Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Slowrider

Septitankslukt, hur får man bort den!

Rekommendera Poster

Hej,

 

Ett skitproblem men faktiskt det största problemet jag har med båten, allt annat verkar jag kunna lösa men inte detta.

Bakgrund, har en Fjord 9m DC med vanlig pump-toa och septitank i rostfritt (tror den är på 135 liter) under midkabinen.

 

När jag köpte båten kände jag redan då lukten men då slangar (var gulnade) och gummit till membranpumpen var gammalt och dåligt tänkte jag ju att det ska jag ju byta så blir jag av med det problemet, men icke!

Jag har bytt ut alla slangar, även till ventilationen, till nya dyra septitanksslangar från båtdelsbutiken, bytt ut nödtömningspumpen. Jag har skurat allt med ättika, hängt upp doftgranar, luktätare och hällt i dyra luktdödarkemikalier i tanken. Skurat allt igen med sprit, citronrengörningsmedel och alla tänkbara och otänkbara lösningar, men inget hjälper.

 

Det luktar inte piss, inte bajs utan septitank dvs de förstnämnda men med kemiskt tillägg.

 

Jag har haft båten nu i två säsonger och det blir inte bättre, men inte sämre heller för den delen. Lukten är inte värst i midkabinen, inte ens när jag tar bort alla luckor så att tanken ligger fri. Lukten är värst mitt i ruffen, utanför dörrar till toa och midkabin, där "köket" är.

Kopplingsmässigt ser det ut så här:

Septitanken i midkabinens durk (tort och fint framför, under och bakom så den verkar tät).

Avluftningsslang 19mm dragen akterut upp och ut straxt akter om förarplatsen

Slang 38mm från tank upp till sugtömning samma väg som avluftning.

Slang 38mm från tank till trevägsventil.

Från trevägsventil förut 38mm slang dragen till toaletten.

Från trevägsventil förut 38mm slang dragen till nödtömningspump, vidare till toautrymmet och via en svanhals inne i "toaskåpet" ner och ut.

 

Jag har aldrig känt någon lukt vid förarplatsen eller annan plats "ute", känner en svag lukt i midkabinen och känner mest lukt när jag tar bort luckorna i durken mitt i ruffen där de två 38mm slangarna till toa och nödtömning passerar samt att pumpen till nödtömning är placerad. För säkerhets skull har jag tagit bort pumpen och ersatt med ett rostfritt rör för att utesluta den, ingen skillnad efter 2 månader i alla fall.

 

Så nu funderar jag:

Fungerar inte de svindyra slangarna.

Sitter lukten så hårt och djupt i plasten, durken och allt som utsatts för den så det inte går att "skura" bort.

Finns det någon effekt, naturlag eller fenomen jag inte känner till kring septitankar och kringutrustning.

Håller jag på att bli tokig.

 

Vad kan man göra:

Har läst om ozongeneratorer, funkar det och vilken då?

Hjälper det att måla om durken om det sitter i plasten?

Måste man klä in slangarna, pumparna och tanken på något sätt för att de ska fungera?

 

Eller är det så jäkla krasst att har man en gammal båt med septitank får man leva med lukten? Jävligt trist i så fall...

 

Mvh

Jocke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så enkelt att själva tanken läcker då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Raol,

 

Som jag skrev så är det torrt och fint framför, under och bakom tanken samt att det inte luktar värst där tanken sitter, så spontant känns det inte så.

 

Men fan vet...

 

/Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  1. Skit luktar om man stänger in det. Är tanken ordentligt ventilerad så luktar det inte. Kommunala reningsverk har stora öppna bassänger, de luktar nästan ingenting. Kolla över ventilationen, det ska vara minst 19mm slang, gärna två åt olika håll så att luften kan strömma igenom.
  2. Urin fräter ofta sönder rostfria tankar på sikt. Det behövs bara någon droppe då och då för att det ska lukta.
  3. Ozon tar effektivt bort lukt och även mögel. Prova att hyra en ozongenerator av någon bilrekond. Koncentrationen av ozon får inte bli för hög då bleks tyg och gummi vittrar sönder. Men knappast med den typen av generator som bilrekond brukar köra med.

Jag har en liten, billig generator som går en kvart per dygn. Den är till för att i första hand döda mögelsporer men den tar effektivt bort all båtlukt också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sätter sig i plasten. Jag har liknande problem i ett stuvfack där septikslangar går igenom. Har precis som du bytt slangarna men doften har bitit sig fast! Jag har hört att en målning med Epoxyfärg eller annan tät färg ska funka bra men har ej testat själv.

