Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej jag har för avsikt att låta min Ryds Tumlare ligga kvar i sjön i vinter. Jag har kommit så långt att jag bestämt att jag vill ha en dränkbar vattenpump. Båten ligger i saltvatten (Stockholm)  

 

Kollat runt i forumet och hittat lite information som är vettig,  men har några år på nacken. Tänker att utvecklingen kanske även här gått framåt. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En pump tar onödigt mycket ström, kompressor är bättre. Finns ett färdigt svenskt system men det kostar en slant. De använder kinesiska kompressorer som är ganska billiga. Typ DENNA, jag har en liknande till dammen.

Väldigt många båtar har dock inget alls. 

 

HÄR är den färdiga lösningen, de kör 2x80W kmpressor.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Liljekvisten säger:

Hej jag har för avsikt att låta min Ryds Tumlare ligga kvar i sjön i vinter. Jag har kommit så långt att jag bestämt att jag vill ha en dränkbar vattenpump. Båten ligger i saltvatten (Stockholm)  

 

Förlåt att en annan är lite obstinat, men i Stockholm finns väl inget saltvatten - på sin höjd lite bräckt gytjevatten.

Jag kommer ihåg när jag seglade hem min båt från Stockholm. Det var först när man kom ner mot Blekinge/Skånekusten, som vattnet smakade salt, när det stänkte i ansiktet när man gick på kryss.

I princip gör det inget om plastskrovet fryser fast. Jag har dock den erfarenheten att mindre båtar tenderar att lyfta fören i samband med att de ligger fastfrusna. Har en liten bohusjulle i plast.Jag skulle bara ............. innan jag tog upp båten. Innan jag var klar med det jag "bara" skulle göra, hade isen lagt sig. 

Fick vid ett tillfälle se att fören rest sig och skäddan och ett propellerblad frusit fast i isen. Köpte en dränkbar länspump på Claes Olsson och tinade loss båten.

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/03/vill-du-bada.html

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger båten på grunt vatten (ett par meter) funkar det med en akvariepump, men är det lite djupare behövs någon annan typ av pump/kompressor för att få ner luften till det varma bottenvattnet.

 

Är det 10 m djupt krävs ett ryck på 1,0 bar, 2 m djupt klarar man med 0,2 bar (typ mindre akvariepump).

 

En lite kraftigare akvariepump på säg 35 W bör räcka långt, kan klara 6 m djup och 6 st. "bubbelstenar" som kan fästas med jämna mellanrum längs ett nedsänkt "snöre" som läggs under båten.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VAKE systemet hängs 1-1,5m under båten och kan då hålla isfritt. Nackdelen är att kompressorn måste gå innan det fryser, annars finns det risk för att slangen fryser.

En extra fördel är att båten brukar få en renare vattenlinje. Man har i vissa hamnar en luftslang i inloppet som aktiveras vid ett oljeutsläpp. Förhindrar att oljan sprids. 

 

Har man ett utanpåliggande roder eller drev fungerar en dränkbar pump som körs igång när det fryser på.

Generellt kan man säga att nackdelarna med vinterliggning är störst hos dem som väljer att inte ligga i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tar tillbaks mina påståenden om att man måste ned till botten med luftutsläppet.

Ett par meter klarar ju en lite större akvariepump.

 

Vi är lite sugna på at vinterligga något år för att komma ut i skärgården under lite andra förhållanden. Har varit ute med min far några gånger med bår under vintern och det är speciellt, kanske inte jätteskönt, men rogivande och annorlunda.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan använda en 230VAC Airbrushkompressor för att hålla isfritt. T.ex. denna.

Den skall placeras så att den suger in uteluften, inte inomhusluft som har mera fukt i sig, för då kan fukten kondensera i slangar och frysa.  
Under vatten lägger man 6mm kopparrör där man bankat änden platt, och man har borrat ett antal 1mm hål i röret med c:a 200 mm avstånd, på de ställen man vill få luft att komma ut. Man kan då ordna rören och hål så att det kommer ut luft mest där det behövs mest, t.ex. under roder/propeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Airbrush/membrankompressor funger men en "akvariepump" eller "electromagnetic air pump" har en längre mekanisk livslängd.

