Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Jag funderar på att isolera förpiken i min Grand Banks som har ett träskrov och söker efter bra tips hur jag ska gå tillväga.
Kan man isolera med stenull eller glasull direkt mot träskrovet?

Jag har inte tagit bort garneringen ännu men bifogar en bild, på en likadan båt, på hur det ser ut bakom mot skrovet.

 

Kom gärna med tips och råd.

 

Tjillevipp

2195074_60.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fartyg isoleras men glas eller mineralull så nog funkar det bara det finns en luftspalt mot skrovet. Men jag tror det blir enklare med frigolit.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frigolit tänkte jag inte ens på, bra förslag, tack för tipset.
Med tanke på luftspalt, skulle man kunna fästa "spant" som distanser så isoleringen kommer ut från skrovet måtro, eller finns det bättre lösningar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan, Snipan_71 säger:

skulle man kunna fästa "spant" som distanser

Borde fungera, dt viktiga är att de inte kollapsar i framtiden. Frigoliten är ju ganska styv vilket underlättar. En del satte platon-matta i gamla skutor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att det skall vara sådan som är avsedd för "markbruk" grunder m.m. och inte inomhus modellen, skillnaden är att den lite billigare inomhus för golv m.m. kan binda fukt och det tror jag inte du vill ha så mycket av nära träskrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte frigolit väldigt brandfarligt, så jag skulle föredra nån typ av stenull.

Sen bör det ju va en ordentlig och ventilerad spalt mellan isoleringen och träskrovet.

Platonmatta som ligger direkt mot bordläggningen är nog ingen hödare. tror det blir för stor yta som ligger mot skrovet och för dålig ventiation, man får nog i så fall lägga några smala träribbor eller liknandebemellan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fortsatt tanke.

 

Jag vet inte hur känslig vanlig stenull eller mineralull är för fukt.och fukt finns det ju i olika former i båtar.

Jag har isolerat flera plastbåtar med liggunderlag som jag de senaste åren brukar köpa på Ö&B. Det har varit det billigaste. Köper man på Ö&B kan det va olika tjocklekar och olika färger. Fick en förklaring i en affär. De har ett beställningsnummer för liggunderlag och när de beställer får de de liggunderlagen de får.

 

Liggunderlag är väl i regel 50x180 cm och i regel med vinkelräta hörn. När man limmar dem mot plastbordläggningen, ser jag det som en fördel. Liggunderlagen har ju slutna celler.

Det finns ju på rulla med tex 2 meters bredd och kanske 25 meter långa, avsedda som betongtäckningsmatta mm. Det tycker jag är alldeles för otympligt att arbeta med.

Jag trodde att även liggunderlag innebar en brandfara, men genom en olycka konstaterade jag att det var precis tvärt om. 

 

Jag satt och jobbade på kanten av en rörgrav en vinter. För att inte bli blöt ock kal om de ädlare delarna la jag en bit liggunderlag på snön och en blå båtkudde ovanpå. För att smälta bort snön och kanske göra det lite drägligare i kylan eldade jag i två eldkorgar, som stod ca 2 meter från där jag satt. 

 

En gista antände båtkudden och den brann upp i ett nafs. Liggunderlaget, som låg under, smälte bara precis där båtkudden legat.  Det enda som återstod av kudden var en stump av det vita snöret, som går runt om. Tyvärr tog jag ingen bild genast, utan efter ett par dar, när jag knölat ihop resterna av liggunderlaget och suttit på det.

 

post-53310-0-08746200-1416272131.jpg.16fde31cb2c40979c093e504289a93df.jpg

 

Liggunderlag kunde kanske va ett alternativt förslag till isolering.

Tunna träribbor som skruva mot bordläggningen, platonmatta och flera lager liggunderlag!?

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Thallatha säger:

Är inte frigolit väldigt brandfarligt, så jag skulle föredra nån typ av stenull.

Jo men brandfarligt på en skala i en trä eller plastbåt?

Sten/glasull är ju å andra sidan brandhämmande. Men inte lika kapillärbrytande.

Markskivan är den som tål vatten bäst, ingen av de övriga ska stå i vatten.

Platonmatta vet jag användes men hur bra det funkar på sikt har ja ingen koll på, jag skulle nog sätta ribbor.

