Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
jan_af_lisoe

VHF kurs i Stockholm, vilka är bäst

Rekommendera Poster

Jag hade tänkt gå en VHF kurs i Stockholm under vintern och undrar vilka är bäst ? Såg att det finns 3-kvällarskurser, en-kvällskurser, en heldagskurser samt internetkurser. Vilka är bäst så man såväl lär sig samt klarar av provet ? Samt många olika utbildningsställen som kör dessa kurser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan, jan_af_lisoe säger:

Jag hade tänkt gå en VHF kurs i Stockholm under vintern och undrar vilka är bäst ? Såg att det finns 3-kvällarskurser, en-kvällskurser, en heldagskurser samt internetkurser. Vilka är bäst så man såväl lär sig samt klarar av provet ? Samt många olika utbildningsställen som kör dessa kurser.

Det är nog omöjligt att få ett seriöst svar på för det finns väl ingen som valt mer än ett av alternativen och därmed har möjlighet att jämföra... Det är nog viktigare att försöka få referenser på vilket utbildningsställe och vilka lärare som är riktigt bra.

 

Annars klarar du dig bra med självstudier. Läroböckerna är inte krångliga att förstå. Det viktiga är att veta vad det är som är viktigast vid VHF-användningen. Min examinatör var petnoga med nödanropskunskaperna och det är nog en korrekt prioritering. I övrigt så handlar det om val av kanal för olika ändamål, att kunna göra ett korrekt anrop och att lära sig bokstaveringsalfabetet på engelska. VHF-nätet används ju även för kommersiell fartygstrafik t.ex. för samverkan om val av väg (ex. kan vi mötas styrbord-styrbord) så det är ju viktigt att kunna samverka utan att störa/förstöra/irritera i det gemensamma radionätet.

 

Så med lite självstudier innan så räcker säkert enkvällskursen för att klara examinationen. Sen kan ju kurser även vara en social aktivitet som man inte ska bortse från.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft VHF kurser, tre gånger. Helt onödigt. Numera har vi en kille som kör lördagar, ett par timmar. Fungerar lysande.

Självstudier duger utmärkt. Läs boken från pärm till pärm och gör alla övningsfrågor. Bokstavera alla reg.skyltar.

Obs att man nu lägger större vikt vid engelskan samt att man ska göra en praktisk övning på nätet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer i att självstudier duger gott. I alla fall om man är van att studera. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som AndW skriver så duger självstudier om man är van att studera.

 

Jag brukar föreslå de klubbar som har ett antal intresserade att bedriva utbildningen som studiecirkel av den enkla anledningen att ett flertal människor blir hjälpta av gruppstudier och att för dyra pengar köpa en kurs hos något av instituten är bortkastat, (trots att jag tjänat en och annan krona på just det... :))

 

Köp någon av böckerna i ämnet. Läs noga. Träna det praktiska i denna simulator så att Du kan det praktiska som ett rinnande vatten.

https://eksamen.kystradio.no/c/webexam/js/vhf/vhf_swedish.html

 

Och Du, lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte lastgammal tråd. Jag skaffade nyss en radio och beställde en kursbok (VHF till sjöss, av Nina Nordström, utgiven av Stockholm Radio) som ramlade in i brevlådan i går. Riktigt bra. Pedagogiskt upplagd, okomplicerat språk, inget "fluff". Tycker kanske att det borde vara mer ingående hur anrop ska vara uppbyggda/formulerade (det är det område jag känner mig mest osäker på), men det grundläggande är ju med. Min enda kritik är att uttalet för "papa" i bokstaveringen är fel beskrivet. Det är inte betoning på andra stavelsen, utan på första. Det rimmar på "apa", inte "hurra!". Sen ska nog några av siffrorna vara lite annorlunda i uttalet också, men om hörbarheten är god spelar det ingen roll.

Jag blev rätt förvånad över att man gått över till det engelska bokstaveringsalfabetet (när hände det?). Onaturligt när kommunikationsspråket är svenska. Ok att man använder det engelska när man talar engelska (och då är det bra att kunna) men att blanda svenskt tal med engelsk bokstavering blir rätt... ...underligt.
Skulle det bli aktuellt att bokstavera för mig, i ett radiosamtal på svenska, kommer jag att bokstavera på svenska. Jag kan båda utan problem. Fast jag använder alltid "fredrik" i stället för "filip" eftersom stavningen "philip" (pga nån kunglighet eller två) är så vanlig i dag att folk fattar fel när man bokstaverar till dem, och tolkar det som "P". Ingen stavar "fredrik" som "phredrik", utom möjligen nån övervintrad studentkårsnisse som druckit för mycket øhl. Jag har jobbat med telefonsupport och har tyvärr massa erfarenhet av såna feltolkningar!

