Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
-PLM-

Åland 2018

Rekommendera Poster

Vi planerar att tillbringa ett par veckor på Åland med båten i sommar.

Det borde finnas massor med trådar, men jag hittar inget relevant när jag söker.

 

Vi åker över från Singö/Grisslehamn, och min tanke är att tillbringa första natten på Enskär/Signilskär. Kan någon säga nåt om den hamnen? Får man ligga där? Verkar finnas en brygga som någon skrev någonstans att man eventuellt får ligga vid. Är det en trevlig hamn att ligga i?

 

Vart åker vi sedan?

 

Tacksam för tips om vad som är bra och vad som bör undvikas. Känner ni till nån tråd som behandlar lika frågor så hänvisa gärna till den.

 

Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För 4-5 år sedan så kom det en bra hamnguide över Åland. Det finns en tunnare variant som var med som årsbok till SXK-medlemmar och en tjockare som säljs i butikerna. Skaffa någon av de två varianterna. De ökar tillgängligheten. Böckerna innehåller även regler för rättigheter/skyldigheter för fritidsbåtar som gästar Åland.

 

Det är glest med livsmedelsbutiker förutom Mariehamn och Degerby (Ekerö - vet ej , har inte varit inne i den hamnen). De åländska samhällena ligger mitt inne på öarna så det kan bli långt att gå/cykla om du inte planerat mathållningen.

 

I samband med att hamnguiden skrevs så var det en debatt på Åland om rättigheterna för fritidsbåtar att förtöja utanför gästhamnarna. Debatten resulterade i att det skrevs tydligare regler om hur det som motsvarar vår allemansrätt ska tillämpas på Åland. Den nya tillämpningen ger lite mer frihet än vad som hävdats tidigare.

 

De Åländska sjökorten är lite spännande. Längs lederna så är det väldigt välmätt och enkelt att navigera. En bit ut från lederna så finns det inga djupkurvor utan endast konturen på öarna. Jag har aldrig vågat mig in i de områdena (förutom väldigt sakta och med utkik vid tilläggning och i lugnt väder).

 

Norra Åland tycker jag är lite speciellt. Karg natur och rätt kallt i vattnet men väldigt vacker natur med sin röda granit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en bok om Åland som Kryssarklubben har givit ut för några år sen, där står det mesta. Har ingen länk men du hittar den säkert.

Det är vanligare att ligga i gästhamn på Åland än i Sverige. El ingår nästan alltid. En kort sträcka österut från Signhildsskär ligger Kärringsund om du letar något i närheten. Går du sen norrut så blir du nästan helt ensam. De flesta hamnarna ligger söder och öster om Mariehamn. Deras två gästhamnar är för övrigt de finaste i hela Östersjön enligt mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rödhamn är väl värt ett besök. 

Om det är bra väder och under semesterperioden kan man behöva vara där ganska tidigt för att få plats. Lagom avstånd från Mariehamn där man kan handla upp sig lite. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra tips.

Vilken av Mariehamns gästhamnar rekommenderas?

 

Ingen som har tips om Enskär/signiskär? Är det bara en waypoint på vägen, eller en bra natthamn med trevlig natur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Enskär vet jag inget. 

Östra hamnen var, om jag kommer ihåg rätt, den stora hamnen för fritidsbåtar. 

Bredvid fanns lite trevligt med gamla skutor och sånt och åt andra hållet en helt ok restaurang. 

Men det var några år sedan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hällande gästhamnar i Mariehamn, så finns det två. Västra samt Östra. 

Västra, är mer för större båtar (även om mindre självfallet kan ligga där) där är en komplett gästhamn, med det mesta du kan tänkas behövas. Finns 3 restauranger på kort promenadavstånd. Pommern brukar ligga där, men är nog i docka för renovering nu. Nära terminalerna för Finlandsbåtarna. 

 

Östra är mer för båtar i rimlig storleksklass. Den har närmare avstånd till citykärnan. Mer liv och utbud av nattklubb och rörelse på sena kvällar och nätter. Här är det också en komplett gästhamn. 3 restauranger (en handfull till inom hundra meter). Mini golf. Gång avstås till badhus, sjökvarterat och lite annat. 

 

Är mer ett tycke av smak och prioritering. Personligen är jag mer i den östra hamnen, då det passar mig bättre.

 

Rödhamn värt ett besök, även så är Föglö och Kökar, om du vill åka lite längre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aa rödhamn e trevligt. Liten lugn restaurang å ok bastu.

Fyrmuseet är riktigt intressant.. iaf om man e helt okunnig. För gamla sjöbjörnar är det kanske gamla självklarheter men isf lite nostalgi.

