Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Leifsu

Slitbrickor hjärtstock

Rekommendera Poster

Mitt roder hänger nu en cm för djupt.

Roderhuvudet/bronslagret har slitits ca 1 cm (på 43 år).

Behöver nu få någon form av slitbrickor eller lager på plats för det går inte att fälla upp roderkulten utan att den tar i.

Är mest inne på någon form av plastbrickor i lämpligt material, men hittar inga i så stor storlek.

Någon som har tips på vad jag bör köpa och gärna var?

 

Orsaken till det stora slitaget är att rodret är ombyggt från att ha stöd av en skädda till att vara frihängande.

Hjärtstocken är förstärkt och rodret utökat med en balansdel.

Allt fungerar perfekt, sedan mängder av år, förutom slitaget på roderhuvudet.

Är ganska ensam om lösningen, de flesta bytte senare och då till ett nytt roder med ett stödlager halvvägs upp.

DSC01301.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är inga standard-grejer som finns på en hylla; jag rekommenderar noggrann måttning en mekanisk verkstad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hela roderhuvudet behöver omarbetas, att bara montera bort stödet i en skädda utan att ordna med något axialt lager är dömt att misslyckas förr eller senare.

 

Detta är ett jobb för en duktig mekanisk verkstad, att bara lägga dit några plastbrickor för att hålla upp hjärtstocken är konstgjord andning, det hela kommer att haverera, och det brukar bli när det är minst önskvärt.

 

:mellow:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som jag klurar kring är att hjärtstocken är en rund axel.

Slitaget är också runt.

= påminner mycket om en ovanligt stor bricka!

 

Med en hög brickor så skulle slitaget kunna bli mellan brickor och det blir inte stort.

Konsten är att få tag på t.ex plastbrickor i hyfsat rätt dimension (20-25 mm hål och kanske 40 mm ytterdiameter).

Eller på lämpligt plastmaterial, så kan jag nog såga ut dem med en hålsåg om jag spänner en bunt mellan två träskivor och borrar rakt igenom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har fungerat i åtminstone 35 år bortsett från slitaget, så det känns inte som en jättechansning att bara åtgärda slitaget. Men det kan ju vara ide att höra med någon firma vad det kostar att göra en ombearbetning och få dit ett lager. Något tips på lämplig firma i Stockholmsområdet och ännu hellre kring Åkersberga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Leifsu säger:

Det har fungerat i åtminstone 35 år bortsett från slitaget, så det känns inte som en jättechansning att bara åtgärda slitaget. Men det kan ju vara ide att höra med någon firma vad det kostar att göra en ombearbetning och få dit ett lager. Något tips på lämplig firma i Stockholmsområdet och ännu hellre kring Åkersberga.

Vallentuna ligger inte långt bort....

 

http://www.nordbergstekniska.se/Product_Details.aspx?ID=1

 

Det här företaget är stora i olika plastmaterial och kan även hjälpa till med bearbetning enligt deras hemsida, om du inte vill såga/bearbeta själv. Det kan ju vara värt att höra med dem vad de vill ha betalt för att göra en bussning. De vet nog även om vanlig delrin är bästa materialvalet eller om det finns något som är slitstarkare.

 

Tips: Det blir nog obetydligt dyrare att beställa två på samma gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle 1: mäta diametern på hjärtstocken, och 2: gå in på närmaste verkstad och be dom göra två brickor i något material lite mjukare än metallen, delrin t.ex., och 3: lägga en hundring i kaffekassan, och 4: montera den ena på båten och ha den andra i reserv om den första inte skulle överleva mig.

Edit: Kom på en enklare lösning, åk till Rotera Kullager i Täby och be dom lösa problemet, det har dom gjort med den äran åt mig med ett liknande problem.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varenda utombordare hänger ju i någon form av axel och lagras ofta i plastbussningar så det funkar säkert på ett frihängande roder också. Gäller bara att hitta lämpligt brickmaterial och att kanske  smörja med vattenfast fett ibland. Rodret på min båt lagras med två plastbrickor som stöd mot skäddan och det har funkat sedan 1971. Fördelen med två brickor är att friktionen mellan brickorna blir mindre än mot dom slitna metallytorna du har nu.

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åk till VVS butiken och köp 2st "Mutter med fläns" R20 i mässing. Hålet är 24 mm men gängorna är lätt att slipa bort. Smörj med PTFE fett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slakta ett kasserat block med rulle i drelin. Borra upp hålet. Det går att fila för hand med.

Krångla inte till det.

Alt köp en liten bit "plast" typ "plexiglas" hos glasmästaren, du kan få en bit från skrotlådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni kollat bilden ordentligt?

Ser det inte ut som att hjärtstocken ätet sig igenom bussningen / röret?

Måste vara rejält rackligt, vilket inte är förvånande, efter att stödet för rodret i axialled monterats bort och en bussning som endast är avsedd för att stödja i radial riktning, även får ta upp laster i en riktning den aldrig varit konstruerad för.

 

Vist skulle det funka som en tillfällig lösning med en distans av plast, trä eller ett antal varv med ståltråd runt hjärtstocken, så att huvudet kommer upp en bit från däcksbeslaget.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Pentax säger:

- - -

Visst skulle det funka som en tillfällig lösning med en distans av plast, trä eller ett antal varv med ståltråd runt hjärtstocken, så att huvudet kommer upp en bit från däcksbeslaget.

 

;)

Det var därför jag föreslog att han skulle låta tillverka två st bussningar så han kan byta när det blir slitet igen...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...