 

Har också en jonisator men tycker inte att den gör jättestor skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan, Bobba säger:

Har också en jonisator men tycker inte att den gör jättestor skillnad.

Kan bero på kapaciteten. Bilrekond brukar ha en generator som ger 0,5g/h, den kör de i ett par timmar. Det är en ganska tuff behandling. 

I min 27' segelbåt körde jag ut 0,1g/dygn. Båten är beräknad att innehålla 24m3 eller 24kg luft. För att döda mögelsporer krävs en koncentration på 4 ppm dvs 0,1g. Efektiv luktsanering tror jag kräver det dubbla.

En generator som ger max 0,5g/h anses ofarlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, bhemac säger:

Jag har en liten, billig generator som går en kvart per dygn. Den är till för att i första hand döda mögelsporer men den tar effektivt bort all båtlukt också.

Aldrig hört talas om. Kan du länka till någon lämplig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan, BSven säger:

Kan du länka till någon lämplig?

Just den jag har finns HÄR. Ser ut som en leksak men fungerar, har en i båten och en hemma i en hopfällbar tyggarderob för att sanera kläder mm.

Den har en inbyggd timer på 30min som jag plockat bort, jag kör med en liten inverter och elektronisk time. Som luftpump har den en akvariepump så min står på dass med slang ut i fp och salong. Första testen så la jag slangen på soffan, där har jag nu en vit fläck....

Trodde inte riktigt på det här förrän jag provat!

Någon här på MG köpte en för att sanera textilier till båten och blev nog lika överaskad som jag.

Ozon används även för vattenrening tex i min komun. Har gjort lite experiment och tänker mig sätta in något för att rena vattentanken.

 

DENNA ser lite mer proffsig ut!

 

Tänk bara på att generatorn bör ge 0,4-0,5g/h för att det ska bli någon effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, bhemac säger:

Kan bero på kapaciteten.

Så kan det säkert vara. Har en liten från kjell som ska ge "0.05 PPM". Säger mig ingenting egentligen! Den hjälper säkert lite men någon revolutionerande skillnad gör den ej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är naturligtvis komplicerat, men låt oss börja i den "enkla änden". Antag att någon slang, slangskarv, slanganslutning eller pump har ett litet läckage. Jag hittade luktspridaren i min båt genom att ha bajs/kiss i tanken och "köra" systemet genom att pumpa in och ut. Därefter använde jag ett rent och luktfritt finger (Ingen tumme jag nyss fått loss för att komma igång) och gned över hela systemet, inklusive svetsade skarvar i tanken, och luktade på fingret, givetvis med täta intervall. På det sättet hittade jag en liten läcka vid en slanganslutning. Kanske värt att testa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, SeaManiac säger:

(Ingen tumme jag nyss fått loss för att komma igång)

Vi som dessutom haft fingrarna i syltburken får ta en fuktig trasa och linda runt tex en koppling. När den torkat, ta bort och lukta på den!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok

 

Så Ozongenerator kanske hjälper, eller var det mest för att få bort mögelsporer?

 

Att måla om utrymmet kanske hjälper, någon som provat?

 

Jag har ju tömt tanken och spolat ur den och eftersom det inte är där det luktar så lämnar jag läckagetanken en stund. Det känns som det är samma lukt som bitit sig fast, det var ingen skillnad i somras när tanken var full mot vad det är nu när den är tömd och sköljd.

Det vore så bra om jag bara kunde få bort lukten och se om den kommer tillbaka, då vet jag ju om något läcker (vätska eller odörlukt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Slowrider säger:

Så Ozongenerator kanske hjälper, eller var det mest för att få bort mögelsporer?

Den är ruskigt effektiv att få bort dålig lukt, sätts idag ofta i sopprum.

Men leta efter "felet" först. Det är bara i nödfall man ska fixa läckande båtar med länspump ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jagungen efarenhet av septitank men nog brukar det väl  inte lukta så länge av gammalt spill? Det borde väl tyda på att ny septi eller septigas läcker ut nånstans. Och sen har jag läst många trådar om läckande rostfria septitankar, det är väl nåt med att legeringen förändras i svetsfogen och det uppstår galvanisk korrosion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir kolfiltret förbrukat eller igensatt så luktar det ganska mycket. Men inte i själva toalettutrymmet av egen erfarenhet.

Om du bytt alla slangar på toaletten skulle jag byta toastolen också så är det säkerställt. att det inte kommer därifrån.

Byt alla lösa delar i toalettutrymmet som kan dra åt sig lukt, det räcker med mycket lite urin för att det ska lukta skit länge.