Luktar fortfarande disel efter elverksmotorerna.

Coola röda hällar.

Det är nog den stenen ålands asfalt e gjord av.

Pommern va vi på sommaren 2016, då sa dom det var sista för den där.. åxåjätteintressant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finns en hel del matnyttigt jag samlade ihop inför vår ålandssegling 2012, hoppaslänkarna fortfarande funkar.

Marinwiki är hyfsat uppdaterad vad gäller Åland.

Boken som rekommenderats rekommenderas absolut.

Finska sjöscauterna säljer en hamnguid där ALLT värt att veta lär finna med, har inte själv tittat i den.

Jag tror du kan hitta svar på många av dina frågor mha detta och om något saknas kannske det finns svar i andra inlägg.

En googling på Åland i Maringuiden.

 

Östra hamnen = Party

Västra hamnen = Lugnt med ett par restauranger.

ÅSS gästhamn ligger i Västra hamnen och den är absolut en gästhamn för helt vanliga fritidsbåtar.

 

Missa inte:

Djupvik vid Geta på norra Åland.

Naturstigen från Djupvik upp till toppen på Getaberget. Ta en fika eller ät ett mål mat och vila på toppen.

Embarsund norr om Degerö. Fina tilläggnings- och ankringsmöjligheter öster om sundet.

Rödhamn

Källskär väster om Kökar.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enskär är en före detta sjöbevakningsstation. Tillsvidare utan betjäning. Har förstått att en segelförening har arrenderat den gamla stationen och tänker skapa en gästhamn där. Avtalet lär gälla till 2027. Finns en stadig brygga där en gammal skylt förbjuder angöring. Troligtvis har den bara blivit där ty ingen bryr sig om den och repressalier uteblir...

Små smultron finns det gott om och likaså ormar.  En fridfull hamn har det varit men vad som komma skall vet man inte (hänvisar till arrendet).

WP_20150715_16_36_11_Pro.jpg.ea66530d07007c5b5638824b33bcd542.jpg

 

 

WP_20150715_16_53_14_Pro.jpg.bcded71b4d4dee21806d2fdf6b0eaf64.jpg

(Av s/y Calimera stulna bilder från Enskär)

 

Inte långt ifrån (dvs en dagsseglats) finns Ålands dyraste gästhamn om man vill uppleva en total kontrast till Enskär dvs Havsvidden. Observera att plats bör reserveras på förhand annars fins det ingen chans att få plats i den lilla hamnen.  http://www.havsvidden.com/accommodations.htm

 

karta-f-r-print-1.jpg.1236x412_0_438_6035.jpg.94ee635550b71bee4a08f9c99ca70415.jpg

 

Redigerad av LonelyBird

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Signilskär som ligger SSO om Enskär har varit öppen för fri förtöjning. Det är också en äldre sjöbevakningshamn och rätt väl skyddad.

Käringsund är den närmaste besökshamnen (ca 6 sjömil) nordost från dessa öar. Liten butik och restaurang finns. Hamnen är väl skyddad och väl besökt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se bara till att följa de godkända vägarna för tillseglingen till Åland. Sjöbevakningen har noggrann koll på fritidsbåtstrafiken och kontrollerar om man avviker från deras regler.

 

Vid en ditresa så sneddade jag utanför Mariehamn och gick in i en lång smal vik en bit NV om Mariehamn. Döm om vår förvåning när det morgonen därpå kom in en sjöbevakningsbåt längst in i viken, stannade en bit utanför oss, kollade, vände och gick därifrån igen. De måste ha följt oss på radarn kvällen innan när vi sneddade och gick in i viken.

 

En annan gång gick vi från Singö förbi Signilsskär mot Ekerö. Enligt tillträdesreglerna så skulle fritidsbåtar gå mellan Enskär (där det på den tiden fanns en Sjöbevakningsstation) och Signilsskär. En större segelbåt som seglade ikapp oss på vägen mot Enskär tog vägen norr om ön istället. Genast kom det ut en sjöbevakningsbåt och åkte ikapp dem. "Som straff" så blev segelbåten beordrad att gå till Ekerö och anmäla sig för tullvisitation. De hade tänkt gå direkt till Mariehamn så det blev en liten omväg för dem...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Åker årligen genom Ålands skärgård på resa vidare till Finland, och sällan följer jag gängse farleder mm. Men jag har aldrig blivit intressant för sjöbevakningen? I somras mötte jag dom och fick vänliga hälsningar enbart. Har bara blivit visiterad en gång utanför Kasnäs, och det var -88.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan, Lodka säger:

Åker årligen genom Ålands skärgård på resa vidare till Finland, och sällan följer jag gängse farleder mm. Men jag har aldrig blivit intressant för sjöbevakningen? I somras mötte jag dom och fick vänliga hälsningar enbart. Har bara blivit visiterad en gång utanför Kasnäs, och det var -88.  