Frigolit som inte kommer i kontakt med vatten fungerar lika bra som tex liggunderlag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan, bhemac säger:
2 timmar sedan, Thallatha säger:

Är inte frigolit väldigt brandfarligt, så jag skulle föredra nån typ av stenull.

Jo men brandfarligt på en skala i en trä eller plastbåt?


Frigolit brinner nog mycket bättre än surt trä och det är nog bättre att tillföra mer brandhämmande material än sånt som är lättantändligt.

Platonmatta är ju relativt styv - det finns ju en liknande matta som är veckad men den bör nog inte ligga dikta an mot skrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan, Thallatha säger:

Frigolit brinner nog mycket bättre än surt trä och det är nog bättre att tillföra mer brandhämmande material än sånt som är lättantändligt.

Absolut. Bäst brinner nog ett plastskrov. Slutsats: Få inte brand i båten!

Sten/glasull är absout bäst om man vill få det brandsäkert.

--

Har man sten/glasull så behöver man något stöd bakom för att få en luftspalt. Det kan man göra som en "garnering" med träribbor tex. 

Platon tror jag man använde för det var enkelt, 20 m skrov ger ju en del yta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den isolering som jag anser är mest lämplig är Rockwool markisolering (elefantmatta) det är den som används i branddörrar ie 30, den står emot öppen låga i 30 minuter.

Som redan nämnts är det viktigt med rejäl luftspalt, jag skulle föredra trälister så att isoleringen inte kommer i kontakt med skrovet någonstans.

Under garneringen är det nog bra med en ångspärr av plastfolie.

Sedan behöver ju inte skrovet isoleras längre ner än till vattenlinjen.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju en träbåt som troligen inte ska användas för polarfärder. Trä har ju en viss isolering så frågan är om inte det optimala är att försöka limma äkta ÖoB liggunderlag på insidan av garneingen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som flera påpekat, luftcirkulationen är viktig, stäng inte för. Först luktar det mögel sen ruttnar träet. inte så kul.

 

Sedan undrar jag, tag en bit gullfiber eller stenull å blöt ner den å titta sen. Behöver inte svara.

Det måste vara "matta" av typen slutna celler. Frigolit suger vatten.

 

Brand? Hur kan man sätta eld på nått där i förpiken? Blåslampa? Då brinner nog textilierna innan, naturfiber typ ull är brandsäker men drar åt sig fukt. Fleece är varmt men akta er att komma nära elden. Har man en tunn plyfaskiva el likn över isoleringen så blir det svårantänt. Tyget brinner först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan, Ruskpricken säger:

- - -

Brand? Hur kan man sätta eld på nått där i förpiken? Blåslampa? Då brinner nog textilierna innan, naturfiber typ ull är brandsäker men drar åt sig fukt. Fleece är varmt men akta er att komma nära elden. Har man en tunn plyfaskiva el likn över isoleringen så blir det svårantänt. Tyget brinner först.

En vanlig brandorsak i fritidsbåtar är kabelbrand (skulle tro att motorbrand ligger högst på listan men även motorbrand kan starta p.g.a. kabelbrand). Utrymmet bakom garneringen i förpiken är nog utmärkt för att gömma elkablar t.ex. till ankarspel, lanternor mm

 

Så för att minska brandrisken är det viktigt att ha avsäkrade kablar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Ruskpricken säger:

Sedan undrar jag, tag en bit gullfiber eller stenull å blöt ner den å titta sen.

Vitsen är att inte blöta ner!

Jag hade frigolit under mattan i stickkojen. Mer än 20 år senare pratade ag med nuvarande ägare. Han fick åka till båten och klämma, det fanns inget vatten i frigoliten. Men den gick inte ner under vattenlinjen och det rann inget vatten från däck.

--

Räddningstjänsten säger att det som oftast brinner i båtar är kök. Men det är klart, är det en motorbrand så lär de inte hinna få på sig byxorna innan branden är över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får tacka för alla tips och tankar.
Jag vill isolera båten för att kunna nyttja henne mer på vintern utan att behöva ruinera mig på uppvärmningskostnaderna, jag tänkte mer eller mindre bo på henne under längre stunder(veckor):)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...