Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Sneseglarn2

Dålig lukt i båten

Rekommendera Poster

Hej..! Jag har en lite suraktig, i mina näsborrar inte alltid så kul doft i min Aphrodite 30.. Den är inte så påtaglig sommartid (har haft båten sedan Aug 2016), men nu när jag tagit upp den för andra gången, så tycker jag att det konar värre än förra året... Kläder till exempel, som legat / hängt i båten luktade likadant när jag  plockade med dessa hem... För övrigt så lämnade jag kvar dynorna (Ställda på högkant fritt med luft emellan), gjorde likadant förra vintern, plus att jag har tre stora avfuktare av Biltemas största modell med två påsar i vardera, plus en mindre i motorrummet.... Har haft ett anta plastbåtar genom åren, och vad jag erfar, så luktar det ju lite i alla så kallade Styrenbideer..  Men i denna tycker jag att det är lite mycket doft... En del pratar om att dom använder Ozongeneratorer har jag läst här på forumet... Är det dumt att ha dynorna kvar i båten, dom tar väl kan jag tänka mig åt sig rätt mycket lukt / fukt, som sedan bibehålls i båten... Vad det gäller avfuktarna så har jag inte fått nåt vatten i dom, trotts att dom stått i båten större delen av November.. Har en väderstation med Hygrometer i båten, men hur mycket man kan lita på den (300:- på Jula) vet jag inte, men den visade häromdagen 75% fuktighet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi utgår från att dynorna är OK, att de inte är kraftigt angripna med mögel, så är det väl läge att ta reda på var lukten kommer ifrån. 

 

Börja med rengöring. 

Ordentlig sådan. 

Jag brukar tvätta ut båten (som jag tömmer) med klorinlösning på våren. Tar bort mycket äckligt. 

 

Kolla om slangar och tank till toan är OK. De kan lukta fan om de är gamla eller om tanken är dålig. 

 

Funkar ventilationen av ruffen?  

 

Om du kollat allt detta kan du köra med ozongenerator. Eller ställa ut skålar med ättika, gammalt husmorsknep som skall funka bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har 75% luftfuktighet så har du inte fått ut speciellt mycket fukt. Är alla ventilation tilltäppt?

Har man möjlighet att köra en elektrisk avfuktare så brukar man komma ner till 50%. Gör annars stora avfuktare men puts, durkslag och sommarvägsalt.

Det går utmärkt att ha kvar dynorna i båten men då måste luftfuktigheten ner.

Ozon är det enda som effektivt avlägsnar lukt, det kör man i hus med luktproblem. Samma med bilar.

Prova att hyra en ozongenerator av an bilrekond, de brukar kunna det här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan, bhemac säger:

Om du har 75% luftfuktighet så har du inte fått ut speciellt mycket fukt. Är alla ventilation tilltäppt?

Har man möjlighet att köra en elektrisk avfuktare så brukar man komma ner till 50%. Gör annars stora avfuktare men puts, durkslag och sommarvägsalt.

Det går utmärkt att ha kvar dynorna i båten men då måste luftfuktigheten ner.

Ozon är det enda som effektivt avlägsnar lukt, det kör man i hus med luktproblem. Samma med bilar.

Prova att hyra en ozongenerator av an bilrekond, de brukar kunna det här.

Vilken fuktprocent ska man sträva efter....?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mindre än 75%, där ligger gränsen för mögel och gränsen för att järn rostar. Jag vill nog inte ha över 60%. Torkar man båten vid upptag till 50% med elektrisk avfuktare och sen har några torrbollar så håller man sig under 60% resten av vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är en relativ fuktighet som är väldigt temperaturberoende bör man ha lite marginal.

 

50 % RH vid 15 C =

70 % RH vid 10 C och =

90 % RH vid 5 C.

5a2c187882b73_Mgeldiagram.png.0f270e5aa7c7f72278aa2d2ee0adf7aa.png

 

Som du ser i ovanstående "mögeldiagram" klarar man sig bra om man kan hålla sig på 50 % RH vid 15 C och vad detta ger vid lägre temperaturer.