 

electromagnetic air pump.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan, bhemac säger:

Airbrush/membrankompressor funger men en "akvariepump" eller "electromagnetic air pump" har en längre mekanisk livslängd.

 

electromagnetic air pump.jpg

Likheten mellan en magnetisk och en motordriven pump är att båda har ett membran och backventiler som ger pumpflödet. Mekaniken mellan motor och membran är ganska enkel, och en 230VAC-airbrushpump brukar ha en borstlös asynkronmotor, så slitaget i den mekaniken är måttlig.
Akvariepumpen ger ett tryck på c:a 2 m vattenpelare, medan en airbrushpump ger tryck på c:a 30-40 m vattenpelare.  Vill man t.ex lägga rör med små hål i på botten för att dirigera luften dit den gör störst nytta, så behövs ett lite högre tryck än vad som bara behövs för vattendjupets skull.
Hur som helst, jag har kört en airbrushpump som anges avsedd för kontinuerlig drift  (dock en annan än den från Clas Ohlson) ett halvår i sträck utan att märka några problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en airbrushkompressor till dammen (1,6m djup) men bytte till en "air pump" när jag såg VAKE systemet. Den ska klara 3,5m vattenpelare, vi har provat 3 m utan problem. Den har gått några år nu.  Men enkla airbrushkompressor tror jag inte är lika hållbar, priset för  pumpen är en tredjedel, det gör inte lika mycket om den ger upp.

 

De som gjort VAKE-systemet verkar har lagt ner lite tid på utveckling, bla säger de att det inte finns någon anledning att lägga slangen för djupt. Det ger inte mer värme men mer slitage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den jag använde var för att bubbla luft under en infrusen utombordsbåt som höll på att dras ner i isen av utombordaren som alltså inte kan flyta med skrovet uppåt vid snöfall, stöp och återfrysningar. Det hade gått mycket längre än bilden visar, aktern hade sjunkit ner så vattnet gick in i motorbrunnens genomföringar, fyllt ruffen i aktern upp till över kojnivå. Efter några dygns bubbelverksamhet genom ett smalt kopparör med massor av 1mm hål, nedstucket i ett borrat klent hål snett in under utombordaren har läget nu fixat sig. Isen är c:a 70 cm tjock! 
Kompressorn drar rätt lite ström (märkt 75W) och den förefaller vara gjord att tåla långvarig drift utan problem. Finfin!

Före

bild.png.1de15a891d4bedd1e054bb15f1bf464b.png

Efter, då lite försiktigt hackande frilade ytan lite mer.

 

 

bild.png.e97c3e56bc14e99d64fa97ce468138c6.png

Redigerad av Seawolf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seawolf, hade Du använt VAKE-systemet hade säkerligen båten länspumpats också, helt automagiskt. Allt enligt en vanligtvis välunderrättad källa...

:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju fantastiskt att all snö ovanpå båten också smälte! :D

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill bara säga att jag är sjukt imponerad hur mycket kunskap, information och många kloka råd jag fått denna vecka. 

 

Gröngöling/Landkrabba som jag är så är detta  väldigt värdefullt. 

 

Tror att det lutar mot en elektromagnetisk luftpump. 

 

Nästa fråga... 

 

Hur ska jag med motorn Meriner 50 hk .... Upp- eller nertiltad? 

 

//Mats 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Mackey säger:

Det är ju fantastiskt att all snö ovanpå båten också smälte!

Kan man inte ana lite sol också? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, bhemac säger:
11 timmar sedan, Mackey säger:

Det är ju fantastiskt att all snö ovanpå båten också smälte!

Kan man inte ana lite sol också? ;)


Kommer ihåg den tiden då jag jobbade på det kommunala elverket. Vi delade förråd med de övriga kommunalarbetarna. 

