Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Braempa

Tips för hur enklast plasta in sjökort?

Rekommendera Poster

Alltid haft båtsportkort i båten men tröttnade på trasslet med dem och köpte fullstora kort om jag tänkte plasta in med självhäftande plast. Det var dock inte så enkelt som jag trodde... :-(

Väldigt svårt att få på plastfilmen utan att den häftar fast på fel ställe etc. Det första kortet blev skrot. Det andra kortet blev åtminstone användbart men blir lätt bubblor.

 

Någon som har bra knep för hur lyckas bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag (min fru egentligen) har med framgång plastat kartor och sjökort.

Hon har tejpat upp kartan på köksbordet och sedan lagt plasten över försiktigt från ena kanten.

Om det är bäst vet jag inte men våra har blivit rätt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De nyare båtsportkorten är ju gjorda i vattentåligt papper, ungefär som sedelpapper. Det finns inte större sjökoort i samma material?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här arbetsmetodiken är beprövad och har fungerat bra för mig, framförallt på topografiska kartor som är ännu mer skrynkelbenägna.

 

Till att börja med så ska sjökorten vara ovikta. Har du veck på dem så är det omöjligt att få bubbelfritt. De ska vara plana och får inte rulla ihop sig under plastningen , då finns det risk att det knölar till sig.

 

Du ska lägga sjökortet med texten upp på ett stort bord (bordtennisbord är utmärkt) eller på golvet (välstädat så det inte kommer med gruskorn mm). Klipp till plasten så den når utanför sjökortskanten. Lägg plasten ovanpå kortet med skyddsfolien kvar (då vet du att den kommer att komma rätt när den dragits ut över sjökortet). Vik upp och lossa ett par-tre cm av skyddsfolien längs en hel kant (kortsidan) och vik skyddsfolien med en skarp kant (du viker upp hela plasten in över sjökortet när du gör detta så att du kan lägga ner plasten med klistersidan uppåt och vika skyddsfoliekanten så den blir skarp). Lägg ner plasten över sjökortet och fäst plasten på sjökortet Här är det bra om du har en medhjälpare så det går att hålla plasten på ett bra sätt när den ska läggas ner på sjökortet. Du ska lägga ner plasten med början från den invikta skyddsfoliekanten (håll upp den lösa plastkanten i luften så den inte fastnar förrän du bestämmer det). Du får inte börja med att lägga ner den lossade plastkanten för då är det bubbelrisk. Om plasten är smidig så går det t.o.m. att låta den ligga uppvikt av sig själv tills plastsjoket ligger rätt. Tryck fast plastkanten på sjökortet. Sedan vänder du upp hela plastsjoket upponer. Fortfarande fäst men bara i kanten av sjökortet (nu behöver alltså arbetsytan vara dubbelt så lång som sjökortet). Sen bör man vara ett par personer som tar tag i skyddsfolien och drar in över sjökortet så att plasten rullas av från skyddsfolien. (Det är här som grus o damm följer med om det inte är välstädat, plasten blir lite statisk.) När plasten är utlagd över sjökortet så stryker man med handen från mitten och ut mot kanterna för att få bort ev luftbubblor.

 

Sen är det bara att justera kanten på plasten (vik inte in plasten på baksidan, det blir bara klumpigt) och bära iväg till båten...

 

Ber om ursäkt om jag blev lite omständig och övertydlig, men jag vet hur struligt det kan bli om plasten börja skrynkla....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort samma som Lintott, men även upp och ned.

Det är lite olika vad som funkar bäst så det kan vara värt att öva på något billigare än sjökort.

  1. Klipp en så stor bit plast du behöver.
  2. Lägg plasten med skydsspappen uppåt.
  3. Vik bort skyddspappen ett par centimeter längs en sida. Det ska vara ett skarpt veck. Nu kan du passa in sjökortet (nästan) utan att riskera att det fastnar på fel ställe.
  4. Passa in sjökortet och fäst det i den ände där skyddspappen är bortvikt.
  5. Ta tag i den bortvikta skyddspappen (som nu är under sjökortet) och dra loss den försiktigt längs hela bredden och tryck samtidigt fast sjökortet från mitten och utåt sidorna. Här är det bra att vara två, men man kan också tejpa fast plasten i den ände där man börjar så kan man klara det ensam.
  6. När allt är klart så vik in den resterande plasten lite snyggt.

Var försiktig med att sträcka plasten, risk att sjökortet drar ihop sig med tiden då.

 

Ett alternativ är att fråga Arkitektkopia vad det kostar, kanske inte är så farligt dyrt att få sjökort laminerade.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak med självhäftande plast. Man drar av skyddspappret från plasten, aldrig tvärtom. 

Förr fanns det något som hette just kartplast och som var enklare att jobba med.

 

Vänerprofil numera Sjöstadens Varv har sysslat med att plasta sjökort i massor av år, vet inte om de gör det ännu men kan vara värt att kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast är att lämna det till ett proffs och betala för arbetet. 

Förmodligen dyrt - men enklast. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr plastade jag många kartor, både vikta och ovikta. Använda samma metod, som funkade kanonbra. Dvs jag rullade först upp kartan på en papprulle, med trycket vänt utåt. (Sån där rulle man får när man köper vaxduk exempelvis.)

Klippte sedan till en bit plast som var lite större än kartan. Drog av skyddspapperet helt och hållet och la plasten med klibbiga sidan uppåt på ett bord. Passade sedan in kartan på plastens ena sida och rullade ut hela kartan över den plant liggande plasten. Ja, ni fattar nog...

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har du tänkt hantera de fullstora korten när de är inplastade? Blir de inte omöjliga att vika och svåra att få plats med någonstans, både att förvara och ha framme?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan, ankarvakten säger:

Hur har du tänkt hantera de fullstora korten när de är inplastade? Blir de inte omöjliga att vika och svåra att få plats med någonstans, både att förvara och ha framme?

Jo. Asbängliga. Men har plats på en hylla om rullar dem. Å andra sidan använder jag dem ju aldrig. Bara som reserv om plottern skulle pajja...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Braempa säger:

Å andra sidan använder jag dem ju aldrig

Varför då plasta in dem? Lågg dem i täta plaströr istället. Kan då även användas som livflotte ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja säg det. Men köpte ju plasten så kan ju lika gärna fixa klart. Om inte annat för att inte katten skall käka upp dem. Han gillar papper...

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det inte plastfickor till fullstora kort? Mina stora har jag rullade utan plast. Men jag har en herrejösses massa kort av den där gamla sorten i storlek mittemellan båtsportkort och nya sjökort, dessa ligger i plastfickor eller "plastfickspärmar". 

Varför togs den storleken bort? De var ju perfekta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...