 

För att hålla rosten borta bör man dock aldrig komma över 60 - 70 % RH vilket i praktiken är omöjligt (eller i alla fall svårt) tycker jag.

 

Mackey

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hålla luftfuktigheten vid 50 - 55 RH % garanterar mögelfri kondition. Biltemas elektriska avfuktare + värmare ställd på 10 - 15 grader är det enklaste sättet att uppnå dessa konditioner. Alla ventiler skall slutas/tejpas. Om du har biltemas grunka hjälper dens jonisator att bli av med unkenheten.

BT:s avfuktare är den bästa investering jag kan tänka mig för att bli av med ovanstående problem.

http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad-och-tvatt/Maskiner/Luftavfuktare-2000038181/

Denna erfarenhet har jag att tacka bhemac för!

Tack

Redigerad av LonelyBird
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, LonelyBird säger:

Denna erfarenhet har jag att tacka bhemac för!

Tack, men jag bara förmedlar vad andra lär mig!

Det finns mycket att lära här på MG!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, LonelyBird säger:

Hålla luftfuktigheten vid 50 - 55 RH % garanterar mögelfri kondition. Biltemas elektriska avfuktare + värmare ställd på 10 - 15 grader är det enklaste sättet att uppnå dessa konditioner. Alla ventiler skall slutas/tejpas. Om du har biltemas grunka hjälper dens jonisator att bli av med unkenheten.

BT:s avfuktare är den bästa investering jag kan tänka mig för att bli av med ovanstående problem.

http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad-och-tvatt/Maskiner/Luftavfuktare-2000038181/

Denna erfarenhet har jag att tacka bhemac för!

Tack

Har du båten på en båtklubb som jag..? Bara undrar..? för om man ska bibehålla 10-15 grader i båten under vintern, så lär det ju gå ett antal KV, om man ska ha både avfuktare och värmare anslutna.. Avfuktaren funkar ju tydligen inte under 5c... Tror inte att min klubb skulle bli så glada om jag hade dessa prylar i kontinuerlig drift under vintern...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I början av mitt båtliv fanns det ju två skolor.

 

1: Båten öppen och med möjlighet till god ventilation och täckt så att det blev genomdrag och så bra ventilation som möjligt och båten helt tömd på det mesta. Det är möjligt att det var så man gjorde längre tillbaka i tiden.

2: Båten helt stängd och med kemiska avfuktare typ "torrboll".

Av debatten att döma verkar metod 2 ha tagit över helt i "experternas" tankevärld.

 

Själv har jag alltid tillämpat metod 1.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Thallatha säger:

I början av mitt båtliv fanns det ju två skolor.

 

1: Båten öppen och med möjlighet till god ventilation och täckt så att det blev genomdrag och så bra ventilation som möjligt och båten helt tömd på det mesta. Det är möjligt att det var så man gjorde längre tillbaka i tiden.

2: Båten helt stängd och med kemiska avfuktare typ "torrboll".

Av debatten att döma verkar metod 2 ha tagit över helt i "experternas" tankevärld.

 

Själv har jag alltid tillämpat metod 1.

Så uppfattar jag också de olika "skolorna" men jag har alltid valt alt 2. 

Anledningen till det är att där jag har båtarna, Stockholmstrakten, så får jag mögel på min styrpulpetare till och med när den ligger i sjön vid bryggan i ganske utsatt läge! Där kan man ju prata om ventilation!!!

Att då tänka sig att plocka upp stora båten och ha den liggande på land en bit bort, täckt med pressar och öppet rakt igenom känns inte helt ok. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Thallatha säger:

I början av mitt båtliv fanns det ju två skolor.

Ja och bäst var oftast helt öppet.

Men sen hände något, klimatet ändrad sig.

