Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ubbe62a

Jeanneau 36

Rekommendera Poster

Hej på er

Jag är intresserad av en Prestige 36, köper troligen från Tyskland, nån som har input/erfarenhet av denna båt, har kollat de olika motoralternativen och har fastnat för 285*2, inte utan att det vore sköj med 370 hk, men den blir så dyr i försäkring

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ubbe, båten är definitivt ett havsomt rough seas. Detta återspeglas också i bränsleförbrukningen, en snabb resa på ca 21 knop till ca 70-80 liter per timme, men du får en mjuk tur hög sjö. Max hastighet ca +27 knop och förbrukning av cirka 116 liter per timme. VP KAD / KAMD 44 eller 300 är en stark och bra motor om du följer hela underhållsprogrammet. Dessa maskiner har de första? VP 4 ventilerna per cylinder och systemet behöver justeras varje 200 timme för att fungera optimalt. I dagens maskiner är en något annorlunda driftsprincip och längre inställningsintervaller.

 

Lycka till att hitta dig en ny båt!

 

NBs

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en prestige 36. Har haft den i 4 säsonger nu och har fungerat utmärkt. Vi är supernöjda med båten. 

Det vi gillar mest är bredden på den med väldigt breda skarndäck och trappa till fly. Passar bra då vi har barn.

 

// Jari 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er

Tack för svaren

Ja som ni skriver, så är vi ute efter enkel  påstigning, (vi har hundar) så de breda scarndäcken är en stor fördel, sen är det ju som så att det är en stor båt, den behöver sin "mat" servicen visste jag inte så tack för den infon, menar ni att det är ventilerna som behöver justeras ??

Så än en gång, tack för svaren och ha nu en härlig jul på er

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, ubbe62a säger:

Hej på er

Tack för svaren

Ja som ni skriver, så är vi ute efter enkel  påstigning, (vi har hundar) så de breda scarndäcken är en stor fördel, sen är det ju som så att det är en stor båt, den behöver sin "mat" servicen visste jag inte så tack för den infon, menar ni att det är ventilerna som behöver justeras ??

Så än en gång, tack för svaren och ha nu en härlig jul på er

Ja det menas justering av ventiler var 200 e timme. Men dessa motorer är bra riktigt bra, årligen byte olja kolla över luftfilter kompressorolja bränslefilter sen äre bar å åk.:rolleyes:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak att tänka på är kanske att den större badbryggan inte kom förrän från år 2005 eller något liknande. Det var något vi saknade efter ett par år när lilla ribben skulle med. För vår del blev det att bygga en förlängning i samma stil som originalet, går ju så klart men en hel del jobb.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en prestige 36 tidigare under 3 säsonger. Sålde den i våras. Vi var väldigt nöjda med den. Båten var från 2008 och hade som Jari skriver den stora badbryggan. Den kan jag varmt rekommendera. Vi hade 2 x VP D4 300. Gick riktigt bra. Marschfart runt 22-24 knop och en max på 30. 

I 7 knop runt 1,2 liter per sjömil. 

Den gick väldigt tryggt och stabilt i sjön. 

Hör av dig vid fler funderingar. Vi köpte våran i England 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 hk till Härligt med alla svar TACK, en undran bara, gör det nån större skillnad att gå från 285 till 300 hk, som Ryds20DCI skriver, tänker på fart 20 resp. 22-24 knop, bränsleförbrukningen ?? och sen mina vänner, ha nu en riktigt trevlig jul, (Det har vänt nu )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-12-17 på 20:11, Ryds20DCI säger:

Vi hade en prestige 36 tidigare under 3 säsonger. Sålde den i våras. Vi var väldigt nöjda med den. Båten var från 2008 och hade som Jari skriver den stora badbryggan. Den kan jag varmt rekommendera. Vi hade 2 x VP D4 300. Gick riktigt bra. Marschfart runt 22-24 knop och en max på 30. 

I 7 knop runt 1,2 liter per sjömil. 

Den gick väldigt tryggt och stabilt i sjön. 

