Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Mackey

Gotska sandön - Hamnguide!

Rekommendera Poster

Såg just att Benns säljer en hamnguide till Gotska sandön.

Det måste ju vara en rätt tunn skapelse eftersom det saknas möjlighet att lägga till på ön. :D

 

Hur som helst så finns boken Gotska sandön - en besöksguide att köpa till rabatterat pris på Benns.

Finns även att köpa här för drygt 300:- kronor.

 

Tror det är ett bra tips för de som tänker sig dit sommaren 2018.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, Mackey säger:

Såg just att Benns säljer en hamnguide till Gotska sandön.

Det måste ju vara en rätt tunn skapelse eftersom det saknas möjlighet att lägga till på ön. :D

 

Hur som helst så finns boken Gotska sandön - en besöksguide att köpa till rabatterat pris på Benns.

Finns även att köpa här för drygt 300:- kronor.

 

Tror det är ett bra tips för de som tänker sig dit sommaren 2018.

 

Mackey

Författarna kallar den ju, förmodligen mer korrekt, för besöksguide.

Den är säkert nyttig även för sjöfarare för det är ju lite speciellt att kunna ankra på ett tryggt sätt där.

 

Sandön är en speciell pärla som bör besökas, men välj en period med stabilt väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Vilka stabila perioder har bäst förutsättningar?

 

Jag har varit på Gotska sandön ett par gånger men aldrig med egen båt och jag vet av egen erfarenhet att det är lätt att bli kvar längre än vad man tänkt sig (pga "dåligt" väder).

 

Med vänlig hälsning Thomas S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, gladius säger:

Hejsan!

 

Vilka stabila perioder har bäst förutsättningar?

- - -

Ön har som sagt ingen hamn. Personalen som jobbar på ön har en "typ lotsbåt" på båtvagn som de drar ner till stranden med en bandtraktor och sjösätter när de ska iväg. Du ankrar utanför stranden på sandbotten. Dessutom så är det långgrunt så du måste ligga en bit ut från land (ca 100 m). Det är alltid sjögång så ankring på läsidan rekommenderas. Dessvärre så rundar vågorna runt uddarna så även om du har vindlä så kan du få sjö, dessutom ofta från sidan eftersom vågorna rundat närmsta udde... Det rekommenderas att lämna ankringsplatsen om vindstyrkan går över 8 m/s. Jag skulle nog rekommendera lägre gräns.

Det behövs "några dagar" med stabilt väder för att det ska kännas tryggt att gå dit om du frågar om mina råd.

 

Jag har legat utanför fyren på norra sidan där det är nära att gå till fyrbyn. På kvällen så kan det rulla rätt bra i sida pga vågorna som rundar udden men det lugnar oftast ner sig så det blir mindre rullningar efterhand.

 

Jag har även legat bortanför Säludden (tillträdesförbud närmast udden) en bit längre österut på norrsidan. Det är mysigt att somna in där till sälarnas råmande ute på udden. Det finns ett "utkiksplank" inne på stranden som man kan stå bakom och titta på sälarna utan att störa. Från Säludden är det en rätt bra bit att gå för att komma till fyrbyn. Sand överallt så det är "två steg framåt och ett steg tillbaka" så det är lite jobbigt att promenera längre sträckor.

 

Men ön är som sagt väldigt fasinerande och väl värd ett besök vid rätt väderförhållanden.

 

Några vänner till oss visste inte att det är hundförbud på ön så de åkte dit o tillbaka igen utan övernattning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog svårt att planera en bra tid att ta sig med egen båt till Gotska sandön. Håll koll på väderprognoserna och segla/kör dit när vädret är det rätta.

 

Vi seglade både dit och därifrån i 9 m/s, men hade tre underbara dagar på ön i sol och stiltje (bortsett från första natten). Som Lintott redan skrivit så funkar inte väglä så bra. Flundror kan hjälpa, läs här.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har seglat dit 2ggr.

För 5 år sen. Då stannade vi 2 nätter lugnt å fint. Och i somras. Stannade en natt. Det var lite bökigt att ta sig ut med liten jolle, då vi inte hade åror utan bara motor (åror rekommenderas för att komma ut. Vi hade blivit av med en) och hyfsat hög sjö.

De va gungigt att sovamen bra sjösjuketräning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...