1986 köpte vi en fastighet, vi hade ofta under -20 den vintern, dyrt som fasen. Nu har vi sällan under 0°.

Tittar på SMHIs statistik över luftfuktigheten på vintern så har den stigit samtidigt som vi inte har de där riktigt kalla dagarna längre.

Folk som alltid hade båten öppen under vintern fick helt plötsligt mögelproblem, trots att de gjort precis som de alltid gjort.

Men det beror också på var i landet man är och även lokala förutsättningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En mycket ordentlig genomgång av hur man ska förvara materiel utan problem som FMV gjort.

 

"Studerar man hur materielen kan försämras och förstörs av för hög luftfuk- tighet finner man att det är den relativa fuktigheten som är avgörande för om fuktmiljön är skadlig eller inte. De skador som kan förorsakas av för hög relativ fuktighet är främst följande:

  • korrosion på stål och andra metaller
  • oxidation och korrosion på elektronisk utrustning
  • försämrade egenskaper hos hygroskopiska material
  • ökad skadlig aktivitet hos mikroorganismer"

Läs "Avfuktningsteknisk materielhandbok" HÄR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag har min båt på båtklubb men betalar naturligtvis för elkonsumtionen. Erfarenheten är just den som bhemac beskriver. Tidigare var metod 1 tillräcklig men nu går jag för 2. Tre till fyra ordentliga uttorkningar per vinter her visat sig räcka vilket är en acceptabel kostnad för en torr båt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan, bhemac säger:

...

Läs "Avfuktningsteknisk materielhandbok" HÄR

Alltid lika underbart med Försvarets litteratur, alltid korrekt, lättfattligt och noggrann.

 

Mackey

 

5a2d1571157b5_Korosionsdiagramstl.jpg.85b33c371c2d3769907a3fe7265a1dbd.jpg

5a2d1698a041a_Korosionsdiagramandrametaller.jpg.87002c978236d6984c2beedff42ff9da.jpg5a2d1766cbd5f_Mgeldiagram.jpg.e1278e47aff554d24feb2d17d94256cf.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, LonelyBird säger:

Ja jag har min båt på båtklubb men betalar naturligtvis för elkonsumtionen.

Vilket är ganska enkelt. En Energimätare för är enkel och billig, själv har jag satt en i min elcentral.

 

Energimätare2.jpg

Energimätare1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sagt det förr  men några koppar med ättika gör susen, Då spelar det ingen roll hur fuktigt det är för möglet fixar inte att växa är det är ättika i luften.

Tvätta bort ättika med klor eller ättika som är miljövänligt, använd inte såpa. Det tar iofs. bort möglet men nya sporer kan leva på såpresterna om du inte sköljt ordentligt.

Samma sak om du har textiler som fått dålig lukt, tvätta dem med en skvätt ättika i tvätt maskinen (ca 0,5 d.l) till en normal maskin.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns bakterier som äter nästan all typ av prganisk lukt. Man måste dock spraya heladen yta där det kan finnas lukt. När lukt är borta dör de fest bakterierna.. några blir sporer igen.. å kan fungera förebyggande.

Dom kostar en slant.. det finns varianter med silver som döljer, inte tar bort, lukt och olika billigare parfymvarianter.

Dom riktiga fungerar på rijktigt och har inga negativa egenskaper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan, Caribic410 säger:

Det finns bakterier som äter nästan all typ av prganisk lukt. Man måste dock spraya heladen yta där det kan finnas lukt. När lukt är borta dör de fest bakterierna.. några blir sporer igen.. å kan fungera förebyggande.

Dom kostar en slant.. det finns varianter med silver som döljer, inte tar bort, lukt och olika billigare parfymvarianter.

Dom riktiga fungerar på rijktigt och har inga negativa egenskaper.

 

Någon rekommendation på en "riktig" variant?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-12-10 på 10:11, ChristerN säger:
På 2017-12-10 på 05:39, Thallatha säger:

I början av mitt båtliv fanns det ju två skolor.

