Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Braempa

Nåten krympt? Hur fylla ut springorna?

Rekommendera Poster

Har ett limmat teakdäck som är i bra skick, MEN nåten ser ut att ha krympt lite för det är typ en halv millimeter springa på ena sidan av nåten på många ställen. Teaken är ju limmad så ingen risk för läckage in i sandwich etc, men däremot är jag rädd att teaken skall börja släppa om kommer ned fukt och smuts och sedan fryser på vintern. Båten är inte så gammal (2011) så rätt irriterande... Vad göra? Måste jag skära ur all nåt och lägga i ny, eller kan jag bara trycka i ny nåt i springorna och slipa?

 

Sökt på forumet och finns många trådar om nåtning... Ursäkta om jag frågar något om diskuterats innan men jag hittade faktiskt inget om just detta detta.

Redigerad av Braempa
förtydligande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillverkaren av teakdäcket har troligen fuskat genom att inte måla primer innan det lades i fogmassa. Primer behövs för god vidhäftning.

 

Du behöver inte skära upp all nåt men där det släppt så bör du skära upp tillräckligt för att kunna måla med primer innan du nåtar om. Det går bra att med en vass brytbladskniv skära lite snett ner i nåten, pilla bort det lösa, prima teakkanten och lägga i ny nåt. Efter härdning så skärs nåten jämn med vasst stämjärn och slipas. Om du får en grop i nåten (för snålt ilagt nåtmassa) så går det bra att skära ur så att du får en linsformad grop med sneda sidor och sedan fylla på med nåtmassa. Skarven syns inte efteråt.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Lintott säger:

Tillverkaren av teakdäcket har troligen fuskat genom att inte måla primer innan det lades i fogmassa.

Japp, så är det nog.

Jag skulle tro att en fusklagning inte håller speciellt bra, man måste nog karva ut det mesta av nåten och få in primer. Det är en del jobb men inte hopplöst. 

Man gör ett järn av ett snabbståls stål för metallsvarv med exakt rätt bredd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vågar påstå att orsaken inte är att man missat att prima, utan att man inte lagt tejp eller band i botten på nåten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen annan bot än att ta bort och göra om. Spana in Mulitimaster från Flex. Det finns ett tillbehör (en nåtkniv) som tar bort nåten i ett nafs. Slipa sedan lätt i spalten, dammsug, prima, bottna med tejp, och nåta om. 

 

Maskera runt spalten så kan du helt slippa att slipa om däcket (om skadan är isolerad till ett mindre parti).

 

Det finns även nåtmassor som inte kräver bottningstejp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan, Consensus säger:

Det finns även nåtmassor som inte kräver bottningstejp.

Jag la nytt teakdäck för 10 år sedan och nåtade då med Sealine 100 (enligt uppgift den nåtmassa Orustvarven använder). Ingen primer och ingen bottningstjep.

Så här långt inga problem med nåtsläpp.

Vore intressant att höra vilket fabrikat som använts på TS:s båt. Sika...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prata med något företag som lägger teakdäck, de har kunskapen!

 

Multiverktyg är en kanongrej men är det någon som har egen erfarenhet av att rensa notspår?

Vi rensade ett antal meter not, manuellt. Vi vågade inte använda någon maskin, risken är stor att man slinter lite och förorsakar skador. 

Vi fick många tips om maskiner, från överfräs till cirkelsåg. Men ingen hade personlig erfarenhet så vi lyssnade inte på dessa, ibland fantasifulla råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan, Peter_K säger:

Jag vågar påstå att orsaken inte är att man missat att prima, utan att man inte lagt tejp eller band i botten på nåten. 

Tror teaken är vakumlimmad med epoxi på däcket. Så fogarna borde inte röra sig i sidled tänker jag. Behövs bottentape ändå?

 

9 timmar sedan, speljakt säger:

Vore intressant att höra vilket fabrikat som använts på TS:s båt. Sika...?

Ingen aning! Det är en Salona 44 om någon råkar veta vad de gör...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Braempa säger:

Tror teaken är vakumlimmad med epoxi på däcket. Så fogarna borde inte röra sig i sidled tänker jag. Behövs bottentape ändå?

 

Ingen aning! Det är en Salona 44 om någon råkar veta vad de gör...

På förra båten hade jag sittbrunnstofter av plywood där sista lagret var ett tjockt teakfaner som var spårat och fogat som en snygg teakläggning. Efter ett antal år hade teakfaneret blivit så slitet att det "var osnyggt". Faneret frästes bort och sedan limmades teakribbor (polyuretanlim) på den gamla plywooden. Nåten primades med Sikas primer och därefter sprutades Sika svart fogmassa (minns inte numret) i nåten. Ingen bottentape. Det är ca 8 år sedan (+/- något år, minns inte exakt) och fogen sitter mig veterligen fortfarande på plats. (Jag kollade inte så noga senast jag var ombord hos den nye ägaren men han har aldrig nämnt något om problem med tofter/nåt.)

 

Jag vet inte om vidhäftningen är bättre på nutida fogmassa eller om det är underlaget som inte rör sig som det gjorde på gamla trädäck men bottentape verkar inte alltid behövas numera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Braempa säger:

Tror teaken är vakumlimmad med epoxi på däcket. Så fogarna borde inte röra sig i sidled tänker jag. Behövs bottentape ändå?

Om däcket är lagt med epoxi och med vakuum så använder man ofta icke-frästa ribbor, då brukar man inte behöva lägga bottentape. Primar gör man för att få massan att fästa ordentligt mot teaken. För vissa massor behövs in priming. Simson MSR är en proffsprodukt som kräver primer. Teaken rör sig pga fukt, även om den är epoxilimmad.

 

Två saker som jag reagerade på i videon:

Det går inte specielt fort att få bort nåtmassan, troligen därför proffsen använder ett verktyg som på  bilden.

Sen skär man bort överflödig nåt massa. Snyggt och enkelt. Men så gör man inte. Man kletar ut massan med en spackelspade. Sen slipar man.

 

 

teakdäck not rensare.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror som bhemac ovan att det är teaken som rör sig, man är nog inte så noga längre, när man börjat limma, att det är stående ådring.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...