Jag planerar att göra provet efter enbart självstudier, men om det praktiska provet liknar det som är i Volvo_Pentas länk, då kommer jag inte att klara det. I läroboken framgår det inte hur meddelanden ska struktureras för att göra så specifika saker som i de övningarna. Tyvärr finns det ingen trafik alls att lyssna på här hemifrån förutom VTS i Gbg, och de pratar utanför sändning så första och sista orden klipper, och det som hörs är otydligt och blixtsnabbt mummel för det mesta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lite OT men: Jag tog VHF-cert cirka 1979 och redan då bokstaverades det på engelska. Så det har nog funnits länge. 

 

Papa hade iaf på den tiden betoning på andra stavelsen.

 

Men visst kändes det lite yxigt med tex Alpha Alpha för att bokstavera ett "å". Tror man hade flyget som förebild.

 

Läste in det utan problem på egen hand, men examinationen var i Televerket Radios lokaler. Länge sen nu.

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, undrande säger:

Lite OT men: Jag tog VHF-cert cirka 1979 och redan då bokstaverades det på engelska. Så det har nog funnits länge. 

 

Papa hade iaf på den tiden betoning på andra stavelsen.

 

Men visst kändes det lite yxigt med tex Alpha Alpha för att bokstavera ett "å". Tror man hade flyget som förebild.

 

Läste in det utan problem på egen hand, men examinationen var i Televerket Radios lokaler. Länge sen nu.

 

Ja så har det varit ända sedan man fick hyra sin VHF, ja även under hyrtiden var det engelska som gällde.

Det var som skrivits ovan flyget som styrde uttal.

 

Lite OT i tidens begynnelse gick det inte att köpa sin VHF, utan man var nödd att hyra den, en stor tung grön "sailor".

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, jag trodde att det kanske var de senaste par åren som man börjat med engelsk bokstavering. Låter ju helt rubbat att ha haft det från början! Hur är det i det militära då? Har de kvar svensk bokstavering där, tro? För där vet jag i alla fall att den funnits! :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För flygradiocert kan man (kunde när jag tog det -83) välja svenskt eller internationellt.

Min dåvarande kollega, född och uppvuxen u England fick nedslag på sitt dåliga uttal, på engelska :-)

Att det är på engelska för SRC beror nog på att det är ett av få svenska cert som duger utomlands.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående engelska. Jag gick kursen för några år sedan och då sades det att det var två språk som dominerade innan man bestämde sig för ett: engelska och franska. 

För att alla skulle vara nöjda kombinerades de två språken i bokstaverings reglerna. 

Därför har några bokstäver, tex papá, sitt ursprung i franskan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett var ordet "papa" har sitt ursprung, så uttalas det inte med betoning på andra stavelsen på engelska. Om man nu plockat det engelska bokstaveringsalfabetet får man allt se till att uttala det på engelska också...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan, raol säger:

Oavsett var ordet "papa" har sitt ursprung, så uttalas det inte med betoning på andra stavelsen på engelska. Om man nu plockat det engelska bokstaveringsalfabetet får man allt se till att uttala det på engelska också...

 

 

Jaja, du får väl se till att det blir ändrat då. Det har ju bara fungerat i årtionden och massor med VHF-studenter har lyckats lära sig det.

 

Rekommenderar följande utmärkta länk:

https://en.oxforddictionaries.com/definition/papa

Där kan du lyssna på de två alternativa uttalen samt dessutom läsa mer om betydelse och ursprung.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Engelskan har har alltid funnits för SRC/VHF certen, det är ju en internationell företeelse. På senare år har man skärpt kraven på engelskakunskaperna vid examinering.

Många uttryck är från början franska, Mayday ska ju egentligen uttals mä-dä som betyder Hjälp mig. Men sen finns engelskspråkiga länder västerut som har det väldigt svårt med uttal av utrikiska ord, i synnerhet franska.

Militären har också helt gått över till engelska som många andra.

Men, det finns en stor fördel, den engelska bokstaveringen är helt klart pedagogisk, det finns nästan ingen som gör fel.

 

Övningssimulatorn finns HÄR - den brukar inte utgöra något problem.