Vid några tillfällen la jag märke till att några av gubbarna höll i träskaft ned en stor plåtbit längst ner och att man med hjälp av den tingesten flyttade snö från det ställe det inte borde ligga till ett ställe där det inte låg lika mycket i vägen.

 

Vi på elverket var så lata så vi använde så smala såna plåtbitar med träskaft som möjligt - skyfflar kallas dom visst. Snöskyffel de breda och kabelskyffel de smala.

 

5a323a793f40b_smalskyffel.jpg.4cf54fa335733935be9700ae0f22beda.jpg

 

Eleverksarbetare som jag är, använde jag naturligtvis en kabelskyffel när jag skulle skyfflar ur snön ur min julle, som jag beskrivit i länken ovan. Men man måste ju ha en viss försiktighet när man skyfflar inne i båten - man vill ju inte skada inredningen.

 

piasavakvast-76-cm.jpg.9ccfce8af9c351b18901306dfc9bf63a.jpg

 

Sen är en piassavakvast inte så dumt att sopa ihop det man inte får upp med skyffeln.

Det är väl först när man får bort det mesta av snön, som sola kan göra nytta och eventuellt smälta bort resterna.

 

5a323cca42ceb_SolaiKarlstad.thumb.JPG.33cc4f0aa9501b0b688de3ed3eccca3c.JPG

 

Då tänker jag ju inte på "Sola i Karlstad". Hon inverkar ju inte så mycket på snön - som synes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som alltid förvånar mig är hur dålig tillsyn många har, inte minst på vintern. Många tar upp på hösten sen ägnar de flera dagar åt att paketera båten. I april kommer de tillbaka. De flesta bor inte långt borta heller. Jag har nära och åker förbi några gånger i veckan, tycker det känns bra att se till "lilla telningen" ibland.

Ännu värre, de som ligger kvar i sjön och som inte skottar bort snön.

Försäkringsbolaget sa, ang att ligga kvar i sjön, se bara till båten då och då. Det är de som inte gör det som får skador.

På ett klubbmöte föreslog jag att man skulle investera några tusen i webbkameror.  Men det var som att visa en iPhone för grottmänniskor.

Nu hoppas vi på ett organiserat vinterliggande men tillsyn, telefonlistor mm. Kommunen som äger hamnen är mycket intresserade. Och gubbarna i klubbstugan kan få fortsätta att blanda sitt kaffe med Kron.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan, Liljekvisten säger:

 

 

Nästa fråga... 

 

Hur ska jag med motorn Meriner 50 hk .... Upp- eller nertiltad? 

 

//Mats 

 

 

 

 

Vattnet är varmare än luften och luften kan bli iskall. Svaret är därför att motorn ska vara nertiltad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan, Liljekvisten säger:

Jag vill bara säga att jag är sjukt imponerad hur mycket kunskap, information och många kloka råd jag fått denna vecka. 

 

Gröngöling/Landkrabba som jag är så är detta  väldigt värdefullt. 

 

Tror att det lutar mot en elektromagnetisk luftpump. 

 

Nästa fråga... 

 

Hur ska jag med motorn Meriner 50 hk .... Upp- eller nertiltad? 

 

//Mats 

 

 

 

 

Nertiltad som Christer skriver så att vattnet kan rinna ur motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant ämne, har själv haft båten i vattnet vintertid i 5 år, tog upp henne i höstas då jag ska byta anoder och lägga på ny bottenfärg. Var jävligt nervös första vintern, var inte så rädd att båten skulle lyftas, då vikten är 9 ton, något som isen kanske skulle klara av att lyfta, men slog bort den tanken. 

Däremot var jag osäker på genomföringar/ventiler, hade hört sådana som båten sjunkit för, och att det varit en ventil som frusit sönder. Men löste det (tror jag) genom att installera elvärmekabel på genomföringar och ventiler. Har dem dessutom kopplade till en termostat.

Har även en dränkbar pump som  jag snabbt kunde montera.

 

Tycker att typ De-Icer m.fl. är både dyra i inköp och i drift. 

VAKE-systemet verkar förvisso intressant, förutom att jag tycker det är lite dyrt i inköp. 

