten är mikroskopisk, men vem vet? Det kan ge något./C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minutes ago, Gelis said:

Inte kul när sådant händer. Nu kommer jag att vara lite taskig, men att köpa båt, och framförallt en gammal stålbåt, som du gjort är både naivt,  blåögt och också tigga om problem, vilket du också bevisligen fått.

 

Men vad du bör göra är att kommunicera med mäklaren. Besiktningsmannen, var det en firma eller privatperson.

Finns det någon ansvarsförsäkring, troligtvis inte.

 

Du kanske också ska kolla med konsumentvägledaren där du bor för att få råd hur du ska bete dig.

Köp utomlands är lite knepigare.

Har kollat på många båtar under en längre tid och det var just denna som hade det som jag sökt efter. Men sen att få tillbaka rätt i ansiktet att saker och ting inte är som det ska känns extra tråkigt när det kändes som ett rätt tryggt sätt att använda mäklare och besiktningsman men som nu inte verkar spela någon roll. Förra ägaren var en högt uppsatt militär och båten har blivit servad varje år i den militärhamnen som den legat i. Den genomgick även en hel refit -93.
Så det kanske var naivt och blåögt att tro att de har någon heder i kroppen när de i själva annonsen skriver att den är "redo att segla" men när den i själva verket behöver en helrenovering innan den är redo att segla iväg. 
Har mailat till mäklaren som ännu inte svarat(det var i fredags vi fick redo på allting så det är väldigt färskt). Förra ägaren svarade precis på mitt senaste mail och hänvisade mig till besiktningsmannen och önskade mig en god jul... 
Ansvarsförsäkring finns men enbart om skada skulle ske mot annan båt eller liknande. Har pratat med dom men de kan inte hjälpa. 

Redigerad av Lindas1988

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minutes ago, s841 said:

Så trist! Tyvärr är det troligen svårt att få rättelse/hjälp, du kan börja med att kontakta Konsument Europa, men du har som du skriver köpt i befintligt skick och de betyder ju just det, befintligt skick. Har du kontaktat Mäklare, förre ägare och besiktningsman? Börja där, möjligheten är mikroskopisk, men vem vet? Det kan ge något./C

Verkligen trist.
Har pratat med Konsument Europa men de kunde inte ge specifika råd då köpet är av en privatperson. De sa att köplagen gäller och även om det står i kontraktet att den säljes i befintligt skick så gäller inte alltid detta men det är domstolen som i slutändan beslutar vem som har rätt. Har kontaktat mäklaren men har inte fått svar, förra ägaren svarade att vi ska kontakta besiktningsmannen och vända oss dit med de upptäckter vi gjort som han borde ha upptäckt. 

Jag vill mest bara veta var man kan vända sig till för hjälp om allting annat går åt skogen och om det är värt att gå till domstol...
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag menar är om besiktningsmannen har ansvarsförsäkring. 

Uppenbart är ju att dennes bedömning och verkligheten inte stämmer överens enl. din beskrivning.

Men det finns faktiskt en viss indikation på att det kan vara problem med rost angripen plåt, Besiktningen säger ju att det är att rekommendera att snarast blästra och mäta kvarvarande tjocklek på bottenplåten. Här borde du kanske dragit öronen åt dig lite.

 

Att säljaren slår ifrån sig är helt klart, han (förmodar att det är en han) har ju överlämnat uppdraget till mäklaren, Besiktningsmannen var denne anlitad av mäklaren eller säljaren?

 

Man ska ha klart för sig att en stålbåt från-69 som gått i salta vatten kan vara ganska angripen av rost. Du skriver att den inte varit nyttjad på 2 år har den legat i vattnet under den tiden?

 

Lider med dig, även om du köpt med hjärtat istället för hjärnan, vilket är lätt att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag kan hjälpa dig så mycket i sak men det är stor skillnad (tror jag) om du köpt båten av mäklaren eller av privatpersonen.

Vad hade mäklaren annars för uppgift?

Gissar att det är liknande regler i Frankrike som i Sverige att om man köper av privatperson så får man stå sitt kast men om man köper av näringsidkare (ev mäklaren i ditt fall) så gäller andra regler.

Det bör finnas ett avtal mellan någon part och besiktningsmannen som bör klargöra vad denna har för ansvar. Möjlig ledtråd. Oftast brukar besiktningsmän för båtar friskriva sig från allt ansvar men har denna inte gjort det KAN det finnas en öppning där.

Lider med dig. Båten ser ju så fin ut på bilden!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Lindas1988 säger:

Verkligen trist.
Har pratat med Konsument Europa men de kunde inte ge specifika råd då köpet är av en privatperson. De sa att köplagen gäller och även om det står i kontraktet att den säljes i befintligt skick så gäller inte alltid detta men det är domstolen som i slutändan beslutar vem som har rätt. Har kontaktat mäklaren men har inte fått svar, förra ägaren svarade att vi ska kontakta besiktningsmannen och vända oss dit med de upptäckter vi gjort som han borde ha upptäckt. 

