Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Dannebo

propeller?

Rekommendera Poster

Hej igen. 

Har en Bosjö25. Problemet är att jag inte får den att gå optimalt i vattnet. 

För att försöka förklara, motorn en md21 varvar ca 4500 varv i neutralläge. När jag lägger i växeln och får upp toppfart så gör den ca 6 knop och varvar ca 2800 varv. Alltså det måste ju sitta fel propeller på båten. Så nu undrar jag, hur får jag fram vilken propeller jag skall ha? Tack på förhand. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla diameter o stigning på nuvarande propeller. Ta med de uppgifterna till en propellerleverantör. De har bra beräkningsprogram för att med underlag från båtmodell (längd, bredd, skrovform, vikt...), motor, (Modell, hästkrafter, backslagsutväxling) räkna fram en lämplig propeller. Om de lägger in värdena på nuvarande propeller och vilket motorvarv och fart du får med den så kan de räkna baklänges och få hjälp att bedöma val av ny propeller.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara annat också. Får den exempelvis inte tilltäckligt med bränsle orkar den inte varva ur. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan, Lintott säger:

- - -

Om de lägger in värdena på nuvarande propeller och vilket motorvarv och fart du får med den så kan de räkna baklänges och få hjälp att bedöma val av ny propeller.

 

 

22 minuter sedan, firefish säger:

Kan ju vara annat också. Får den exempelvis inte tilltäckligt med bränsle orkar den inte varva ur. 

Visst borde en propellerfirma kunna se med hjälp av sina beräkningsprogram om det inte stämmer med propeller - motordata - båtdata - båtfart och dra slutsatser även om det är kraften från motorn som det är fel på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat så att propellern är hel och ren och att drivlinan går lätt? Kanske har trasslat in sig nått i propeller eller axel, alternativt att något propellerblad är böjt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MD21 ska väl maxvarva 4500 så det stämmer med vad du får ut obelastat (även om det brukar vara något högre än max men vem vet hur exakt din varvräknare är).

 

Får du bara ut 2800 varv i stället för 4500 är det något som är rejält fel.

Om propellern fått en snyting så att maskin inte orkar upp till mer än 2800 varv borde det skaka rejält så det tvivlar jag på, det vanligaste vid propellerskador är att man inte får ut normal fart vid ett givet varvtal.

Att propellern skulle ha så himla helt fel storlek låter konstigt, det enda jag kan tänka mig här är att någon bytt den till vad som fanns tillgängligt på grund av en skada på den ursprungliga propellern.

 

Det bör stå på propellern vad det är för diameter och stigning (typ 14 x 13 eller vad det nu kan vara). Kolla på backslaget vad du har för utväxling och knappa in i en propellerkalkylator (googla) vad du borde få för fart med din propeller, båtstorlek och motorstyrka.

 

Om det verkar rimligt kan du sedan börja fundera på varför ni båt är för långsam/saknar varv. Visar det sig att propellern är tokfel kan du överväga att byta men plocka inte bort den och åk till en firma i i onödan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, firefish säger:

MD21 ska väl maxvarva 4500 så det stämmer med vad du får ut obelastat (även om det brukar vara något högre än max men vem vet hur exakt din varvräknare är).

 

Får du bara ut 2800 varv i stället för 4500 är det något som är rejält fel.

Om propellern fått en snyting så att maskin inte orkar upp till mer än 2800 varv borde det skaka rejält så det tvivlar jag på, det vanligaste vid propellerskador är att man inte får ut normal fart vid ett givet varvtal.

Att propellern skulle ha så himla helt fel storlek låter konstigt, det enda jag kan tänka mig här är att någon bytt den till vad som fanns tillgängligt på grund av en skada på den ursprungliga propellern.

 

Det bör stå på propellern vad det är för diameter och stigning (typ 14 x 13 eller vad det nu kan vara). Kolla på backslaget vad du har för utväxling och knappa in i en propellerkalkylator (googla) vad du borde få för fart med din propeller, båtstorlek och motorstyrka.

 

Om det verkar rimligt kan du sedan börja fundera på varför ni båt är för långsam/saknar varv. Visar det sig att propellern är tokfel kan du överväga att byta men plocka inte bort den och åk till en firma i i onödan.

Ja till saken hör att tidigare nämnde att han bytt propeller på grund av att dom var 7 stycken i familjen. Så när alla var i båten gick den bättre med denna propellern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det låter bakvänt. Om det var proppad för tung last borde den snarare varva för mycket nu. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det låter bakvänt. Om det var proppad för tung last borde den snarare varva för mycket nu. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Läs först VP md21 ägarboken och ta reda på det rätt utformade runda området för din maskin för att ladda maskinen öppen (full troth). Om det är 4500 rpm måste du väga tungt över hela propellern och det kan bryta maskinen eller växellådan. Generellt ändrar antingen uppgången eller diameteren av en storlek är det 200 rpm förändring. Så börja utforska rätt område rmp på din maskin.

 

NBs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...