Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Maximus

Vinterförvaring med masten på

Rekommendera Poster

Hej på er,

 

finns det någon som kan tipsa om båtklubbar på södra delen av Stockholm som man kan vinterförvara båtar med masten på??

 

Tacksam för all info.

 

Mvh

 

Maximus

Redigerad av Maximus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 12/11/2017 på 13:16, Gantika säger:

På land eller i vattnet?

 

Hej Gantika,

 

helst på land .

 

Mvh

 

Maximus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säbyvikens Marina (bredvid Svinninge) kör också med mast på när dom står på land. Fast ingen av dom är väl direkt i södra Stockholm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt om jag kidnappar ämnet lite. Jag som är motorbåtsägare har ingen åsikt i detta men har flera muttrande segelbåtsägare som irriterar sig på att det blir mer och mer vanligare att vinterförvara med masten på. Om det är för att just de inte har möjlighet till det och att det är avundsjuka vågar jag inte svara på men motiveringen låter så här:

 

Vi kraftig vind när båten ligger i vattnet så kränger båten med marginellt motstånd mot vattnet av mastens vindfång. Vid samma situation på land så står stöttan för stumt motstånd och kraften gör påverkan mot skrovet och kan vid otur trycka sönder skrovet...

 

Ligger det något i detta?!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, neubert säger:

- - -

Vi kraftig vind när båten ligger i vattnet så kränger båten med marginellt motstånd mot vattnet av mastens vindfång. Vid samma situation på land så står stöttan för stumt motstånd och kraften gör påverkan mot skrovet och kan vid otur trycka sönder skrovet...

 

Ligger det något i detta?!?

Nej!

Segelbåtar har vinterförvarats påmastade under så många år nu att försäkringsbolagen borde ha fått en skadestatik och höjt premierna om det varit högre risk. Det har de mig veterligen inte gjort. Däremot har de rekommendationer på hur båt med mast på under vintern ska hanteras. Mycket av de rekommendationerna överensstämmer med avmastade båtar. Det är nog främst kravet på antal stöttor som ökar.

 

Risken för att en stötta trycker sönder skrovet är obefintlig om stöttorna har tillräckligt stor platta mot skrovet och stöttorna är korrekt ansatta. Börjar det glappa mot en för liten stödplatta så kan det såklart "genom hamrandet" när båten gungar tryckas sönder. Men då är det fel på stöttningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vindens kraft på masten tror jag inte är ett problem, då hade som sagt försäkringsbolagen på något vis justerat premie eller villkor. Masten och infästningar i båten utsätts för betydligt värre krafter när båten seglas i lite hårdare vind och/eller stampar i vågorna.

 

Sedan är det inte svårt att förstå att en mast med utrustning som förvaras utomhus dubbelt så länge per år slits lite mera än motsvarande som ligger i ett mastskjul, men...

 

Avmastning och påmastning kan också ge skador så jag tror det är hugget som stucket vad man väljer, men...

 

Det är viktigt att man fortsätter att kontrollera masten även om den inte tas av. Det är nog här den största risken finns, att man har sämre koll på sin mast när den inte tas av.

 

Mackey

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, neubert säger:

Ligger det något i detta?!?

Nej, jämför med flaggstång, det behövs inte mycket för att den ska stå.

En båt i vattnet kan kränga några grader, det lastar inte av vindtrycket mycket.

Den största faran enligt varvsgubbarna, är båtar som kan röra sig i vaggan, det är de som blåser omkull.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan, neubert säger:

Förlåt om jag kidnappar ämnet lite. Jag som är motorbåtsägare har ingen åsikt i detta men har flera muttrande segelbåtsägare som irriterar sig på att det blir mer och mer vanligare att vinterförvara med masten på. Om det är för att just de inte har möjlighet till det och att det är avundsjuka vågar jag inte svara på men motiveringen låter så här:

 

Vi kraftig vind när båten ligger i vattnet så kränger båten med marginellt motstånd mot vattnet av mastens vindfång. Vid samma situation på land så står stöttan för stumt motstånd och kraften gör påverkan mot skrovet och kan vid otur trycka sönder skrovet...

 

Ligger det något i detta?!?


Båtägare - speciellt gamla segare är oerhört konservativa.

Jag kan nog räknas till gruppen gamla seglare.

Under mina styvt 50 år som segelbåtsägare, har jag nog vinterförvarat båten i sjön med masten på.

Första året jag hade båten i sjön, tog jag ner masten och la den på däcket som takrygg för täckningen. Efter det har jag vinterförvarat båten i sjön med masten på. Brukar ta ner masten med några års mellanrum. På den nuvarande båten - som jag köpte hösten 2008 har jag tagit ner masten 2 gånger. Senaste gången i samband med att jag vinterförvarade båten inomhus i varmhall för att göra några nödvändiga arbeten.