Men är sugen på att bygga något liknande till nästa vinter, och har då siktet inställt på den kinesiska kompressor som bhemac hänvisar till.

- Förstår att det är säkrast och bäst med 2 kompressorer, men behövs det verkligen?

- Någon som har någon idé om hur stora hål man ska göra i slangen, och hur tätt mellan hålen?

Har en stålbåt som är 10,5 meter lång.

Ovan har Mackey skrivit något om "bubbelstenar", vad är det för något? 

Inbillar mej att livslängden på kompressorn ökar markant ifall man använder en timer till kompressorn, t.ex. köra 1 timme och sedan vila 0,5 timme.

 

I vår ska jag fixa allt som behövs utvändigt, för sedan ska hon inte komma upp på land igen förrän om  5 - 6 år.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan, Torparn61 säger:

 

I vår ska jag fixa allt som behövs utvändigt, för sedan ska hon inte komma upp på land igen förrän om  5 - 6 år.

 

 

 

Du har inte båten på västkusten - eller!?

Detta är andra vintern jag ligger i utan den varit på land emellan. Det skall bli intressant att se hur den ser ut i botten - speciellt på propellern - när jag tar upp till våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Torparn61 säger:

Var jävligt nervös första vintern

Det är nog det största problemet, framförallt för alla andra!

Annars verkar det ju vara så att de som börjat ligga i på vintern gärna fortsätter med det. En kille jag känner låg i ett år men tog upp nästa, anledningen var allt tjat.

I år är jag uppe för byte eller snarare ändring av genomföringar, lodgivare mm.

Men fy fasen vad jobbigt!

 

Nog räcker det med en kompressor, jag tror dubbla är mer ett försäljningsargument, visst låter det tryggare? Är det väldigt lite is kanske det räcker med att ha en kompressor igång?

 

Jag känner inget behov av ett sådant system men det skulle vara kul som experiment.

Hur många hål mm kan Mackey få räkna på....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Torparn61 säger:

- - -

 "bubbelstenar", vad är det för något? 

- - -

Sådana här:

image.png.245d86da9bb12fe99b60e18991f1cd99.png   image.png.fd15987e316736d5c86c326c375ee5da.png

som finns i alla akvarium.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan, Lintott säger:

Sådana här:

Fick med sådana till ozongeneratorn. Har använt de till luftpumpen i dammen. En sten på botten, ca 1,6m under vattenytan ger ett område ca 1 m i diameter med luft på ytan. De två jag har håller i stort sett dammen isfri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thallatha: Helt rätt, bosatt på Ostkusten, Söderköping, Sankt Anna. 

 

bhemac: Några sömnlösa nätter blev det i början, när vädret var dåligt. En kompis till mej sålde sin plastbåt för 3 år sedan, och han hade haft den i vattnet i 34 år, tog upp en vecka var 5:e år för att byta anoder och på med ny bottenfärg. 

Jag kommer nog att fortsätta med att ha båten i på vintern, är ju himla smidigt faktiskt.

 

Kommer troligen att beställa 1-2 kompressorer och en rulle trädgårdsslang, då väntar jag bara på uppgifterna om hålstorlek och avstånd då. :rolleyes:

 

Lintott: Okej, tack för det. Misstänkte att det kunde vara sådana, men tänkte att "Nä, inte sådan liten". 

 

Hur har ni  haft det med inbrott i båtar i "era" områden? Ett par mil härifrån så gjordes inbrott i över 30 båtar för några veckor sedan. De stal för runt 1 milj. Försvann gjorde; Plottrar, GPS:er, Radar, Värmesystem (kompletta), och mycket annat. Man kan ju lätt bli heligt förbannad. Ett avsågat hagelgevär, mot det ställe där inte solen skiner. 

På andra ställen har också stulits;Propellrar, Drev och mycket andra tingestar.......... 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan, Torparn61 säger:

Thallatha: Helt rätt, bosatt på Ostkusten, Söderköping, Sankt Anna. 

 

 

Hur katten ser botten ut efter att ha legat i sjön i fem år och hur ser propellern ut.

