Jump to content
Thursday 29 September 2022
Monticello

Hur hantera Lipo batteri i kylan?

Recommended Posts

Jag har ett 240ah Lipo batteri som jag har i båten som förvaras utomhus. 

Lipo batteriet sitter i ett ganska litet utrymme på ca 1 kvm.

Enligt manual ska inte batteriet förvaras kallare än -20.

Det är möjligt att montera loss batteriet och förvara på annan olatd men det är tungt, 80 kg så det vill jag undvika.

 

Finns det något bra och säkert sätt att värma utrymmet med? Kan det räcka med en värmekabel som drar 10W per meter och jag kör med ex 2 meter? Huvudsaken är att batteriet inte förvaras under -20. Det är ingen fara om det är minus grader men inte för kallt.

 

Någon som vet varför ett Lipo batteri inte ska förvaras under -20?

 

Eller är det bättre att isolera utrymmet? Det är inte -20 grader här i Uppsala speciellt ofta. Med isolering kanske det är möjligt att kapa topparna när det blir riktigt kallt i några dagar.

 

Låt höra om det är någon som har lite tips.

Share this post


Link to post
Share on other sites

80 kg för 240 Ah låter som bly...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det nu är ett blybatteri så tål det ju -20 utan problem så länge det är hyfsat laddat. Ca 12.1 V eller nåt krävs för att hålla fryspunkten under -20.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har en Greenline fullhybrid. Det är ett LiPo 48V. Räknas det som ett blybatteri? Enligt manual ska långtidsförvaring ske i 50% SOC.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha, 240 Ah vid 48 V, ja då hamnar det i rätt viktspann för LiPo.

Då är det ju inte bly, så glöm det jag skrev i förra inlägget

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha, LiPo är lite ovanliga i dessa sammanhang. Man använder de i telefoner mm. Men även till modellflyg mm men där plågar man de hårt och det händer att de fattar eld då.

I modellvärden säger man att de ska långtidsförvaras laddade till 50% men det gör man ju inte i en telefon.

Kontakta tex batteritillverkaren, här kan det bli dyrt att gör fel! 

Hålla rätt temp gör man nog enklast med en liten värmefläkt eller med några meter värmekabel. 2x10W verkar väldigt lite, en gissning är att du behöver minst 100W.

Gamaldags glödlampor är ett enkelt sätt att hålla lite värme.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Några meter värmekabel runt batteriet och sedan 150 mm isolering utanpå det bör funka. 

bhemac kan säkert rekommendera en lämplig templogger från ebay som kan fjärravläsas så att du kan kontrollera temperaturen.

 

Finns det risk att botten på batterierna kyls genom skrovet?

Om det är så blir det nog nödvändigt att åtminstone ha en plan för hur batterierna skakunna plockas ur om det blir kallt.

 

En Greenline-båt bör ju ha en manual som som tydligt beskriver hur batterier ska tas omhand vintertid kan man tycka.

 

Ta kontakt med generalagenten i Sverige eller firman du köpt båten av. De måste ju ha tänkt på detta.

 

Mackey

 

PS

Kul att träffa på någon som har en Greenline. Vilken modell är det? Hur bra fungerar eldrift i verkligheten? Är det något du saknar, typ att kunna dra iväg i 30 knop någon gång ibland.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Härligt nu börjar det komma lite förslag, tack. Manualen säger förvaring i max 20 minus och ca 50% SOC. Batteriet är gjort för att kunna monteras loss med bärhandtag men det är tungt. Tänkte slippa ta loss batteriet. Det kommer kyla under batteriet men jag kan isolera under. Vi har haft max 7 minus här och tänker att det inte är så ofta det blir rejält kallt. Enstaka dagar borde värmekabel hjälpa till att hålla utrymmet under -20 minus. Värmekabel känns säkrare än värmefläkt. En logg skulle vara perfekt.

 

Det är en Greenline 33 Hybrid. Tycker det är fantastiskt att segla med el. Kommer ca 20 nm i 4 kn fart. Skiner solen så kommer vi längre så allt beror på väder och vind. Vi kör alltid med elmotor när vi lägger ut och när vi lägger till. Men det är fler saker som vi gillar. Inverter som omvandlar till 220v. Vi har vanliga 220v uttag i båten, kyl-frys 270L samt elspis som går på 220v. Skönt att slippa 12V. I naturhamn klarar vi all förbrukning med hjälp av solpaneler på 1300W. Brukar ligga på 85% SOC på morgonen när värmare har gått under kväll och natt.

 

Det är klart att det skulle vara bra om man kunde fräsa iväg i 30 knop men vi har valt detta och därmed valt bort 30 knop. Med diesel motorn går hon som snabbast i 14 knop. Då fungerar elmotorn som en generator och laddar med 5kw. Generatorn på motorn laddar 12v systemet som går till pumpar och belysning.

 

Tidigare båt med V8 som gick i 34 knop puttrade vi oftast runt med för att njuta av livet på sjön

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med en så enorm solpanelsyta borde det vara enkelt att fixa nån värmehållningslösning enbart med el från panelerna, tycker jag.

Fin båt!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan, raol säger:

Med en så enorm solpanelsyta borde det vara enkelt att fixa nån värmehållningslösning enbart med el från panelerna, tycker jag.

Knappt, 1300W solpanel kan i snitt ge 5,2kWh på sommaren, nu, kanske en tiondel.

--

DENNA logg har jag beställt, verkar väldigt vettigt.

