Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
odd_kodd

KABELAREA- DRA DUBBLA KABLAR

Rekommendera Poster

Har 10mm2 kabel i min båt från batteri till säkringsskåp. Men jag behöver ha 16mm2. Kan jag då bara dra en till 6mm2 kabel eller måste det va en kabel som är 16mm2?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Long_John säger,  det funkar bra att lägga till en 6 mm2 kabel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se bara till att 6mm2 är aningen längre så att strömmen helst väljer den fetare kabeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan, bhemac säger:

Se bara till att 6mm2 är aningen längre så att strömmen helst väljer den fetare kabeln.

Vad menas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, AndW säger:

Vad menas?

Om resistansen är högre i en kabel så går strömmen hellre i den andra.

Om strömmen hellre går i den tunnare kabeln så kan det bli för mycket ström i förhållande till arean.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle strömmen sluta gå i den grövre kabeln?  

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan, AndW säger:

Varför skulle strömmen sluta gå i den grövre kabeln?  

 

 

 

Det gör den inte men ju lägre resistans desto större ström. Strömmen fördelar sig omvänt proportionellt till resistansen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser fortfarande inte vad en något längre tunnare kabel skulle tillföra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan, bhemac säger:

Det gör den inte men ju lägre resistans desto större ström. Strömmen fördelar sig omvänt proportionellt till resistansen.

Med det resonemanget så skulle det ju aldrig gå någon ström i den något längre 6-kvadratsledningen. Eller ändrar sig resistansen när temperaturen stiger i den mest belastade kabeln så att det sker en fördelning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den tunnare ledningen blir kallare, men jag tror inte det är det bhemac far efter. 

32 minuter sedan, bhemac säger:

Det gör den inte men ju lägre resistans desto större ström. Strömmen fördelar sig omvänt proportionellt till resistansen.

Ja? Alltså mer i tjocka kabeln?

 

Strömmen fördelar sig jämnt med lika många ampere per kvadratmm över hela den tjocka och den tunna kabelns tvärsnitt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan, AndW säger:

Strömmen fördelar sig jämnt med lika många ampere per kvadratmm över hela den tjocka och den tunna kabelns tvärsnitt. 

Om de är lika långa, ja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja så vad är det för problemet med det? Vilket problem löses genom att göra den tunnare kabeln längre?

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inte min avikt att vara obstinat här. Efter att ha sovit på saken vill jag ge bhemac en poäng. Om orginalkabeln är t ex 1m och dragen dolt och fint, så ska man inte sätta en tunnare kabel en ”genväg” som är 0,5 m eller liknande. Då kan man nog få lite problem. Såg inför mitt inre att man skulle göra den tunnare 5 cm längre än en tjock kabel på säg 2 m. Det vore det ingen poäng med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, AndW säger:

Efter att ha sovit på saken vill jag ge bhemac en poäng

Jag väntade med att svara eftersom jag trodde du skulle komma på lösningen ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så elektriker jag är vill jag bara säga till TS odd_kodd att inte skrämmas av den lite hårklyvande teoretiska petimeterdiskussionen av akademisk karaktär som pågår ovan. (OBS! detta sagt med glimten i ögat, man kan alltid teoretisera men ibland skjuter man över målet)

 

Dra dit en paralell 6mm2 kabel, det kommer att funka hur bra som helst. Eller om det är möjligt en 10mm2, prisskillnaden är inte så stor att det borde välta ekonomin för någon som redan haft råd att skaffa båt :-)

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Instämmer med Faderullan

 

Bhemac, nu har jag inte ”kommit på” att den tunnare ska vara längre, jag säger att den ska inte var avsevärt kortare. Håller du alltså med om att det inte är någon poäng att göra den tunnare ledningen ”lite längre”?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan, Faderullan säger:

 

Dra dit en paralell 6mm2 kabel, det kommer att funka hur bra som helst. Eller om det är möjligt en 10mm2, prisskillnaden är inte så stor att det borde välta ekonomin för någon som redan haft råd att skaffa båt :-)

 

Eller så byter du ut din befintliga 10 mm2 mot en 16 mm2 enligt tesen i citatet. 10 mm2 lägger du i bra att ha lådan för framtida behov.

Vad är problemet med den 10 mm2 du redan har!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, AndW säger:

 Instämmer med Faderullan

 

Bhemac, nu har jag inte ”kommit på” att den tunnare ska vara längre, jag säger att den ska inte var avsevärt kortare. Håller du alltså med om att det inte är någon poäng att göra den tunnare ledningen ”lite längre”?

 

 

Om man gör den kompletterande ledningen en aning längre, så blir den inte avsevärt kortare.

Enda nackdelen är väl att det blir ännu rörigare med två parallella ledningar än vad det normalt är i en båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, AndW säger:

Håller du alltså med om att det inte är någon poäng att göra den tunnare ledningen ”lite längre”?

Tanken med "lite längre" är egentligen mest för att klargöra att den inte ska vara kortare.

Det finns ett annat fall. Säg att man får lite övergångsresistans till den grövre kabeln. Vid hög ström kan då den tunnare kabeln bli överhettad. Det mest lämpliga är att byta till en 16mm2 även det normalt funkar med två olika kablar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...