Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
forgus31

Bästa batteriövervakningen för lithiumcellerna?

Rekommendera Poster

Det är dyrt att lämna lithiumbatteriet vind för våg. Jag har lekt en del med Liionceller och LiFePo4celler och sett hur en fulladdad cell drar iväg i spänning vid laddning. Tittar man på voltmetern tror man inte sina ögon. Det går på några sekunder att få överspänning på en full cell som laddas. 

 

Med BMS:en har man koll på cellernas spänning och drar ur lite energi via ett motstånd från de fullaste eller på nåt sätt utjämnar spänningen för att förlänga livet på batteriet. En cell med för hög eller låg spänning riskerar att bli skrot. Särskilt snabbt kan det gå vid hög laddnings eller urladdningsström. För hög laddspänning bidrar också till att få  överspänning på enstaka lithiumceller. 

 

BMS är ett generellt begrepp innefattande balansering av cellspänning och laddnings/urladdnings-stopp. Vad använder man för att förhindra att batteriet blir skrot.

 

Det jag letar efter nu är över/underspänningsrelä. Helst en med extren kontaktor eller relä. det kan bli stora strömmar så gärna ett ordentligt "klonk" i skrovet.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, forgus31 säger:

Helst en med extren kontaktor eller relä. det kan bli stora strömmar så gärna ett ordentligt "klonk" i skrovet.

Det relät kommer att behöva en del ström i tomgång!

Det rätta borde vara en över/underspänningsövervakare per cell samt en centralenhet. Generatorns laddning genom att stänga av fältlindningen. Solregulatorn kan gå att på verka direkt. Alternativ ett relä som drar och kopplar bort solcellerna. Spänningsmatas från solcellerna.

 

Lasten kopplar solregulatorn bort om systemspänningen blir för hög. Funktionen bör gå att trigga externt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cellbalansering är absolut att rekommendera. Laddning med en motors generator på 14.4 volt lär inte skapa alltför hög laddspänning. Vad gäller underspänningsskydd kan man ha en Battery Brain (finns med programmerbar lägsta spänning och tål1000A, det finns även modeller för 2000 A). De drar bara något tiotal mA för deras kontaktor hålls sluten av en magnet, som tvingas att släppa vid behov via en lindning som får strömpuls från en kapacitans. Kan dessutom fjärrmanövreras via fjärrkontroll.

 

Solcells-laddreläer skall väljas så att deras högsta laddspänning aldrig kan överstiga  t.ex. 14.4 V (läs på vad de aktuella cellerna bör ha). Regulatorn bör ha inställbara spänningar.

 

LiFePo4-batterier får längsta livslängden om de INTE är fulladdade. (Det är så även för de besläktade Litiumjonbatterierna som finns i laptops och telefoner mm., och som levereras halvladdade, och där man instrueras att börja med att ladda dem.) Så man bör inte ladda ständigt, solcellerna bör stängas av efter någon tid om båten inte används. (jämför med en laptop som t.ex. meddelar "97% laddad, laddar ej", eller en telefon som lär sig när man börjar använda den på morgonen och laddar inte fult förrän just innan). Inför vinterförvaringen bör  batterierna vara c:a 50% laddade, då åldras de minst.

 

En landströmsladdare för LiFePo4 skall ladda med konstant spänning tills batteriet är så fullt det lämpligen skall bli sen skall den stänga av sig helt. Detta skapar ett dilemma om man bor i båten med landström eller har kylskåp etc. En bra lösning är att ha en omkopplare så att elcentralen kan väljas om den skall ta ström från batteribanken eller från ett spänningsaggregat matat av landström.

 

Det är inte lämpligt att ha ett separat startbatteri av blytyp  med ett laddfördelningsrelä på det vanliga sättet. En lösning är att låta motorgeneratorn ladda liFePo4-banken, och sedan sätta en kraftig Schottkydiod  mellan LiFePo4+ och startbatteri+. Då kommer startbatteriet att vara isolerat vid förbrukning, och får en 0.2-0.3 volt lägre laddspänning vilket är OK.
Men egentligen kan man helt skippa separat startbatteri och i stället ha med ett oanslutet sådant om mot all sannolikhet LiFePo4 - systemet skulle lägga av.

 

Redigerad av Seawolf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min idé att låta blybatterierna vara kvar i båten och stärka upp laddmottagligheten skulle kunna göra att lithiumbatterierna kunde sitta anslutna på bästa sätt för dem. T.ex laddas när generatorn  ger mer än 13,5 V. Lithiumbatterierna kan sedan ladda blyet.De gamla blybatterierna funkar fortfarande bra och sitter bra där de sitter men laddas väldigt sakta från generatorn. Biltemareläet kan ladda blyet så länge lithiumet är över 13,5V eller liknande lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst skulle det kunna funka men är det värt besväret?

Jag behåller nog bly till start och ankarspel men huvudförbrukningen tas från LiFePO4.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte det finns en självklar lösning för installation av enbart lithiumbatterier i båten och vill gärna ha möjlighet att prova mig fram. Bra då att behålla blyet tills vidare. T.ex har jag lithiumjonceller av den typ vår elbil Citroen Czero har och som reserv och som kan vara till nytta som "laddningsförstärkare" och energireserv i båten. Tänker mig en strömbrytare som innebär laddning från Lithiumbatterier till blybank. Både lifepo4  och lithiumjon fungerar även om laddning från generatorn blir för lågspänd då det behövs drygt 16V för de fyra liioncellerna, toppning kan lämpligen göras av solcellerna eller spänningshöjare. Cittran har 16 kWh med 88 st såna 50Ah celler . Packade i moduler om fyra eller 8  med cellbalansering i varje modul. Behändigt format att smyga in i båten på tomma ställen. Men givetvis kan man helt gå över direkt till ett renodlat system med Lithium. Att behålla ett blybatteri för start och fördela laddströmmen som vanligt därifrån bör ju fungera. Ett avbrott av laddning till t.ex 4cellers liFePo4 bör ju stabiliseras av blybatteriet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...