 

Värme eller frostskyddskabel och lite isolering så kommer det att klara sig. Blir det -40°C får du väl sitta i båten och elda värmeljus ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog borde man kunna få ut 20-30 W till en värmeslinga ur en så gigantisk panel. Batteribanken kan ju också bidra lite under nätterna. Antal timmar med temp under -20 kan inte vara många under en vinter i Uppsala.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minuter sedan, raol säger:

Nog borde man kunna få ut 20-30 W till en värmeslinga ur en så gigantisk panel.

Jo men jag skulle nog börja med värmekabeln, sen kan man experimentera 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men herre gud! En sådan båt utan tex larm från yatchafe med larmfunktioner såsom TEMPERATUR, vattenläcka, laddning osv. Ingick inte någon form av ett larm från tillverkaren som kan ses via en app? Nu talar jag bara av erfarenhet från mitt larm, finns flera modeller och namn, har för mig att mitt gick på ca 2000kr och kostar 500kr/år med gps tracker i realtid och alla funktioner (GSM trafik). Sen tillkommer såklart olika sensorer med olika funktioner. Mitt tips iallafall. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Värmekabel, isolering och övervakning låter som en fungerande lösning. Raol, det är ganska troligt att vi inte får -20 här. Lite koll via SMHI och att jag har väldigt nära att titta till henne gör det hyffsat smidigt om rejäl kyla är i antågande

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det skulle vara intressant att veta hur mycket 20W påverkar rumstemperatur om ytan är 1 kvm. Jag kan mäta innan jag sätter dit värmekabeln och jämföra temperaturen när den är på plats. Oavsett antalet grader bör skillnaden i grader vara densamma eller hur?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Isolering utanpå också, annars försvinner det mesta av värmen snabbt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

I en bostad är det vanligt att den installerade effekten är 40-70 W/m2, så utan isolering kommer du inte så långt med 20 W i ditt batteriutrymme.

 

Du kan absolut pröva hur mycket temperaturen stiger med 20 W värmekabel. Jag gissar på 1-2 C om du inte isolerar.

  • Mät i utrymmet.
  • Mät utanför utrymmet (bör bli lika).
  • Sätt igång värmekabeln.
  • Vänta ett dygn.
  • Mät i utrymmet.
  • Mät utanför utrymmer (bör bli olika).

Tänk på att solstrålning och temperaturväxlingar kan påverka resultatet. Bäst om det är mulet och jämn temperatur.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och om du får säg 5 grader tempskillnad för en viss effekt, så får du ungefär det dubbla om du dubblar effekten (om utrymmet är tillslutet så inte konvektionseffekter blir för starka). Och det blir samma tempskillnad vid olika yttertemp, så om det är 5 grader skillnad vid 0 grader ute så blir det ungefär fem grader skillnad vid -20 också.

 

Tillägg: en observation är att såna där ”värmerör” som säljs i båtaffärerna har ofta ganska liten effekt, även ca 40 w. 

Edited by AndW

Share this post


Link to post
Share on other sites

En väldigt enkel lösning är en 200W frostvakt med +5°C termostat.

 

Frostvakt.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enkelt och finns på hyllan, men...

Kan bli miljöovänligt och dyrt i ett oisolerat utrymme. Många kWh el till glädje för kråkorna blir det på en vinter.

 

Vi vet inte riktigt hur utrymmet ser ut, men om det går att isolera tillfälligt med stenullsskivor eller stenullsmattor funkar det ju jättebra med en frostvakt. 

 

Hela utrymmet behöver inte bli isolerat så är det svårt att komma åt på något ställe så gör inte det så mycket. 

 

Mackey 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eftersom TS har enkel tillgång till båten kan det ju vara en lösning att helt enkelt hålla koll på väderprognoser och slå på värmaren när det väntas temp under säg 10-12 minusgrader, så det finns lite marginal. När det blir mildväder slår TS av värmaren tills det är dags igen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan, Mackey säger:

Kan bli miljöovänligt och dyrt i ett oisolerat utrymme.

Motorrum är ofta ganska isolerade (om man nu inte klätt med sådant där metall-trams ;) )

Jag håller lätt mitt motorrum varmt även om det är några minus, att hålla över -20 borde inte vara något problem om det inte blir atomvinter.

 

Jag tänker mig flytta in frostkänsligt i mototrummet för att kunna hålla det frostfritt tills man är säker på att allt är frostskyddat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bhemac, funderat på en sån frostvakt men utrymmet är ganska litet vilket innebär problem med säkerhetsavståndet med den typen. Värmekabel har fördelen att det inte finns ett säkerhetsavstånd. 

 

Jag kan hålla koll på väderleken och enkelt åka till båten och sätta på värmaren när det blir kallt. Därmed eldar jag inte för kråkorna. Kanske ska ta en värmekabel på 4m och därmed får jag 40w effekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

AndW den där ser kanonbra ut och verkar uppfylla mitt behov. Ska kolla upp den.

 

Tack alla för hjälpen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

:)

 

Det finns lite olika effekter på samma sida. Finns nog hos andra återförsäljare också.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan, Monticello säger:

Bhemac, funderat på en sån frostvakt men utrymmet är ganska litet vilket innebär problem med säkerhetsavståndet med den typen. Värmekabel har fördelen att det inte finns ett säkerhetsavstånd. 

Sant. Men är man lite försiktig så ska det inte vara något problem. Säkerhetsföreskrifter är alltid korrekta men försäkringsbolagen brukar inte kräva att man ska följa dem slaviskt, bara vara allmänt aktsam. Frostvakter sitter i många båtar.

På min hammare står det att jag ska skyddsglasögon, hörselsydd, handsakr och hjälm. Samt att jag bara ska ska använda den för att slå i spik med.

Värmeröret är en bra grej.

 

För att hålla mitt motorrum frostfritt tänkte jag att motorvärmaren ska få sköta det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...