Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
tobbo166

Köpråd backventil

Rekommendera Poster

Hej!

 

Ska montera en till länspump, med nivåvakt, saknar nivåvakt på den som sitter i kölsvinet idag. Så intill befintlig blir det en ny, Biltemas med inbyggd nivåvakt:

http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Lanspump/Lanspump-med-inbyggd-nivavakt-2000024259/

3/4" borde duga? Har ju en till, ifall det blir plötslig översvämning.

 

För att slippa fler genomföringar i skrovet, tänkte jag koppla till annan genomföring, så behöver backventiler, en till länspumpens slang, och en på den slangen jag skarvar till, så vattnet rinner ut, inte in i andra länspumpen eller annanstans (hur jag nu kopplar).

 

Vad ska man köpa för backventil? Bra om det håller länge, för marint bruk, inte kärvar ihop. Brons?

Var köper ni era slangar, duger Bauhaus/Biltema eller ska man ha mer värsting grejor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag monterade två automatiska länspumpar på en ledning - vilket man från länspumpstillverkaren inte rekommenderade. 

Köpte tre backventiler liknande denna. https://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/rordelar/backventiler/backventil-25-32-38-mm

En höll tätt i backriktningen. Skruvade isär dom två som inte höll tätt. Det fanns en liten plastrest från gjutningen. Skrapade bort den med kniven och skruvade i hop backventilerna igen. Sen höll de tät.

Jag brukar använda glasfiberarmerade slangar i hög utsträckning.

 https://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/slangar/armerad-pvc-slang/arm-plastslang-16mm

 

Det finns ju andra typer av slangar för olika ändamål.

Var man köper dem spelar nog inte så stor roll. Bruka köpa mina hos den lokala butiken Nordens Skeppshandel på Smögen. Det blir så dyrt att åka 12 mil för att köpa en meter slang hos tex BILTEMA

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag "tvingades" ha en backventil eftersom utloppet kom under vattenytan när jag gick för motor. Den höll sällan tätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enig med bhemacs underförstådda budskap.

 

Att skapa mångfaldigt högre säkerhet men sedan förlita sig på en fesen backventil känns dumt. Är det synnerligen knepigt att få till en extra genomföring eller finns det någon annan (vettig?) anledning till ditt önskemål?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På Friday, December 15, 2017 på 15:15, Thallatha säger:

Jag har köpt två sådana, ingen fungerade.

Efter "reparation" fungerar de bra.

Egentligen borde man ju lämna tillbaks saker som inte funkar, men när man "sitter i sjön" och vill fixa det som ska fixas har man inte alltid lust att skjuta på fixandet. Nackdelen är att kassa produkter fortsätter att säljas.

 

Mackey

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att nu låta som George_Ohm, sätt in membran/diafragmapump då kan utloppet sitta en meter över vattenytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en backventil i plast från Erlandsson för att hindra återrinning till kölsvinet från slangen till den manuella länspumpen. Har fungerat perfekt i rätt många år. Utloppet högt över vattenytan. Skulle aldrig lita på en backventil för att hålla båten flytande med utlopp under vattenlinjen. Lite skräp i backventilen så kommer havet in.

Förra båten hade utlopp till sittbrunnen fvb till självlänsen, ingen dum idé. Men när hustruns chef på besök, iklädd vit kostym, undrade "vad händer när man drar i den här knappen?" blev duschad av kölsvinet. Skojigt minne som lever kvar länge.

Redigerad av trewq
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, trewq säger:

hindra återrinning till kölsvinet från slangen till den manuella länspumpen.

Den manuella pumpen har två backventiler. Den elektriska har ingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ”The Voyager’s Handbook”, skriver Beth Leonard att de reducerade antalet genomföringar för intag av vatten till endast en. En stor med rensgaller.

 

Att ha fler vill vi inte.

 

Har idag 10 st under vattenlinjen. Skulle kunna gå att reducera med 4 färre mha T-kopplingar mm.

 

Byter f.n. de flesta av dessa. Hinner inte plasta igen så reducerar ej, byter de flesta till brons, idag mässing.

 

Så tänker inte göra fler hål i båten :)

 

Snarare, på sikt, reducera antalet.

 

Har ingen automatisk länspump, dvs ej med nivåvakt. Det vill man ju ha. Den nuvarande elektriska är kopplad så att man kan pumpa manuellt i sittbrunnen, då pumpas vattnet genom den elektriska. Funkar.

 

Norlin 37.

 

Era råd är alltså att köpa Erlandsons backventiler, ej Hjertmans?