Hör av dig vid fler funderingar. Vi köpte våran i England 

Hej, jag tycker jag märker skillnad på priserna mellan Tyskland och England, Tyskland har lägre priser, en annan fråga, hur gjorde du med transporten  (jag gissar att du inte körde hem båten) ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, ubbe62a säger:

 hk till Härligt med alla svar TACK, en undran bara, gör det nån större skillnad att gå från 285 till 300 hk, som Ryds20DCI skriver, tänker på fart 20 resp. 22-24 knop, bränsleförbrukningen ?? och sen mina vänner, ha nu en riktigt trevlig jul, (Det har vänt nu )

Jag tror inte man märker någon större skillnad orkesmässigt mellan 285 eller 300hk. Men en D4 är säkerligen något snällare på bränsle då det är en modernare motor.

20 knop är lite för lite tycker jag för att komma upp ur sjön ordentligt, behövs allt upp mot 22-23. Vi har monterat zipwake i vinter så blir intressant att se om farten kan sänkas o båten fortfarande ligger bra i sjön.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎17‎.‎12‎.‎2017 på 15:04, kossor säger:

Ja det menas justering av ventiler var 200 e timme. Men dessa motorer är bra riktigt bra, årligen byte olja kolla över luftfilter kompressorolja bränslefilter sen äre bar å åk.:rolleyes:

hi,

I doubt the KAD300 is too small a Prestige 36 if you are looking for 22-25 kn of travel speed as it is too much a load engine. See test pdf Prestige 36 2xVP D6 310hp with these engines max speed 28kn and maximum travel speed 25 kn -200rmp max rmp volvo recommendation and this one still has load marine diesel!

 

I looked at the test and the fuel consuptions at 22 kn / 80 liters per hour.

 

http://www.lofdahls.se/files/Prestige36-D6-310.pdf

 

 

VP D6 310hp fuel consumption propeler curve

http://www.sra-moteur.com/uploads/catalogue/produits/documentations/d6-310-d6-310.pdf

 

Of these two you see the facts and you can actually make management decisions...

 

NBs

Redigerad av NBs
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi tog båten från England till norra Tyskland (Flensburg) på lastbil. Därifrån tog vi den på vattnet upp till sverige(Båstad) ca 220 sjömil. Vet inte var du bor men att ta båten på havet är helt underbart. Priserna var högre i England även då vill jag minnas, detta var 2014. Men vi förhandlade med transporten till Tyskland i priset. Båten vi köpte i våras köptes direkt från Tyskland. Prismässigt var de klart billigare där. 

Jag rekommenderar dig att gärna titta på lite större maskiner. D4 300 som vi hade fungerade kanon och kändes väldigt starka oavsett last i båten. Som Jari säger behöver man närma sig 22-24 knop för att båten ska komma upp ur vattnet helt.. den tenderar att ”gå lite på häcken” annars. Men en viktig sak att tänka på är utrymmet i motorrummet. Det är rent ut sagt dåligt. Skulle du välja d6 maskinerna tror jag knapppt du får plats att komma ner där. Då är D4 eller kad 300 klart mindre och frigör mer plats. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-12-24 på 06:13, NBs säger:

hi,

I doubt the KAD300 is too small a Prestige 36 if you are looking for 22-25 kn of travel speed as it is too much a load engine. See test pdf Prestige 36 2xVP D6 310hp with these engines max speed 28kn and maximum travel speed 25 kn -200rmp max rmp volvo recommendation and this one still has load marine diesel!

 

I looked at the test and the fuel consuptions at 22 kn / 80 liters per hour.

 

http://www.lofdahls.se/files/Prestige36-D6-310.pdf

 

 

VP D6 310hp fuel consumption propeler curve

http://www.sra-moteur.com/uploads/catalogue/produits/documentations/d6-310-d6-310.pdf

 

Of these two you see the facts and you can actually make management decisions...

 

NBs

Hi!

But with 3000rpm and stil make 23 knots, that aint bad, but you mean that it's going to low in water in that speed ??

/Urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan, ubbe62a säger:

Hi!

But with 3000rpm and stil make 23 knots, that aint bad, but you mean that it's going to low in water in that speed ??

/Urban

Generally, when looking at the same boat with different engine options your use intended would be a good idea to find a solution where a diesel could carry a boat's travel speed to load about 70% max power. This will help the engine achieve a long life cycle when buying a used boat.

 

That is, VP D6 310 hp, 310-70% = 217 hp / load 70% engine. See VP brochure POWER and calculated propeller load exp.2.5. See the coordinate Hp, metric 217 hp and bottom equivalent rmp and it is about 3000 rpm and it is the most suitable load for this engine if you want to achieve a long life on the diesel engines. You can run this engines VP max recommended 3300 rpm but it will cut the engines age well.

 

In any case, the consumption travel at fast Cruise speed, regardless of the machine, about 80-100 liters per hour 22-24 knots, possibly a little less because the two engine installation consumes less theory, could be 70-90 liters per hour.

 

Prestige is a fine and heavy boat and consumes a lot compared to for example forbina 40 fly (which 2xkad300 max speeds 38kn), but in return you get a soft riding high wave.

 

When looking at JP36 rmp vs speed it seems that it would be semi dicplacemet and the consumption will rise fairly evenly, so the boat can run almost equally economically at all speeds. http://www.lofdahls.se/files/Prestige36-D6-310.pdf

 

I found new performance report 2 x D6 370hp

http://www.lofdahls.se/files/JeaneauP.36-D6-370.pdf

 

NBs

 

 

Redigerad av NBs
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, jag var i tisdags och tittade på en Forbina 35cc, (finns på blocket), singel motor och en marchfart på 25 knop med en D6:a på 350 hk, men hörde senare att Forbina stampar en del i sjö?

Sen tyckte jag nog att förpiken var lite trång (ok, du ska bara sova där) men sen tyckte jag att toan och duschen på toan var riktigt trångt, Försäljaren påstod att den drog 1,6l/distansen, är Forbina 35cc en vettig konkurent till Prestige 36 ??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stampig ja pga sitt platta skrov. 1.6l/distans stämmer nog rätt bra om man slår ut det på en tank med blandad körning. En bekant har en Forbina 10000 med kad300 som dricker 1.8 i snitt, då med mestadels körning i 22 knop. 

 

Trång förpik, håller med. Sov i mittkabinen istället och lägg ungarna i fören. 

 

Forbinan tycker jag (personlig åsikt) har bra mycket högre kvalitet än prestigen om än forbinan inte är i samma klass som nimbus eller nord west. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forbina är snåla på bränsle på grund av sin lätta vikt och platta skrov. Vad du väljer beror ju helt på vart du ska åka med båten, personligen tankar jag lite oftare o åker gött än att få ont i ryggen när jag är på sjön.

Tycker absolut jeanneau håller samma kvalitet som de flesta nordiska båtar, även om tex princess är ett steg finare..

 

Men.. vänern, Vättern eller havet får man räkna med lite tuffare resa om du åker forbina. Men du åker billigare..

Svårt val faktiskt. 

Forbinas båtar är riktigt fina hursomhelst!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar, ja ett svårt val faktiskt, men jag håller nog med dej Jari L hellre åka med comfort än att ryggen får stryk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Hur stor skillnad är det på badbryggan på en äldre båt (före -05) än på en nyare ?nån som har koll?

M.v.h Urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns fel skiljer det ungefär 40cm i längd på badbryggan.

Den jag byggde är ganska lik originalet men typ 5 cm längre än vad den stora badbryggan är.

Bifogar bild på före o efter.

DSC_0016_3.JPG

DSC_0382.JPG

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-02-23 på 20:42, Jari_L säger:

Om jag inte minns fel skiljer det ungefär 40cm i längd på badbryggan.

Den jag byggde är ganska lik originalet men typ 5 cm längre än vad den stora badbryggan är.

Bifogar bild på före o efter.

DSC_0016_3.JPG

DSC_0382.JPG

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...