 

1: Båten öppen och med möjlighet till god ventilation och täckt så att det blev genomdrag och så bra ventilation som möjligt och båten helt tömd på det mesta. Det är möjligt att det var så man gjorde längre tillbaka i tiden.

2: Båten helt stängd och med kemiska avfuktare typ "torrboll".

Av debatten att döma verkar metod 2 ha tagit över helt i "experternas" tankevärld.

 

Själv har jag alltid tillämpat metod 1.

Så uppfattar jag också de olika "skolorna" men jag har alltid valt alt 2. 

Anledningen till det är att där jag har båtarna, Stockholmstrakten, så får jag mögel på min styrpulpetare till och med när den ligger i sjön vid bryggan i ganske utsatt läge! Där kan man ju prata om ventilation!!!

Att då tänka sig att plocka upp stora båten och ha den liggande på land en bit bort, täckt med pressar och öppet rakt igenom känns inte helt ok. 

 

Jag hade min "Stora båt" under några år på Svinninge Marina, ca 55 mil från bostadsort och jag körde med ruffluckan öppen och presenning över halva båten, med ordentliga ventilationsöppningar i för och akter. Det var inga som helst problem.

Var visserligen och tittade till båten (och jobbade på den) några gånger varje vinter.

Jag ville ju inta att min fina presenning, som jag och arbetskompisen bärgade på Smögenbron en stormdag, skulle blåsa av - så viss tillsyn krävdes ju.

 

Vi jobbade ofta med att serva gatubelysningen och när en dag körde över Smögenbron hände det något som vi först tyckte va en svensk flagga runt en belysningsarmatur. 

Det visade sig va ett helt lastbilskapell. Av naturen är vi ju lata och för att kapellet inte skulle förstöra armaturen drog vi in det på bron, stuvade på lastbilsflaket och körde upp det till förrådet.

På kapellet stod det vems det var med telefonnummer och allt. Vi  vek ihop det och körde det till polisen och gav dem kontaktuppgifterna. De ringde till firma, Arthur Engel & Sön, Askim, Norge, som lovade att komma och hämta det. Efter nåt halvår ringdepolisen och sa att vi kunde komma och hämta kapellet. Lastbilsåkeriet hade inte hämtat det. Vi delade det på mitten och det räckte till att täcka min havsfidra. Det räckte också till att täcka det som behövde täckas på L 32;an..

 

5a2fb1fe2c60d_vrutrustning02.thumb.JPG.f59209da51bff604b103b949ef793b75.JPG

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-12-10 på 10:39, bhemac säger:
På 2017-12-10 på 05:39, Thallatha säger:

I början av mitt båtliv fanns det ju två skolor.

Ja och bäst var oftast helt öppet.

Men sen hände något, klimatet ändrad sig.


Det stämmer nog.

Förr var det ju vinter på vintern och sommar på sommaren. 

Nu för tiden kan det ju va mer vinterlikt strax före midsommar än runt nyår.

Har varit med om att tvingats bryta två scoutläger ett par veckor före midsommar pga att det regnat och snöat i flera dar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med PeterK fast jag försöker städa ur båten ordentligt på hösten.

Minsta smulor eller en glömd saftfläck kan starta en mögelodling. Ju mindre organiskt löst material det finns i båten, desto mindre risk för mögel. Möglet måste ha något att äta. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, iznogod säger:

 

Någon rekommendation på en "riktig" variant?

Ett franskt företag, Novozymes, tillverkar sånt och en massa enzym mm. Sljer produkter under många varumärken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Klubbjackan säger:

Möglet måste ha något att äta. 

Tyvärr är de inte speciellt kräsna när det gäller kosthållningen. Därmed inte sagt att man inte ska städa.

Ozon är det mest effektiva sättet att döda mögel och rätt luftfuktighet det bästa att hålla möglet borta. Det är nog anledningen till att ozon används så mycket för mögelsanering.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...