Innan prov ska man kört den skarpa simulatorn HÄR och skrivit ut det "bevis" som kommer i slutet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, raol säger:

Oavsett var ordet "papa" har sitt ursprung, så uttalas det inte med betoning på andra stavelsen på engelska. Om man nu plockat det engelska bokstaveringsalfabetet får man allt se till att uttala det på engelska också...

 

Nope. På fransosiska är det betoning på andra. Oavsett vad du tycker är rätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan, bhemac säger:

Övningssimulatorn finns HÄR - den brukar inte utgöra något problem.

Innan prov ska man kört den skarpa simulatorn HÄR och skrivit ut det "bevis" som kommer i slutet.

 

Det är den jag menar. Själva det tekniska är ju enkelt, men hur jag ska formulera olika meddelanden har jag ingen aning om, och kursboken ger ingen vägledning heller. Tolkar det som att kursutformaren vill tvinga folk att gå kurser där man kan få upplysning om, och övning i hur man formulerar sig. Jag ser den som ett närmast oöverstigligt hinder. Olyckligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa certet och ett medlemskap hos Sthlm Radio det första året. Sen anropar du dem som du tror att det ska vara. 

Principen är

{mottagarens namn 3 ggr} här kallar {avsändarens båtnamn 3 ggr och anropssignal 3 ggr} på kanal {vald kanal}

Sen svarar Sthlm Radio något i stil med {båtens namn eller anropssignal} som kallar Sthlm Radio på kanal {vald kanal} vad kan jag hjälpa till med?

Jag är inte speciellt erfaren men vet att yrkessjöfarten sällan upprepar varken namn eller anropssignal och ibland säger de bara mottagarens namn en gång, sitt eget namn en gång och en siffra som är den kanal de vill prata på. 

Det är viktigt att öva och att kalla på Sthlm Radio och antingen säga att man vill göra ett förbindelseprov eller att fråga efter vädret det kommande dygnet för en viss kuststräcka ger bra övning - och tar bort en hel del nervositet. 

 

När jag ska gå igenom Dragets kanal (trång kanal söder om Nynäshamn där man inte vill ha möte) brukar jag ropa på radion på låg effekt på kanal 16: Allmänt anrop, allmänt anrop, motorbåten {namn} går strax genom Dragets kanal {norrut/söderut eller liknande}. Det är också bra träning. 

Tyvärr har jag mött yrkestrafik ändå ett par gånger som tydligen inte lyssnat på radion men det får man ta. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan, raol säger:

Jag ser den som ett närmast oöverstigligt hinder.

Jag kör inte VHF kurser men har en kollega som specialiserat sig på det. Han kör typ en halv lördag. Då går inte igenom simulatorn, det får folk göra hemma men det verkar inte vara något problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite off topic, stjäl tråden till närliggande fråga.

Rent hypotetiskt. Mr E köper en segelbåt å där finns en fullt fungerand VHF. Bortse från en ev registrerad anrops -namn mm just nu.

Så kommer lite oväder å proppellaxeln läcker så de behöver ropa på hjälp. Mr E tar då VHF-en å anropar någon "hjälpstation" tex Stlkm Radio.

Det ordnar sig.

 

Men...han hade inte VHF certifikat å VHF var inte registrerat på honom. Blir det åtal för missbruk efteråt? Nån nitisk tjänsteman läser loggarna å får fnatt å börjar skrika efter paragrafer.

 

Varför jag undrar beror på att jag har sett massor med med folk ropa i "pratradion" å utan licenser å kurser osv. Fabian vet om de ens kunde "reglerna" för anrop. Men ingen tycktes bry sig om detta.

Har det blivit bättre ordning med detta på senare år eller tvärtom? Det florerar massor med VHF å alla tar för givet att alla har en.

 

Ett exempel å erfarenhet från verkligheten. Vi hade lämnar Amsterdam yttre hamn, utsidan slussarna. Kurs mot Borcum. Båten var nyinköpt i Portugal å alla papper i ordning. På natten satt jag till rors å en helikopter flög i cirklar runt oss. Uppenbart ville den fråga oss något. Till slut slog vi på den Portugisiskt registrerade VHF-en å svarade. Efter att ha uppgivit båtens namn samt destination å antal personer ombord tackade de å flög iväg. Vad vi inte visste vara att om de flyger runt 3 varv motsols så betyder det att vi skall stoppa båten. Vi hade rätt vind å seglade vidare under hela tiden ovetandes om detta. De sade inget om det heller. Förmodligen letade de efter knarksmugglare bara.