Hade min båt (två olika) på Svininge Marina i fem år. Då vinterförvarades båtarna på land med masten på. Det tar ju ett antal timmar att plocka ner masten och ta hand om den och ännu längre tid att masta på och justera in riggen. 

Bor man då - som jag - 55 mil från båten - är det ju bra att spara närmare två arbetsdagar på masthantering.

 

Dessutom är det inte helt utan skade- och stöldrisker när man mastar av och masten ligger i tex ett mastskjul. 

Sista året jag hade båten på Svinninge, välte två båtar i en storm. Jag stod på övre plan, som var mer utsatt för vinden - med masten på. De båtarna som välte stod på de nedre plan, som ju låg mer i lä. Dessutom var bägge avmastade.

Nåt som är mycket viktigt är ju hur man fäster pressningen. Binder man i båtens stöttor, är ju risken stor att att en flaxande presenning rycker undan dessa.

Jag ser inga som helst problem med att vinterförvara båten med masten på - vare sig i sjön eller på land. Det som möjligtvis blir lite besvärligare är när man skall täcka båten - om man nu absolut måste täcka hela båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna båt "hoppade jämfota" i sin vagga några dagar innan den la sig ned i en november storm. Varvskillen sa att den typen av vagga var dålig.

 

storm 4.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 12/12/2017 på 21:25, iznogod säger:

Säbyvikens Marina (bredvid Svinninge) kör också med mast på när dom står på land. Fast ingen av dom är väl direkt i södra Stockholm

Tack Åke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 12/12/2017 på 15:39, Ruskpricken säger:

Svinninge marina har jag sett  båtar på land med masten kvar.

Tack Ruskpricken för tipset..

 

Mvh

 

Maximus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan, neubert säger:

Förlåt om jag kidnappar ämnet lite. Jag som är motorbåtsägare har ingen åsikt i detta men har flera muttrande segelbåtsägare som irriterar sig på att det blir mer och mer vanligare att vinterförvara med masten på. Om det är för att just de inte har möjlighet till det och att det är avundsjuka vågar jag inte svara på men motiveringen låter så här:

 

Vi kraftig vind när båten ligger i vattnet så kränger båten med marginellt motstånd mot vattnet av mastens vindfång. Vid samma situation på land så står stöttan för stumt motstånd och kraften gör påverkan mot skrovet och kan vid otur trycka sönder skrovet...

 

Ligger det något i detta?!?

Oj då det är inget som folk i sydeuropa upplever.Det är vanligt att ta upp båtarna med mast på från polen neråt och dem verkar inte ta några skador.

 

Mvh

 

Maximus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 12/13/2017 på 11:24, Caribic410 säger:

hur långt sträcker sig södra stockholm för dig?

 

Ända fram till Nynäshamn.

 

Mvh

 

Maximus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett par hamnar till söder om Svinninge/Säbyviken....

 

Bullandö marina

Viggbyholms båtklubb

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Maximus säger:

Oj då det är inget som folk i sydeuropa upplever.Det är vanligt att ta upp båtarna med mast på från polen neråt och dem verkar inte ta några skador.

 

Mvh

 

Maximus

Som i Frankrike tex. Några hundra meter från ett vinterstormigt Medelhav. Inga vaggor eller fina stöttor, mest växta trädstammar. Skulle bli ett himla Domino om en föll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är värt att masta av eller inte hänger väl mycket på båtens storlek som jag ser det. Min båt mastar vi på/av, jag och en granne, på mindre än en timme. 

Att knöla runt varenda stag och vant med ett lapptäcke av pressar som många andra här gör skulle ta betydligt längre tid. Med ett uppenbart sämre resultat dessutom... 

 

Men med en större båt blir ju en av/påmastning ett helt annat projekt. En del samlar ju ihop ett helt kompisgäng som ska lyckas samarbeta och veta vad de gör under ett par timmar. Ett misstag då sker givetvis lättare och skadorna blir såklart dyrare på en modern 45fotare än på min gamla balja. Så för storbåtsägare har jag större förståelse att de lämnar masten på. Bland oss med 25fotare däremot, ser jag inte poängen. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan, mikael_matsson säger:

Om det är värt att masta av eller inte hänger väl mycket på båtens storlek som jag ser det. Min båt mastar vi på/av, jag och en granne, på mindre än en timme. 

Att knöla runt varenda stag och vant med ett lapptäcke av pressar som många andra här gör skulle ta betydligt längre tid. Med ett uppenbart sämre resultat dessutom... 