Ta bort toastolen nu, plugga ledningarna städa, kör ozongenerator och se om lukten är borta i vår. Då kan du kanske utesluta att väggarna dragit till sig doften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag gillar tanken ;) med ozonmaskin..tror på det men har lukten däremot sat sig i plasten kan det vara jbbigare förstår jag mkt väl...ungefär som plasten i ett avstängt och förslutet kylskåp...

jag hade testat med ozonmaskin...har inte testat ännu men kommer att göra i höst när jag städat ur gammal skutlukt ur min skuta jag precis skaffat.

jag kommer att tvätta med ätticka och ajax citron men på dasset kommer jag att tvätta med ammoniak...

om det inte står ovan nånstans skulle jag nog testa det i ditt fall.

finns ajax fönsterputs i affären...den vita flaskan.

jag blandar en halv till hel flaska i så varmt vatten som möjligt + 2 matskedar maskintvättmedel.

kan även tipsa om ett medel som heter HD Grön.

vi använder hd grön till gräsklippare mm...avfettar med tar också bort biologiska rester som bajs och kiss....mycket koncentrerat så blandas med mkt vatten

lycka till

obs glöm inte att du bör skura varenda yta med medlen från tak till och med durk o gärna hela vägen där slangar mm går och tyvärr under skittanken också

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för alla råd.

 

Jag ska skura allt jag kan igen, kolla tanken (även om den inte borde lukta när den är tom och ursköljd) samt kontrollera ventilationen.

 

Sen blir det en generator, får se var jag kan hitta en duglig utan att behöva beställa från andra sidan jorden.

 

Hoppas på en luktfriare 2018 :D

 

/Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad det är för material till din toatank men är det plast så går fekalielukten i genom efter ett tag. Plast är inte riktigt tätt, i synnerhet om den är några år gammal. Jag kan referera till mig själv. Satt en plasttank i min Nimbus DC 28 och jag tyckte det lukta lite redan när vi köpte båten. Detta var 2003. Det blev inte bättre med dom efterföljande åren. Jag spikade ihop en  tank i syrafast stål, bytte alla slangar och gjorde installation för sugtömning. Har därefter aldrig känt någom fekalielukt. Detta kan nog vara en sju-åtta år sen. Annars detta med ozonbehandling är kanske en lösning. Känner till dom som använt sig av detta med bra resultat. Har en redogörelse för mitt tankjobb i ett annat båtforum.

Redigerad av moltas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 12/6/2017 på 19:05, Slowrider säger:

septitank i rostfritt (tror den är på 135 liter)

 

 

30 minuter sedan, moltas säger:

Jag vet inte vad det är för material till din toatank


:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade liknande luktproblem. Köpte en annars väldigt bra båt sensommaren 2015. 

Det stod en lätt odör av feklaier blandat med saneringsvätska. Säljaren påpekade detta och beskrev det som ett problem, som han själv prutade ned priset med. 

Det finns en öppningsbar liten ruta på toan så jag tyckte inte problemet var så svårt. 

I samband med att jag bytte till en eltoalett kollade jag resten av installationen, fann då att sepitiktankens skrovgenomföring var nästan tät. Jag blåste igenom den med tryckluften, och det blev bra! Men den där skrovgenomdöringen borde ju bytas, den innehåller ett finmaskigt nät där allt möjligt fastnar. Det är ju ofta så att om septiktanken blir överfylld letar sig innehållet ut genom avluftningen, och kan sätta igen denna.

 

På förra båten läckte det litet vid givaren till tankinstrumentet (likadant på dieseltanken) och det luktade en blandning av lartin och diesel, inget vidare, men var väldigt lätt att åtgärda.

 

Så kolla skrovgenomföringen och om du har en givare i tanken, här kan det läcka eller vara tätt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag bytte båt förra året så bestämde jag mig efter en del funderingar att byta ut hela paketet med septitank, vattentoa, slangar, genomföringar och luftningen till en urinseparerande mulltoa. (Det finns några olika fabrikat och de är nog lika bra allihopa). Till min stora förvåning så upptäckte jag hur otroligt mycket bättre luften och lukten blev i båten efter det. Min tolkning blev då att septitanks system luktar! Under 2017 har jag seglat runt i Stockholms skärgård med en otömd mulltoa och det har inte luktat någonting! Nu när båten ligger på land så är toan fortfarande otömd och det luktar fortfarande ingenting! Numera ser innehåller dessutom ut som mull och har minskat avsevärt i volym. Innan sjösättningen 2018 tänkte jag tömma mulltoan och ser framemot ytterligare ett luktfritt sjöliv 2018. Min slutsats blir efter denna erfarenhet att det nog är väldigt svårt att få en septitankslösning att bli helt luktfri.

