Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Slowrider

Septitankslukt, hur får man bort den!

Rekommendera Poster

Ozonisatorer och avfuktare i all ära, men dessa bidrar ju bara med en symtomatisk lösning av luktproblemet.

Tag teda på varför det luktar illa och åtgärda detta!

Se till att tanken och alla dessa anslutningar är täta, att slangarna är ok, att det finns en bra avluftning, så att tanken kan "andas". Se även till att tanken töms ordentligt så att så litet som möjligt av latrinet blir kvar efter tömning.

Gamla slangar kan släppa igenom lukt, likaså membran i pumpar. Det kan vara så enkelt att det bara är en slangklämma som är dåligt åtdragen, det bör vara dubbla slangklämmor på dessa slangar.

Att i en äldre båt med gammal toatanksinstallation byta "allting" är ju bra, men kanske inte alltid nödvändigt.

 

I en kompis båt hade det läckt bara litet, detta hade troligtvis runnit inunder tanken, tanken gick väl inte att plocka ur speciell lätt. Så med min högtryckstvätt och avloppsrensningsslang till denna lyckades vi spola ut en hel del äckelpäckel som fanns mellan tanken och skrovet, även en del gammal diesel och olja. Därefter luktade iallafall inte skit i den båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ozonisatorer och avfuktare i all ära, men dessa bidrar ju bara med en symtomatisk lösning av luktproblemet.

Tag teda på varför det luktar illa och åtgärda detta!

Se till att tanken och alla dessa anslutningar är täta, att slangarna är ok, att det finns en bra avluftning, så att tanken kan "andas". Se även till att tanken töms ordentligt så att så litet som möjligt av latrinet blir kvar efter tömning.

Gamla slangar kan släppa igenom lukt, likaså membran i pumpar. Det kan vara så enkelt att det bara är en slangklämma som är dåligt åtdragen, det bör vara dubbla slangklämmor på dessa slangar.

Att i en äldre båt med gammal toatanksinstallation byta "allting" är ju bra, men kanske inte alltid nödvändigt.

 

I en kompis båt hade det läckt bara litet, detta hade troligtvis runnit inunder tanken, tanken gick väl inte att plocka ur speciell lätt. Så med min högtryckstvätt och avloppsrensningsslang till denna lyckades vi spola ut en hel del äckelpäckel som fanns mellan tanken och skrovet, även en del gammal diesel och olja. Därefter luktade iallafall inte skit i den båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Gamla slangar kan släppa igenom lukt

Fan vet. Jag har sett vanlig, gamla slangar som inte luktar och nya fina slangar, lindade med staniol. Ändå luktar det.

 

Kolla att det verkligen är tätt.

Se till att tanken luftas, då kan det inte bli någon lukt.

Byt Jokerventilen med jämna mellanrum. Skit som står kvar i slangen utan ventilation luktar. Rinner det sen tillbaka till toalettstolen är odören ett faktum.

 

Tillägg: Kan man byta slangarna mot kopparrör så vet man i alla fall att inte lukten kommer därifrån.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-12-12 på 13:32, -PLM- säger:

Det här är andra grejen jag beställer på Ebay efter att du gjort inlägg ;)

Du som har koll, har du förslag på billig fungerande avfuktare också? :) 

Idag skruvade jag isär Ozongeneratorn. Har nu också borrat upp ett hål så att luften kommer in i lådan lite lättare. Fö fungerar den väl.

IMG_1990.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...