 

Nuvarande verkar gå ut ovan vattenlinjen, om det är enda utloppet jag har ovan vattenlinjen så har jag nog inget val annat än att köra på samma utlopp.

 

Vill inte endast uppnå att få nivåvakt/automatik, utan även rendundans, om den ena pajar.

Redigerad av tobbo166

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-12-15 på 18:24, bhemac säger:

Jag "tvingades" ha en backventil eftersom utloppet kom under vattenytan när jag gick för motor. Den höll sällan tätt.

 

Jag har utloppet för de automatiska länspumparna monterade högt över vattenlinjen.Den ena genomföringen på bilden är avgaserna från värmaren och den andra 'är utloppet från de två automatiska länspumparna, som pumpar på samma ledning och där backventiler hindrar att vattnet från den ena pumpen pummas genom den andra och runt i båten.

 

5a38b37cdd170_Avgas-ochlnspumpsgenomfringar.thumb.jpg.7cba1784dce9dd0aa8460b60c905a999.jpg
 

Bägge utloppen sitter nära centrumlinjen på båten, för att garantera att de inte ens kommer i närheten av vattnet när jag seglar.

En nackdel är att det blir en skitrand under utloppet. Men - som det gamla talesättet säger - "det är bättre med lite skit i hörnen, än ett rent helvete"

Hade en otrevlig incidens med den förra båten. Hade monterat en automatisk länspump lär båten skulle ligga utan tillsyn en längre period. Som utlopp använde jag den bottengenomföringen som var avsedd för evakuering av gasolbrunnen - hade inte gasol i båten. Genomföringen satt strax över vattenlinjen.

Vid motorgång med den välväxte skepparen i sittbrunnen kom bottengenomföringen under vattenytan och vatten strömmade in och höll på att fylla båten. Trotts att pumpen pumpade för fullt kunde den inte stoppa det inrinnande vattnet:

Efter det monterar jag alltid utloppet för automatiska länspumpar högt över vattenlinjen.

Backventiler är inget jag litar på.

Utloppet för de handlänspump som finns i båten, har utloppet under vattenlinjen, men där har jag en avstängningskran som jag får öppna om jag skall pumpa med den pumpen.

Däremot har jag inte någon noja för att ha flera bottengenomföringar under vattenlinjen - de som är nödvändiga.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Steg 1 är:

Är det viktigt att det fungerar, köp verkligen inte från Biltema! Köp ett etablerat fabrikat, oavsett vem som är återförsäljare.

 

Steg 2 är:

Planera hur du löser vinterkonserveringen, tex genom en T-koppling där det går att tömma på lägsta punkten och ev fylla på frostskydd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska koppa in en 

4 timmar sedan, tobbo166 säger:

Era råd är alltså att köpa Erlandsons backventiler, ej Hjertmans?

 

Nuvarande verkar gå ut ovan vattenlinjen, om det är enda utloppet jag har ovan vattenlinjen så har jag nog inget val annat än att köra på samma utlopp.

Hjertmans och Erlandsons har samma utbud av backventiler, antingen en i plast med en gummiläpp som tätar (i alla fall när man lagat den) eller en i mässing med en fjäderbelastad kona som tätar.

Även Biltema har mässingsvarianten med kona och den verkar inte ett dugg sämre än någon annan tycker jag.

 

Plast eller mässing?

Fjäderbelastad kona eller gummiläpp?

 

Plast eller mässing har ingen betydelse tycker jag.

Det viktiga är att öppningen genom ventilen är ungefär lika stor som slangdiametern så att du slipper onödigt tryckfall.

 

Fjäderbelastad kona

Den ger ett större motstånd mot att öppna ventilen i strömningsriktningen jämfört med gummiläppen och det kan vara negativt eftersom du tappar pumpkapacitet.

 

5a38e93fa9568_Backventilmssing.jpg.53fe48f01c2c50b57eba057b8f84eeb2.jpg

 

Gummiläpp

Det förefaller vara så att de ventiler som finns på Hjertmans och Erlandsons har ett rätt klent genomlopp, vilket ger onödigt stort motstånd. 

En annan nackdel är att man måste laga den innan man börjar använda den...

 

5a38e940407ca_BackventilPlast.jpg.b84cc1e7e8138fb3f6d065dfc86a2596.jpg

 

En annan backventil som finns på Watski verkar bättre/grövre, men sidan ligger nere just nu. Jag tror att även denna har gummiläpp vilket som sagt ger lägre öppningsmotstånd.