Hade min båt legat i i fem år, så hade det väl nästan inte att gå för egen maskin till upptaget. Botten hade varit som en urskog och propeller skall vi bara inte tala om.

Bilderna visar båten efter ha legat två somrar och två vintrar i sjön.
Skulle man ha den längre i sjön får man nog göra ren botten varje år och efter ett par år finns det inget gift kvar i färgen och då blir det en nästan omöjlig uppgift.

Det börjar ju dyka upp bottentvättar, så andra året skulle man kunna anlita en sån, men propellern gör de väl inget åt och det är ju den som lite beväxtning blir mest påverkan på

5a50f72272366_Botten2r.jpg.a5793841c4c622d179984c8084d22564.jpg

 

5a50f73a49b70_Propeller2r.jpg.e4662e7259bce1b5fa0173a6e20aad38.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar heta luftsten numera, eller har kanske alltid gjort.

 

Det finns avlånga (0,5 m sådär) "stenar" i plast nu för tiden, kan inte kosta mer än en hundring styck (troligen mindre). En i fören, en i aktern och en cirka var tredje meter under båten borde räcka.

 

Det bästa är att mata varje sten med en separat slang så att man får ungefär lika mycket bubbel ur varje "sten" och om det behövs kan man ju strypa in flödet till varje sten genom att klämma ihop slangarna med för högt flöde lite.

 

Om man utgår från ett rör som ska borras så bör man inte få allt för höga hastigheter, blir onödigt stora tryckfall.

 

Med en akvariepump som ger 30 l/min (0,5 l/s) så är ett 15 mm rör/slang vettigt, blir väl ca.2 m/s om inte huvudvärken sabbat beräkningen.

 

Med samma pump som ovan bör man kunna ha 30-40 st 2 mm hål, smalare hål blir kanske onödigt svårt att borra utan att bryta borren. Dessutom skulle det behövas 120 - 160 1 mm hål.

 

Jag skulle borra hålen på lite olika sidor så att vatten som kommer in i slangen och lägger sig på botten pressas ut genom hålen som hamnar på undersidan av röret/slangen.

 

Någon föreslog kopparrör som luftfördelare, men det verkar krångligt tycker jag. Fördelen är att det inte flyter.

Några varianter jag skulle överväga är; pem-slang, pex-slang, alu-pex rör (är sryva men böjliga), vanlig trädgårdsslang och slang för droppbevattning (om hålen är lagom).

 

Det här är vad jag tror på utan att ha provat själv, så inga garantier gäller. :)

Man måste nog prova sig fram när det gäller antalet hål så att inte alla bubblor bommer ut i första halvan av slangen, men blir det fel går det ju att tejpa över. Trycken är låga och det gör ju inte något om det mot förmodan inte skulle bli helt tätt.

 

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan, Mackey säger:

slang för droppbevattning

Aha, det måste provas! Skogsbrandslang läcker nog för mycket. 15mm PEX har jag, det gäller bara att få den rak. Utrullad en varm dag på bryggan kanske?

Jag tänkte mig förankra med några cementklumpar och hålla upp slangen lite från botten med garnblåsor. Botten är ganska plan där jag ligger men jag försöker byta plats, jag behöver i dagsläget 55m kabel för att få ström till båten.

Kommunen som äger hamnen har visat intresse för att ordna vinterplatser, jag ska på möte med dem framöver. Ska bli spännande.

 

Förra vintern blev båten kvar i sjön pga oförutsedda medicinska händelser. Min båt låg väldigt synligt och många hörde av ang möjligheten att ligga kvar i sjön. Antal vinterplatser på land är begränsat så kommunen är klart intresserad av att hyra ut vinterplatser i sjön. De har även några gubbar som jobbar där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir det inte påväxt på slangarna så hålen täpps igen?

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, raol säger:

Blir det inte påväxt på slangarna så hålen täpps igen?

 

Man får väl blåsa lite då och då!

Tekniken har ju funnits i minst 50 år så finns det problem så det borde vara känt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...