Nej, när du väl kommit dit så är det fritt fram. Det var när jag kom från Sverige och på väg dit som de var kitsliga.

 

Har du testat att gå annan väg än "de godkända" när du åkt över till Åland?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har åkt allt från de gängse lederna Söderarm-Mariehamn västra och östra. Söderarm-Rödhamn. Söderarm-Nyhamn. Samt när jag varit på det humöret så har jag gått från Sverige ut från kusten där jag råkat befinna mig och gått in vid Åland öster om Föglö. Gått många gånger alla möjliga vägar, och aldrig har sjöbevakningen varit intresserade av mig. Vet inte om jag bara haft tur, men förstår inte varför dom skulle vilja insistera på att fritidsfolket ska ta särskilda vägar? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Lodka säger:

Har åkt allt från de gängse lederna Söderarm-Mariehamn västra och östra. Söderarm-Rödhamn. Söderarm-Nyhamn. Samt när jag varit på det humöret så har jag gått från Sverige ut från kusten där jag råkat befinna mig och gått in vid Åland öster om Föglö. Gått många gånger alla möjliga vägar, och aldrig har sjöbevakningen varit intresserade av mig. Vet inte om jag bara haft tur, men förstår inte varför dom skulle vilja insistera på att fritidsfolket ska ta särskilda vägar? 

Inpassagereglerna för Åland anger: "Tack vare Schengenavtalet är fritidsbåtar i princip befriade från gränskontroll. Således behöver inte en fritidsbåt som anländer direkt från ett annat Schengenland besöka ett passgranskningsställe. Det räcker med att man använder sig av de officiella farlederna."

 

Du verkar ha följt de officiella farlederna och då har allt varit OK. De fall jag beskrev innebar att de officiella farlederna inte följdes.... 

 

Vid mitt första beskrivna fall så var jag okunnig om reglerna. Först när jag blivit medveten om reglerna så förstod jag varför sjöbevakningen kom för att se vad det var för båt som gått in i viken kvällen innan.

Vid det andra tillfället så var det en annan båt som inte följde farleden och blev beordrad till visitation. Jag kände till regelverket och följde farleden. Mig brydde de sig inte om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Inte vet jag om det räknas som officella farleder direkt när man åker utanför farleden? Häromåret gjorde särskilda omständigheter att jag var tvungen att åka över nonstop Oxelösund-Åland och gick över från Stora Nassa i extrem dimma mitt i natten. Då sikten var mindre än till fören på båten ville jag undvika färjelederna och gick in mellan vindkraftverken på Nyhamn och in i  Bergskär kl 3 på natten. Dagen efter hade jag anledning att smyga omkring i maklig takt utanför samt ligga bi runt Nyhamn i sjöhävning. Inte ens då blev jag uppvaktad trots att jag hade ais på sändning som "diving vessel". Nog borde sjöbevakningen  då om något reagerat tycker man om dom är så på hugget? 

Likaså i somras hade jag lite märkliga sträckor utanför lederna, och mötte en mindre sjöbevakningsbåt som bara hälsade glatt. 

Då ska sjöbevakningen vara mer besvärlig i "riktiga Finland" men inte ens där har jag haft påhälsning sedan -88. 

Där har dom inte ens brytt sig när jag kommit över från Ryssland utan att anmäla mig. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De händelser jag beskrev skedde för ett antal år sedan. Det är ju möjligt att de inte är lika nitiska längre. De har troligen fått personalneddragningar även där. Sjöbevakningsstationen på Enskär som min ena händelse refererar till är ju t.ex. nedlagd.

 

AIS innebär ju att de har en identifiering. Då har de större möjlighet att följa båten för att se vad den gör härnäst, utan att de har behövt åka förbi för att själva göra en optisk identifiering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kör över nästa vecka, och det lutar åt Enskär som första hamn.

Jag skulle gärna besöka Signilskär med, men den Åländska turistinformationen kände inte till var man kunde lägga till (De rekommenderade däremot Enskär)

 

Känner någon av er till en bra hamn eller ankringsvik för landförtöjning på Signilskär? Det lär vara en del sjö med tanke på tung trafik i området, så brygga känns mest lockande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Signilsskär har en brygga som finska KBV eller liknande använde tidigare, men som varit fri att ligga vid. Vet inte om det är så fortfarande.

 

Googla lite så hittar du säkert svar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett forum på Facebook som heter åländska gästhamnar. Fråga där om inte min info tidigare i tråden räcker...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...