Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MadAxel

ta bort strukturfärg på båt

Rekommendera Poster

Den tidigare ägaren till min windy 22 dc från 1970 valde att måla alla promenadytor med sand. Jag skrapar konstant upp knogarna på detta samt att det är omöjligt att hålla rent utan högtryckstvätt.

 

Jag funderar på att måla över för att "mjuka" upp strukturen men jag vill hellre ta bort det helt. Någon som har haft erfarenhet av detta? Är det vinkelslip som gäller?

 

VH, Axel

IMG_2571.PNG

unnamed.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog provat med en exenterslip med ett grovt papper. Skulle inte vilja förstöra den släta ytan mer än nödvändigt, och det är väl bara den släta ytan där det är sandinblandning du vill slipa slätt.

 

post-53310-0-38736000-1396542199.jpg.3913fd263fc8a65bed91128613876363.jpg

Egentligen gäller det väl bara att slipa av de vassa topparna på sanden. Sen skulle jag haft i nåt halkskyddsmedel i den nya färgen när jag lägger på ny färg. Halkskydd på såna ytor som man går på är ju mycket viktigt.

Det finns ju färdig halkskyddsfärg. Den grå är är väl ok, men den vita blir rätt lätt skitig om man går på den. (tidigare erfarenhet) Min bohusjulle har jag målat med grå halksyddsfärg på fördäcket  och durkar och med vit på de andra målade ytorna.

 

thumbnail_20170612_105243_resized.jpg.78b80fe3b24c184a6e20f4f7cba66e70.jpg

 

Bäst är nog en 2K-färg där du blandar i Halkanix.

https://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/lackfarger/fargtilsatser/halkanix-international

Har ibland använt en grovrengörare från BILTEMA för att slipa bort och göra ren texglasfiberlaminat - men den är kanske för mild. 

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Ovrigt/Grovrengorare-2000020899/

 

Mera förstörande - om man inte har mycket gott handlag - är ju flapdiscen. 

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Ovrigt/Flapdisc-2000017845/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lefant har nåt som de kallar ”non-slip wax”. Det gör kanske att det gamla eller eventuellt nya halkskyddet blir lättare att hålla rent.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Thallatha säger:

Egentligen gäller det väl bara att slipa av de vassa topparna på sanden.

Borde gå med en sådan där "sten" man har för att jämna till golv. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog bara gått över det försiktigt med grovt slippapper för ta de värsta topparna, sedan tvättat, maskerat och målat med en snygg ljusgrå och ganska matt färg (reflexer!). Helst 2K som ju är lättast att hålla rent.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...