 

Men med en större båt blir ju en av/påmastning ett helt annat projekt. En del samlar ju ihop ett helt kompisgäng som ska lyckas samarbeta och veta vad de gör under ett par timmar. Ett misstag då sker givetvis lättare och skadorna blir såklart dyrare på en modern 45fotare än på min gamla balja. Så för storbåtsägare har jag större förståelse att de lämnar masten på. Bland oss med 25fotare däremot, ser jag inte poängen. 

 

Att lyfta av/på masten från båten är inte det stora problemet. Då används ju mastkran och winch som gör jobbet. Det jobbet klarar jag och frugan också på under timmen (då är alla fall, vant o stag lossade innan). Det har tagit obetydligt längre tid efterhand som vi bytt till större båt men det jobbet är fortfarande inget problem för oss två tillsammans.

 

Det jobbiga är att lyfta upp maströret i mastskjulet. Vikten på maströr är inte linjärt ökande i förhållande till båtlängden. Förr-förra båten så kunde jag lyfta upp röret själv. Förra båten så krävdes det två pers för att lyfta in masten. Nuvarande båt som är två fot längre kräver fyra pers för att lyfta in masten...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här jag bor finns inga mastkranar inom rimligt avstånd, och inga mastskjul heller. 

 

Däremot sköter ju den maskinförare som tar upp och sjösätter båten även avmastningen och även transporterar masten till nåt ställe man kan lägga den. Sist var det uppe på en kulvert på sidan på den bro. I kulverten går alla avloppsledningen från Kungshamn. Där låg den hela vintern tillsammans med en annan "mastkompis".

Bifogad bild - min båt strax efter påmastning våren 1016. Gaffeltrucken som sjösatte och mastade på har fortfarande gafflarna i läge för mastarbete. "Mastkompisen" ligger kvar på kulverten, i nedkant på bilden.

 

DSC_0978.JPG.2f7e344b2d62173d8c7a788f487b5f0d.JPG

Så för mig är avmastningen betydligt enklare  än för de som har och måste använda mastkran.

Sen är det ju så att vi människor såna vanemänniskor, att vi vet hur vi själva alltid brukar göra och har svårt att tänka oss att göra på nåt annat sätt. Då finner vi alltid starka motiveringar för att just mitt sätt att göra saker och ting är det enda riktiga sättet.

Jag finner ingen anledning att masta av och masta på varje höst och vår. Däremot mastar jag av vart 4-5 år och eftersom jag har båten i sjön på vintrarna blir det i regel i samband med upptagningen på våren, med sjösättning ca en vecka senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan, Maximus säger:

Ända fram till Nynäshamn.

 

Mvh

 

Maximus

Ok. Känner inte till hamnar såpass långt  "upp".

GL.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Thallatha säger:

...


Bifogad bild - min båt strax efter påmastning våren 1016. ...

O tusan!

Har sett dig skriva att du är gammal men riktigt såååå gammal trodde jag inte!

😜

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan, ChristerN säger:
9 timmar sedan, Thallatha säger:

...


Bifogad bild - min båt strax efter påmastning våren 1016. ...

O tusan!

Har sett dig skriva att du är gammal men riktigt såååå gammal trodde jag inte!

😜

 

Jo - jag är född det året "som Vänern  brann och dom släckte med halm" och det är som du förstår länge sen.

 

Sen hade jag naturligtvis sluntit på tangentbordet, man är ju gammal och darrhänt och korrekturläst dåligt - synen är ju inte som den har varit. 

sen är det ju ingen större ordning på en heller.

Många negativa samverkande faktorer.

2016 skulle det naturligtvis va. 



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lintott skrev, apropå strulet att lyfta in mast skyddat i ett trångt mastskjul:

 

"  Förr-förra båten så kunde jag lyfta upp röret själv. Förra båten så krävdes det två pers för att lyfta in masten. Nuvarande båt som är två fot längre kräver fyra pers för att lyfta in masten...  "

 

Ville bara anekdotiskt dela med mig att på klubben kallades vår mast för en ÅTTApersoners!

( vi hade till och med en reserverad plats i skjulet, strax under axelhöjd för "Trämasten" )

 

Det var en trämast till en R7:a, tung som attans... inget ljug nu, åtta pers var nätt och jämt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-12-14 på 16:32, bhemac säger:

Som i Frankrike tex. Några hundra meter från ett vinterstormigt Medelhav. Inga vaggor eller fina stöttor, mest växta trädstammar. Skulle bli ett himla Domino om en föll.

Aten hösten 2015. Efter en storm. 

9B8E2B18-4DE7-4FAA-AC32-D3DCB7050836.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...