Jag vill mest bara veta var man kan vända sig till för hjälp om allting annat går åt skogen och om det är värt att gå till domstol...
 

Är du medlem i kryssarklubben kan du eventuellt få viss konsultation via dem, tyvärr är det både dyrt och riskabelt att driva tvister i domstol, förlorar man blir det väldigt kostsamt, vinner man gäller det att den förlorande parten kan betala. Får du kontakt med mäklaren kanske en förlikning är möjlig?/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske är värt att fråga runt lite bland juristfirmorna där du är. Ett hotbrev på juridikfranska och fint brevpapper kostar nog 1000 euro men kan vara en väl värd investering. Ett brev för 2000 euro kanske är ännu bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som "vanligt" tyvärr. Mäklare, besiktningsmän, läkare... what ever.

Frågan är.. är det värt tiden å mödan att ta reda på vem "rådgivaren" är, vad denne behärskar och vill i förhållande till att lära sig och göra själv.. jag har genom livet gjort det sistnämnda.. förutom någon operation.. som jag nog haft ganska mkt tid med.

Egentligen borde vi väl gemensamt åka ner och visa att "vi vet var han bor".... om vi får veta vem som ligger bakom "bedrägeriet"... nu har vi ju bara hört en sida.

Jag tror nog åxå att du måste söka hjälp på plats.. så djävla tråkigt. Onödigt stora "lärpengar"

Det tråkiga är att det inte finns nåt bra filtreringssystem för vem det går att lita på eller ej...

Hoppas det löser sig.

Huromhelst om dom kan köpa tillbaka båten så får dom ju en bättre tillbaka än den dom sålde.

Gör dom likadant tillräckligt många gånger så har dom ju snart en ok båt att sälja.

Använd sunt förnuft. Kolla allt å lite till noga själv.. å lita inte, framförallt på dom som tjänar pengar på att du ska lita, på någon till 100.

lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
3 timmar sedan, Gelis säger:

Inte kul när sådant händer. Nu kommer jag att vara lite taskig, men att köpa båt, och framförallt en gammal stålbåt, som du gjort är både naivt,  blåögt och också tigga om problem, vilket du också bevisligen fått.

Rätt så onödig information. Vad är naivt, blåögt och på vilket sätt har köparen tiggt om problem när köparen köpte sin båt?

Jag tycker hon har gjort helt rätt i att vända sig till en mäklare och betalat en besiktningsman inför sitt båtköp. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, AndW säger:

Det kanske är värt att fråga runt lite bland juristfirmorna där du är

Det finns jurister som har mycket franska kontakter. Prata med någon sådan. Jurister brukar vara ganska ärliga om de tror att det kan löna sig.

Vad jag hört så är fransk konsumentlagstiftning ganska tuff.

Kämpa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sååå ledsen för din skull, men kan nog egentligen inte bidra med några råd eller tips utöver vad som tidigare skrivits.

 

Jag skulle - som du redan gjort - börjat med Konsument Europa och därefter lägga lite pengar på en jurist för att få en uppfattning om vilka möjligheter du har att häva köpet eller reducera priset med morsvarande en bedömd reparationskostnad.

 

Om du inte kommer till någon lösning...

Jag har lite svårt att tro att det ska ta två år att få båten i någorlunda skick. Om vi istället antar att det tar ett halvår, vilka möjligheter har du att få ett arbete på plats och själv hjälpa till med renoveringen på ledig tid. Det blir ju också en sorts resa, säkert en erfarenhet du i slutänden kommer att ha glädje av även om det inte känns så just nu.

 

Kämpa på och kom ihåg att även dåliga erfarenheter på sikt är bra erfarenheter.

 

Mackey

 

PS

Jag kan rekommendera whitespotpirates.com där du kan läsa om, och titta på, Nike och hennes äventyr med segelbåten Karl. Den resan startade inte så bra den heller, men kan kanske ändå ge lite inspiration.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan du blandar in franska jurister mm; är det inte läge att göra en besiktning till? Alltså inte av en varvs-kille som också har ett egenintresse av att hitta fel på båten som han kan få betalt för att reparera osv?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såå trist...Ledsen för din skull..

 

Jag skulle tagit in en helt oberoende besiktningsman, precis som peterk säger så har ju den mannen som nu sagt att båten är kaass ett intresse i att göra en renovering på den...Men 2 års reparation?

Det låter orimligt lång tid...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med ovan. Om det går till juridisk kamp så är det ju två besiktningsmäns ord mot varandra och du måste bevisa vem som har fel i varje detalj. Har du ytterligare besiktningsmän som säger samma sak så har du något att gå på.