Skulle vi inte ha använt VHF-en? Vad säger ni?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte de bitarna jag menar. Hur själva anropet ska se ut står ju, men resten av texten vet jag inte hur den ska formuleras. Det kunde ha räckt med att simulatorn fick rätt anrop, och sen ett "xxx" för återstoden av texten.

 

Sen, ChristerN, är jag inte ett dugg orolig för snacket om jag väl lyckas ta certet, det är att alls klara simulatorprovet jag oroar mig för. Övningssimulatorn har jag hittills inte lyckats med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, Ruskpricken säger:

Lite off topic, stjäl tråden till närliggande fråga.

Rent hypotetiskt. Mr E köper en segelbåt å där finns en fullt fungerand VHF. Bortse från en ev registrerad anrops -namn mm just nu.

Så kommer lite oväder å proppellaxeln läcker så de behöver ropa på hjälp. Mr E tar då VHF-en å anropar någon "hjälpstation" tex Stlkm Radio.

Det ordnar sig.

 

Men...han hade inte VHF certifikat å VHF var inte registrerat på honom. Blir det åtal för missbruk efteråt? Nån nitisk tjänsteman läser loggarna å får fnatt å börjar skrika efter paragrafer.

 

Varför jag undrar beror på att jag har sett massor med med folk ropa i "pratradion" å utan licenser å kurser osv. Fabian vet om de ens kunde "reglerna" för anrop. Men ingen tycktes bry sig om detta.

Har det blivit bättre ordning med detta på senare år eller tvärtom? Det florerar massor med VHF å alla tar för givet att alla har en.

 

Ett exempel å erfarenhet från verkligheten. Vi hade lämnar Amsterdam yttre hamn, utsidan slussarna. Kurs mot Borcum. Båten var nyinköpt i Portugal å alla papper i ordning. På natten satt jag till rors å en helikopter flög i cirklar runt oss. Uppenbart ville den fråga oss något. Till slut slog vi på den Portugisiskt registrerade VHF-en å svarade. Efter att ha uppgivit båtens namn samt destination å antal personer ombord tackade de å flög iväg. Vad vi inte visste vara att om de flyger runt 3 varv motsols så betyder det att vi skall stoppa båten. Vi hade rätt vind å seglade vidare under hela tiden ovetandes om detta. De sade inget om det heller. Förmodligen letade de efter knarksmugglare bara.

Skulle vi inte ha använt VHF-en? Vad säger ni?

 

 

 

Jag hade inte använt den. Vill de prata med nån på båten får de snällt skicka ut en båt. En helikopter är dåligt matchad till en fritidsbåt. Ungefär som att skicka rymdfärjan för att för att inleda förhandlingar med Nordkorea.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, Ruskpricken säger:

Blir det åtal för missbruk efteråt?

Nej, rättspraxis är att nöd går före lag.

Jag tror inte det finns några åtal för att man använt en radio utan tillstånd/cert. Möjligen i samband med andra förseelser.

SRC-kurser är nog det enda som ökat på senare år vilket är positivt.

Obs också att man ska ha minst SRC om man har en radio med DSC, det gamla VHF certen gäller inte om man har DSC. Kanske en nyttig uppfräschning av gamla kunskaper?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, raol säger:

...

Sen, ChristerN, är jag inte ett dugg orolig för snacket om jag väl lyckas ta certet, det är att alls klara simulatorprovet jag oroar mig för. Övningssimulatorn har jag hittills inte lyckats med.

När jag tog för ca tre-fyra år sedan var det inga krav på simulatorprov, men jag gick på kurs och vi övade i olika salar med handhållna på låg effekt. Kanske var det istf simulatorprov, vad vet jag?

Får då be om ursäkt för att jag inte fattade att simulatorprovet var obligatoriskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, ChristerN säger:

Får då be om ursäkt för att jag inte fattade att simulatorprovet var obligatoriskt.

Det är ganska nytt, från 1:a mars ska man kunna visa att man gjort simulatorprovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-03-16 på 12:31, raol säger:

Oavsett var ordet "papa" har sitt ursprung, så uttalas det inte med betoning på andra stavelsen på engelska. Om man nu plockat det engelska bokstaveringsalfabetet får man allt se till att uttala det på engelska också...

 

Ja annars kan ju nån tro att man menar mama?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...