 

Med vänlig hälsning Thomas S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På förra båten så var installationen ca 25 år gammal när jag sålde båten. Det var fortfarande orginalslangar. Jag upplevde ingen dålig lukt från den installationen, men den var ordentligt gjord från början. Rostfri tank. Ingen tankmätare eller inspektionslucka som kunde läcka. Överdrivet med tätningsmassa vid montering av slangar o genomföringar. Toaslang mellan toa-tank-bottenkran men vanlig rutarmerad plastslang till avluftningen (rätt kort avluftningsslang). Ingen bränsleavluftning med galler utan en enkel kullrig genomföring som det inte blev stopp i vid överfyllning. Det var före tömningsförbudet så tanken tömdes nästan alltid dagligen och spolades då igenom med en skvätt vatten för att undvika både proppar och ev dålig lukt, vilket vi tydligen lyckades väl med.

 

Så jag har svårt att förstå att så många har så stora problem med dålig lukt från sina tankinstallationer. Beror det på brister vid installationen? Sen är det såklart bara de med problem som hörs så det stora flertalet installationer fungerar kanske utan problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan, raol säger:

 

Hade hoppat över den infon....:-)).

Redigerad av moltas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎12‎-‎07 på 11:35, bhemac säger:

Just den jag har finns HÄR.

 

 

Det här är andra grejen jag beställer på Ebay efter att du gjort inlägg ;)

Du som har koll, har du förslag på billig fungerande avfuktare också? :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan, -PLM- säger:

Det här är andra grejen jag beställer på Ebay efter att du gjort inlägg ;)

Du som har koll, har du förslag på billig fungerande avfuktare också? :) 

Förlåt.

Avfuktare köpte jag på ett ännu värre ställe, Biltema.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Lintott säger:

Harald Nyborg har en avfuktare som kostar några kronor mer men som fungerar från +1 grad.

Frågan är om det är en sorbtionsavfuktare? I så fall är det billigt men den borde klara lägre temperatur än +1.

--

Frågan är varför fler inte kör "FMV-metoden"? Det kanske finns men jag har inte hört om någon.

En sorbtionsavfuktare och slangar till 1-4 båtar, ingen minutiös tillslutning av båtarna. Ett lämpligt aggregat ca 6-7 tkr. Räknat på 4 båtar och 3 års avskrivning bör kostnaden ligga under 1000kr/båt/år. Duger det åt FMV så borde det duga åt de flesta båtägare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, bhemac säger:

Frågan är om det är en sorbtionsavfuktare? I så fall är det billigt men den borde klara lägre temperatur än +1.

- - -

Jag har en liknande avfuktare (köpt på H-N) och produktbladet för min anger:

Superb performance at low ambient conditions combined with wide operating range: The dehumidifier has a wide operating temperature range, from 1°C to 35°C. Because of the desiccant technology the dehumidifier shows superior performance at low ambient conditions (see graph). Because a heater is included even more moisture is retrieved from the air.
Eco-friendly: The dehumidifier has no compressor and no refrigerant which means its environmental-friendly and no defrost function is needed.

(och med hjälp av Google: Superb prestanda vid låga omgivningsförhållanden kombinerat med brett driftsområde: Avfuktaren har en stor driftstemperatur intervall, från 1 ° C till 35 ° C (se graph). På grund av torkmedelstekniken avfuktare visar överlägsen prestanda vid låga omgivningsförhållanden. Eftersom en värmare ingår är ännu mer fukt hämtad från luften.
Miljövänlig: Avfuktaren har ingen kompressor och inget kylmedel vilket innebär att det är miljövänligt och ingen avfrostningsfunktion behövs.)

 

image.png

 

Så det verkar vara någon typ av sorptionsavfuktare.

Att den är specad för +1 grad tror jag beror på att det blir problem med dränering av kondensvattnet vid lägre temperatur.

En professionell sorptionsavfuktare har ju en slang som tar in friskluft utifrån och en slang där varm fuktig luft blåses ut, så där finns inte samma frysrisk för kondensvattnet.

 

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Lintott säger:

En professionell sorptionsavfuktare har ju en slang som tar in friskluft utifrån och en slang där varm fuktig luft blåses ut, så där finns inte samma frysrisk för kondensvattnet.

 

Så är det nog. Priset är ju hyggligt och det kan vara värt att betala lite mer för att få ut lite mer vatten ur luften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...