Citat

knackade lite här och där tills vatten började sippra ur från ett flertal ställen

Menar du att en liten hammare gör hål i skrovet under vattenlinjen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte ens ett dussin extra besiktningsmän kommer att lösa problemet.

Gå till en jurist och fråga om det går att vinna striden och hur mycket kommer det att kosta.

Så långt kostar det ingenting. Sen kan man ev gå vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, bhemac säger:

Inte ens ett dussin extra besiktningsmän kommer att lösa problemet.

Gå till en jurist och fråga om det går att vinna striden och hur mycket kommer det att kosta.

Så långt kostar det ingenting. Sen kan man ev gå vidare.

Håller med men först måste vissa saker klargöras som jag skrev tidigare, åtminstone för oss på MG. Förmodligen är det samma saker en jurist kommer titta på i första skedet (och förmodligen debitera för att utreda).

  • Är köpe-avtalet mellan dig och privatpersonen? (Du skriver att det är ett privatköp men vad står i avtalet?)
  • Om så, vad hade mäklaren för roll?

Vidare

  • Vem gav besiktningsmannen uppdraget att besiktiga båten? Formellt alltså.
  • Finns det något skriftligt avtal och vad står i det avtalet om besiktningsmannens ansvar?

Och

  • De fel som nu varvet påstår sig hitta och de saker du hade problem med, ingick de i besiktningen?

Du skulle också kunna försöka se om det finns någon förening som besiktningsmannen är med i, ev någon form av ackreditering. Men det kan nog komma senare när ovanstående frågor är utredda.

 

Väldigt trist är det i alla fall!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan, bhemac säger:

Inte ens ett dussin extra besiktningsmän kommer att lösa problemet.

Nej, men det skulle kanske ge en bättre bild av vad som faktiskt behöver åtgärdas på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men här står ju ord mot ord...besiktningsmannen säger att båten är ok, sen är det varvspellejönsen som säger att båten är kass och måste repareras i 2 år...Då är ju en tredje oberoende besiktningsman nödvändig innan man går vidare till någon jurist...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, BSven säger:

Nej, men det skulle kanske ge en bättre bild av vad som faktiskt behöver åtgärdas på båten.

Det är sant. Men bortkastat om köpet går tillbaka. En besiktning är inte gratis.

Billigare att låta ett eller flera andra varv ge ett pris på reparationen.

En jurist eller i detta fall, advokat lever inte på att lura folk utan på att hjälpa folk som blivit lurade. 

En bra beskrivning, som ChristerN skriver underlättar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan, Silverfox59 säger:

Rätt så onödig information. Vad är naivt, blåögt och på vilket sätt har köparen tiggt om problem när köparen köpte sin båt?

Jag tycker hon har gjort helt rätt i att vända sig till en mäklare och betalat en besiktningsman inför sitt båtköp. 

 

 

Ja du får gärna tycka att det är onödig info, det är upp till var och en att ha en åsikt.

Sedan kan det ju ordbajsas om vad "tigga om problem" är för något

Men att köpa en äldre stålbåt utomlands, utan att vad jag förstår sett den själv, och lita på mäklare och dennes/ säljarens besiktningsman är faktiskt naivt i mina ögon. Hur många har inte blivit lurade på osedda båtimporter från bla USA.

 

Undersökning själv på plats med hjälp av en oberoende besiktningsman är nog att rekommendera vid en sådan här affär.

 

Men nu står ju TS med problemen och hur köpavtalen ser ut vet ingen utom TS själv.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist så in i..

Min uppfattning är att du har två vägar att gå, den juridiska som jag inte tänkte beröra och den praktiska att få båten i sjövärdigt skick om det nu är möjligt utan stora kostnader.

Maskinproblemet verkar nu endast bero på skitig bränsletank om jag fattat saken rätt?

Skrovet är det värre med men det behöver inte vara helt kört.

Jag har jobbat ideellt med slipdragning av framförallt stålfartyg i 20-100tons klassen ett antal år och sett det mesta.

Har även ultraljudsmätt många stålfartyg kommersiellt.

Ett vanligt rostproblem är rost från insidan vid spant och andra ställen där fukt samlas.

Hål i skroven har oftast berott på galvaniska problem, symtomen är bruna ”bölder” av rost, petar man bort ”bulan” så är ytan under ”silvrig”, tydliga kratrar i metallen syns och det är ofta hål eller bra nära.

Fördelen med galvaniska frätskador är att plåten runt hålet oftast är rätt ok, det kan vara 60-99% ok plåt bara några mm från hålen/kratrarna.

Hålen är ofta bara ett par mm breda och det går tätt ”enkelt” att svetsa igen hålen med mig eller pinne.

Det är säkert mycket jobb men trots allt fullt genomförbart utan extrema kostnader.

Har du någon närbild på rostskadorna och en mer detaljerad beskrivning?

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...