Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
long_john

Hjälp med ny matningskabel

Rekommendera Poster

Får inte rätt på uträkningen

 

wallas 10a

kylskåp 15a

vattenpump10a

länspumpar 10a

belysning 5a

lanternor 3a

vindrutetorkare 3a

radio 7a

tv 5a

 

gps 3a

autopilot 15a

vhf 10a

ais 5a

 total 117a

 

då kör jag 0,017x3meterx117ampere/0,1 = 59,67kvdmm kabel

 

Det är ju en jävla hästa-påle jag ska dra fram enligt denna kalkyl från skyllermarks...

 

kan man acceptera högre spänningsfall istället för 0,1? tex 0,5v spänningsfall så skulle jag klara mig på 16kvdmm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mellan vilka punkter skall din kabel gå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ju börja med att fundera ut värsta kombinationen som inträffar.

Allt lär ju inte gå samtidigt under lång tid.

Momentant kan du ligga marginellt på kabelarea, t ex VHF drar ju bara under de sekunder du sänder, om du nu inte telefonpratar i evigheter.

Kör du autopiloten och TV samtidigt? Osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är de där värdena den rekommenderade säkringsstorleken på apparaterna eller är det verkliga förbrukningen?

Oftast är det stor skillnad på de faktorerna. Kan utan vidare säga att en normal bilstereo drar ungefär 2 A på vrålvolym, det har jag mätt och testat i en annan tråd. Vårt 90 l kompressorkylskåp drar max 4 A när det går. Likadant med pumparna, några enstaka ampere per styck. En VHF som drar 10 A borde rimligtvis ha en sändningseffekt på 120W vilket knappast är troligt.

Grejer som har en motor, som kylskåp, pumpar, vindrutetorkare och värmare har en hög startström under några enstaka sekunder som gör att man måste ha en relativt stor säkring även om förbrukningen när motorn går är betydligt mindre.

 

Dessutom använder man knappast alla apparater i samma ögonblick så maxströmmen på 117A kommer rimligtvis aldrig att inträffa.

Skulle vara ganska kaotiskt i båten med en en radio på vrålvolym samtidigt med Bolibompa på TV'n och VHF på sändning medan autopiloten ständigt korrigerar för sjögång och länspumpen pumpar för fullt under det att någon ständigt håller kylskåpsdörren öppen, värmaren blåser på för fullt och någon tappar vatten för att diska. Det låter mer som ett vansinnigt partysällskap i sjönöd :-)

 

Skulle inte känna mig det minsta orolig med 35mm2 eller rentav 25mm2 som matning till säkringspanelen. Få paneler har ens anslutningar som gör det möjligt att ansluta något så grovt som 50 eller 75mm2 utan att det blir bökigt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, long_john säger:

kan man acceptera högre spänningsfall istället för 0,1? tex 0,5v spänningsfall så skulle jag klara mig på 16kvdmm

16mm2 kommer att räcka. Att få 0,5V spänningsfall om allt körs samtidigt är ok. Dessutom har du nog räknat på säkringsstorlekarna som Faderullan skriver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det bara 1,5 m mellan batteriet och elcentralen? 1,5+1,5= 3 m

Jag har ungefär samma utrustning som du, bortsett från att den automatiska länspumpen och värmaren ligger på egna säkringar direkt på batteriet - före batterifrånskiljaren.

Länspumpen skall alltid va inkopplad och man bör inte av misstag kunna bryta strömmen (egentligen spänningen) till värmaren när den är igång.

Jag har 16mm2  Cu på totalt ca 6 meter.  Har visserligen aldrig räknat på spänningsfallet, men det är inget problem. Det går ju inte så mycket ström normalt per tidsenhet och det är en ganska stor sammalagrad effekt.

Som nån uttryckte det; "Du ser väl inte på TV;n när du använder autopiloten"

Autopiloten drar ju bara mycket ström när den jobbar och det är ju inte hela och VHF;en drar ju mest när den sänder.

 

Det är nog inte ofta autopiloten gör en  kurskorrigering, samtidigt som du sänder med VHF;en och tappar vatten samtidigt som kylskåpets kompressor startar. Den sekunden allt detta skulle inträffa samtidig händer nog inte många gånger under ett båtliv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det inte så sannolikt att man ser på tv och sänder radio samtidigt som autopiloten går och kylen startar. 

 

Men där tänker man nog fel. Frågan man bör ställa sig är, hur sannolikt är det, givet att jag står och sänder radio, att autopiloten jobbar och att kylskåpet går på, samtidigt som någon ser på tv?  Inte så osannolikt att man vill räkna med fel när det händer.

 

Sen får man ta konsekvensen i beaktande. Man har VHFen för säkerheten. Inte ska den börja hacka för att kylen slår på medans autopiloten går. Det kommer vara fasligt irriterande i det läget.

 

Men, dessa maxbelastningar sker sällan. Alltså borde man inte behöva dimensionera kablarna för att tåla en sådan ström. Man bör nog däremot dimensionera dem för att de inte ska ge för stort spänningsfall ens vid maxström. Då kan det hända otrevliga saker som att plottern eller annan elektronik startar om. Inte vill man att plottern ska starta om när man står i storm och sänder VHF av god anledning.

 

Men om du klarar 0.5v spänningstapp med 16 mm2 kabel så skulle i alla fall jag Inte kört på grövre. Den mesta utrustning klarar nog någon volts tapp. Det säger jag utan att veta noga, men ofta är 12V-utrustning specad att klara t o m kontinuerlig drift på lägre spänning, neråt 9 V eller så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 x 4 mm2 borde väl räcka..!? Sedan är det väl aldrig fel med dubbla sexkvadrats.

 

Kommentar till vindrutetorkarna, jag har stora sådana, kopior på "Amerikan Bosch" dessa är avsäkrade med 10A säkringar, men femmor håller, men kan gå sönder i startögonblicket om rutan är torr. Elmotorer drar mycket ström i startögonblicket, som varar i kanske som mest en halv sekund.

Om det numera funntits tröga och snabba säkringar skulle man haft tröga till torkarmotorerna.

 

Alla grejerna i din lista är ju knappast påslagna samtidigt, och avståndet mellan batteribank och säkrings/strömbrytarpanel är ju rätt kort, 3 meter... Så ta det lugnt!

Se bara till att ha en huvusdäkring på uppskattningsvis 25-30 A nära batteriet!

 

I övrigt hade hade jag försörjt kylen och värmaren med egna kablar, en värmare skall ju dessutom inte vara kopplad över huvudbrytaren, ej heller automatisk länspump, larm, elektrisk klocka och stereons minnsfunktion.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopparförsäljarnas (Skyllermarks) rekommendationer får man ta med en nypa salt.

 

 

:D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Thallatha säger:

Som nån uttryckte det; "Du ser väl inte på TV;n när du använder autopiloten"

Va? Vad har man då autopilot till?

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, bhemac säger:
5 timmar sedan, Thallatha säger:

Som nån uttryckte det; "Du ser väl inte på TV;n när du använder autopiloten"

Va? Vad har man då autopilot till?

;)

 

Tänkte inte på de

 

5a280c60058d3_PeterDalleTnkteIntePDet.jpg.30998f41f4eada5a2d01e8e0e7ef539d.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...