5a38e940c78c8_BackventilWatski.jpg.963e66a6f415d83bb540170cd6062961.jpg

 

Personligen skulle jag nog kolla upp den backventil som finns på Watski, verkar bra tycker jag.

 

Ett enkelt test är att blåsa genom ventilen för att känna vilken som ger minst motstånd.

 

Om du väljer ett utlopp ovan vattenlinjen så gör det ju inte så mycket om backventilerna läcker något lite i backriktningen. Det enda som händer är att en liten del av vattnet går tillbaks till kölsvinet.

 

Tillägg: Hittade en i plast med kona på Watski också. Den beskrivs som att den har lågt öppningstryck och passar till länspumpar.

5a38f00c2c6ab_Backventilplastmedkona.jpg.da5d4a2beb400ad65b6a0d6039f850bc.jpg

 

Denna skulle jag också kolla lite extra på.

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det räcker med några hårstrån för att backventilen ska läcka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan, bhemac säger:

Det räcker med några hårstrån för att backventilen ska läcka.

Alla båtägare är ju inte flintskalliga så någorlunda okej måste ju ändå backventiler funka. 

 

Håller trots allt med, backventiler är väldigt känsliga för minsta lilla skräp, så alternativet att förlita sig på en backventil om utloppet från pumpen ligger under vattenlinjen är helt orealistiskt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 12/19/2017 på 08:19, Consensus säger:

Steg 1 är:

Är det viktigt att det fungerar, köp verkligen inte från Biltema! Köp ett etablerat fabrikat, oavsett vem som är återförsäljare.

 

Nja, är det viktigt att det fungerar spelar det (numera) ingen roll varifrån man köper. Ett etablerat fabrikat och högt pris är tyvärr ingen som helst garanti för funktion.

 

Och det största problemet med Biltemas prylar är nog inte sällan att det just står "Biltema" på dem...

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok provar Watski och på samma utlopp som den andra länspumpen. Men funkar alltså denna länspump ihop med denna lösning?:
http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Lanspump/Lanspump-med-inbyggd-nivavakt-2000024259/


Ingen värsting, men detta är ju hängslen och livrem, har andra länspumpar med.

Måste följa ARC kraven:

Bilge pumps
One manual bilge pump securely fitted, operable from
on deck with companionways and hatches shut. (It is
recommended that a second manual bilge pump, operable
from below decks, is also fitted). All removable bilge
pump handles shall be retained by a lanyard, to prevent
accidental loss.

 

Verkar inte krävas, men känns ju tryggt ändå att ha automatik.

 

Har monterat en nivåvakt en bit upp i kölsvinet till NO kretsen på Geosafe också. Mer nytta av under seglats kanske. Är man 5 mil från båten och denna krets larmar (man ser vad som larmar i SMS:et, NO, NC, ström bruten, båten rör sig osv) så hinner man väl ändå inte rädda henne. Om det inte är färskvattnet som runnit ut...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, tobbo166 säger:

Eller så tar jag denna:

https://www.watski.se/Whale-lanspump-med-inbyggd-nivavakt-115JJ

 

och monterar endast en backventil på befintlig länspump?

 

båda till samma utlopp ovan vattenlinjen.

Den är ju inte manuel, den är ju elektrisk!

 

Om du ska följa ARC-kraven ska du - som jag förstår det - ha en hand- eller fotpump som kan användas från däck och gärna en till manuell pump som kan användas iruffen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, tobbo166 säger:

Eller så tar jag denna:

Satsa på en sådan här, det kommer du aldrig att ångra. När jag skulle resa bort lite längre så satte jag in en automatisk Biltema Pump. Den är faktisk ganska välgjord och fungerar bra. Men, som alla "billiga" centrifugalpumpar så vet jag att den inte kommer att hålla på sikt, oavsett pris eller fabrikat. Nu sitter den lite högre upp och ska i princip aldrig behöva gå, något som i princip kommer att skänka den evigt liv. Diafragmapumpen har redan evigt liv.

 

 

Diafragmapump.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, tobbo166 säger:

Om jag tar den så måste jag komplettera med nivåvakt och backventil?

Den har två backventiler inbyggda så det behövs ingen extra.

Nivåvakt behövs.

Jag brukar köra en "float switch" från eBay + ett vanligt bilrelä. Denna lösning håller, inte minst pga relät.

Obs, flottörswitchen är brytande eller slutande beroende. Man kan byta funktion genom att lossa flottören och vända den upp-och-ner.

flottör.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...