Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
crescent_skipper

Behövs förstärkning i fören?

Rekommendera Poster

 Tjena!

jag har en nytt projekt på g nu över vintern. Jag har en selco 17 som behöver lite kärlek och när jag ändå håller på så tänkte jag anpassa den lite mer till fiske. Om jag väljer att ta bort typ hela vänstra sidan i fören för att göra typ kastdäck där, måste jag förstärka något då för att kompensera för det jag tar bort? Tanken är att det fortfarande ska gå att köra lika hårt med min 50hk motor och går inte det så skiter jag i Det.

 

Jag har en fråga angående planing också. Jag vet ej rekommenderad hästkraftsantal för båten (någon här kanske vet?) men funderar på om min motor är för tung för båten att plana ut ordentligt? Den planar men inte så mycket så den "svävar" på vattnet. Hjälps det att sätta dit riktiga trimplan eller är det skitsamma om motorn är för tung och tynger ner båten för mycket bak? Båten är byggd för kort rigg men ombyggd för lång, spelar det någon roll? Den gör 21 knop, 40 km/t. Är det vad det ska för 50 hk på en rätt gammal båt som väger typ 300-350 kg och är ca 5.10 lång?

 

Hur gör jag för att platsa in min förhöjda akterspegel så att det håller för min motor utan att jag behöver oroa mig för stabiliteten? Jag vill helst inte ha massa fula beslag och skruvar där bak men det kanske jag måste för att det ska hålla?

 

Uppdatering med bilder på renoveringen kommer nog senare i annan tråd :)

20170802_171913.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att båten inte går fortare kan bero på massa saker men troligen inte motorns tyngd. 

 

- vad är det för motor?

- varvtal vid maxfart? 

- powertrim?

- är du säker på båtens vikt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Johnsson 50 hk från sent 70 tal. Varvtal vet jag inte faktiskt, vart kopplar man en varvtalsräknare på en båtmotor? Ingen power trim (än). Ja rätt säker, har du annan uppfattning :)?

 

20170804_202333.jpg

20170804_202333.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Uttern A51 vägde som jämförelse 420 kilo och du har rutor och grejer, så 300 kilo låter lätt för en båt som byggdes på den tiden man tog i med plast ordentligt. Nåväl. Först och främst, utan att veta varvtal är det omöjligt att veta om du har rätt propeller.  Så om du har planer att behålla och optimera båten med din något åldersstigna motor är det första du skall skaffa en varvräknare. Jag förutsätter att motorn går rent och svarar på gas som den skall. 

 

När du har en sådan är det att experimentera med riggvinkeln (du har en pinne att reglera med) så att du når toppvarv (runt 5500 rpm, vet ej rek rpm på din maskin) utan att det tokvarvar när du gör skarpa svängar. Nu kan du se om du har rätt stigning. 

 

Varvräknare till din maskin (om du vet exakt årsmodell) går att finna på ebay. Men är det värt pengarna?

 

 Betänk följande  Är det viktiga att fiska eller optimal toppfart? Jag har båt för att fiska, och jag hade fokuserat först på att få en fiskelayout som du trivs med. Man får inte mer fisk för att båten går fortare. Det vet jag efter empiriska tester.....:-)

 

Med tanke på ekipagets ålder, fixa akterspegeln så den är i bra skick, och fokusera på fisket först. Dagen kommer när  din motor ger upp. Då fokuserar du på att optimera.  

 

Det är roligare att lägga pengar på fiskeprylar än motor. 

 

Enkel sak att kolla då rigglängden byggts om är höjdmontering av motor. Kan du ta en bild från sidan så man ser antikavitationsplattans höjd jämfört mel båtens lägsta punkt?

 

 

 

 

Redigerad av ziggemannen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ett jävligt bra svar måste jag säga ;) motorn håller ett tag till, den är nyligen genomgången och servad av en mycket kunnig mekaniker som bara fixar Johnsson motorer :)

 

Anledningen till att jag vill att den ska gåp bra är för att möjligheten till wakebord och ring ska finnas :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag kikar på bilderna, är det durk sv plyfa? Ser skumt ut med skarv bakom dina säten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och en bild från sidan är guld värt för att se om din motor sitter för lågt och i och med det tappar potentiell fart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätena är på en stor plåt som i sin tur är på en marinplywood (som i sin tur är på orginalgolvet,tror jag iaf) sen är det oslipad marinplywood med glasfiber i resten av båten som förra ägaren gjorde. Han här även borrat hål i plywwoden för att få ner skum men har inte täppt igen hålen så det blir ännu ett golvbyte i en båt. Spännande ;)

20171206_231127.jpg

20171207_191027.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej motorn sitter precis där den ska, den är fett noggrant inmätt! Jag har ingen bild från sidan med den motorn och den är avtagen nu. 

 

Jag hoppas det är rätt iaf.. Jag var noga som fan när jag mätte in den. Nej där finns ingen pinne att reglera med, den är för stor för det. Därför ska jag sätta dit power trim!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som du har lite vinterjobb:-)

 

fyllt med skum genom hål i plywood? Här kan jag nästan garantera att både plywood och skum dragit vatten och lagt på ansenligt med vikt. 

 

Jag hade rivit ut allt och gjort om. Utan skum. Och så får du det som du vill ha det. Ganska enkelt jobb. 

 

Ligger antikavitationsplattan i linje med kölen eller under/över?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Ja allt ska ut, jag har gjort det förr så det går nog bra :) den ligger rätt exakt i linje, är det något så är det någon millimeter under. Jag ska försöka gå ut imorgon och hänga på den och fota!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...